«Όλη η Ελλάδα, κανένας πολιτισμός». Πάμε στοίχημα;

Άναψαν τα πληκτρολόγια μετά την ανακοίνωση των έκτακτων μέτρων που επιβλήθηκαν στην Αττική και που προέβλεπαν 60% πληρότητα σε θέατρα και κινηματογράφους και 50% σε συναυλίες. Ως εισηγητής της εν λόγω επιλογής δεν αναδείχθηκε κάποιος γνωστός επιδημιολόγος ή λοιμωξιολόγος, αλλά γνωστός ηθοποιός, προσωπικός φίλος του Κυριάκου Μητσοτάκη. Εν μέσω ανταλλαγής φιλοφρονήσεων και αντιδράσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για το «στοίχημα» που πήρε πάνω του ο πρωθυπουργός, ξεχάστηκε να επισημανθεί με έμφαση ότι αυτό το… «στοίχημα» παρέλειψε να το πάρει πάνω της η dream team –πρωθυπουργός, υπουργός Πολιτισμού και γγ Σύγχρονου Πολιτισμού– και για την περιφέρεια.

Διότι –όσοι μας διαβάζετε από την περιφέρεια το ξέρετε πολύ καλά– σε μεγάλα τμήματα της ελληνικής περιφέρειας, από τη Χαλκιδική ώς τα Χανιά και το Ηράκλειο, από τη Λέσβο ώς τη Ζάκυνθο, αλλά και στην Πέλλα, την Πιερία, την Ημαθία και το Κιλκίς, ο πολιτισμός έχει σιγήσει εδώ και τρεις εβδομάδες και το σιωπητήριο πήρε παράταση έως το τέλος του Σεπτέμβρη. Εκεί ακολουθήθηκε η εισήγηση της Επιτροπής Λοιμωξιολόγων. Τώρα ξέρουμε όλοι πέραν πάσης αμφιβολίας ότι αυτή η επιλογή οφείλεται στο ότι δεν βρέθηκε ένας προσωπικός φίλος –από την ιδιαίτερη πατρίδα του στοίχηman, βρε παιδί μου–, ένας άξιος καλλιτέχνης να τον πείσει να πάρει πάνω του άλλο ένα «στοίχημα».
Πρόκειται για ακόμα ένα από τη σειρά των επεισοδίων που αναδεικνύει το επικίνδυνο έλλειμμα συνεκτικού και ενιαίου σχεδίου αντιμετώπισης της πανδημίας, έλλειμμα που ευθύνεται ευθέως για την αυξημένη ανασφάλεια των πολιτών και εντείνει μια σειρά ανορθόδοξων αντιδράσεων σε μέτρα. Όταν απλά και «ταπεινά» γίνεται σαφές ότι η επιστημονική εισήγηση για τη δημόσια υγεία μπορεί να παραμεριστεί, φευ όχι προκρίνοντας την κοινωνική συνοχή ή την οικονομική ανάκαμψη, αλλά υπό την πίεση της γνώμης ενός ή περισσοτέρων φίλων, τότε πρόκειται για τον ορισμό του πελατειακού κράτους. Ποιος μπορεί να ξέρει πού αρχίζει και πού τελειώνει η ρώσικη ρουλέτα της ημετεροκρατίας;
Βεβαίως δεν νομίζω να υπάρχει κανείς που να αντιλαμβάνεται την «παρέμβαση» του ηθοποιού και σκηνοθέτη και το «στοίχημα» του πρωθυπουργού ως ικανοποίηση συλλογικών αιτημάτων ή προώθηση του κλαδικού συμφέροντος. Αν ήταν έτσι, θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί η άβολη θέση να πρέπει να εξηγείται γιατί στη μία περίπτωση –της περιφέρειας– η κυβέρνηση συμβουλεύτηκε την Επιτροπή και στην άλλη –της Αττικής– την παρέκαμψε. Αν ήταν έτσι, θα προβλεπόταν, για το καλό των εργαζομένων στο χώρο του Πολιτισμού, να επεκταθεί το μέτρο για μη παύση των πολιτιστικών εκδηλώσεων σε όλη τη χώρα και να εναρμονιστεί με το χώρο της εστίασης, που την ίδια στιγμή συνεχίζει να λειτουργεί με το όριο των 6 ατόμων ανά τραπέζι.
Ωστόσο, στη δημόσια ανταλλαγή φιλοφρονήσεων δεν έχει εμφανιστεί μέχρι στιγμής η υπουργός Πολιτισμού, που στην αρχή του καλοκαιριού καλούσε τους φορείς του Δημοσίου στην περιφέρεια να δημιουργήσουν εντατικά και με τόλμη στο χώρο του Πολιτισμού. Μήπως και πάρει πνοή το κενό γράμμα της εξαγγελίας «Μία Ελλάδα, ένας πολιτισμός». Πού είναι τώρα η κα Μενδώνη όταν η μία μετά την άλλη αναγκάζονται να σιγήσουν οι πολιτιστικές εκδηλώσεις στην Περιφέρεια και μένουν μετέωροι κόποι, δαπάνες και ελπίδες; Εύγλωττο παράδειγμα το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης, που ετοίμασε δύο παραγωγές και μία μετάκληση, για να εισπράξει ακυρώσεις.
Αυτή είναι η αντίληψη της κυβέρνησης για τον πολιτισμό: ζήτημα β διαλογής. Καί όσον αφορά τους εργαζόμενους, που στις πρωτοφανείς κινητοποιήσεις τους απάντησε με ανεπαρκή μέτρα στήριξης και διπλά διακριτική εις βάρος τους μεταχείριση. Καί όσον αφορά τους πολίτες θεατές, που στο δικαίωμα και την ανάγκη τους για ανάσες πολιτισμού απάντησε με πολιτιστική ασφυξία.

ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ
Γ΄ Σεπτεμβρίου 56,
5ος όροφος,
Αθήνα Τ.Κ. 104 33

epohigr@gmail.com
Τηλέφωνα: 210 3619513-14
Φαξ: 210 3619610

Facebook
Twitter

Copyright © 2020 - Allrights reserved.