Το αίτημα της ενότητας της αριστεράς παραμένει Το συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ αποτελεί χρυσή ευκαιρία για να συζητήσουμε πέρα από τη σκληρή πολιτική επικαιρότητα, για να τεθούν οι στόχοι και τα οράματα του κόμματος, για να αποσαφηνιστεί το στίγμα αυτού. Ο Κώστας Δουζίνας και ο Μιχάλης Σπουρδαλάκης είναι πάντα πρόθυμοι να προβληματιστούν πάνω σε αυτό το πλαίσιο. Και εμείς αδράξαμε αυτή την ευκαιρία.
Τη συζήτηση συντόνισαν η Ιωάννα Δρόσου και ο Παύλος ΚλαυδιανόςΤη συζήτηση που οργάνωσε η «Εποχή» πριν λίγες βδομάδες απασχόλησε πολύ η ανάγνωση της περιόδου που διανύουμε στην Ελλάδα και την Ευρώπη, η οποία χαρακτηρίστηκε ως μεταβατική. Τι περιθώρια δράσης έχει η Αριστερά σε αυτό το πλαίσιο;Σπουρδαλάκης: Δεν προτιμώ την επιλογή της λέξης «μετάβαση», διότι το πρώτο ερώτημα που εύλογα προκύπτει είναι «προς τα πού;» Δεύτερον μου θυμίζει μια συντηρητική αριστερά, η οποία κρίνει συνεχώς πως βρίσκεται σε μια μετάβαση, θεωρώντας ότι εκεί που πάει θα συναντήσει δεδομένους συσχετισμούς. Αυτό δεν ισχύει αν επιμείνουμε στην κριτική παράδοση του μαρξισμού. Ωστόσο εκείνο, που διαπιστώνουμε –και αν αυτό εννοούσαν οι ομιλητές της εκδήλωσης θα με βρουν σύμφωνο- είναι πως το μοντέλο της νεοφιλελεύθερης ηγεμονίας βιώνει βαθιά κρίση. Το σύστημα δεν ισορροπεί ούτε πείθει. Υπάρχει αποξένωση των κοινωνικών υποκειμένων. Δημιουργούνται νέες κοινωνικές και πολιτικές συμμαχίες, που αναζητούν νέους τρόπους ένταξης στο πολιτικό και κοινωνικό γίγνεσθαι. Υπό αυτή την έννοια, ανοίγονται μεγάλα περιθώρια παρέμβασης για μια αριστερά οργανωμένη, η οποία θα έχει τη θεωρητική ευαισθησία, κατάρτιση, συγκρότηση και την οργανωτική ευρηματικότητα, ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί στα νέα πεδία που ανοίγονται. Θεωρώ, λοιπόν, πως ο ΣΥΡΙΖΑ έχει πολλά περιθώρια παρέμβασης και αυτό είναι ένα από τα μεγάλα ζητήματα, που θα πρέπει να θέσει τουλάχιστον στο συνέδριο.
Δουζίνας: Αν μιλάμε στη λογική ενός μεταβατικού προγράμματος για το σοσιαλισμό, πρέπει να σας πω πως δεν έχουμε, από τη θεωρία, καμία «συνταγή» για το τι σημαίνει Αριστερά στον 21ο αιώνα, την οποία θα μπορούσαμε να υιοθετήσουμε, να εφαρμόσουμε και να αξιολογήσουμε. Σήμερα δεν θα έλεγα ότι βρισκόμαστε σε μία περίοδο μετάβασης, αλλά βιώνουμε τη φυσιολογική εξέλιξη της κυβέρνησης από το στάδιο της διακυβέρνησης στο στάδιο της αριστερής «κυβερνησιμότητας». Και είναι απαραίτητο να περάσουμε άμεσα στο επόμενο στάδιο, διότι έτσι θα μπορέσουμε να μπούμε από την αντιμετώπιση των συμπτωμάτων του νεοφιλελευθερισμού όπως είναι η αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης, στην αντιμετώπιση των αιτιών που μας οδήγησαν ως εδώ. Αυτή η περίοδος έχει τρία βασικά χαρακτηριστικά: συνεχείς ρήξεις και αλλεπάλληλα κύματα ριζοσπαστικοποίησης στο ταξικό επίπεδο, νέες δικαιωματικές κατακτήσεις στο χώρο των ταυτοτήτων –όπως είναι η σχέση κράτους-εκκλησίας, τα δικαιώματα μειονοτήτων, η «διαφορετικότητα»- και επέκταση της δημοκρατίας σε όλα τα επίπεδα: στο κόμμα, την κυβέρνηση, την κοινοβουλευτική ομάδα. Αυτός ο δεύτερος χρονικός κύκλος κατευθύνεται από το αριστερό όραμα, που τώρα διακρίνεται ως ίχνος μόνο, αλλά αν το δούμε σαν ορίζοντα ή καλύτερα σαν οδοδείκτη, μας δείχνει τη κατεύθυνση της πορείας. Άλλωστε, ένα από τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίσαμε ήταν η έλλειψη διαβούλευσης για τον κυβερνητικό σχεδιασμό.
Οι αντιφάσεις της περιόδουΠάντα μας απασχολούσε η διαλεκτική σχέση των κινημάτων, του κόμματος και της κυβέρνησης. Έγκαιρα, θαρρώ, εντοπίσαμε το ζήτημα, όμως δεν απαντήσαμε επαρκώς, με αποτέλεσμα σήμερα αυτά τα τρία να εξελίσσονται σχεδόν παράλληλα. Σπουρδαλάκης: Πρόκειται για τρία διαφορετικά πεδία ευθύνης και δεν είναι εύκολο να εντοπιστεί η ισορροπία ανάμεσα στα τρία πεδία. Σε αυτή αποφασιστικό ρόλο θα παίξει το κόμμα. Και συμφωνώ απόλυτα με τα τρία χαρακτηριστικά που έθεσε ο Κώστας και θα ήθελα να επιμείνω σε ένα ακόμα, που είναι το ζήτημα της διαφθοράς, η οποία αποτελεί συστατικό στοιχείο αναπαραγωγής του ελληνικού καπιταλισμού. Η εφαρμογή κανόνων, λοιπόν, του κράτους δικαίου είναι αυτή που θα υπονομεύσει τις αναπαραγωγικές του προϋποθέσεις. Από εκεί και πέρα, θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε το διακριτό ρόλο που έχουν η κυβέρνηση, το κόμμα και το κίνημα. Και να σας πω ένα παράδειγμα: εμφανίζεται από ορισμένους πως η συμμετοχή κάποιου φίλου ή μέλους του κόμματος σε μία κινηματική διεκδίκηση –όπως είναι ο φράχτης στον Έβρο- είναι σε ρήξη με την επιλογή του να στηρίξει την κυβέρνηση της Αριστεράς. Και όμως, δεν τίθεται συνειδησιακό ζήτημα, αντίθετα έτσι οδηγούμαστε στο βάθεμα της δημοκρατίας, ενώ το κίνημα συμβάλει, στο βαθμό που μπορεί, στο να πιέσει την κυβέρνηση. Από την άλλη, ο ρόλος του κόμματος δεν είναι να καπελώσει το κίνημα, να το υποκαταστήσει ή να να το ελέγξει. Οφείλει να έχει τα εργαλεία και τις οργανωτικές ευαισθησίες, ώστε να παράξει μια πολιτική πέρα από την κυβέρνηση. Τέλος, ευθύνη της κυβέρνησης είναι να υλοποιήσει την πολιτική που της υποδεικνύει το κόμμα και το κίνημα και προσαρμόζει στις δυνατότητες που έχει.
Δουζίνας: Είναι εντυπωσιακό, πάντως, πώς η αντιπολίτευση και ορισμένα ΜΜΕ προσπαθούν να παρουσιάσουν τις αντιφάσεις της περιόδου που διανύουμε ως αδυναμία που θα οδηγήσει τον ΣΥΡΙΖΑ σε κατάσταση αδράνειας. Είναι, όμως, ευκαιρία, που αν την αδράξουμε θα μπορέσουμε να προχωρήσουμε.
Ποιες είναι οι αντιφάσεις της περιόδου;Δουζίνας: Η πρώτη περίοδος διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ χαρακτηρίζεται από δύο κεντρικές αντιφάσεις. Η πρώτη είναι ανάμεσα στο αριστερό κόμμα και την κυβέρνηση της αριστεράς και η δεύτερη ανάμεσα ανάμεσα στην αριστερή ιδεολογία και την εφαρμογή του μνημονίου, που αναγκαστήκαμε να υπογράψουμε. Όπως γνωρίζουμε από την κλασική μαρξιστική θεωρία, στον καπιταλισμό η κρατική εξουσία είναι οργανωμένη με τέτοιο τρόπο ώστε να αποτρέπει την άνοδο της αριστεράς. Και στις σπάνιες ιστορικές περιπτώσεις που απέτυχε και η αριστερά έφτασε στην εξουσία, η κρατική εξουσία προσπαθεί να ματαιώσει προσπάθειες που κάνει η κυβέρνηση στο ταξικό και στο δικαιωματικό επίπεδο. Όπως καταγγέλλουν υπουργοί της κυβέρνησης, η κυβέρνηση βρίσκεται σε ομηρία, αφού δεν έχει τη στήριξη των κρατικών λειτουργών. Ως προς τη δεύτερη αντίφαση, η κυβέρνηση είναι υποχρεωμένη να υιοθετεί μέτρα αντίθετα στην ιδεολογία της αριστεράς. Και αυτό δημιουργεί το πεδίο στο οποίο το κόμμα, η νεολαία και τα κινήματα είναι υποχρεωμένα να εκφράζουν την αντίθεσή τους στις κυβερνητικές πολιτικές. Η στάση αυτή δεν είναι «τρέλα», όπως λέει η αντιπολίτευση και τα Μέσα, αλλά υποχρέωση. Ένα αριστερό κόμμα, που παραμένει στη λογική μιας ιδεολογίας σοσιαλιστικής, πρέπει να είναι κριτικά υποστηρικτικό στην κυβέρνηση.
Από την άλλη, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως η κυβέρνηση είναι όλου του ελληνικού λαού και όχι μόνο των αριστερών.Η κυβέρνηση οφείλει να έχει ταξική μεροληψία, αλλά να μιλάει εκ μέρους του συνόλου του ελληνικού λαού. Αντίφαση είναι λοιπόν το όνομα μιας αριστερής κυβέρνησης που πλέει σ’ ένα πέλαγος νεοφιλελευθερισμού.
Σπουρδαλάκης: Η αριστερά που δεν πιστεύει στον αγώνα, στην πάλη, τη διεκδίκηση είναι η συντηρητική αριστερά. Αυτή η αριστερά είναι που χάνεται στην αντίφαση που περιέγραψες Κώστα και κάνει την ήττα στρατηγική της, με αποτέλεσμα να βγαίνει στο περιθώριο. Άλλωστε, ο εύκολος δρόμος είναι να πεισθείς ότι ο αγώνας για την ανθρώπινη χειραφέτηση μπορεί να γίνει μόνο απέξω. Αυτή η αριστερά αντιλαμβάνεται το κράτος κυρίως εργαλειακά και παραγνωρίζει τη δυνατότητα διαχείρισης της κρατικής εξουσίας, ώστε να να παρέμβεις σε κοινωνικά διλήμματα ύψιστης σημασίας όπως για παράδειγμα «αγορά ή κοινωνικά αγαθά, κοινωνικός έλεγχος». Διότι μέσω αυτής της διαχείρισης, θα μπορέσεις να αξιοποιήσεις την κινηματικά παραγόμενη γνώση σε όλα τα επίπεδα και να μετατοπίσεις λίγο το επίπεδο της κατανόησης, της θεσμικής αποτύπωσης, αλλάζοντας τους συσχετισμούς. Αυτή ήταν πάντα η στρατηγική της επαναστατικής αριστεράς.
Δουζίνας: Η αριστερά ήταν πάντα η θεωρία στην πράξη. Εάν έχεις μόνο πράξη χωρίς θεωρία, όπως συνέβη συχνά τον πρώτο χρόνο της κυβέρνησης, καταλήγεις στο βολονταρισμό. Αυτό που ονόμασε ο Μιχάλης συντηρητική αριστερά είναι η θεωρία χωρίς πράξη, που οδηγεί στην αριστερή μελαγχολία και στην αποχώρηση από τον αγώνα – και τους πραγματιστικούς συμβιβασμούς τους – για να κρατήσουμε τα χέρια μας καθαρά.
Ο σκοπός της αριστεράςΤο συνέδριο έρχεται ενάμιση χρόνο μετά να αποτιμήσει όσα κατάφερε η κυβέρνηση της Αριστεράς μέσα από τις αντίξοες συνθήκες που λειτούργησε. Τι απολογισμό κάνετε εσείς;Δουζίνας: Δεν συμφωνώ με όσα λένε ορισμένοι πρώην σύντροφοι ότι εγκαταλείψαμε τις ιδέες μας και τα οράματά μας. Δεν είναι η στιγμή του συνολικού απολογισμού, ώστε να δούμε πόσα καταφέραμε και πόσα όχι. Ούτε μπορούμε ακόμα να κρίνουμε αν τα λάθη μας ήταν αποτέλεσμα των υποχρεώσεων που έχουμε αναλάβει ή αποτέλεσμα της θεωρητικής έλλειψης, της ελλιπούς αντίληψης του συσχετισμού δύναμης ή του βολονταρισμού. Αυτό που σίγουρα μπορούμε να πούμε, από τη στιγμή δεν έχουμε ένα μοντέλο για την αριστερά του 21ου αιώνα, είναι πως η κυβέρνηση υπηρετεί το σκοπό της αριστεράς, που είναι να αλλάζει συνεχώς την ισορροπία δύναμης μεταφέροντας πόρους και ισχύ από το κεφάλαιο στους εργαζόμενους και από το κράτος στους πολίτες. Και σε αυτή την κατεύθυνση κινούνται όσα πετύχαμε. Τώρα, όμως, πρέπει να μπούμε στη συζήτηση του απολογισμού, έτσι ώστε την περίοδο μετά το συνέδριο και τη δεύτερη αξιολόγηση να είμαστε έτοιμοι, για να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα που διατάραξαν τη σχέση κυβέρνησης και κόμματος και τη σχέση κυβέρνησης και κινήματος.
Σπουρδαλάκης: Ένα μικρό παράδειγμα σε αυτό που είπε ο Κώστας. Μια από τις αξίες του νεοφιλελευθερισμού είναι «ό,τι πληρώνεις, παίρνεις». Η κυβέρνηση, με το δικαίωμα 2,5 εκατομμυρίων συμπολιτών μας στο σύστημα υγείας αποσύνδεσε τη συνεισφορά των ασφαλισμένων με το δικαίωμα τους στην υγειονομική προστασία κι ασφάλιση. Το συμβολικό αποτύπωμα αυτού πάει κόντρα στο νεοφιλελευθερισμό. Δυστυχώς, αποτύχαμε να το κάνουμε συνείδηση στο λαό και γι’ αυτό πρέπει να εντοπίσουμε τις οργανωτικές και επικοινωνιακές ελλείψεις αδυναμίες.
Περί ιδεολογικής ηγεμονίαςΤον Σεπτέμβρη ο κόσμος που ψήφισε ΣΥΡΙΖΑ, το έκανε με «ανοιχτά βιβλία». Ωστόσο, βλέπουμε πως σήμερα αποστασιοποιείται και ασκεί έντονη κριτική. Γιατί πιστεύετε ότι συμβαίνει αυτό και που οδηγούμαστε; Δουζίνας: Αντίθετα με όσα λέει ο κ. Μητσοτάκης, ζούμε μια ακόμα ιστορική πρωτοτυπία: είχαμε τέσσερις εκλογικές νίκες, χωρίς η αριστερά να έχει κατακτήσει την ιδεολογική ηγεμονία. Η εκλογική επιτυχία στην εξάντληση του κόσμου από τα μνημόνια και την απόρριψη του παλιού συστήματος εξουσίας, στις αντιστάσεις και την συμπεριφορά του ΣΥΡΙΖΑ. Χρειάζεται λοιπόν η αντιστοίχηση της εκλογικής με την ιδεολογική επιρροή των αριστερών ιδεών. Αυτό είναι το μεγάλο πρόταγμα του συνεδρίου. Αυτό δεν γίνεται από τη μια στιγμή στην άλλη. Άλλωστε, ο νεοφιλελευθερισμός δεν είναι μόνο ιδεολογία, αλλά ένα σύνολο συμπεριφορών που κάνει το άτομο να βάζει τα συμφέροντα του στο κέντρο και να εγκαταλείπει την κοινή δράση. Πρέπει να βρούμε τους τρόπους να επανενεργοποιήσουμε τους πόρους της ελληνικής κοινωνίας, που υπήρχαν πριν από 40 χρόνια και είναι στηριγμένοι στη λογική της φιλοξενίας, του φιλότιμου, της φιλίας, που ο εκσυγχρονισμός, αλλά και τα μνημόνια εξαφάνισαν. Το ιδεολογικό διακύβευμα είναι να βοηθήσουμε με πολιτικές και με πρακτικές το σχεδιασμό ένα δημοκρατικού κοινοτισμού. Και βέβαια υπάρχει και η φθορά της κυβερνητικής πολιτικής, που για να αντιστραφεί πρέπει να υπάρξει παρέμβαση στο επίπεδο της καθημερινότητας.
Σπουρδαλάκης: Το ένα δεδομένο είναι τα λάθη και οι παραλείψεις. Όμως, το πιο σημαντικό σημείο που πρέπει να δούμε είναι αυτό που είπε και ο Κώστας, πως το αίτημα της ενότητας της αριστεράς παραμένει ένα αίτημα του ΣΥΡΙΖΑ. Έμπρακτα ο ΣΥΡΙΖΑ κατάφερε να στεγάσει και να κινητοποιήσει το όλον της αριστεράς. Αυτός είναι και ο λόγος που ο ΣΥΡΙΖΑ κίνησε και κινεί το ενδιαφέρον σε παγκόσμια κλίμακα, διότι αποτελεί το πρώτο οργανωτικό πείραμα που έβαλε κάτω από τη δυναμική του το ρεύμα της παραδοσιακής αριστεράς με αυτό της νέας αριστεράς. Όσοι ζήσαμε στο εξωτερικό ξέρουμε ότι οι αριστερές συνήθως κινούνταν παράλληλα. Εμείς καταφέραμε, με κόστος και κόπο, να φέρουμε τον κόσμο μαζί, διότι η αριστερά δεν παράγεται μόνο σε κάποια επιτελεία συνιστωσών, αλλά στην κοινωνία. Από την άλλη, πράγματι μερίδα του κόσμου έχει απογοητευτεί και οπισθοχωρεί ή εκφράζει τον έντονο σκεπτικισμό του για το εγχείρημα γιατί δεν βλέπει διαφορετικές συμπεριφορές και σχέσεις. Σε αυτή την κατεύθυνση, οι όσες και όσοι έχουν αναλάβει ή αναλαμβάνουν ευθύνες πρέπει να σκέφτονται και να πράττουν διαφορετικά από την πεπατημένη. Να δρουν εναλλακτικά και κόντρα στο ρεύμα της αδράνειας που επιβάλλουν οι θεσμοί.
Το κόμμα και η κυβέρνησηΤο κόμμα φαίνεται πως έχει αδρανήσει. Η κυβερνητική πολιτική θα έπρεπε να είναι αποτέλεσμα πολιτικού σχεδιασμού, ανάλυσης, αξιολόγησης προτεραιοτήτων του κόμματος. Εμφανίζεται η κυβέρνηση να είναι αυτή που χαράσσει το δρόμο που θα ακολουθήσει το κόμμα. Μήπως αυτός πρέπει να σχεδιαστεί από το συνέδριο; Δουζίνας: Το συνέδριο θα θέσει ορισμένες γενικές κατευθύνσεις. Αυτό που πράγματι είναι σημαντικό είναι να γίνει συνειδητό πως οποιαδήποτε συζήτηση περί κυβερνητικής πολιτικής θα πρέπει να ξεκινά από το κόμμα ή/και από τα κινήματα. Άλλωστε, υπάρχει μεγάλη τεχνογνωσία που πρέπει να αξιοποιηθεί. Το πρόγραμμα κοινωνικού μετασχηματισμού στο οποίο εξελίσσεται το «παράλληλο» στο επόμενο στάδιο πρέπει να σχεδιαστεί από το κόμμα μαζί με την κυβέρνηση. Φυσικά, στο τέλος η κυβέρνηση είναι αυτή που έχει την ευθύνη συνταγματικά και πολιτικά, χρειάζεται όμως να ακούσει αυτό που λέει ο κόσμος. Μπορεί να βλέπουμε τα κινήματα να έχουν αδρανήσει, λειτουργώντας στη λογική της ανάθεσης, όμως ζούμε και στιγμές που μας επιστρέφουν στις μεγάλες μέρες του Ιουνίου του 2011. Το προσφυγικό και η αλληλεγγύη έδειξε ότι ο κόσμος βγαίνει έξω την κατάλληλη στιγμή. Η κυβέρνηση και η κατανοητή λογική ανάθεσης δεν «τελείωσε» τον δρόμο. Αυτή την εμπειρία πρέπει να αξιοποιήσει η κυβέρνηση, με τη συζήτηση να ξεκινά από το κόμμα.
Σπουρδαλάκης: Το κόμμα έχει διαφορετικές ευθύνες και διαφορετικό πεδίο δράσης από την κυβέρνηση και τούμπαλιν. Γι’ αυτό πρέπει να διεκδικήσουμε το κόμμα να αποκτήσει αυτονομία από την κυβέρνηση. Και να σας δώσω κάποια παραδείγματα: Μετά τον Ιανουάριο είχαμε μπροστά μας ένα ναρκοθετημένο πεδίο σε επίπεδο διαπραγματεύσεων. Αυτό δεν έπρεπε να εμποδίσει το κόμμα να βγει στις γειτονιές, αλλά και σε όλη την Ευρώπη και να κάνει καμπάνια ενάντια στις πολιτικές των μνημονίων. Δεύτερον, ο πρωθυπουργός πήγε και μίλησε στο κόμμα των Ευρωπαίων Σοσιαλιστών. Αυτό γιατί εμπόδισε το κόμμα μας να κινητοποιήσει το Κόμμα της Ευρωπαϊκής Αριστεράς (ΚΕΑ) και να δέιξει ότι ανήκει σε άλλη κομματική οικογενεια, με άλλη προοπτική, άλλα οράματα και άλλες αξίες; Πέρα, όμως, από την αυτονομία το κόμμα πρέπει να κατανοεί και το ρόλο του και τα πεδία δράσης. Γι’ αυτό πρέπει να διεκδικηθεί μια άλλη οργανωτική δομή στο κόμμα.
Το κόμμα που οραματιζόμαστε Και ερχόμαστε στο τελευταίο σημείο που θέλουμε να συζητήσουμε. Τι κόμμα θέλουμε; Σπουρδαλάκης: Αυτό που θα τεθεί στο συνέδριο είναι το ερώτημα «τι κόμμα θέλουμε;». Δεν θα απαντηθεί, όμως, πριν από το καταστατικό συνέδριο, που έχει προγραμματιστεί για την επόμενη χρονιά. Το κόμμα που οραματίζομαι απέχει από αυτό της παραδοσιακής δομής που γνωρίζουμε. Οραματίζομαι σχηματικά ένα οικοδόμημα σε κάθε χώρο ζωής και συλλογικότητας, όπου θα υπάρχει ένα δωμάτιο για να συναντιούνται τα κινήματα, ένα δωμάτιο για να εργάζονται οι βουλευτές και να γειώνονται με την κοινωνία, ένα άλλο που θα συντονίζει τις προσπάθειες του κόμματος και ένα άλλο που θα λύνει τα ιδεολογικά ζητήματα. Και αυτά τα δωμάτια θα βρίσκονται περιμετρικά του μεγάλου δωματίου που θα αποτελεί το χώρο συνάντησης για όλους τους χώρους. Έτσι θα υπάρχει η διαλεκτική ελευθερία και αυτονομία, ενώ ταυτόχρονα το κόμμα θα θωρακίζεται από τον κίνδυνο κοινοβουλευτικοποίησης. Ένας βρετανός διανοούμενος της αριστεράς είπε κάποτε πως δύο βουλευτές ανταγωνιστικών πολιτικών κομμάτων μοιάζουν πιο πολύ ιδεολογικά, πολιτικά και πολιτιστικά από ότι ένας βουλευτής με ένα μέλος του ίδιου κόμματος. Αν γίνει αυτό που περιέγραψα τότε το κόμμα θα γίνει ένας πόλος αναφοράς, όπου θα αποτυπώνονται όλες οι στρατηγικές.
Δουζίνας: Και να προσθέσω ένα ακόμα κεντρικό δωμάτιο, ένα μπαρ με υπολογιστές, βιβλία και παιχνίδια, κέντρο πολιτισμού, δικτύωσης, έκφρασης της νεανικής πρωτοβουλίας και φαντασίας. Αυτό το δωμάτιο θα προσελκύσει τη νεολαία, που δυστυχώς έχουμε εγκαταλείψει. Το πρόσφατο φεστιβάλ Σπούτνικ ήταν μια αρχή, αλλά πρέπει να γίνουν πολλά ακόμη για να ξαναγίνουν οι αριστερές ιδέες ελκυστικές για τους νέους. Είναι πια φανερό πως χρειάζονται δομές διαφορετικές από αυτές που ξέραμε στην κλασική κομματική ιεραρχία και οργάνωση. Έχω πει επανειλημμένα πως η μορφή του κάθετου ιεραρχικού κόμματος με επετηρίδα είναι ξεπερασμένη. Τα δύο κόμματα που έχουν τη μεγαλύτερη επιτυχία στην Ευρώπη σήμερα είναι οι Ποδέμος και ο Κόρμπιν, επειδή εφαρμόζουν τη λογική των οριζόντιων δικτυώσεων. Παλιότερα λέγαμε ότι η οργάνωση πρέπει να είναι το κόμμα στο χώρο του. Σήμερα είναι φανερό πως χρειαζόμαστε οργανώσεις ενεργών πολιτών. Προχωρώντας προς οριζόντιες δικτυώσεις και διεργασίες φτιάχνεις μια λογική όπου το κόμμα μπαίνει μέσα στα κινήματα και μαθαίνει από αυτά, ενώ ταυτόχρονα μπορεί να προσφέρει σε αυτά.
Σπουρδαλάκης: Στόχος μας πρέπει να είναι ο εκδημοκρατισμός του κράτους. Βεβαίως, στόχος μας είναι οι ενεργοί πολίτες, αλλά απώτερος στόχος μας είναι να γίνουν όλοι οι πολίτες ενεργοί, και ύστερα να φύγει το επίθετο!