Το “Battlefield” του Πήτερ Μπρουκ στην Αθήνα

Tριάντα ένα χρόνια πριν, όταν ο Πήτερ Μπρουκ είχε παρουσιάσει τη θρυλική παράσταση Μαχαμπαράτα, που βασιζόταν στο ομώνυμο ινδικό έπος, σε διασκευή του στενού συνεργάτη του, Ζαν Κλοντ Καριέρ, είχε χαρακτηρίσει το έργο «έναν τεράστιο καμβά που καλύπτει όλες τις όψεις της ανθρώπινης ύπαρξης. Σε αυτό βρίσκουμε απαντήσεις για τη ζωή μας με τρόπο που είναι σύγχρονος και άμεσος μαζί. Επί χιλιάδες χρόνια το Μαχαμπαράτα μας δείχνει, πάντα με απρόσμενο τρόπο, πώς να ανοίγουμε τα μάτια μας σε ό,τι απαιτεί η πραγματικότητα». («Η Εποχή», 31.8.2015).
Το Battlefield, παραγωγή του Young Vic 2015, που θα παρουσιαστεί στην Αθήνα, και βασίζεται στο σανσκριτικό έπος και το έργο του Καριέρ, επιδιώκει, όπως λέει ο σπουδαίος σκηνοθέτης, να δώσει απαντήσεις σε μια εποχή που πλέον αντικρίζουμε την καταστροφή.
Διασκευή Πήτερ Μπρουκ, Μαρί Ελέν Εστιέν. Σκηνοθεσία: Πήτερ Μπρουκ. Μουσική: Toshi Tsuchitori. Κοστούμια: Oria Puppo. Φωτισμοί: Philippe Vialatte. Με τους: Carole Karemera, Jared McNeill, Ery Νzaramba, Sean O’ Callaghan. Διάρκεια: 65΄. Στα αγγλικά με ελληνικούς υπέρτιτλους.
Παραστάσεις: 17, 18, 19, 20 Οκτωβρίου, στις 9μ.μ., στο Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» (Πειραιώς 254, Ταύρος, τηλ. 212 2540300).

 

Το θέατρο «Άλφα»
με νέα διεύθυνση

To ιστορικό θέατρο «Άλφα», απέναντι από το Πολυτεχνείο (Πατησίων 37, Εξάρχεια, τηλ.: 210 5238742), ταυτισμένο για χρόνια με το ζεύγος Ληναίος - Φωτίου και πολλές καλές παραστάσεις με σοβαρό πολιτικό προβληματισμό, περνά στα χέρια μια ομάδας νέων αξιόλογων καλλιτεχνών, των Κώστα Γάκη, Κωνσταντίνου Μπιμπή (ομάδα «Ιδέα») και Λευτέρη Πλασκοβίτη. «Πιστεύουμε, ως ομάδα με αθεράπευτα ρομαντικές αντιλήψεις, στη συνεργασία των γενεών και όχι στην άσκεφτη, τυφλή και σκληρή ρήξη με το παρελθόν και την παράδοση. Έτσι παίρνοντας τη σκυτάλη από τον Στέφανο Ληναίο και την Έλλη Φωτίου, δύο υπέροχους ανθρώπους και καλλιτέχνες του τόπου μας, θα συνεχίσουμε με τις δικές μας δυνάμεις και ιδέες την ιστορία αυτού του χώρου, μετονομάζοντας τον σε Θέατρο Αλφα – Ιδέα», μας λένε. Φιλοδοξούν να το λειτουργήσουν σαν ένα δυναμικό πολυχώρο πολιτισμού για ελληνικά και ξένα σχήματα. Αυτή τη θεατρική περίοδο θα δούμε:
* «Ρωμαίος και Ιουλιέτα για 2», η βραβευμένη παράσταση που συνεχίζει την επιτυχημένη πορεία της για τρίτη χρονιά. Ερμηνεύουν η Αθηνά Μουστάκα, ο Κωνσταντίνος Μπιμπής και συμμετέχει ο Κώστας Γάκης, παίζοντας πιάνο, κιθάρα, κρουστά αλλά και «παρεμβαίνοντας» σε διάφορες στιγμές του έργου.
Παραστάσεις: Παρασκευή, Σαββάτο, στις 9μ.μ. και Κυριακή, στις 7μ.μ.
* «Το δέντρο του Οιδίποδα», σε κείμενο της ομάδας Ιδέα, για δεύτερη χρονιά, «επτά ηθοποιοί και ο σκηνοθέτης ως μουσικός επί σκηνής σκαρφαλώνουν το δέντρο του Οιδίποδα ξεκινώντας απ’ την εποχή του Κάδμου, την ίδρυση της Θήβας, την αρχή του Ανθρώπου. Από κλαδί σε κλαδί ταξιδεύουν μέσα και πέρα από το μύθο της καταραμένης γενιάς των Λαβδακιδών, σε μια μυσταγωγία που αναζητά τις βαθιές χοϊκές αιμάτινες ρίζες. Τις δικές μας ρίζες» μας εξηγούν.
Σκηνοθετεί ο Κ. Γάκης και παίζουν οι: Κώστας Γάκης, Μυρτώ Γκόνη, Κρυστάλλη Ζαχαριουδάκη, Σταύρος Λιλικάκης, Κώστας Μαγκλάρας, Νεφέλη Μαρκάκη, Αθηνά Μουστάκα, Κωνσταντίνος Μπιμπής.
Παραστάσεις: από τις 7 Νοεμβρίου κάθε Δευτέρα και Τρίτη.
* Από τις 22 Οκτωβρίου και κάθε Σάββατο στις 2.30μ.μ. και Κυριακή στις 11π.μ., η μοναδική «Τελευταία μαύρη γάτα» του Ευγένιου Τριβιζά
* Κάθε Τετάρτη και Πέμπτη μουσικές βραδιές με την επιμέλεια της Μαργαρίτας Μυτιληναίου.

Η επιτυχής περυσινή
παράσταση, «Μα.θυμα»

Πρόκειται για το «Μάθημα» του Ευγ. Ιονέσκο («Η Εποχή», 19.6.2016) -στη σκηνοθετική πρόταση της Δανάης Ρούσσου- που επαναλαμβάνεται και φέτος. «Σ’ ένα χώρο αστάθειας, σ’ ένα ασπρόμαυρο, νοσηρό περιβάλλον» λένε οι συνετελεστές, «ξεδιπλώνεται η ιστορία μιας πάλης για το ρόλο του εξουσιαστή και του εξουσιαζόμενου. Ένας καθηγητής ανίκανος να μεταλαμπαδεύσει τη γνώση του, παραδίδει ιδιαίτερα μαθήματα σε μια μαθήτρια μεγαλοαστικής καταγωγής, η οποία μάταια προσπαθεί να την εξαγοράσει. Σταδιακά την οδηγεί στην εξουθένωση πετυχαίνοντας την πλήρη υποταγή της. Απούσα μα πάντοτε παρούσα, η υπηρέτρια, στην υπηρεσία της οποίας βρίσκονται καθηγητής και μαθήτρια».
«Σκοπός μας» εξηγεί η σκηνοθέτρια «είναι να φωτίσουμε αυτό το τρίγωνο εξουσιαστών και εξουσιαζόμενων οι οποίοι αλλάζουν ρόλους, καθώς οι θύτες γίνονται θύματα και τανάπαλιν». Ο τίτλος «Μα.θυμα» έλκει την έμπνευσή του από το σημείο του έργου όπου ο καθηγητής προσπαθεί να διδάξει στην μαθήτρια τη λέξη μαχαίρι λέγοντάς της «πείτε μα όπως μαμά». Πρόκειται για το σημείο γύρω από το οποίο υφαίνεται και η σκηνοθετική ιδέα περί μητριαρχίας, σύμφωνα με την οποία προχωρά η σκηνική αφήγηση.
Παραστάσεις: Για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων, κάθε Δευτέρα και Τρίτη, στις 7.30μ.μ., στο θέατρο Olvio (Ιερά Οδός 67 & Φαλαισίας 7, Βοτανικός, τηλ. 210 3414118).

«Ο ήχος του όπλου»
της Λ. Αναγνωστάκη

Μετά από πολλά χρόνια ανεβαίνει ξανά «Ο ήχος του όπλου» της Λούλας Αναγνωστάκη. Το έργο επέλεξε και σκηνοθέτησε για το φετινό χειμώνα ο Πέτρος Νάκος. Μέσα σ’ ένα σπίτι, μια μάνα συναντιέται με τον γιο της, που έχει έναν ολόκληρο χρόνο να τον δει, ενώ έξω από αυτό επικρατεί μια πανηγυρική προεκλογική ατμόσφαιρα. Συγκοινωνούντα δοχεία; Ένας ήχος όπλου, που δεν ακούγεται ποτέ κι όμως θα ανατρέψει όλα τα γεγονότα μέσα σε λίγες μόνο ώρες. Ο Μιχάλης από την επαρχία, πρωτοετής φοιτητής, συζεί με μια νεαρή εργαζόμενη κοπέλα, την Φανή. Ο Γιάννης, ο μικρός αδελφός της Φανής, μπλέκει σε μια περίεργη υπόθεση με ένα παράνομο όπλο. Ένα φθινοπωρινό απόγευμα, η μητέρα του Μιχάλη, η Κάτια, που έζησε στην επαρχία, παγιδευμένη σε επιλογές που δεν επιθυμούσε, έρχεται στην Αθήνα για να ψηφίσει. Συναντά τον δεκαοχτάχρονο γιό της καθώς και άλλα πρόσωπα. Από την παλιά της φίλη Μαρίκα, μαθαίνει πως ο Μιχάλης δεν έχει πατήσει στη Σχολή, πως ετοιμάζεται να φύγει για την Αμερική και πως η Φανή είναι έγκυος. Στην προσπάθεια της η Κάτια να ελέγξει την κατάσταση, έρχεται αντιμέτωπη με το γιό της, μέσα σε μια προεκλογική παράνοια…
Η παράσταση μεταφέρει το έργο στο σήμερα: «Άνθρωποι μπερδεμένοι, εγκλωβισμένοι στο παρόν τους, με το μέλλον τους αβέβαιο και τις φιλικές, ερωτικές ή οικογενειακές τους σχέσεις προβληματικές... Και όλα αυτά μέσα σε ένα προεκλογικό κλίμα που επηρεάζει την ένταση, το ρυθμό, τη ροή και δράση του έργου, παραπέμποντας στο σημερινό πολιτικό τοπίο. Πώς ένα όπλο μπορεί να σκορπίσει το θάνατο χωρίς να εκπυρσοκροτήσει; Οι ήρωες βρίσκονται στα όρια νευρικής κρίσης, εξαιτίας της κρίσιμης πολιτικής και κοινωνικής κατάστασης που επικρατεί στη χώρα… Τα πρόσωπα βρίσκονται στο μεταίχμιο, δίνουν την εντύπωση ότι αιωρούνται ανάμεσα στο πριν και το μετά, ανάμεσα στο λογικό και το παράλογο. Στέκονται μονίμως αναποφάσιστα και ονειρεύονται να ζήσουν μια «τρομερή» πράξη που θα τα ανυψώσει πάνω από τη μιζέρια της καθημερινότητάς τους…» σημειώνουν οι συντελεστές.
Παίζουν οι: Μίνα Χειμώνα, Λιάνα Παρούση, Πέτρος Νάτσης, Τάσος Περάκης, Έφη Κιούκη.
Παραστάσεις: Παρασκευή στις 9.15μ.μ. και Κυριακή  στις 6.15μ.μ., στο θέατρο Altera Pars (Μ. Αλεξάνδρου 123, Κεραμεικός, τηλ. 210 3410011).

 

Mια παράσταση για την ανορεξία

Η Στ. Κρούσκα σκηνοθετεί ένα μονόλογο της Έρσης Νιαώτη

Στο προηγούμενο φύλλο της «Εποχής», επιμεληθήκαμε και σελιδοποιήσαμε τις δύο παραστάσεις που παρουσίαζε ο Θεατής κατά τέτοιο τρόπο που αδικήθηκε η δεύτερη, με αποτέλεσμα να μην είναι σαφές ότι ενυπάρχει στο κείμενο. Πρόκειται για τον πολύ ενδιαφέροντα μονόλογο «Κοιμήθηκα με τα μαλλιά μου μέσα σε ένα άδειο κουτί πίτσας», που άρχισε τη φετινή σεζόν στο θέατρο Studio Μαυρομιχάλη. Το επισημαίνουμε ζητώντας συγγνώμη από τους αναγνώστες της στήλης.
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet