«Η ΜΕΓΑΛΗ ΑΝΑΜΟΝΗ»
Όταν η ψευδαίσθηση γίνεται πραγματικότητα

Του Στράτου Κερσανίδη

Η αναμονή είναι ένα συναίσθημα που μπορεί κάποιες φορές να είναι γλυκό κι άλλες βασανιστικό. Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις που μπορεί να ξεκινήσει με γλυκύτητα και στη συνέχεια να μετατραπεί σε κάτι αγωνιώδες, βασανιστικό, ψυχοφθόρο. Δύο γυναίκες περιμένουν έναν άνδρα. Ο Πιέρο Μεσίνα ανήκει στη νέα γενιά των ιταλών σκηνοθετών. Με την ταινία «Η μεγάλη αναμονή» (L’ attesa) αφηγείται την ιστορία μιας τέτοιας αναμονής.
Η Ζαν φθάνει από το Παρίσι σε μια έπαυλη στη Σικελία προσκεκλημένη από τον Τζουζέπε. Εκεί θα γνωριστεί με τη μητέρα του, την Άννα, η οποία της λέει πως ο γιος της απουσιάζει και θα επιστρέψει σε μερικές μέρες. Οι δύο γυναίκες μένουν μαζί και η Άννα νιώθει πως η παρουσία της αγαπημένης του γιου της συμπληρώνει την απουσία του. Στο μεταξύ, η Ζαν εξερευνά την περιοχή ενώ στέλνει συνεχή μηνύματα στο κινητό του Τζουζέπε, ο οποίος όμως δεν της απαντά. Η ατμόσφαιρα στο σπίτι είναι θλιβερή.
Αυτό που αντιλαμβάνεται ο θεατής με την πρώτη ματιά είναι πως ο Τζουζέπε έχει πεθάνει και η Άννα θρηνεί το χαμό του. Έτσι δεν αποκαλύπτει την αλήθεια στη Ζαν σε μια προσπάθεια να κρατήσει το γιο της «ζωντανό» όσο γίνεται περισσότερο μέσα από την παρουσία της κοπέλας του. Εκείνη αρχικά δεν καταλαβαίνει τίποτε, νιώθει πως κάτι περίεργο συμβαίνει αλλά αφήνεται στη γλυκιά αναμονή του αγαπημένου της. Όσο για την Άννα δεν περιμένει τίποτε αλλά η θλίψη της την οδηγεί στην ψευδαίσθηση της αναμονής.
Ο Μεσίνα διαθέτει μια αφηγηματική ματιά η οποία παρασέρνει το θεατή. Έτσι, παρά την αρχική βεβαιότητα πως ο Τζουζέπε είναι νεκρός, φυτεύει σπέρματα αμφιβολίας για το εάν είναι όντως έτσι. Ο θεατής παρασύρεται, αρχίζει να αμφιβάλει και η αγωνία της αναμονής που βιώνει η Ζαν μεταφέρεται και σε αυτόν.
Ένα τεράστιο σπίτι, ένα τοπίο ήρεμο, μοναχικό. Δύο γυναίκες και ένας άνδρας, ο Πιέτρο, ο οικονόμος του σπιτιού που μοιάζει αινιγματικός. Αυτός γνωρίζει την αλήθεια, προσπαθεί να μιλήσει στη Ζαν αλλά δεν τα καταφέρνει.
Η Άννα συντετριμμένη βιώνει την απώλεια. H αδυναμία της να δεχτεί το χαμό του αγαπημένου της γιου την οδηγεί στην άρνηση της πραγματικότητας. Εκμεταλλεύεται την άφιξη της Ζαν και μέσα από την παρουσία της δημιουργεί την ψευδαίσθηση αναμονής του Τζουζέπε. Η Ζαν από την πλευρά της, αντικαθιστά την αρχική έκπληξη της απουσίας του Τζουζέπε με τη γλυκιά αναμονή του. Αρχικά χαίρεται την καθημερινότητά της με την Άννα αλλά σιγά-σιγά αρχίζει να ανησυχεί, η ανησυχία της μετατρέπεται σε αγωνία.
Η ταινία διερευνά τον πόνο της απώλειας και την αδυναμία διαχείρισής του. Διερευνά τους αμυντικούς μηχανισμούς του ανθρώπου μπροστά στο αδιανόητο, το αξεπέραστο. Το πώς σε ακραίες περιπτώσεις η πραγματικότητα μπορεί να αντικατασταθεί από μια λυτρωτική ψευδαίσθηση.
Στο ρόλο της Άννας, η Ζιλιέτ Μπινός, για την οποία ο σκηνοθέτης όταν ρωτήθηκε γιατί την επέλεξε, απάντησε: «επειδή είναι η καλύτερη» και συμπλήρωσε πως «μάλλον θα πρέπει να ρωτήσετε την ίδια γιατί αποφάσισε να δουλέψει μαζί μου».


strakersan@gmail.com
kersanidis.wordpress.com

 

 

«ΑΓΝΩΣΤΟΙ»
Η γνωστή... άγνωστη

Είναι κάποιοι άνθρωποι που δεν βολεύονται με αυτό που είναι, που θέλουν να είναι κάποιοι άλλοι και που αλλάζουν πρόσωπα διαρκώς. Ο Τζόσουα Μάρστον σκηνοθετεί την ταινία «Άγνωστοι» (Complete unknown), επιχειρώντας να μιλήσει για αυτό το θέμα.
Όλα ξεκινούν από ένα πάρτι το οποίο διοργανώνουν ο Τομ και η σύζυγός του. Ένας συνεργάτης του Τομ και φίλος του, εμφανίζεται με μια όμορφη συνοδό την οποία έχει γνωρίσει στην καντίνα που τρώει καθημερινά. Η Άλις εντυπωσιάζει την παρέα μιλώντας για τη δουλειά της, όμως ο Τομ έχει την εντύπωση πως την γνωρίζει. Και έχει δίκιο επειδή αποκαλύπτεται πως η Άλις είναι μια αγαπημένη του Τομ η οποία εξαφανίστηκε πριν από 15 χρόνια χωρίς να αφήσει κανένα ίχνος πίσω της. Μια επιθυμία να τον συναντήσει την έκανε να επιστρέψει. Γιατί όμως άλλαξε ταυτότητα; Γιατί έζησε όλα αυτά τα χρόνια σαν κυνηγημένη με πολλαπλές ταυτότητες, κάνοντας διαφορετικές δουλειές;
Η ταινία του Μάρστον, η οποία συμμετείχε στο Φεστιβάλ του Σάντανς, μιλά για μια γυναίκα η οποία όταν ανακάλυψε πως μπορεί να αλλάζει πρόσωπο όποτε θέλει και να εξαπατά τους ανθρώπους, δεν δίστασε να το κάνει. Ομολογεί μάλιστα πως το κάνει επειδή διαφορετικά νιώθει παγιδευμένη. Αρχίζουν, όμως, τα ερωτήματα. Ποια είναι η Άλις; Ποιο ήταν το παρελθόν της με τον Τομ; Η ζωή της, η οικογένειά της; Ποιοι ήταν οι λόγοι που έφυγε και άρχισε να αλλάζει ταυτότητες, ιδιότητες και επαγγέλματα;
Ο σκηνοθέτης αρχίζει και στήνει ένα μυστήριο, η ιστορία προχωρά, αρχίζουν σταδιακά οι αποκαλύψεις αλλά η μεγάλη αποκάλυψη δεν έρχεται ποτέ. Έτσι ο θεατής μένει μετέωρος μέσα σε αναπάντητα ερωτήματα. Γιατί, καλά φτιάχνεις ένα σενάριο, αλλά μέσα σε αυτό υπάρχουν και οι χαρακτήρες οι οποίοι πρέπει να πατούν γερά, να δικαιολογείται η παρουσία τους αλλά, πάνω απ’ όλα, οι πράξεις τους. Εδώ ο σκηνοθέτης δεν τα πηγαίνει καθόλου καλά αφού οι χαρακτήρες του μένουν ανολοκλήρωτοι, καμία πράξη τους δεν δικαιολογείται. Και κυρίως ο χαρακτήρας της Άλις η οποία φεύγει, εξαφανίζεται. Γιατί όλα αυτά; Το ερώτημα μένει αναπάντητο και ο θεατής με τη μεγάλη απορία του γιατί είδε μια ταινία η οποία περιείχε μια αφήγηση χωρίς κανένα λόγο ύπαρξης τελικά. Μέτρια ταινία που, ενώ γεννά προσδοκίες, μας αφήνει με την όρεξη.

Στρα. Κερ.

 

 

 

ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

 

«Μόνος στο Βερολίνο» (Alone in Berlin) του Βίνσεντ Πέρεζ: Βρισκόμαστε στο 1940, ο Ότο Κουάνγκελ είναι μηχανικός, ζει στο Βερολίνο και ο γιος του σκοτώθηκε στον πόλεμο. Η ναζιστική προπαγάνδα βρίσκεται στο απόγειό της, τα ψεύδη κατακλύζουν το γερμανικό Τύπο και ο Ότο μαζί με τη γυναίκα του, Άννα, αποφασίζουν να αντισταθούν. Ο τρόπος που βρήκαν γι’ αυτό είναι μέσα από ανώνυμες κάρτες, τις οποίες γράφουν και τις αφήνουν σε διάφορα σημεία του Βερολίνου για να τα διαβάζει ο κόσμος. Οι Κουάνγκελ καλούν τους Γερμανούς να ξεσηκωθούν εναντίον του Χίτλερ. Όπως είναι φυσικό, η Γκεστάπο δεν μένει με δεμένα χέρια και ένας επιθεωρητής της αναλαμβάνει να ανακαλύψει τον ένοχο. Η εξαιρετική αυτή ταινία περιγράφει την καθημερινότητα των Γερμανών στα χρόνια του πολέμου καθώς και την, άγνωστη σε πολλούς, αντίσταση που πρόβαλλαν κάποιοι από αυτούς. Βασισμένη σττο ομώνυμο βιβλίο του Χανς Φάλαντα, η ταινία έκανε πρεμιέρα στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου στο Βερολίνο. Η Έμα Τόμσον, η οποία πρωταγωνιστεί στο ρόλο της Άννας, λέει: «Είναι μια ιστορία για καθημερινούς ανθρώπους που η άσχημη συμπεριφορά τους είχε προκαλέσει αποστροφή και προσπάθησαν να κάνουν κάτι για αυτό. Είναι μια πολύ σημαντική ιστορία γιατί δεν την ακούς συχνά».

«Τόνι Έρντμαν» (Toni Erdmann) της Μάρεν Άντε: Μια γυναίκα καριέρας ζει μόνο για τη δουλειά της αδιαφορώντας για την ουσία της ζωής. Ο πατέρας της, αντίθετα, είναι ένας τύπος που του αρέσουν οι πλάκες και πιστεύει πως αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος για να έρχονται πιο κοντά οι άνθρωποι. Η ταινία εντυπωσίασε στο Φεστιβάλ των Κανών και πολλοί υποστήριξαν πως αδικήθηκε αφού δεν της απονεμήθηκε ο Χρυσός Φοίνικας. Τιμήθηκε πάντως με το βραβείο της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κινηματογραφικού Τύπου (FIPRESCI). Η σκηνοθέτιδα δίνει πνοή στην ταινία της, αποδεικνύοντας πως το γερμανικό σινεμά διαθέτει και χιούμορ. Η σκηνοθέτιδα λέει: «Ο ακραίος τρόπος που ζούσε ο αμερικανός ηθοποιός Άντι Κάουφμαν και υποδυόταν τους ρόλους του, με ενέπνευσε πολύ. Αυτό που με ενέπνευσε επίσης ήταν η οικογένειά μου, όπου γίνονταν μεγάλες πλάκες. Ο πατέρας μου έχει σχετικά καλό χιούμορ. Μια μέρα του χάρισα μερικά αντικείμενα για να κάνει πλάκες, όπως ψεύτικα δόντια, τα οποία χρησιμοποιούσε τακτικά».

«Doctor Strange» του Σκοτ Ντέρικσον: Ο δρ Στίβεν Στρέιντζερ, διάσημος νευροχειρούργος, μετά από ένα δυστύχημα δεν μπορεί να χρησιμοποιεί τα χέρια του. Αναζητά θεραπεία στο μυστηριώδες Καμάτ-Τάι. Εκεί ανακαλύπτει πως αόρατες δυνάμεις απειλούν με καταστροφή τον κόσμο. Πρέπει κάτι να κάνει. Μια ταινία που έρχεται από το μαγικό κόσμο των κόμικς της Μάρβελ.

«Όλγα» (Olga) του Χάιμε Μονχάρντιμ: Ταινία για τη ζωή της Όλγα Μπενάριο Γκούτμαν Πρέστες, μιας γυναίκας που υπήρξε θύμα του βραζιλιάνικου φασισμού και των ναζί αλλά και σύμβολο για το βραζιλιάνικο λαό. Γυρίστηκε το 2004.

Σινεφίλ
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet