19ο ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΟΛΥΜΠΙΑΣ
Μια γιορτή για τα παιδιά και τους νέους

 

Επιμέλεια: Στράτος Κερσανίδης

Ξεκίνησε χθες και θα διαρκέσει ως το ερχόμενο Σάββατο 10 Δεκεμβρίου, το 19ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους, το οποίο με επίκεντρο τον Πύργο εξαπλώνεται και σε ακόμη πέντε πόλεις της Πελοποννήσου και δύο της Στερεάς Ελλάδας. Δηλαδή στην Αμαλιάδα, την Πάτρα, τα Λεχαινά, τη Ζαχάρω, τη Γαστούνη αλλά και στο Αγρίνιο και το Μεσολόγγι.
Η τελετή έναρξης πραγματοποιήθηκε χθες, Σάββατο 3/12, ενώ οι προβολές ξεκινούν σήμερα στις 11 π.μ., στο κινηματοθέατρο «Απόλλων», στον Πύργο, την πόλη που αποτελεί την καρδιά του Φεστιβάλ Ολυμπίας.
Η ταινία με την οποία θα ανοίξουν οι προβολές είναι «Οι θρύλοι του Βαρόνου Μινχάουζεν», σε σκηνοθεσία του Κάρελ Ζέμαν, μια από τις ταινίες του μεγάλου φετινού αφιερώματος του φεστιβάλ στα θρυλικά στούντιο Ζλιν της Τσεχίας. Με μία άλλη ταινία του σπουδαίου αυτού κινηματογραφιστή, ο οποίος θεωρείται ο τσέχος Μελιές, το «Ταξίδι στην αρχή του κόσμου», γίνεται η έναρξη των εκδηλώσεων του φεστιβάλ στην Αμαλιάδα.
Είναι πολύ σημαντικό να αναφερθεί πως με πρωτοβουλία της διεύθυνσης του φεστιβάλ μεταγλωττίστηκαν στα αραβικά ταινίες μικρού μήκους κινουμένων σχεδίων, για να πραγματοποιηθούν ειδικές προβολές για τα παιδιά που διαμένουν στο κέντρο φιλοξενίας προσφύγων, στη Μυρσίνη Ηλείας. Ακόμη μια σημαντική πρωτοβουλία, είναι πως θα πραγματοποιηθεί και ειδική προβολή για κωφούς.
Φέτος διαγωνίζονται 64 ταινίες από 34 χώρες, Πρόκειται για 19 ταινίες μεγάλου και 45 μικρού μήκους. Οι ταινίες καταπιάνονται με σύγχρονα αλλά και διαχρονικά θέματα όπως οι οικογενειακές σχέσεις, η φιλία, η ανοχή στη διαφορετικότητα, ο εθισμός στα ηλεκτρονικά παιχνίδια, το σχολείο κ.ά.
Οι ταινίες αυτές θα διεκδικήσουν τα βραβεία, η καθεμία στην κατηγορία της, δηλαδή Μεγάλου Μήκους, Μικρού Μήκους Μυθοπλασίας, Μικρού Μήκους Κινουμένων Σχεδίων και Ντοκιμαντέρ.
Με αφορμή τα 80χρονα των στούντιο Ζλιν στην Τσεχία, πραγματοποιείται ένα μεγάλο αφιέρωμα. Τη δεκαετία του 1930 με αφορμή την ανάπτυξη μιας κοινοπραξίας υποδηματοποιών προέκυψε ανάγκη για διαφήμιση των προϊόντων της. Έτσι άρχισαν να συγκεντρώνονται εκεί μια σειρά από σπουδαίους κινηματογραφιστές και από την υποδηματοποιία δημιουργήθηκε ένας κινηματογραφικός πυρήνας που έγινε το κέντρο παραγωγής παιδικών ταινιών. Κινηματογραφιστές όπως η Ερμίνα Τίρλοβα, ο Ζοζέφ Πινκάβα και ο Κάρελ Ζέμαν ξεκίνησαν από εκεί και το 1961 δημιουργήθηκε στο Ζλιν, το πρώτο στο κόσμο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου για Παιδιά και Νέους.
Από φέτος, το τμήμα Ντοκιμαντέρ (Kids & Docs) μετακομίζει στη Αμαλιάδα, μόλις 20 λεπτά από τον Πύργο. Αν πάρουμε υπόψη πως η εκδήλωση Camera Zizanio διεξάγεται στο Συνεδριακό Κέντρο της Αντιπεριφέρειας Ηλείας στον Πύργο, τότε μπορούμε να πούμε πως το φεστιβάλ από φέτος… τριχοτομείται, δηλαδή εξαπλώνεται!
Τι είναι όμως η Camera Zizanio; Πρόκειται για τη 16η χρονιά που πραγματοποιείται, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Ολυμπίας, αυτή η Ευρωπαϊκή Συνάντηση Νεανικής Οπτικοακουστικής Δημιουργίας, την οποία επιμελείται ο Νίκος Θεοδοσίου και στην οποία προβάλλονται νεανικές δημιουργίες από όλον τον κόσμο. Φέτος στα διαγωνιστικά προγράμματα συμμετέχουν 266 οπτικοακουστικές δημιουργίες που έγιναν από παιδιά, εφήβους και νέους έως 20 ετών. Φυσικά υπάρχουν και τα εργαστήρια στα οποία τα παιδιά χωρίζονται σε πολυεθνικές ομάδες 8-10 ατόμων. Εκεί συζητούν, ανταλλάσσουν απόψεις και χρησιμοποιώντας υπολογιστές και κάμερες ετοιμάζουν τις δικές τους ταινίες με εξαιρετικά αποτελέσματα, όπως έχει αποδειχτεί από τα προηγούμενα χρόνια.
Το αφιέρωμα «Γκρεμίζοντας προκαταλήψεις, μαθαίνοντας την αποδοχή», περιλαμβάνει 15 ταινίες οι οποίες αναφέρονται σε μια σειρά από ζητήματα που απασχολούν το σύγχρονο κόσμο. Όπως είναι οι μειονότητες και το κατά πόσο αυτές απολαμβάνουν πλήρως τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις ατομικές ελευθερίες. Με ταινίες από πολλές και διαφορετικές χώρες, οι θεατές αντιλαμβάνονται πως ο κινηματογράφος μπορεί να μην αλλάζει τον κόσμο αλλά μπορεί να προετοιμάζει τους ανθρώπους για να τον αλλάξουν, γκρεμίζοντας στερεότυπα και προκαταλήψεις.
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Ολυμπίας, σκηνοθέτης Δημήτρης Σπύρου, όταν πριν από 19 χρόνια οραματίστηκε και αποφάσισε να ξεκινήσει αυτό το φεστιβάλ, δεν θα μπορούσε, ίσως, να φανταστεί τις διαστάσεις που θα έπαιρνε. Σήμερα μπορεί δικαίως να αισθάνεται υπερήφανος γιατί το φεστιβάλ είναι πλέον ένας καταξιωμένος διεθνής θεσμός με το υπουργείο Παιδείας να ενθαρρύνει, με εγκύκλιό του, τη συμμετοχή των μαθητών από όλη την Ελλάδα στο Φεστιβάλ Ολυμπίας.

strakersan@gmail.com
kersanidis.wordpress.com

 

 

 

«ΕΠΙΣΗΜΗ ΙΣΤΟΡΙΑ»
Η επώδυνη αναζήτηση της αλήθειας

 

Από το 1976 ως το 1983 η Αργεντινή ήταν κάτω από τη δικτατορία, του στρατηγού Χόρχε Βιδέλα μέχρι το 1981 και στη συνέχεια του Ρομπέρτο Βιόλα και του Λεοπόλντο Γκαλτιέρι. Κατά την περίοδο αυτή, η οποία είναι γνωστή ως «Βρώμικος Πόλεμος», χιλιάδες άνθρωποι εξαφανίστηκαν, φυλακίστηκαν, βασανίστηκαν και δολοφονήθηκαν. Επίσης χιλιάδες παιδιά που οι μητέρες τους φυλακίστηκαν ή δολοφονήθηκαν από το καθεστώς, απήχθησαν και δόθηκαν για υιοθεσία σε άτεκνες οικογένειες φίλα προσκείμενες προς το καθεστώς. Αυτό είναι το θέμα της ταινίας «Επίσημη ιστορία» (La historia oficial) του Λουίς Πουένζο, η οποία κέρδισε το ξενόγλωσσο Όσκαρ το 1986 και προβάλλεται σε επανέκδοση.
Η Αλίσια είναι καθηγήτρια Ιστορίας στη μέση εκπαίδευση, παντρεμένη και μητέρα της 5χρονης Γκάμπι, η οποία είναι υιοθετημένη. Για την υιοθεσία είχε φροντίσει ο άντρας της ο οποίος είχε καλές σχέσεις με το καθεστώς. Όμως ενώ η δικτατορία έχει πέσει και αυτό που ως τότε εθεωρείτο ως η επίσημη ιστορία αρχίζει να καταρρέει, η Αλίσια υποψιάζεται πως η κόρη της πιθανόν να είναι κόρη «εξαφανισμένων» γονέων. Για να αντιμετωπίσει τις τύψεις της αποφασίζει να αναζητήσει την αλήθεια, κάτι που αποδεικνύεται αρκετά επώδυνο.
Η ταινία φωτίζει μια σκοτεινή περίοδο στην Ιστορία της Αργεντινής που άφησε βαθιές πληγές στο σώμα της χώρας. Ο σκηνοθέτης επικεντρώνεται επάνω στην κεντρική του ηρωίδα, την Αλίσια, η οποία ενώ ανήκει αρχικά στην κατηγορία των ανθρώπων που «δεν γνωρίζουν», στη συνέχεια με αφορμή το προσωπικό της πρόβλημα αρχίζει να ανακαλύπτει την αλήθεια αλλά και το πραγματικό πρόσωπο του συζύγου της.
Πολιτικό δράμα όπου η ένταση ακολουθεί πορεία κλιμάκωσης μέχρι το φινάλε που μένει κάπως ανοιχτό. Η αφήγηση κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον, αφού δημιουργούνται ερωτήματα τα οποία απαντώνται με ενδείξεις.

Στρα. Κερ.

 

ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

 

«Lion» του Γκαρθ Ντέιβις: Στη Βόρεια Ινδία, ο 5χρονος Σαρού, μπαίνει κατά λάθος σε ένα τρένο το οποίο μετά από ένα μεγάλο ταξίδι τον οδηγεί στην Καλκούτα. Ζει στο δρόμο και τελικά μπαίνει σε ορφανοτροφείο. Υιοθετημένος από ένα ζευγάρι Αυστραλών, νεαρός πλέον, αποφασίζει να αναζητήσει τη χαμένη του οικογένεια. Δραματική ταινία με πολύ καλές κριτικές.

«Εγκλωβισμένη» (Shut in) του Φάρεν Μπλάκμπερν: Η Μέρι είναι παιδοψυχολόγος και έχει χάσει τον άντρα της σε δυστύχημα ενώ ο γιος της έχει μείνει παράλυτος. Προσπαθώντας να βοηθήσει ένα παιδί με προβλήματα, το παίρνει στο σπίτι της αλλά εκείνο εξαφανίζεται. Όλοι το θεωρούν νεκρό αλλά κάτι περίεργο συμβαίνει. Η Μέρι εγκλωβισμένη σε ένα σπίτι προσπαθεί να βρει απαντήσεις. Εξαιρετικό θρίλερ.

«Η δασκάλα» (Ucitelka) του Γιαν Χρεμπέκ: Μπρατισλάβα 1980. Η καινούργια δασκάλα, συμπαθητική εκ πρώτης όψεως, μόλις έρχεται στο σχολείο, ζητά να μάθει από τους μαθητές τι δουλειά κάνουν οι γονείς τους. Αρχίζει να ζητά χάρες για προσωπικό της συμφέρον και τελικά γίνεται τόσο μισητή που οι μαθητές σκέφτονται να την σκοτώσουν. Η ταινία εντυπωσίασε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

«Citizenfour» της Λόρα Πόιντρας: Το 2013 ο Έντουαρντ Σνόουντεν, πρώην συνεργάτης των αμερικανικών μυστικών υπηρεσιών, αποκαλύπτει σε δύο δημοσιογράφους τα προγράμματα μαζικής παρακολούθησης των πολιτών που εφαρμόζει η κυβέρνηση. Συγκλονιστική ταινία που κέρδισε το Όσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ.

«The bachelor» του Αντώνη Σωτηρόπουλου: Μια παρέα φίλων ξαναβρίσκεται μαζί, με αφορμή το γάμο του ενός. Όμως ο γάμος κινδυνεύει εξαιτίας του γαμπρού που είναι εργολάβος κηδειών, της νύφης που κάνει λάθος, της παλιάς ερωμένης, του εκρηκτικού πεθερού. Ελληνική κωμωδία.

«Underworld: Η αιματοχυσία» (Underworld: Blood wars) της Άνα Φέρστερ: Λυκάνθρωποι, βρικόλακες και λοιπές δυνάμεις στη συνέχεια της γνωστής… υπόγειας σειράς ταινιών.
Σινεφίλ
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet