«Είμαστε από καλή γενιά»

Η εν Αθήναις Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία, κοινωφελές μη κερδοσκοπικό εκπαιδευτικό ίδρυμα, ιδρύθηκε το 1836, σχεδόν μαζί με την ίδρυση τού ελληνικού κράτους (1830), με πρωτοβουλία τριών φωτισμένων δασκάλων (Γ. Γενναδίου, Μ. Αποστολίδη, Ι. Κοκκώνη) και τη συνδρομή 73 επιφανών ανδρών τής εποχής, αγωνιστών τού 1821. Το 2016, η Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία εορτάζει τα 180 χρόνια προσφοράς ποιοτικής παιδείας με σειρά πολιτιστικών και άλλων εκδηλώσεων, των οποίων τα έσοδα διατίθενται υπέρ τού Ταμείου Υποτροφιών των Αρσακείων.
Στις εκδηλώσεις αυτές εντάσσεται η θεατρική-μουσική παραγωγή «Είμαστε από καλή γενιά» (Οδυσσέας Ελύτης). Η παράσταση στηρίζεται σε ποίηση, εικόνα και μουσική για τη νεότητα και την Ελλάδα. Τη σημερινή και τη διαχρονική. Σολωμός, Καβάφης, Σεφέρης, Ελύτης, Ρίτσος αλλά και Θεοδωράκης, Μαρκόπουλος, Ξαρχάκος, Λεοντής, Μικρούτσικος. Μια ομάδα από μαθητές, με οδηγούς μια συναισθηματικά ευαίσθητη μαθήτρια και έναν οραματιστή καθηγητή, περιπλανιέται μέσα στους στίχους των μεγάλων Ελλήνων ποιητών και τα τραγούδια των σπουδαίων Ελλήνων συνθετών, προσπαθώντας να βιώσει τον τόπο και τον χρόνο τής Ποίησης.
Σκηνοθέτης ο Φωκάς Ευαγγελινός ενώ ο Στρατής Πασχάλης γράφει και επιμελείται τα κείμενα. Οι μουσικές ξεχωριστών Ελλήνων συνθετών χρησιμοποιούνται για να επισημανθεί η διαχρονικότητα τής τέχνης που μπορεί να εμπνεύσει τις νέες γενιές. Ο λόγος επίσης για τα σημερινά προβλήματα, για την οικολογία, την κρίση, τη μετανάστευση.
Συνεργάζεται ο Μανώλης Μητσιάς που έχει τραγουδήσει μελοποιημένη ποίηση με το δικό του μοναδικό τρόπο. Μια πραγματική υπερπαραγωγή, όχι με τεχνικά μέσα και πολυέξοδα εφέ, αλλά στηριγμένη στον άνθρωπο και στα πνευματικά του επιτεύγματα, στις αξίες και στα όνειρά του που δείχνουν και τον δρόμο για το μέλλον.
Σκηνικά, κοστούμια: Έλλη Παπαγεωργακοπούλου. Ερμηνεύουν: Νίκος Καραθάνος Νάντια Κοντογεώργη, Ελευθερία Μπενοβία, Στέλλα Ψαρουδάκη, Κωνσταντίνος Καϊκής, Μάνος Βαβαδάκης, Βασίλης Καλφάκης, Κωνσταντίνος Γεωργαλής.
Με τον Μουσικό Όμιλο των Αρσακείων-Τοσιτσείων Σχολείων Εκάλης και τη Χορωδία GraduΑrti (Απόφοιτοι Αρσακείων-Τοσιτσείων Σχολείων). Διδασκαλία και διεύθυνση χορωδιών: Χριστίνα Βαρσάμη-Κούκνη, κίνηση χορωδιών: Αιμιλία Τσάμη, πιάνο, ενορχηστρώσεις: Αχιλλέας Γουάστωρ, μουσική διεύθυνση: Στάθης Σούλης.
Σάββατο 10 Δεκεμβρίου, στις 8μ.μ., Κυριακή 11, στις 4μ.μ., Δευτέρα 12, στις 8μ.μ., στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη. Τιμές εισιτηρίων: από 12 έως 45 ευρώ, παιδικό: έκπτωση 30% επί της τιμής της κάθε ζώνης, φοιτητές, άνεργοι, ΑΜΕΑ, 65+, πολύτεκνοι: 10 ευρώ.

ΟΙ ΑΚΡΟΑΣΕΙΣ ΤΗΣ «ΕΠΟΧΗΣ»

Συνθέσεις για ένα ή δυο μουσικά όργανα

Στις αρχές αυτού του χρόνου, είχα την τύχη να παρακολουθήσω την παρουσίαση τεσσάρων δισκογραφικών εκδόσεων από τη δισκογραφική εταιρεία Subways Music και τις εκδόσεις Cambia. Το ηχητικό περιεχόμενο των δίσκων αφορά συνθέσεις για ένα ή δυο μουσικά όργανα και συμφωνώ με το χαρακτηρισμό που έδωσε ως προς την αισθητική τους, ο ιδρυτής και διευθυντής της Subways Music, κ. Σοφοκλής Σαπουνάς ως «την πιο γνήσια, αυθεντική, κοπιώδη και διαυγή έκφραση ενός μουσικού». Και επειδή σοβαρές συνθέσεις της λόγιας μουσικής δημιουργίας της δισκογραφίας κρατούν το ενδιαφέρον πέραν της «επικαιρότητας», τις παρουσιάζω με τη φρεσκάδα της πρώτης ακρόασης αλλά και με την τεκμηριωμένη άποψη μετά από τις πολλαπλές ακροάσεις τους.

 

Το cd «Ηχομονόλογοι» περιέχει έξι ενδιαφέρουσες συνθέσεις με τέσσερα έργα του συνθέτη και μουσικολόγου Σωτήρη Δεσπότη και δύο του συνθέτη και κιθαριστή Σάββα Καρατζιά, που κινούνται μορφολογικά στο χώρο που ονομάζουμε σύγχρονη μουσική. Είναι η μουσική γλώσσα του 20ού και 21ου αιώνα.
Όλα τα έργα είναι γραμμένα για σόλο όργανα, κιθάρα, πιάνο, βιολοντσέλο, κλαρινέτο, φλάουτο, πλην ενός ντουέτου για φλάουτο και βιολοντσέλο. Εδώ οι συνθέτες με όχημα το ηχόχρωμα κάθε οργάνου αναπτύσσουν τις εξαιρετικά ενδιαφέρουσες μουσικές τους ιδέες και μας κάνουν συγχρόνως κοινωνούς στις εμπειρίες τους από το συναρπαστικό τους ταξίδι στον κόσμο των ήχων. Ιμπρεσιονιστικές, ατονάλ και αυστηρά δωδεκαφθογγικές μουσικές εικόνες μας καλούν να ζήσουμε τη μουσική ιστορία της κάθε δημιουργίας και να ταξιδέψουμε στα ηχο-μονοπάτια της φαντασίας μας. Τα έργα ερμηνεύονται με δεξιοτεχνικό τρόπο από πέντε νέους διακεκριμένους σολίστες: Παναγιώτης Γώγος (πιάνο), Γιώργος Καβάσιλας (κιθάρα), Άγγελος Λιακάκης (βιολοντσέλο), Βιβή Παπαϊωάννου (φλάουτο) και Μανούσος Πλουμίδης (κλαρινέτο). Θα σταθώ στη ερμηνεία του έργου του Σάββα Καρατζιά «Nostalgic Bells» για σόλο πιάνο, από τον Παναγιώτη Γώγο. Το οποίο έπαιξε και στην παρουσίαση.
Ένα ηχογράφημα απόλυτα ενδεικτικό της σοβαρότητας με την οποία αντιμετωπίζουν οι συνθέτες Σωτήρης Δεσπότης και Σάββας Καρατζιάς τη λόγια μουσική δημιουργία.

Το cd «Invisible Borders» του «duo arioso» (Σοφία Μαυρογεννίδου, φλάουτο, Άρης Χατζησταύρου, κιθάρα) κέρδισε τον τίτλο του από την εικοσαετή μουσική πορεία των δύο μουσικών που στο δρόμο τους ανακαλύψανε ότι η μουσική μπορεί να διασπάσει όντως τα σύνορα. Το ντουέτο έχει σμιλευτεί χρόνια τώρα με πολλές εμφανίσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό και ερμηνεύει άψογα εναρμονισμένο το πολυποίκιλο υλικό του δίσκου. Ο σολίστ κιθάρας Άρης Χατζησταύρου, υπογράφει τέσσερις από τις συνθέσεις που εμπεριέχονται στο cd.
Ξεχωρίζει η σύνθεση «Saltarello» όπου μαζί με την «Φαντασία» του, δίνουν το στίγμα του ηχογραφήματος . Οι δυο σολίστ, εκτός από τις συνθέσεις του Άρη Χατζησταύρου, ερμηνεύουν ακόμη έργα των Jean Sibelius, Heitor Villa Lobos, Abel Carlevaro, Jorge Morel, Celco Machado, Astor Piazzolla, Enrique Granados και Francis Kleynjans. Το όλο άκουσμα χάρη στην άψογη ερμηνεία, την επιλογή των έργων και τον υπέροχο ήχο της κιθάρας και του φλάουτου, συναρπάζει.

Το «Great Romantics» μας ταξιδεύει στο λυρικό κόσμο του ρομαντισμού. Πρόκειται για έργα για σόλο πιάνο. Ειδικότερα, ο σολίστ Απόστολος Παληός, ερμηνεύει τέσσερις μπαλάντες του F. Chopin, το «Grand Waltz», in A-flat major, op. 42, του ιδίου συνθέτη, καθώς επίσης και το έργο του R. Schumann, Davidsbündlertänze, op. 6. Και δώ όπως και στις εμφανίσεις του, ο Απόστολος Παληός αποδεικνύει το ερμηνευτικό του ταλέντο και μάλιστα σε τόσο εξαιρετικής δυσκολίας έργα όπως αυτά του ηχογραφήματος και ιδίως οι Μπαλάντες του F. Chopin. Στην παρουσίαση του δίσκου ο Απόστολος Παληός εντυπωσίασε με την υψηλή δεξιοτεχνία του, μέσα από την ερμηνεία της «Ballade No.4, in Finor, op.52» του Chopin. Ο γεννημένος στην Καρδίτσα πιανίστας χαρακτηρίστηκε ως «καταπληκτικός πιανίστας» (Cyprien Katsaris) και «ασυνήθιστα χαρισματικός, επικοινωνιακός και αφοσιωμένος μουσικός με σπουδαία φινέτσα, εκφραστικότητα και καλλιτεχνική οντότητα» (Y. Solomon).
Ένα ηχογράφημα απαραίτητο στην κλασική δισκοθήκη σας με το όνομα ενός σπουδαίου Έλληνα πιανίστα.

Στο cd «3 Sonatas for violin and piano» ερμηνεύουν οι καταξιωμένοι σολίστ, Στέλλα Τσάνη και Τίτος Γουβέλης. Αξιοσημείωτο στοιχείο του εν λόγω ηχογραφήματος, είναι ότι η σονάτα του Αλέκου Ξένου για βιολί και πιάνο, σε τρία μέρη (Vivace-Lento-Agitato) ηχογραφήθηκε για πρώτη φορά εντός και εκτός συνόρων. Είναι ένα έργο πολύ ενδιαφέρον και σχετίζεται άμεσα και με την εποχή που γράφτηκε. «Νοιώθω ιδιαίτερα τυχερή που ηχογραφήσαμε για πρώτη φορά αυτή τη σονάτα, γιατί θεωρώ ότι είναι ένα πολύ μεγάλο έργο μουσικής δωματίου, που μπορεί να σταθεί επάξια, δίπλα σε πολύ μεγάλα έργα μουσικής δωματίου ξένων συνθετών, είτε του 20ού αιώνα, είτε και μεγάλων συνθετών που έχουν περάσει ανά τους αιώνες» επισημαίνει η σολίστ, Στέλλα Τσάνη. Στο ίδιο cd, περιλαμβάνεται η σονάτα του César Franck, για βιολί και πιάνο. Ο δίσκος παρουσιάζει ενδιαφέρον και πρωτοτυπεί, εντάσσοντας δυο έργα του Charles Ives, «Sonata for violin and piano No.4», καθώς και το «Children’s Day at the Camp Meeting». Πρόκειται για ένα ηχογράφημα που εκτός από το σπάνιο έργο του Ξένου διαθέτει και την εξαιρετική ερμηνεία της Στέλλας Τσάνη και του Τίτου Γουβέλη.
Από την σελίδα ένα θερμό εύγε στην δισκογραφική εταιρεία Subways Music και σε όλο το μουσικό δυναμικό της όπου στην Ελλάδα της κρίσης επιδίδονται σε έναν αγώνα ιδιαιτέρως άνισο, ως προς τη διακίνηση των ανεξάρτητων παραγωγών. Να ευχηθούμε με τις ρηξικέλευθες και σοβαρές παραγωγές της να κερδίσει και να κρατήσει το ενδιαφέρον του ευρύτερου κοινού.

Λιάνα Μαλανδρενιώτη
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2024 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet