Ποιος/ποια αμφιβάλει ότι το αυριανό Γιούρογκρουπ θα είναι πολύ κρίσιμο; Κανένας και καμία, ασφαλώς. Αν, όμως, προκύπτει ένα συμπέρασμα από τα ρεπορτάζ των τελευταίων ημερών και ιδιαίτερα από τις τοποθετήσεις ανώτατου κυβερνητικού παράγοντα, που εμπλέκεται στις διαπραγματεύσεις, το απόγευμα της περασμένης Παρασκευής, είναι ότι το Γιούρογκρουπ της Δευτέρας θα είναι μάλλον αφετηρία για ακόμη πιο σοβαρές και πιο δύσκολες διαπραγματεύσεις, εν μέσω εκβιασμών, παρά το ουσιαστικό τέλος τους. Μπορεί, μάλιστα, να είναι και αφετηρία πολιτικών εξελίξεων.
Κεντρικό ζήτημα, εκτός από τα εργασιακά, που το ΔΝΤ δεν έχει και τόσο ισχυρές συμμαχίες και επιχειρήματα, για να επιβάλει την άποψή του, θα είναι το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα που καλύπτει τη μετά το τέλος του μνημονιακού προγράμματος περίοδο, 2019 και 2020 τουλάχιστον. Αν, δηλαδή, θα περιλαμβάνει το στόχο του 3,5% του ΑΕΠ ως πρωτογενές πλεόνασμα, που σημαίνει ένα επιπλέον ποσό μέτρων 4,2 δισ. ευρώ! Αυτό δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό από καμία κυβέρνηση, τόνισε ο ανώτατος κυβερνητικός παράγοντας. Πετώντας, όμως, το μπαλάκι στην άλλη πλευρά, σε περίπτωση διαφωνίας, ή σωστότερα σε περίπτωση συμφωνίας Ευρωπαίων και ΔΝΤ σε βάρος της Ελλάδας, τότε όντως πυροδοτούνται πολιτικές εξελίξεις. «Υπολογίζω ότι και αυτοί που διαπραγματεύονται με μας γνωρίζουν ότι αυτό σηματοδοτεί πολιτικές εξελίξεις», σημείωσε ο ίδιος παράγοντας.

Το ΔΝΤ αλλάζει γραμμή

Η θέση του ΔΝΤ είναι σαφής. Έχει εγκαταλείψει, ουσιαστικά, την αρχική άποψή του ότι στόχοι του 3,5% του ΑΕΠ πρωτογενές πλεόνασμα είναι εξωπραγματικοί και τώρα αναζητά μέτρα για το πώς θα επιτευχθεί αυτό, παρά το ότι άλλη στιγμή έχει πει ότι επιπλέον μέτρα είναι παράλογα για την ελληνική οικονομία! Μάλιστα, ορίζει και το πως θα επιτευχθεί αυτό το 3,5% ή αυτά τα 4,2 δισ. ευρώ: με περικοπές συντάξεων και μείωση του αφορολόγητου στις 5.000. Σπεύδει μάλιστα να πει ότι δεν δέχεται ούτε καν μια γενική δέσμευση για το ύψος του πλεονάσματος.
Τι λένε οι ευρωπαϊκοί θεσμοί επ’ αυτού; Τίποτε καθαρά. Για τα εργασιακά οι κ. Μοσκοβισί και Γιουνκέρ βεβαιώνουν ότι μια χώρα που είναι σε πρόγραμμα δεν μπορεί να μην έχει ευρωπαϊκά δικαιώματα. Αλλά, εντ��ύτοις, η εντολή από την ευρωζώνη προς τα τεχνικά κλιμάκια που διαπραγματεύονται είναι η συμφωνία σε τεχνικό επίπεδο (Staff Level agreement) να έχει και το ΔΝΤ! Η μόνη κριτική προς τους Ευρωπαίους είναι, όπως είπε ο ανώτατος παράγοντας «ότι ενώ ξέρουν τι λέει το μνημόνιο που μιλά για βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές, στην προσπάθειά τους και την εντολή που έχουν πάρει να είναι και το ΔΝΤ μέσα, υπερβαίνουν το ευρωπαϊκό κεκτημένο». Όσον αφορά την άποψη του ΔΝΤ για τα πρωτογενή πλεονάσματα του 2019-2020 δεν ξεκαθαρίζουν τι υποστηρίζουν. Υπάρχει ο κίνδυνος να έχουν βρει ένα σημείο συμβιβασμού με το ΔΝΤ, ιδίως η Γερμανία, εις βάρος της Ελλάδας. Αυτό ουσιαστικά είχε καταγγείλει ο υπουργός Οικονομικών, Ευκλείδης Τσακαλώτος, μιλώντας στο Ελληνοαμερικανικό Επιμελητήριο. Ούτε τοποθετούνται απέναντι σε συμβιβαστικές ελληνικές προτάσεις, τουλάχιστον δημόσια.
Πώς κινείται η ελληνική κυβέρνηση; Το πλαίσιο των απόψεών της δόθηκε από τον υπουργό Οικονομικών, Ευκλείδη Τσακαλώτο, στο Ελληνοαμερικανικό, όπως ήδη είπαμε.
Άσκησε κριτική στο ΔΝΤ, διότι δεν πιέζει τους ισχυρούς, δηλαδή την Γερμανία, αλλά τους αδύνατους εταίρους, δηλαδή την Ελλάδα. Άσκησε κριτική στους Ευρωπαίους ότι σύρονται από το ΔΝΤ. Μέσω, δε, του ανώτατου κυβερνητικού παράγοντα, που ήδη αναφέραμε, έθεσε τα δικά της όρια και τις αμετάθετες θέσεις της. Στα εργασιακά είπε χαρακτηριστικά ότι «η γραμμή μας είναι πως δεν μπορούν να μην υπάρχουν συλλογικές συμβάσεις σε κλαδικό επίπεδο. Πίσω από αυτό δεν θα πάμε».

Οι δύο στόχοι της κυβέρνησης

Όσο για το πακέτο των νέων μέτρων, τόνισε εμφατικά και με σαφές πολιτικό νόημα «Όχι μόνο αυτή η κυβέρνηση, αλλά καμία κυβέρνηση δεν μπορεί να δεχθεί το πακέτο των νέων μέτρων 4,2 δισ. ευρώ που ζητεί το ΔΝΤ για τη διετία 2019-2020 και θα πρέπει να νομοθετήσουμε τώρα». Σύμφωνα με την ίδια πηγή, δεν μπορεί να γίνει δεκτή ούτε η συμβιβαστική πρόταση τα μέτρα αυτά (σ.σ. μείωση των συντάξεων και δραστική μείωση αφορολόγητου) να μην ψηφιστούν, αλλά να ενταχθούν σε μια «πολιτική συμφωνία». «Κάτι τέτοιο θα ήταν αντιδημοκρατικό και δειλό», είπε. «Το 2019 θα είναι έτος εκλογών, δεν μπορούμε εμείς να δεσμεύσουμε την επόμενη κυβέρνηση όποια και να είναι», πρόσθεσε.
Η κυβέρνηση προσέρχεται με δύο στόχους στη διαπραγμάτευση. Ο πρώτος, είναι να πετύχει μια συμφωνία ως και το 2018, τόσο στα δημοσιονομικά, όσο και στα εργασιακά. Επίσης τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος. Κατά την εκτίμηση κυβερνητικών αξιωματούχων και με βάση τη μείωση των αποδόσεων των ελληνικών ομολόγων -ήδη είναι σημαντική- θα γίνει εφικτή η παραχώρηση από την ΕΚΤ του μέτρου της νομισματικής ποσοτικής χαλάρωσης. Αυτός ο στόχος ελπίζει ότι θα επιτευχθεί με πολιτική συμφωνία, για να κλείσει η δεύτερη αξιολόγηση, το θέμα του χρέους για την περίοδο έως το 2018 και ο ρόλος του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα.
Ο δεύτερος στόχος, ακόμα πιο δύσκολος, είναι να μείνουν ανοιχτά όλα τα ζητήματα που αφορούν το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα 2019-2020. Να μην υπάρχει δέσμευση, να μπορεί να αρχίσει νέα διαπραγμάτευση μετά το 2018 για τα πλεονάσματα, όταν τελειώσει, δηλαδή, ο εκλογικός κύκλος στην Ευρώπη.
Στην κυβέρνηση παραδέχονται ότι δεν υπάρχουν τώρα και τόσο πολλοί σύμμαχοι για τη μείωση πλεονασμάτων των ετών 2019-2020. Είναι όντως έτσι. Γι αυτό και ο υπουργός Οικονομικών στο Ελληνοαμερικανικό έκανε την ενδιάμεση πρόταση για 2,5% πλεονάσματα με τη μία επιπλέον μονάδα να ενισχύει μικρομεσαίες επιχειρήσεις με φθηνό δανεισμό. Σκέφτονται στην κυβέρνηση ακόμα και την επέκταση του κόφτη. Αν και, όπως είπε ο ανώτατος αξιωματούχος, «το ΔΝΤ έχει μεγάλη απέχθεια στον κόφτη». Απέχθεια ή όχι από εδώ και πέρα αρχίζει ένα ολισθηρό έδαφος, που πρέπει να αποφευχθεί.

Παύλος Κλαυδιανός
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet