Το υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων συγκρότησε Επιστημονική Επιτροπή για τη στήριξη των παιδιών των προσφύγων, η οποία, αφού οργάνωσε τη συστηματική καταγραφή των εκπαιδευτικών δράσεων που υλοποιούνταν από τις ΜΚΟ στα Κέντρα Φιλοξενίας, επισκέφτηκε πολλές δομές και συνάντησε εκπροσώπους των υπουργείων Μεταναστευτικής Πολιτικής και Υγείας και Διεθνών Οργανισμών, κατέθεσε ειδικό πόρισμα με προτάσεις. Η Επιτροπή συγκροτήθηκε από 35 πανεπιστημιακούς διαφορετικών ειδικοτήτων, προκειμένου να διαμορφώσει μία ολιστική προσέγγιση, που θα λάμβανε υπόψη ποικίλες παραμέτρους και τις διαφοροποιημένες ανάγκες του ετερογενούς προσφυγικού πληθυσμού. Οι τελικές προτάσεις της ΕΕ εγκρίθηκαν από το ΥΠΕΠΘ τον Ιούνιο του 2016.
Στόχος και σχεδιασμόςΒάσει των προτάσεων αυτών, στόχος της πολιτείας είναι η εξασφάλιση της ψυχοκοινωνικής στήριξης και η ένταξη των παιδιών των προσφύγων στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα μετά από ένα έτος προετοιμασίας, χωρίς την επιβάρυνση των σχολείων με υπερβολικά μεγάλο αριθμό παιδιών που δεν γνωρίζουν ελληνικά. Μία μεταβατική φάση από τη ζωή στους καταυλισμούς προς την ένταξη στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα κρίθηκε απαραίτητη, λόγω της αυξημένης ρευστότητας του προσφυγικού πληθυσμού και προκειμένου να αποκτήσουν τα παιδιά των προσφύγων τη δυνατότητα να μάθουν ελληνικά και να καλύψουν τυχόν κενά στην εκπαίδευσή τους, λόγω της μακρόχρονης απομάκρυνσής πολλών από αυτά από τα σχολεία στη χώρα τους. Ταυτόχρονα, η ένταξη των προσφυγόπουλων στο εκπαιδευτικό σύστημα σχεδιάστηκε με τρόπο που να τους παρέχει τη δυνατότητα να συνεχίσουν την εκπαίδευσή τους σε άλλη χώρα εάν μετεγκατασταθεί η οικογένειά τους και με γνώμονα την ενίσχυση των πιθανοτήτων σχολικής επιτυχίας έτσι ώστε να μην εγκαταλείψουν το σχολείο πρόωρα.
Πιο ειδικά, στα παιδιά προσχολικής ηλικίας θα παρέχεται φέτος εκπαίδευση εντός των δομών φιλοξενίας επειδή είναι δύσκολο να απομακρύνονται από τους γονείς τους. Η φοίτηση στα νηπιαγωγεία αναμένεται να ξεκινήσει στο τέλος του έτους. Για τα παιδιά που είναι σε ηλικία για να φοιτήσουν στην υποχρεωτική εκπαίδευση, δεδομένης της συγκέντρωσης τους σε μεγάλους αριθμούς στις δομές φιλοξενίας καθώς και του γεγονότος ότι πολλά βρίσκονται εκτός σχολικού πλαισίου αρκετά χρόνια, ενώ άλλα δεν έχουν πάει σχολείο καθόλου, προκρίθηκαν δύο λύσεις για το σχολικό έτος 2016-2017:
Α. τα παιδιά που ζουν σε δομές φιλοξενίας πολυάριθμων προσφύγων να φοιτήσουν σε τάξεις υποδοχής σε απογευματινή ζώνη σε σχολεία που βρίσκονται πλησίον των δομών φιλοξενίας.
Β. τα παιδιά που ζουν διάσπαρτα στις πόλεις να φοιτήσουν σε πρωινές τάξεις υποδοχής στα σχολεία της γειτονιάς τους.
Σε όλες τις τάξεις υποδοχής παρέχονται μαθήματα ελληνικής και αγγλικής γλώσσας, μαθηματικών και πληροφορικής. Σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, η Επιτροπή δημιούργησε ένα αναλυτικό πρόγραμμα προσαρμοσμένο στις ανάγκες των προσφυγόπουλων και πρότεινε εκπαιδευτικά υλικά για τη διδασκαλία των ελληνικών ως δεύτερης γλώσσας. Παράλληλα, το υπουργείο Παιδείας διόρισε σε όλα τα κέντρα φιλοξενίας Συντονιστές Εκπαίδευσης, για να συντονίζουν τις εκπαιδευτικές δράσεις που οργανώνονται στις δομές φιλοξενίας από ΜΚΟ και άλλους φορείς. Την κάλυψη του κόστους μεταφοράς των παιδιών από τις δομές φιλοξενίας στα γειτονικά σχολεία, καθώς και άλλων πρόσθετων εξόδων, ανέλαβε ο Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης.
Για την επόμενη χρονιάΣήμερα λειτουργούν ήδη αρκετές πρωινές και απογευματινές τάξεις υποδοχής για τα προσφυγόπουλα. Μέχρι στιγμής σε όσες δομές φιλοξενίας έχει λειτουργήσει το πρόγραμμα οι πρόσφυγες προχώρησαν στην εγγραφή των παιδιών τους, ενώ τα παιδιά προσαρμόζονται γρήγορα στο σχολικό πλαίσιο, παρακολουθούν συστηματικά και μαθαίνουν πολύ γρήγορα ελληνικά. Ακολουθώντας την εμβολιαστική κάλυψη των Κέντρων Φιλοξενίας, στόχος του Υπουργείου Παιδείας είναι μέχρι το τέλος του 2016 να φοιτούν σχεδόν όλα τα παιδιά σχολικής ηλικίας σε εκπαιδευτικές δομές. Κατά την επόμενη σχολική χρονιά 2017-2018, υπό την προϋπόθεση ότι οι πρόσφυγες δεν θα φιλοξενούνται πια συγκεντρωμένοι σε μεγάλους καταυλισμούς, στόχος είναι όλα τα προσφυγόπουλα να ενταχθούν στις τάξεις των ελληνικών σχολείων της γειτονιάς τους.
•