Γιώργος Τζώρτζης, “Παραλογές”Ο δημοφιλής τραγουδιστής αυτή τη φορά μας μεταφέρει στον κόσμο της λαϊκής και δημοτικής παράδοσης μέσα από μια ιδιαίτερη κατηγορία δημοτικών τραγουδιών: τις παραλογές Οι παραλογές είναι διηγηματικά τραγούδια, όπου το επικό στοιχείο αναμειγνύεται με το λυρικό και το δραματικό. Αφηγούνται τις δραματικές κυρίως περιπέτειες της ανθρώπινης ζωής με τον τρόπο των παραμυθιών. Ο Γιώργος Τζώρτζης με ευφάνταστο και δημιουργικό τρόπο αναμιγνύει το σήμερα με το χθες προκαλώντας εκείνη τη λυτρωτική συγκίνηση που χαρίζουν οι γνήσιοι παραμυθάδες.
Τα κείμενα είναι βασισμένα στο βιβλίο του αυστριακού περιηγητή Johann Georg Von Hahn (1811-1869). Στην παράσταση ο Γιώργος Τζώρτζης έγραψε τα κείμενα και έχει την επιμέλεια, καθώς και τραγουδά παίζοντας κιθάρα και τον αγαπημένο του μπαγλαμά. Μαζί του ο Χρήστος Τσατσάνης: ούτι, κιθάρα, τραγούδι, ο Ηλίας Παναγόπουλος: ταμπουρά, μπουζούκι, τραγούδι, ο Χρήστος: βιολί και στην αφήγηση ο Νίκος Χαλδαιάκης
Τη Δευτέρα 9 Ιανουαρίου, στις 10μ.μ., στη μουσική σκηνή Χίλιες και δύο νύχτες. Τιμή εισόδου 5 ευρώ.
«Φροσύνη» του Παύλου ΚαρρέρΤο αριστούργημα της Επτανησιακής Σχολής και του λαμπρού εκπροσώπου της Παύλου Καρρέρ, η Όπερα «Φροσύνη» παρουσιάζεται από την Ομάδα Μουσικού Θεάτρου Ραφή. Το μεγαλύτερο μέρος του αριστουργήματος του συνθέτη βρέθηκε από έναν ρακοσυλλέκτη στη χωματερή Άνω Λιοσίων το 1992 και δεν έχει παρουσιαστεί σκηνικά για παραπάνω από έναν αιώνα. Για το συγκεκριμένο εγχείρημα συμπράττουν με την ομάδα δύο από τους πιο πρωτοποριακούς δημιουργούς της εγχώριας καλλιτεχνικής σκηνής, η σκηνοθέτις-χορογράφος Ζωή Χατζηαντωνίου και ο εικαστικός Πέτρος Τουλούδης, επιχειρώντας μια τολμηρή και ρηξικέλευθη ανάγνωση του Επτανησιακού μελοδράματος που αφηγείται την ιστορία της Ευφροσύνης Βασιλείου και την τύχη του παθιασμένου έρωτά της με τον Μουχτάρ Πασά.
Η ανάγνωση της Φροσύνης συμπυκνώνει τα ζητήματα που εγείρει η εποχή μας και γεννά επίκαιρα ερωτήματα που αφορούν τη διαχείριση της ιδεολογίας, της θρησκείας, της αστικής ηθικής, του αλλόφυλου, των κοινωνικών συμβάσεων, του απαγορευμένου έρωτα, της ιστορίας.
Με αναφορές στην αρχική πηγή έμπνευσης του λιμπρετίστα Ελισσαβέτιου Μαρτινέγκου, το έργο του Αριστοτέλη Βαλαωρίτη «Η κυρα Φροσύνη, ποίημα εις τέσσαρα άσματα διηρημένον», η σκηνική σύνθεση ακολουθεί τις μουσικές ακροβασίες της παρτιτούρας του Καρρέρ που δεν διστάζει να ενσωματώσει στο ρομαντικό εθνικό μελόδραμα αστικά δημοφιλή τραγούδια, λαϊκά άσματα, ανατολίτικους αμανέδες αλλά και χορωδιακά εμβατήρια.
Η ενορχήστρωση του μαέστρου Μιχάλη Παπαπέτρου, με την ευφάνταστη χρήση της βιόλας, του κοντραμπάσου, της κιθάρας, του σαξόφωνου και του μπαγιάν, συνδιαλέγεται με τη γραφή του συνθέτη, αναδεικνύοντας το μελωδικό πλούτο και την ποικιλία των ηχοχρωμάτων που διαπερνούν την όπερα «Φροσύνη», μια δημιουργία ιδιαίτερα τολμηρή για την εποχή της.
Πρωταγωνιστούν: Φροσύνη: Λητώ Μεσσήνη, Αλή Πασάς: Σωτήρης Τριάντης, Μουχτάρ: Γιάννης Καλύβας, Ειρήνη, Χάμκω: Αναστασία Κότσαλη, Ταχήρ, Ιγνάτιος: Γιάννης Σελητσανιώτης. Παίζουν οι μουσικοί: Μαρίνα Σταλιμέρου βιόλα, Αντώνης Χατζηνικολάου κιθάρα, Δημήτρης Τίγκας κοντραμπάσο, Γιώργος Λώλας μπαγιάν, Guido De Flaviis σαξόφωνο.
Το Σάββατο 14, την Κυριακή 15 και τη Δευτέρα 16 Ιανουαρίου, στις 8μ.μ., στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, αίθουσα Νίκος Σκαλκώτας. Τιμές εισιτηρίων 12 και 20 ευρω, Πολύτεκνοι, 65+: 8 ευρώ, φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ: 5 ευρώ.
Ελένη Τσαλιγοπούλου και Boğaz MusiqueΦέτος το χειμώνα, η Ελένη Τσαλιγοπούλου και οι Βogaz musique στήνουν μια συναρπαστική μουσική γιορτή, γεμάτη από τραγούδια που όλοι έχουμε αγαπήσει, παρουσιασμένα με αριστοτεχνικά ανανεωμένο ήχο αλλά και καθηλωτικές ερμηνείες. Τραγούδια από την παράδοση, το ρεμπέτικο, το λαϊκό, τραγούδια μεγάλων δημιουργών, σύγχρονα και κλασικά, αλλά και ολοκαίνουργια τραγούδια από το νέο άλμπουμ της Ελένης και των Βogaz που παρουσιάζονται για πρώτη φορά. Οι Boğaz Musique είναι: Σπύρος Χατζηκωνσταντίνου - κιθάρες, μπαγλαμά, Αριστείδης Χατζησταύρου - κιθάρες, Αποστόλης Τσαρδάκας - κανονάκι, τζουρά, μπαγλαμά, Χάρης Κελλάρης - μπάσο, Αλέκος Σπανίδης - τύμπανα, Αργύρης Διαμαντής - κρουστά.
Κάθε Παρασκευή και Σάββατο, στη Μουσική σκηνή Σφίγγα (Ακαδημίας και Ζωοδόχου Πηγής, είσοδος στον πεζόδρομο Κιάφας 13). Τιμή εισόδου στο μπαρ: 15 ευρώ με μπίρα ή κρασί. Οι πόρτες ανοίγουν στις 9.30μ.μ.
ΟΙ ΑΚΡΟΑΣΕΙΣ ΤΗΣ «ΕΠΟΧΗΣ»Κάθε σύνθεση της Ελένης Καραΐνδρου που έρχεται με τη μορφή του ηχογραφήματος στα χέρια μας, είναι ένα ακριβό δώρο όχι μόνο για την αγωγή της ψυχής μας αλλά και γιατί πλουτίζει το μουσικό πολιτισμό μας. Τη σκηνική καντάτα «Δαβίδ» της Ελένης Καραΐνδρου είχα την τύχη και τη χαρά να την ακούσω στο Μέγαρο Μουσικής το 2010, σε μια παρουσίαση που αποτέλεσε ένα από τα σημαντικά καλλιτεχνικά γεγονότα εκείνης της χρονιάς. Η μουσική του έργου είναι βασισμένη στη δραματική ποίηση ενός αγνώστου Χίου ποιητή του 18ου αιώνα. Το κείμενο ανακαλύφθηκε αργά και εκδόθηκε μόλις το 1979. Ο Δαβίδ είναι ένα ελληνικό έργο έντονα επηρεασμένο από τις τάσεις της εποχής του και ειδικότερα από το ιταλικό μπαρόκ μελόδραμα, τα μεσαιωνικά μυστήρια αλλά και τα δραματικά ορατόρια, είδος που άνθισε ιδιαίτερα στα τέλη του 17ου και στην αρχή του 18ου αιώνα. Φαίνεται πως η ελληνίδα συνθέτρια γοητεύτηκε από το κείμενο γιατί δεν δίστασε να αναμετρηθεί με ένα δυτικότροπο είδος, πέρα από τη δική μας παράδοση και κουλτούρα. Αρχικά, η μουσική γράφτηκε για την παράσταση του Αμφιθεάτρου που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Ομήρειο πολιτιστικό κέντρο της Χίου το 1980 σε σκηνοθεσία Σπύρου Ευαγγελάτου. Στη σημερινή ολοκληρωμένη του μορφή ως σκηνική καντάτα, το έργο παρουσιάστηκε στην Αθήνα το 2010 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Η σύνθεση, είναι έργο για μεσόφωνο, βαρύτονο, σολίστ, χορωδία και ορχήστρα. Στη παρούσα ηχογράφηση ερμηνεύουν η μεσόφωνος Ειρήνη Καράγιαννη και ο βαρύτονος Τάσης Χριστογιαννόπουλος, τη χορωδία της ΕΡΤ διευθύνει ο Αντώνης Κοντογεωργίου, και την Καμεράτα - Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, ο Αλέξανδρος Μυράτ. Στο έργο υπάρχει μια πανδαισία ηχοχρωμάτων που εναλλάσσονται διαρκώς. Η συνθέτρια αξιοποιεί με έμπνευση τα ηχοχρώματα του όμποε του Βαγγέλη Χριστόπουλου, το γαλλικό κόρνο του Βαγγέλη Σκούρα, το φλάουτο της Στέλλας Γαδέδη, την άρπα της Μαρίας Μπιλντέα, την τρομπέτα του Σωκράτη Άνθη, το τσέλο του Renato Ripo, το κλαρινέτο της Marie-Cécile Boulard, το φαγκότο της Sonia Pisk, καθώς και η βιόλα της εξαιρετικής σολίστ Kim Kashkashia, όλοι βασικοί συνεργάτες της Ελένης Καραΐνδρου που έχουν συμμετάσχει σε πολλές ηχογραφήσεις στο παρελθόν. Παρά το γεγονός πως το έργο γράφτηκε πριν από τριάντα έξι χρόνια περίπου και είναι στη βάση του δυτικότροπο, είναι διακριτές οι μουσικές αρετές της συνθέτριας, πανδαισία χρωμάτων, πλούσιες μελωδίες, λυρική και συνάμα μελαγχολική διάθεση. Εξαιρετική η ερμηνεία της μεσόφωνου Ειρήνης Καράγιαννη στην άρια «Όταν θωρώ», αλλά καθώς το έργο διαθέτει και άλλα στοιχεία είναι απολαυστική η κεφάτη, χιουμοριστική οπερατική παρουσία του βαρύτονου Τάση Χριστογιαννόπουλου στους Διαβόλους. Ο άγνωστος Χίος ποιητής δεν ξεχνά σε όλα τα τραγούδια να υπογραμμίσει τον εφήμερο χαρακτήρα της ζωής, τη ματαιότητα των υλικών πραγμάτων και το φθαρτό της ομορφιάς στον άνθρωπο και στη φύση. Η έκδοση αυτού του έργου σε δίσκο είναι, όπως δηλώνει και η ίδια η συνθέτης, ένα επίτευγμα που ανήκει στον παραγωγό της ECM Manfred Eicher καθώς και στον Νίκο Εσπιαλίδη που έκανε την ηχογράφηση για λογαριασμό του Μεγάρου και εξασφάλισε τον άριστο ήχο του ηχογραφήματος. Ένας δίσκος μοναδικός που αναβαθμίζει την ποιότητα της συλλογής σας. Καλή σας ακρόαση!
Λιάνα Μαλανδρενιώτη