katharistries

Ακόμα χειρότερη τροπή έλαβε η ιστορία της εργασιακής εκμετάλλευσης των καθαριστριών στις Οδικές Συγκοινωνίες, Λεωφορεία, Τρόλεϊ (ΟΣΥ), καθώς πέραν από το γεγονός ότι παραμένουν απλήρωτες εδώ και έξι μήνες, τώρα πια είναι και απολυμένες. Οι εργαζόμενες στο χώρο της καθαριότητας έλαβαν τα χριστούγεννα ενάμιση μισθό από τα δεδουλευμένα. Σημειώνεται, επίσης, πως σε κάποιες χρωστούνται δεδουλευμένα τριών μηνών και από το 2013 από τον ίδιο εργολάβο.
Tο ζήτημα περιπλέκεται ακόμα περισσότερο, καθώς τώρα η σύμβαση μεταξύ του συγκεκριμένου εργολάβου και του ΟΣΥ έχει λήξει, και έτσι τα χρήματα προβλέπεται να καταβληθούν από την εταιρεία συγκοινωνιών. Ο εργολάβος, όμως, είχε λάβει το προηγούμενο διάστημα δάνειο από την τράπεζα Πειραιώς, με εγγύηση τη μισθοδοσία των γυναικών, και επειδή χρωστάει αρκετές δόσεις, όποτε καταβληθούν, τα δεδουλευμένα μπορεί να τα διεκδικήσει η τράπεζα. «Κινούμαστε νομικά για να δούμε τι μπορεί να γίνει, ώστε να λάβουμε τα χρήματά μας χωρίς να τα χάσουμε αυτή τη φορά από την τράπεζα για δάνειο άλλου. Όπως μας έχουν ενημερώσει, υπάρχει μία περίπτωση να μην μπορεί να τα διεκδικήσει η τράπεζα, αν τα λάβουμε όλα μαζί, ή αν κάνουμε ασφαλιστικά μέτρα», περιγράφει στην «Εποχή» η Μαρία Βουλέλη, εργαζόμενη στην καθαριότητα των λεωφορείων.
Ο εργολάβος χρωστάει κάποια εκατομμύρια και στο ΙΚΑ και δεν έχει πληρώσει τα ένσημα των εργαζομένων για τους μήνες Οκτώβριο και Νοέμβριο, με αποτέλεσμα οι απολυμένες εργαζόμενες να μην μπορούν να εγγραφούν ούτε στο ταμείο ανεργίας, αφού ακόμα και αν ο ΟΑΕΔ τις αναγνωρίζει ως απολυμένες, είναι απαραίτητο να φαίνονται τα ένσημα των τελευταίων μηνών. Ο δικηγόρος του εργολάβου τις ενημέρωσε τις ότι θα τους δοθεί βεβαίωση των ενσήμων, αλλά μέχρι τότε θα παραμένουν χωρίς κανένα εισόδημα.

Οι αστοί τρομάξανε

Για την απώλεια των θέσεων εργασίας τους, σύμφωνα με τους εργαζόμενους, σε μεγάλο βαθμό ευθύνεται και η διοίκηση ΟΣΥ. Αντί οι γυναίκες να προσληφθούν με ατομικές συμβάσεις εργασίας απευθείας από την εταιρεία συγκοινωνιών, όπως προβλέπεται από τον Οκτώβριο με την εγκύκλιο Βερναρδάκη, αυτή με τη λήξη της σύμβασης σύνηψε νέα με άλλο εργολάβο. Σημειώνεται, δε, από συνδικαλιστές του χώρου πως ο τελευταίος είχε και παλαιότερα σύμβαση με τον ΟΣΥ και το ποιόν του είχε φανεί από τότε, βάζοντας μεγάλο φέσι στη δημόσια εταιρεία.
«Δουλεύω στα λεωφορεία εδώ και 11 χρόνια. Οι εργολάβοι πηγαινοέρχονταν, αλλά έβρισκαν τις εργαζόμενες εκεί. Πάντα έπαιρναν τις ίδιες, και δουλεύουμε στο πόστο μας συνεχόμενα. Ο νέος εργολάβος, όμως, πήρε καινούριες και έτσι βρεθήκαμε και απολυμένες μετά από τόσα χρόνια. Θεωρούμε πως ο λόγος που δεν μας επαναπροσέλαβε είναι ότι πια έχουμε ιδρύσει σωματείο, και δεν ήθελε οργανωμένες εργαζόμενες», εξηγεί το λόγο της απόλυσής τους η Μαρία Βουλέλη.
Οι εργαζόμενες πιστεύουν πως τα ίδια κίνητρα είχε και η στάση της διοίκησης. «Μάλλον ούτε η διοίκηση μας ήθελε πια. Όσον αφορά τις ατομικές συμβάσεις εργασίας έβρισκε συνέχεια δικαιολογίες και καθυστερούσε, παρά και την εγκύκλιο Βερναρδάκη. Επίσης στο νέο εργολάβο έδωσε μόνο 40 ονόματα από τις 90 εργαζόμενες για πρόσληψη, αφήνοντας περιθώριο οι υπόλοιποι να είναι καινούργιοι. Εμείς είχαμε συμφωνήσει πως ή θα είμαστε όλες μαζί στη δουλειά μας ή καμία. Και αυτό κάναμε. Δεν πήγε καμία, και έτσι η διασπαστική κίνηση, που μάλλον σαν στόχο είχε να διαλύσει το σωματείο, απέτυχε».
Η διοίκηση, έχει υποσχεθεί πως η σύμβαση με το νέο εργολάβο θα είναι τετράμηνη, και μετά θα τις επαναπροσλάβει με ατομικές συμβάσεις εργασίας, περίπου τον Μάρτιο. Παρόλα αυτά οι ίδιες, επειδή έχουν ακούσει πολλά λόγια και υποσχέσεις όλο αυτό το διάστημα, δεν σταματούν τον αγώνα τους. Κάθε μέρα βρίσκονται μπροστά στη Βουλή και τα βράδια περιφρουρούν από ένα αμαξοστάσιο τη φορά, προκειμένου να ασκήσουν πίεση για τα αυτονόητα. Τα δεδουλευμένα τους και τη δουλειά τους.

Τζέλα Αλιπράντη
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2022 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet