Να μην χαθεί η δυνατότητα αξιοποίησης των ευρημάτων

balomenakis

Τη συνέντευξη πήρε ο Πέτρος Κοντές

Οι εννιά μήνες των διαδικασιών της εξεταστικής επιτροπής για τα δάνεια κομμάτων και ΜΜΕ εκτός από εντατική ερευνητική διαδικασία ήταν και πυκνοί πολιτικά. Ποιο είναι το πολιτικό συμπέρασμα που βγαίνει;
Ότι ένα βασικό πολιτικό πρόταγμα του ΣΥΡΙΖΑ, η μάχη κατά της διαπλοκής, ήλθε επιτακτικά στο πολιτικό προσκήνιο. Εκείνο που δεν πρέπει να χαθεί τώρα είναι η δυνατότητα αξιοποίησης των ευρημάτων. Όχι για μικροκομματικούς σκοπούς, εννοείται. Αλλά για το καλό της Δημοκρατίας. Είναι μια ιστορική στιγμή. Όλα βγαίνουν στο φως.

Ποια ήταν η στάση των κομμάτων της αντιπολίτευσης και κυρίως της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, καθ’ όλη τη διάρκεια των εννιά αυτών μηνών;
Νομίζω ότι αρχικά άργησαν να αντιληφθούν το βάθος στο οποίο μπορούσαν να οδηγήσουν οι έρευνες. Μάλλον δεν εκτίμησαν σωστά την ικανότητα που έδειξε η ομάδα μας να συνδυάσει δεδομένα από χιλιάδες σελίδες. Δεν προέβλεψαν ότι στην πορεία οι βασικότεροι σύμμαχοί μας θα ήταν τα ίδια τα στοιχεία των Τραπεζών και της Τράπεζας της Ελλάδας. Γενικά προσπάθησαν να υπονομεύσουν την αξιοπιστία της διαδικασίας και να υποβαθμίσουν, όταν δεν μπορούσαν να διαστρέψουν εννοείται, τα όσα αποκαλύπτονταν. Ειδικά η ομάδα της ΝΔ χαρακτηρίστηκε από ακραίες συμπεριφορές, που κορυφώθηκαν με το ολότελα κωμικό όσο και προκλητικό συμπέρασμα ότι διαπλοκή στην Ελλάδα είναι η εφημερίδα «Αυγή» και το κτίριο της Κουμουνδούρου. Εύλογο βέβαια συμπέρασμα, αν σκεφτεί κανείς ότι αυτό το κόμμα, μαζί με το ΠΑΣΟΚ, αναδείχθηκαν τελικά στους αρνητικούς πρωταγωνιστές της υπόθεσης των επιλήψιμων δανείων.

Το τρίγωνο της διαπλοκής και οι ευθύνες

Η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ με ανακοινώσεις τους αποφαίνονται ότι δεν απεδείχθη η ύπαρξη του περιβόητου τριγώνου της διαπλοκής. Υπάρχουν επαρκή στοιχεία για τη στοιχειοθέτηση της ύπαρξής του τριγώνου; Η μορφή του παραμένει ίδια;
Η πολύ στενή διασύνδεση χρηματοπιστωτικού συστήματος, Μέσων και πολιτικής εξουσίας προέκυψε από καταθέσεις, (Αλαφούζος, Κουρής, Κουρτάκης, Λάμπρου, Μηλιάκος, Σαλαγιάννης κ.α.), αλλά και από το συνδυασμό των εγγράφων-στοιχείων. Η δικαστική έρευνα θα αποκαλύψει και άλλες πτυχές, ενδεχομένως σοβαρότερες. Η διαπλοκή, ωστόσο, έχει πολλές εκφάνσεις, όχι μόνο τις παράνομες δανειοδοτήσεις. Μπορεί να αλλάζει μορφή και συντελεστές και θα προσαρμόζεται κάθε φορά, εάν το πολιτικό σύστημα δεν μπορέσει να θωρακιστεί απέναντι στη διαιώνιση του φαινομένου. Γι’ αυτό χρειάζεται μια ισχυρή πολιτική βούληση. Είναι ευτύχημα ότι η κυβέρνηση επιδεικνύει αυτή τη σθεναρή στάση. Το «όλα στο φως» του πρωθυπουργού δεν είναι κούφιο σύνθημα. Είναι στάση αρχών και απόφαση που αρχίζει να αποδίδει καρπούς.

Έχετε εκφράσει την πεποίθηση ότι το πόρισμα παρέχει στη δικαιοσύνη, που δεν έχει πάντα και τα γρηγορότερα αντανακλαστικά, όλα τα απαραίτητα στοιχεία για την προσωποποίηση αδικημάτων. Ωστόσο, σ’ αυτό επιλέχθηκε να μην υπάρξει ονομαστική αναφορά σε πολιτικά πρόσωπα σε ότι αφορά το σκέλος των ποινικών ευθυνών, κάτι που αξιοποίησαν αντιπολιτευτικά τα κόμματα της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ. Γιατί συνέβη αυτό;
Ήταν μια στάση ευθύνης και σεβασμού στο θεσμικό περίγραμμα, εντός του οποίου μπορούσαμε να κινηθούμε ως εξεταστική επιτροπή. Είναι ευκαιρία να πούμε ότι τόσο το Σύνταγμα στο άρθρο 86 όσο και ο κανονισμός της Βουλής στο άρθρο 158 και, βέβαια, ο νόμος για την ευθύνη των υπουργών περιορίζουν τη δυνατότητα σύστασης «προανακριτικής» επιτροπής (ο όρος δεν είναι απολύτως δόκιμος αφού στον κανονισμό γίνεται λόγος για προκαταρκτική επιτροπή). Προβλέπεται στις περιπτώσεις που ανιχνεύονται αδικήματα υπουργών και υφυπουργών, και μάλιστα όχι απεριόριστα αλλά της τρέχουσας κυβέρνησης και των δύο τελευταίων Συνόδων της Βουλής. Εννοείται ότι αυτό το θεσμικό πλαίσιο πρέπει να αλλάξει και θα αλλάξει με τη συνταγματική αναθεώρηση. Αλλά τώρα είναι εκείνο που θέτει τα περιθώρια. Αυτές είναι οι «πολιτικές ευθύνες» για τις οποίες γίνεται κατά κόρον λόγος. Το ότι δεν προέκυψαν ευθύνες των συγκεκριμένων εκείνων προσώπων, για τα οποία θα μπορούσε να συνεχίσει την έρευνά της η Βουλή, δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν πολιτικές ευθύνες με την ευρεία έννοια. Ας μην βιάζονται… Με την παράδοση του πορίσματος στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου, την οποία αποφάσισε η Επιτροπή με συντριπτική πλειοψηφία και με αρνητική ψήφο μόνο της ΝΔ, αρχίζει ένας μεγάλος κύκλος που θα καταλήξει στην προσωποποίηση των ευθυνών. Σ’ αυτή τη διαδικασία πολλοί θα πουν πολλά .

Πρωτοβουλίες του πολιτικού συστήματος

Από το διάστημα των εννιά μηνών αυτών και το πόρισμα της εξεταστικής επιτροπής, πιστεύετε ότι προκύπτει για την κυβέρνηση νομοθετική ύλη που θα μπορούσε να θωρακίσει το πολιτικό σύστημα από τη συνδιαλλαγή με τραπεζικά ιδρύματα και μιντιάρχες, και ποια είναι αυτή;
Ασφαλώς! Θα υπάρξουν νομοθετικές πρωτοβουλίες αλλαγής του πλαισίου για το πολιτικό χρήμα. Τα κόμματα είναι θεσμός της δημοκρατίας. Τα της χρηματοδότησής τους ,γενικά, τα ορίζει το άρθρο 29 του Συντάγματος, χωρίς να υπεισέρχεται σε λεπτομέρειες. Ο τρόπος, οι κανόνες ,όμως, οι προϋποθέσεις, ο έλεγχος μπορούν να αλλάξουν, και θα αλλάξουν. Οι όροι δανειοδότησης κομμάτων και ΜΜΕ θα μπουν στο μικροσκόπιο, με προοπτική να γίνουν διαφανείς και ισότιμοι. Στη συζήτηση που θα ανοίξει πρέπει να συμμετάσχουν και τα άλλα κόμματα. Απαραίτητη προϋπόθεση αξιοπιστίας του όποιου εγχειρήματος είναι να υποχρεωθούν τα δύο πρώην μεγάλα κόμματα σε σαφείς δεσμεύσεις για τον τρόπο αποπληρωμής των δανειακών τους υποχρεώσεων.

Μεγάλα εκδοτικά συγκροτήματα που απασχόλησαν και την εξεταστική επιτροπή, στην οποία συμμετείχατε ως πρόεδρος, βρίσκονται σε διαδικασία αναδιάρθρωσης. Ποιος είναι κατά τη γνώμη σας ο προσφορότερος τρόπος για να πραγματοποιηθεί αυτή η αναδιάρθρωση;
Μια από τις αιτίες της κακοδαιμονίας άλλοτε κραταιών συγκροτημάτων είναι και το ότι οι ιδιοκτήτες τους, εθισμένοι όπως ήταν στο εύκολο και στο τζάμπα χρήμα, δεν είναι σήμερα τόσο πρόθυμοι να καταβάλλουν το τίμημα της αναδιάρθρωσης, όπως την ονομάζετε. Τις ανακατατάξεις, ακόμα και στο ιδιοκτησιακό, τις επιβάλλουν η οικονομική κατάσταση κάθε μέσου και οι προοπτικές του. Η ενημέρωση έχει ανάγκη από την πολυφωνία. Οι θέσεις εργασίας είναι πολύ σημαντικές για να αφεθούν στη μοίρα τους. Από εδώ προκύπτει και η ευθύνη πρωτοβουλιών για μια δίκαιη, διαφανή και λειτουργική αναδιάρθρωση, που θα συμπεριλαμβάνει και ρεαλιστικές ρυθμίσεις των δανειακών τους υποχρεώσεων. Εκείνο που μπορεί και πρέπει να κάνει το πολιτικό σύστημα είναι να θέσει τους κανόνες και να φροντίσει να είναι κανόνες δικαιοσύνης, ισοτιμίας και ταυτόχρονα λειτουργικοί. Εδώ υπάρχει πεδίο συνεννόησης των πολιτικών δυνάμεων.

ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet