kdap

«Στόχος μας είναι να φτιάξουμε ένα πλέγμα παροχών-υπηρεσιών που θα έχουν ως επίκεντρο το παιδί», είχε τοποθετηθεί πρόσφατα στη Βουλή η αναπληρώτρια υπουργός Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Θεανώ Φωτίου, σχετικά με τις παρεμβάσεις που ετοιμάζει το υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, ώστε να αλλάξει η επιδοματική πολιτική για την πρόνοια και να αρχίσουν να χτίζονται μόνιμες δομές για τη στήριξη των πολιτών.
Μέρος αυτών των παρεμβάσεων αποτελεί και η νέα λειτουργία των Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης για τα Παιδιά (ΚΔΑΠ). Σχέδιο, όμως, που βρίσκεται ακόμα υπό συζήτηση με τα αρμόδια υπουργεία και άλλους φορείς, καθώς οι εκπαιδευτικές ενώσεις προβάλουν τις ενστάσεις τους για την πρόταση της υπουργού να δημιουργηθούν νέα, που θα λειτουργούν μέσα στις σχολικές δομές μετά τα μαθήματα, χωρίς να υπάγονται, όμως, στο υπουργείο Παιδείας.

Τι είναι τα ΚΔΑΠ

Πιο συγκεκριμένα, τα ΚΔΑΠ είναι κοινωνικές δομές των δήμων, στις οποίες παιδιά από 5-12 ετών συμμετέχουν σε αθλητικές και καλλιτεχνικές δραστηριότητες, περιβαλλοντικές και κοινωνικές δράσεις, λαμβάνουν βοήθεια για τα μαθήματα τους, αλλά και συναναστρέφονται με συνομήλικούς τους. Ενώ ταυτόχρονα παρέχεται και η απαραίτητη αρωγή στους γονείς (είτε άνεργους είτε εργαζόμενους), που δεν έχουν χρήματα για ιδιωτικούς παιδικούς σταθμούς ή κάποιον άλλον άνθρωπο, για την απασχόληση των παιδιών όταν οι ίδιοι λείπουν. Λειτουργούν μέσω χρηματοδότησης από το πρόγραμμα «Εναρμόνισης Οικογενειακής και Επαγγελματικής Ζωής», όπως και οι δημοτικοί παιδικοί σταθμοί. Οι γονείς, δηλαδή, μπορούν να στείλουν τα παιδιά εκεί δωρεάν, λαμβάνοντας μια επιταγή voucher από τους δήμους, την οποία εξαργυρώνουν σε όποιο ΚΔΑΠ επιθυμούν και υπάρχει θέση. Αυτή τη στιγμή λειτουργούν 233 ΚΔΑΠ εντός σχολικών μονάδων παρέχοντας υπηρεσίες σε 21.512 παιδιά και 316 κέντρα εκτός σχολείων, που δέχονται 11.115 παιδιά, για 8 ώρες, συνήθως 13:00-21:00. Ενώ τα ΚΔΑΠ-ΜΕΑ λειτουργούν και πρωινά γιατί δέχονται και ενήλικες.

Ενίσχυση και ανησυχία

Η πρόταση που προκρίθηκε από το υπουργείο είναι η επέκταση αυτών των δομών με στέγασή τους στα σχολεία, προκειμένου να καταστεί δυνατή η άμεση δημιουργία και σε περιοχές που δεν υπάρχουν, με μικρότερο κόστος.
Από την άλλη πλευρά, όμως, οι εκπαιδευτικές ενώσεις διατυπώνουν τις έντονες ανησυχίες τους για αυτό το σχέδιο, καθώς κρίνουν πως θα επηρεάσει την ομαλή λειτουργία των ολοήμερων σχολείων, αφού η έναρξη της πρώτης βάρδιας των ΚΔΑΠ γίνεται πριν λήξει το ωράριο των ολοήμερων, που διαρκεί μέχρι τις 4. Παράλληλα, αποδοκιμάζουν το σχέδιο, βλέποντάς το σαν προπομπό υποκατάστασης της ολοήμερης εκπαίδευσης, θέτοντας το ζήτημα αν εν γένει πρέπει να επιτραπεί η λειτουργία των ΚΔΑΠ την ίδια ώρα με τα ολοήμερα δημοτικά, ακόμα και αν δεν θα στεγάζονται στον ίδιο χώρο.
Η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας (ΔΟΕ), κρίνει ότι «η δήθεν πρόταση λειτουργίας των δομών ΚΔΑΠ σε συνέχεια του «κουτσουρεμένου» ολοήμερου σχολείου της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, δημιουργεί βάσιμες υποψίες για κυβερνητικούς σχεδιασμούς μελλοντικής λειτουργίας των δημόσιων σχολείων, υπό τη σκέπη των Ο.Τ.Α. με προσωπικό υποαπασχολούμενο, ελαστικά εργαζόμενο, διορισμένο με διαδικασίες που καμία σχέση δεν έχουν με τον αδιάβλητο τρόπο διορισμού στην εκπαίδευση, με πρόταξη της εντοπιότητας και στήριξή της με επιπλέον μοριοδότηση για τους δημότες της κάθε περιοχής ώστε να εξασφαλίζουν και οι τοπικοί άρχοντες μεγαλύτερη εκλογική πελατεία», σύμφωνα με δελτίο τύπου της ομοσπονδίας.
Ενώ σε λιγότερο οξύ τόνο έχει εκφράσει και τις δικές του ανησυχίες ο Σύλλογος Αναπληρωτών Νηπιαγωγών, αναφέροντας ότι «χωρίς να θέλουμε να είμαστε αφοριστικοί σε οποιαδήποτε κυβερνητική εξαγγελία, θα θέλαμε να καταστήσουμε σαφές πως θεωρούμε ότι τα ΚΔΑΠ συμβάλλουν στην περαιτέρω καλλιέργεια των δεξιοτήτων των παιδιών, εφόσον δεν υποκαθιστούν το σχολείο. Είναι θεμιτή η αξιοποίηση των σχολικών χώρων, εφόσον έχει εξαντληθεί κάθε δυνατότητα εύρεσης άλλων δημόσιων χώρων και εφόσον δεν επηρεάζεται ούτε κατ’ ελάχιστον η εκπαιδευτική διαδικασία και το υφιστάμενο ωράριο του ολοήμερου δημοτικού σχολείου και νηπιαγωγείου».

Διαφύλαξη σχολείου, αλλά και εργαζομένων

Από την αντίστροφη πλευρά θέτει το ζήτημα ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εργαζομένων στα ΚΔΑΠ. «Η πρόταση να λειτουργήσουν τα κέντρα μετά τα ολοήμερα, και άρα για τέσσερις ώρες μόνο, σημαίνει και τη μείωση των δυνατοτήτων των γονιών στον οικογενειακό προγραμματισμό τους και για πόσο και πότε μπορούν να στείλουν στα κέντρα τα παιδιά. Μην ξεχνάμε ότι στα ολοήμερα πηγαίνει μόνο το 30% των παιδιών, το υπόλοιπο 70% δεν έχει αυτή τη δυνατότητα και μέρος αυτού του πληθυσμού πρέπει επίσης να εξυπηρετηθεί», τονίζει στην «Εποχή» ο Γιάννης Παπαχατζής, πρόεδρος του συλλόγου εργαζομένων των ΚΔΑΠ.
Οι ίδιοι προτείνουν την παραμονή όσων δομών λειτουργούν εύρυθμα στα κτήρια που είναι και σήμερα και σε δήμους που δεν υπάρχουν τέτοιες δομές και ούτε η δυνατότητα να στεγαστούν σε άλλο ιδιόκτητο του δήμου, τότε να λειτουργήσουν μέσα στα σχολικά κτήρια και παράλληλα με το ολοήμερα, σε άλλες αίθουσες. Αντίστοιχα τοποθετούνται και οι δήμαρχοι στην ΚΕΔΕ, σύμφωνα με τον Δημήτρη Μπίρμπα, δήμαρχο Αιγάλεω, θέτοντας, όμως, και το ζήτημα της μείωσης των πολύ αυστηρών κριτηρίων για τα δημόσια κτήρια που στεγάζουν τόσο τα ΚΔΑΠ όσο και τους δημοτικούς παιδικούς σταθμούς, χωρίς να υπάρχει βέβαια μείωση της ασφάλειας των παιδιών. Με την υπάρχουσα αξιολόγηση κρίνεται ότι καθίσταται πολύ δύσκολη η λειτουργία νέων τέτοιων δομών, αλλά και των σημερινών, κινδυνεύοντας να μείνουν πολλοί δημότες χωρίς τη δυνατότητα της δημιουργικής απασχόλησης των παιδιών τους.
Ταυτόχρονα, ο Σύλλογος Εργαζομένων των ΚΔΑΠ θέτει και το ζήτημα της μορφής που θα λάβει και η απασχόλησή τους, καθώς τετράωρη λειτουργία μπορεί να σημαίνει και μερική απασχόληση. «Η υπουργός δεσμεύτηκε ότι κανένας εργαζόμενος δεν θα χάσει τη δουλειά του, αλλά και ούτε πρόκειται να αλλάξει το καθεστώς εργασίας τους, κρατώντας τις πλήρεις αποδοχές και το πλήρες ωράριο που έχουν τώρα. Αναμένεται, βέβαια, να δούμε πώς μπορεί να επιτευχθεί αυτό αν η δομή γίνει τετράωρη», υπογραμμίζει ο Γιάννης Παπαχατζής.
Αυτή την εβδομάδα πραγματοποίησαν συνάντηση και με τον υπουργό Εσωτερικών, Πάνο Σκουρλέτη, για το ζήτημα, ζητώντας ανάληψη συναρμοδιότητας  του υπουργείου Εσωτερικών για το πλαίσιο λειτουργίας των κέντρων, θέσπιση ενιαίου κανονισμού εργασίας και υιοθέτηση μιας πρότυπης σύμβασης εργασίας για όλους τους εργαζόμενους στα ΚΔΑΠ. Ο υπουργός απάντησε πως η στήριξη των κοινωνικών δομών αποτελεί μία από τις προτεραιότητες  της κυβέρνησης και ότι επεξεργάζεται παρέμβαση για τον περιορισμό του άναρχου τοπίου που κυριαρχεί σήμερα με την καταχρηστική απασχόληση συμβασιούχων για πάγιες και διαρκείς ανάγκες.
Το σχέδιο για τη λειτουργία των ΚΔΑΠ συνεχίζεται να επεξεργάζεται από υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, που τονίζει σε δελτίο τύπου του: «Τα ΚΔΑΠ, σε καμία περίπτωση, δεν αποτελούν δομή της υποχρεωτικής εκπαίδευσης και η λειτουργία τους δεν εμπλέκεται και δεν επηρεάζει τη λειτουργία του σχολείου. Αναμφισβήτητα, όμως, εμπλουτίζουν την εκπαιδευτική διαδικασία, προσφέροντας στα παιδιά τη δυνατότητα να διευρύνουν τους ορίζοντές τους και να αναπτύξουν τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντά τους, εξυπηρετώντας ταυτόχρονα τις ανάγκες της ελληνικής οικογένειας. Σε αυτό το πλαίσιο επιθυμούμε να οργανωθεί καλύτερα ο θεσμός προς όφελος των παιδιών. Για αυτόν το σκοπό έχουμε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας, ώστε να μην δημιουργούνται προβλήματα στις σχολικές μονάδες όπου λειτουργούν ΚΔΑΠ και ήδη αρχίσαμε διάλογο με την Ομοσπονδία των εργαζομένων στα ΚΔΑΠ και τους δήμους».


Τζ. Α.
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2022 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet