Του Θανάση Γάλλου*Φέτος συμπληρώνονται 70 χρόνια από τον Μάιο του 1947, όταν το Β’ Τάγμα Σκαπανέων μεταφερόταν από το Πόρτο Ράφτη στη Μακρόνησο και το στρατόπεδο τέθηκε σε λειτουργία. Γιατί, παρά τη διαδεδομένη αντίληψη ότι η Μακρόνησος ήταν εξορία, το νησί, τουλάχιστον τα πρώτα δύο χρόνια, δεν λειτούργησε ως τέτοιος τόπος. Ήταν στρατόπεδο «αναμόρφωσης», στο οποίο, θεωρητικά τουλάχιστον, έκαναν άοπλη θητεία οι στρατιώτες «υπόπτων» πολιτικών φρονημάτων. Από το 1949 ξεκίνησαν να στέλνονται στη Μακρόνησο και πολιτικοί εξόριστοι, ενώ από το 1950, μεταφέρθηκαν εκεί και γυναίκες εξόριστες. Το νησί αποτελούσε μία ολόκληρη πολιτεία, με Τάγματα Σκαπανέων, Στρατιωτικές Φυλακές (ΣΦΑ), διοικητικά κτίρια κλπ., τα απομεινάρια των οποίων μπορεί να δει ο επισκέπτης ακόμα και σήμερα, μνημεία της πολύ σκοτεινής εκείνης εποχής.
Το κολαστήριοΗ περίοδος 1947-1950 αποτελεί την πιο «ένδοξη» περίοδο της λειτουργίας του στρατοπέδου. Δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι πέρασαν από τη Μακρόνησο, βασανίστηκαν, δολοφονήθηκαν, προκειμένου να υπογράψουν δήλωση «μετανοίας» για τα αριστερά και δημοκρατικά τους φρονήματα. Η ιδιαιτερότητα της Μακρονήσου έγκειται στο γεγονός ότι στόχος δεν ήταν, θεωρητικά τουλάχιστον, ο εγκλεισμός ή η τιμωρία, αλλά η μετάνοια και η «ανάνηψη» των κρατουμένων. Επρόκειτο για ένα τεράστιο «πείραμα», το οποίο συγκέντρωσε και το διεθνές ενδιαφέρον, ένα πείραμα στην πραγματικότητα από-ανθρωποποίησης των ανθρώπων.
Από το 1950 και μέχρι το 1953, ο αριθμός των κρατουμένων μειώνεται δραστικά και βελτιώνονται οι συνθήκες κράτησης τους. Η χρήση της μεγαλύτερης έκτασης του νησιού για τα στρατόπεδα συνεχίστηκε ως το 1957 περίπου, αλλά με πάρα πολύ μικρό αριθμό κρατουμένων, ενώ μέχρι τον Οκτώβριο του 1960 λειτουργούσαν μόνο οι Στρατιωτικές Φυλακές Αθηνών. Η φρουρά φύλαξης των εγκαταστάσεων (10-15 άνδρες) εγκατέλειψε το νησί το 1961. Υπολογίζεται ότι οι άνθρωποι που δεν υπέγραψαν δήλωση «μετανοίας» στο κολαστήριο της Μακρονήσου είναι λιγότεροι από το 1% όσων συνολικά κρατήθηκαν εκεί. Ο τρόμος για τα όσα συνέβαιναν στη Μακρόνησο ήταν τέτοιος, ώστε πολλοί κρατούμενοι υπέγραφαν ήδη στο πλοίο που τους μετέφερε από το Λαύριο στο νησί.
Μουσείο στη μνήμη των θυμάτωνΤα Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας (ΑΣΚΙ) επιθυμώντας να αναδείξουν την ιστορία της Μακρονήσου, το τραύμα και τη μνήμη των ανθρώπων που βασανίστηκαν εκεί, σε συνεργασία με το Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού, δημιούργησαν ένα ψηφιακό μουσείο. Τα ΑΣΚΙ αξιοποίησαν το πλούσιο υλικό που περιλαμβάνεται στις αρχειακές και έντυπες συλλογές τους. Η μεγαλύτερη συλλογή των ΑΣΚΙ που αφορά στη Μακρόνησο, είναι το φωτογραφικό αρχείο του Νίκου Μάργαρη, με περισσότερες από 1.200 φωτογραφίες από το νησί. Επίσης, σημαντικά τεκμήρια υπάρχουν ενδεικτικά στο αρχείο του ΚΚΕ, στο αρχείο της ΕΔΑ, στο αρχείο του ραδιοφωνικού σταθμού «Ελεύθερη Ελλάδα», στο αρχείο του Μιχάλη Κύρκου, στο αρχείο του Στέφανου Σαράφη, του Αντώνη Φλούντζη, της Βικτωρίας Θεοδώρου, αλλά και σε άλλος συλλογές των ΑΣΚΙ.
Φωτογραφικό υλικό, αρχειακά τεκμήρια, προπαγανδιστικά έντυπα χρησιμοποιήθηκαν στο ψηφιακό μουσείο, το οποίο περιλαμβάνει περισσότερα από 1.000 τεκμήρια, τα οποία αναδεικνύουν όλες τις πλευρές της σκληρής καθημερινότητας στο νησί, τις δραστηριότητες, τους όρους διαβίωσης, τη βία, την προπαγάνδα, τις «καλλιτεχνικές» εκδηλώσεις, τις επισκέψεις των επισήμων κλπ. Επιθυμώντας το ψηφιακό μουσείο της Μακρονήσου να απευθύνεται στο ευρύ κοινό, και όχι μόνο στους ιστορικούς και στους ερευνητές, επιχειρήσαμε ο ίδιος ο κόμβος να είναι εύχρηστος σε όλους, ώστε να διευκολύνει τους επισκέπτες στην αναζήτηση τους.
Για την εκπόνηση του σημαντικού αυτού έργου εργαστήκαμε συστηματικά πολλοί άνθρωποι. H θερμή υποδοχή με την οποία έγινε δεκτό το έργο, οι χιλιάδες επισκέπτες του ψηφιακού μουσείου ήδη από τις πρώτες ημέρες της λειτουργίας του κόμβου, μας γεμίζει περηφάνια και αποδεικνύει για μία ακόμα φορά πόσο σημαντική είναι η μελέτη, ακόμα και των πιο σκοτεινών πτυχών της ιστορίας.
*Ο Θανάσης Γάλλος είναι δρ. Ιστορίας, ΑΣΚΙ