Έντονες συζητήσεις και διαφωνίες έχουν προκληθεί μεταξύ νηπιαγωγών, δημοτικών παιδικών σταθμών και υπουργείου Παιδείας, μετά την εξαγγελία του τελευταίου για καθιέρωση της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης.

nipia-1

Η πρόθεση του υπουργείου Παιδείας για καθιέρωση της 14χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης (προσθέτοντας ένα χρόνο ακόμα προσχολικής εκπαίδευσης και τις τάξεις του Λυκείου) σε βάθος τριετίας, παρότι πάγιο αίτημα του εκπαιδευτικού κινήματος και της κοινωνίας, προκάλεσε τις έντονες αντιδράσεις των βρεφονηπιοκόμων που εργάζονται στους παιδικούς σταθμούς των δήμων, όπως και μέρους των δημοτικών αρχών της χώρας.
Πιο συγκεκριμένα, διαφωνούν να εντάσσονται τα τετράχρονα παιδιά υποχρεωτικά στα δημόσια νηπιαγωγεία της χώρας, και προτείνουν να παραμείνει η κατάσταση ως έχει. Δηλαδή, τα τετράχρονα να μπορούν να πηγαίνουν είτε στους παιδικούς σταθμούς, που εξυπηρετούν ηλικίες μεταξύ 6 μηνών έως και 4 χρονών, είτε στα νηπιαγωγεία, ανάλογα με την επιλογή των γονέων.
«Η αιφνιδιαστική και μονομερής απόφαση του υπουργού Παιδείας κ. Κώστα Γαβρόγλου για ένταξη υποχρεωτικά των προνηπίων στα Νηπιαγωγεία συνιστά επίσης χτύπημα κάτω από τη ζώνη για την Τοπική Αυτοδιοίκηση πριμοδοτώντας, αν υλοποιηθεί, τα ιδιωτικά συμφέροντα στο χώρο της Παιδείας. Σε αντίθεση οι εργαζόμενοι, Παιδαγωγικό, Τεχνικό και Βοηθητικό προσωπικό που είτε δουλεύουν ως τακτικό προσωπικό, είτε μέσω ΕΣΠΑ για πολλά χρόνια στους δήμους και καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες, θα αντιμετωπίσουν και αυτοί το φάσμα της απόλυσης», καταγγέλλει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΠΟΕ-ΟΤΑ) στην ανακοίνωση που εξέδωσε για τη διήμερη απεργία των βρεφονηπιοκόμων την περασμένη Δευτέρα και Τρίτη.
Αντίστοιχα, ο Σύλλογος Βρεφονηπιοκόμων Ελλάδος ανέφερε σε υπόμνημά του πως χάνοντας την ευθύνη αγωγής για τα τετράχρονα και περιορίζοντάς την στις ηλικίες 6 μηνών με τριών χρονών, κινδυνεύουν τα επαγγελματικά τους δικαιώματα, υποβαθμίζεται το γνωστικό αντικείμενο των σχολών τους, συρρικνώνονται και θα απαξιωθούν οι παιδικοί σταθμοί, και διχοτομείται η προσχολική αγωγή.

Αγωγή και για τα μικρότερα παιδιά

Από την άλλη πλευρά, ο υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου, τόνισε σε συνέντευξή του στον «Ηλέκτρα FM 98,8» ότι «είναι ένα μέτρο, με το οποίο όλοι κερδίζουν. Οι γονείς έτσι θα μπορέσουν να στέλνουν και μικρότερα παιδιά στους παιδικούς σταθμούς, οι οποίοι, λόγω των τετράχρονων, πολλές φορές δεν είναι σε θέση να τα δεχτούν».
Η ίδια άποψη επισημαίνεται στην «Εποχή» και από κάποια μέλη του τομέα τοπικής αυτοδιοίκησης, όπως από τον Κώστα Κορδώνη, συντονιστή μελών του ΣΥΡΙΖΑ, εργαζόμενων στους δήμους, που βλέπει για τις αντιδράσεις της ΠΟΕ-ΟΤΑ ότι «εδράζονται σε καθαρά αντιπολιτευτικούς λόγους κατά της κυβέρνησης. Καλλιεργώντας το φόβο στους εργαζόμενους στους παιδικούς σταθμούς, τους συσπειρώνουν ενάντια στην κυβέρνηση».
Αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα λειτουργούν 2.800 δημοτικοί και ιδιωτικοί παιδικοί σταθμοί, που κρίνονται μη επαρκείς για την κάλυψη όλων των παιδιών (περίπου 90.000 γεννήσεις το χρόνο), ενώ σε κάποιες πόλεις δεν υπάρχουν καθόλου βρεφικά τμήματα. Στην Αθήνα, συγκεκριμένα, υπάρχουν 77 παιδικοί σταθμοί, με δυνατότητα κάλυψης 5.500 θέσεων μόνο, με αποτέλεσμα χιλιάδες παιδιά να μείνουν εκτός προσχολικής δομής. Το 2012-2013, για παράδειγμα, απορρίφθηκαν και έμειναν εκτός δημοτικών παιδικών σταθμών της χώρας 36.769 παιδιά, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Εταιρείας Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης.
Για το λόγο αυτό μέσα στα αντίμετρα που ψηφίστηκαν στη Βουλή την προηγούμενη εβδομάδα «προβλέπεται η διάθεση 150 εκατ. ευρώ για τη χρηματοδότηση προγράμματος με τίτλο: «βρεφονηπιακή φροντίδα», με αντικείμενο την επιδότηση της ίδρυσης, εξεύρεσης και διαμόρφωσης εγκαταστάσεων και της προμήθειας εξοπλισμού νέων μονάδων βρεφικών, παιδικών ή βρεφονηπιακών σταθμών ή της επέκτασης και εκσυγχρονισμού των υφιστάμενων μονάδων από δημοτικές επιχειρήσεις, διαδημοτικές επιχειρήσεις, ενώσεις δημοτικών επιχειρήσεων και φορείς κοινωνικής οικονομίας συνολικής δυναμικότητας έως και 45.000 θέσεων», περιγράφεται από το υπουργείο Κοινωνικής Αλληλεγγύης.
Κατά αυτόν τον τρόπο, αναμένεται πως πιο πιθανές είναι οι προσλήψεις και όχι οι απολύσεις στους δημοτικούς σταθμούς, όπως επισημαίνεται και από την Αθηνά Φωθιαδάκη, μέλος της δημοτικής παράταξης «Ανοιχτή Πόλη» και μέλος στο Δ.Σ του Δημοτικού Βρεφοκομείου Αθηνών. «Πηγαίνοντας τα τετράχρονα παιδιά στο νηπιαγωγείο, μιλάμε για αύξηση των βρεφικών τμημάτων των παιδικών σταθμών και άρα για προσλήψεις αντί απολύσεις, αφού τα βρεφικά τμήματα απαιτούν αναλογία ενός παιδαγωγού προς 12 παιδιά, αντί 1 προς 25 που απαιτούν οι μεγαλύτερες ηλικίες».


Δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση για τα 4χρονα

nipia-2

Το δεύτερο σημείο της αντίδρασης των δημοτικών βρεφονηπιοκόμων που καταρρίπτεται από την αντίθετη πλευρά, είναι αυτό της πριμοδότησης των ιδιωτικών συμφερόντων στο χώρο της Παιδείας, αφού ένα από τα βασικότερα επιχειρήματα υπέρ της υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης σε μικρότερη ηλικία, είναι ότι κατά αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζεται η δωρεάν παροχή της.
«Η διαμάχη που έχει δημιουργηθεί είναι τεχνική, δεν υφίσταται όντως. Πρώτον, το νηπιαγωγείο ανήκει στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και εγγράφονται σε αυτό παιδιά από 4 χρονών από το 1985, με σχετικό νόμο. Αυτό που θέλει να εισάγει το υπουργείο -και σε βάθος τριετίας, δεν πρόκειται καν για κάτι που θα ισχύσει από φέτος- είναι η υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση να ξεκινάει αντί από 5 χρονών, όπως είναι τώρα, από τα τετράχρονα. Να είναι, δηλαδή, το κράτος υποχρεωμένο να παρέχει δωρεάν εκπαίδευση σε αυτά τα παιδιά και να μην μετακυλύει το κόστος στους γονείς, όπως γίνεται με τους παιδικούς σταθμούς που έχουν τροφεία», τονίζει στην Εποχή η Μαρία Μπατσούτα, σύμβουλος προσχολικής αγωγής του υπουργείου Παιδείας.
Τα τροφεία των παιδικών σταθμών στην Αθήνα, για παράδειγμα, είναι μηδενικά για όσους έχουν οικογενειακό εισόδημα έως 15.000 ευρώ και έπειτα κυμαίνονται ανάλογα το εισόδημα από 50 έως 450 ευρώ, το μήνα, καθιστώντας πολύ δύσκολη την πρόσβαση για πολλές οικογένειες. «Το ύψος των τροφείων δεν είναι κοινό σε κάθε δήμο, ο καθένας το ορίζει κατά βούληση, γεγονός που συνιστά μεγάλο πρόβλημα για τους γονείς. Για την Αθήνα να πούμε ότι το σύνολο των τροφείων που δέχεται το Βρεφοκομείο (για όλους τους παιδικούς σταθμούς) ανέρχεται στο 1,5 εκατ. ευρώ. Δεν είναι ένα τόσο μεγάλο ποσό, που ο δήμος δεν μπορεί να το εξασφαλίσει από αλλού και να προσφέρει αυτές τις υπηρεσίες δωρεάν στις οικογένειες», σημειώνει η Αθηνά Φωθιαδάκη.
Οι φετινές αιτήσεις για το πρόγραμμα του υπουργείου Κοινωνικής Αλληλεγγύης, που εξασφαλίζει την καταβολή των τροφείων μέσω επιδότησης των γονιών από ΕΣΠΑ, ξεκίνησαν την Τετάρτη και η επιλογή τους θα γίνει μέχρι τις 25 Ιουνίου (ηλεκτρονικές αιτήσεις στο www.eetaa.gr ή www.paidikoi.eetaa.gr). «Φέτος υπολογίζεται ότι θα ωφεληθούν 100.000 περίπου παιδιά, έναντι των 92.000 που ωφελήθηκαν πέρυσι, καθώς ο προϋπολογισμός είναι μεγαλύτερος. Δίνεται μεγάλη σημασία από την πολιτεία στο συγκεκριμένο πρόγραμμα. Να τονίσουμε ότι το πρόγραμμα απευθύνεται σε μητέρες (ή πατέρες που έχουν την επιμέλεια παιδιών) άνεργες ή εργαζόμενες εκτός δημόσιου τομέα, με ετήσιο οικογενειακό εισόδημα μέχρι 27.000 ευρώ για 1-2 παιδιά, 30.000 ευρώ για 3 παιδιά, 33.000 ευρώ για 4 παιδιά και 36.000 ευρώ για 5 παιδιά και πάνω. Στην περίπτωση, όμως, μητέρων που έχουν την επιμέλεια παιδιών, εφήβων ή και ατόμων με αναπηρία και ενδιαφέρονται για τα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης παιδιών με αναπηρία (ΚΠΑ με Α), δεν ισχύουν οι προϋποθέσεις οικογενειακού εισοδήματος, κατάστασης απασχόλησης, οικογενειακής κατάστασης και εργασιακής σχέσης», περιγράφεται στην «Εποχή» από το υπουργείο Κοινωνικής Αλληλεγγύης.

Τα παιδαγωγικά κριτήρια

Το βασικότερο σημείο, όμως, αυτής της συζήτησης-διαφωνίας για την «επιμέλεια» των τετράχρονων, πρέπει να είναι τα παιδαγωγικά κριτήρια για το πού πρέπει να τους παρέχεται η προσχολική αγωγή. Εδώ οι νηπιαγωγοί είναι κάθετα υπέρ της ένταξής τους στη δημόσια και δωρεάν πρωτοβάθμια εκπαίδευση (εδώ και 32 χρόνια), επικρίνοντας μάλιστα το υπουργείο Παιδείας που δεν την καθιέρωσε από φέτος, αφήνοντας για ακόμα μια χρονιά πολλά παιδιά, που θέλουν να πάνε στα νηπιαγωγεία, στην τύχη της κληρώσεως.
«Επιστημονικά δεδομένα από ποικίλα πεδία -νευροεπιστήμες, εκπαίδευση, γνωστική και αναπτυξιακή ψυχολογία και οικονομικά– καταδεικνύουν με σαφήνεια τα κοινωνικά, περιβαλλοντικά, γνωστικά, εκπαιδευτικά και οικονομικά οφέλη που προκύπτουν από την επένδυση στην Προσχολική αγωγή. Η θεσμοθέτηση της υποχρεωτικής δίχρονης Προσχολικής αγωγής και η σύνδεσή της με την πρωτοβάθμια, μέσω της ομαλής μετάβασης από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό σχολείο, είναι μια ουσιαστικής σημασίας παρέμβαση στο εκπαιδευτικό σύστημα. Η υποχρεωτική δίχρονη Προσχολική αγωγή εξασφαλίζει στο παιδί συνέχεια ως προς το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, το χώρο και τα πρόσωπα και δίνει στους εκπαιδευτικούς τον απαραίτητο χρόνο για να ασχοληθούν με θέματα που σχετίζονται με πρώιμη παρέμβαση και συστηματικές προληπτικές παρεμβάσεις», τονίζεται σε ανακοίνωση του Συντονιστικού Νηπιαγωγών.
«Αρχικά πρέπει να ξεκαθαρίσουμε το ρόλο της κάθε δομής. Στους παιδικούς σταθμούς παρέχεται η φροντίδα και η αγωγή στα παιδιά και στα νηπιαγωγεία η αγωγή και η εκπαίδευσή τους», επισημαίνεται και από τη σύμβουλο, Μαρία Μπατσούτα, απαριθμώντας και κάποια από τα παιδαγωγικά οφέλη για την πλήρη ένταξη των τετράχρονων στα νηπιαγωγεία, σταματώντας το υφιστάμενο πλαίσιο δύο ταχυτήτων για την ίδια ηλικία, με κάποια παιδιά να λαμβάνουν διαφορετικά εφόδια από τα συνομήλικά τους.
«Πρώτον, η εκπαίδευση που τους παρέχεται είναι δωρεάν.
Δεύτερον, παρακολουθούν ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα μάθησης με παιγνιώδη μορφή -σε αντίθεση με τους σταθμούς που δεν έχουν σαφές πρόγραμμα, καθώς εξυπηρετούν πολύ διαφορετικές ηλικίες- και αναπτύσσουν κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες .
Τρίτον, επιτυγχάνεται η καλύτερη προσαρμογή τους στο σχολικό περιβάλλον, αφού τα περισσότερα νηπιαγωγεία στεγάζονται ήδη στις σχολικές δομές.
Τέταρτον, ο συγχρωτισμός 4χρονων με 5χρονων οδηγεί στην ανάπτυξη αλληλοβοήθειας μεταξύ των παιδιών, από τα μεγαλύτερα στα μικρότερα, αλλά και στη μάθηση μέσω της παρατήρησης των μεγαλύτερων παιδιών. Με αυτόν τον τρόπο, σύμφωνα και με τον κορυφαίο κοινωνικό επιστήμονα Βιντγκότσι, επιτυγχάνεται η καλύτερη ανάπτυξη των παιδιών, καθώς δίνονται σταδιακά δυσκολότερα ερεθίσματα στα παιδιά, γεγονός που δεν μπορεί να συντελεστεί στους παιδικούς σταθμούς λόγω της μεγάλης διαφοράς ηλικίας των παιδιών, που βρίσκονται σε άλλο στάδιο ανάπτυξης.
Πέμπτον και πολύ βασικό, στα νηπιαγωγεία υπάρχουν κατάλληλες υποδομές για παιδιά ΑμεΑ, τα οποία όταν βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο δεν γίνονται δεκτά από τους παιδικούς σταθμούς, αλλά και είναι δυνατή η ανίχνευση τυχόν μαθησιακών δυσκολιών από τους νηπιαγωγούς.
Έκτον, θα αποφεύγονται οι επαναφοιτήσεις των παιδιών στο νηπιαγωγείο, ένα συχνό φαινόμενο τώρα για πολλά παιδιά που πήγαν από την ηλικία των πέντε, μετά από αίτημα των γονιών που θεωρούν ότι τα παιδιά τους δεν είναι έτοιμα να προχωρήσουν στην επόμενη βαθμίδα», εξηγεί.

Εξασφάλιση των απαραίτητων δομών και προσωπικού

Ανησυχία, βέβαια, υπάρχει και για το κατά πόσον είναι δυνατή η άμεση υποχρεωτική ένταξη των τετράχρονων στα νηπιαγωγεία, από άποψη δομών και υπάρχοντος προσωπικού. Λόγω της υπογεννητικότητας, που κάθε χρόνο μειώνει τους αριθμούς των παιδιών σε σχέση με το παρελθόν, σύμφωνα με τη σύμβουλο προσχολικής εκπαίδευσης, τα νηπιαγωγεία, αφού ευτυχώς ξέφυγαν των συγχωνεύσεων των προηγούμενων χρόνων, μπορούν να δεχθούν περί τις 150.000 παιδιά, τη στιγμή που οι γεννήσεις κυμαίνονται μεταξύ 90 και 80 χιλιάδων το χρόνο. Εφόσον, όμως, μιλάμε για δύο έτη παιδιών, ίσως χρειαστεί η ενίσχυση κάποιων δομών, ώστε να φθάσουν τις 160 με 180 χιλιάδες θέσεις.
Ταυτόχρονα, οι γονείς δεν θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα για τις υπόλοιπες υποχρεώσεις τους, αφού, από υπουργίας Φίλη, όλα τα νηπιαγωγεία λειτουργούν με ωράριο ολοήμερου σχολείου, μέχρι τις 4 το απόγευμα, όπως δηλαδή και οι παιδικοί σταθμοί στις κεντρικές πόλεις (στην επαρχία κάποιοι λειτουργούν μέχρι τις 1 και μισή). Ενώ όσον αφορά τους παιδαγωγούς, σύμφωνα με το Συντονιστικό Νηπιαγωγών, θα χρειαστούν περίπου 180 προσλήψεις για τη σωστή λειτουργία, αριθμό που θεωρούν ευκόλως εφικτό.



Τζέλα Αλιπράντη

 

 

Να μην απαξιωθούν οι παιδικοί σταθμοί

nipia-3

Αν και η διαφωνία των βρεφονηπιοκόμων των δημοτικών παιδικών σταθμών για τη δίχρονη υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση φαίνεται να στηρίζεται σε αβάσιμους φόβους περί απόλυσής τους, δεν είναι καθόλου άλογος ο φόβος τους περί απαξίωσης των παιδικών σταθμών. Όχι λόγω της αποχώρησης των τετράχρονων παιδιών από αυτούς, αλλά εξαιτίας της ισχνής χρηματοδότησής και της αδιαφορίας πολλές φορές από τις δημοτικές αρχές για αυτούς, καθώς και της ελαστικής μορφής εργασίας που επικρατεί στο χώρο.
«Μετά το 2010 και το πρώτο μνημόνιο, καταργήθηκαν πολλοί παιδικοί σταθμοί των δήμων, εκλείπει το προσωπικό, ενώ πολλοί είναι συμβασιούχοι, ελαστικά εργαζόμενοι. Αυτή η απαράδεκτη εικόνα και η ανακύκλωση των εργαζομένων, πέραν της καταπάτησης των δικαιωμάτων των ίδιων, κάνει κακό και στα παιδιά, που πρέπει να έχουν μια μόνιμη σχέση με τον παιδαγωγό και να βρίσκονται σε κατάλληλους χώρους. Φανταστείτε ότι υπάρχει παιδικός σταθμός που είναι στον τρίτο όροφο πολυκατοικίας, χωρίς ασανσέρ και χωρίς αυλή για να παίζουν τα παιδιά. Ενώ πολλές δομές είναι χωρίς παράθυρα και κατάλληλο εξαερισμό», επισημαίνει ο Κώστας Κορδώνης, συντονιστής μελών ΣΥΡΙΖΑ, εργαζόμενων στους δήμους.
Στο δήμο της Αθήνας η κατάσταση έχει βελτιωθεί το τελευταίο διάστημα, σύμφωνα με το μέλος του ΔΣ του δημοτικού βρεφοκομείου, Αθηνά Φωθιαδάκη. Ιδίως σε ό,τι αφορά τη σίτιση των παιδιών, παρέχοντας μάλιστα και 1.250 μερίδες σε δημοτικά σχολεία, αλλά και στο ζήτημα του προσωπικού, καθώς δόθηκαν παρατάσεις στους συμβασιούχους μέσω ΕΣΠΑ και προσλήφθηκαν 165 μόνιμοι εργαζόμενοι, από προκήρυξη επιτυχόντων του 2008. Παρόλα αυτά, υπάρχει ακόμα πρόβλημα στο ζήτημα υλικού για τα παιδιά στους παιδικούς σταθμούς. «Πολλά παιχνίδια κρίθηκαν ακατάλληλα και πετάχθηκαν, αλλά δεν αντικαταστάθηκαν ποτέ, παρότι έχει επισημανθεί πολλές φορές στο δημοτικό συμβούλιο από την Ανοιχτή Πόλη», περιγράφει.
Παρά τη σαφή υποστήριξη της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης των συνομιλητών της «Εποχής», όλοι επισημαίνουν πως το έργο των παιδικών σταθμών των δήμων και οι παιδαγωγοί τους δεν πρέπει να απαξιωθούν, αντίθετα να υποστηριχθούν ακόμα περισσότερο, καθώς «όσο πιο μικρή είναι η ηλικία των παιδιών που ασχολείται κάποιος παιδαγωγός, τόσο και πιο δύσκολο είναι το έργο του. Κανείς δεν υποτιμά τους βρεφονηπιοκόμους και την προσφορά τους. Αλλά όταν ο ΣΥΡΙΖΑ προτείνει δωρεάν εκπαίδευση για τα παιδιά, πώς μπορούν να διαφωνούν σε αυτό;», τονίζεται και από τη σύμβουλο προσχολικής εκπαίδευσης, Μαρία Μπατσούτα.

Τζ. Α.

 
Πρόσφατα άρθρα ( Κοινωνία )
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet