esr

Από τον Νοέμβριο του 2016 έχει συγκροτηθεί το Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΣΡ, χωρίς ακόμα να έχει καταφέρει να ρίξει φως στο τούνελ της αδειοδότησης των καναλιών. Οι καθυστερήσεις έχουν αντικείμενο ή πρόκειται για κωλυσιεργία; Η εκτίμηση του ΔΣ, όταν συγκροτήθηκε σε σώμα, ήταν πως στις αρχές του 2017 θα ήταν έτοιμοι να γνωμοδοτήσουν για το νόμο που αφορά τα τηλεοπτικά κανάλια. Φτάσαμε αισίως στα μέσα του τρέχοντος έτους και ακόμα δεν έχει σκιαγραφηθεί ούτε το πλαίσιο.

Η λεπτομέρεια, της λεπτομέρειας

Έχουν μεσολαβήσει τουλάχιστον δεκαπέντε συνεδριάσεις, οι οποίες αναλώνονται σε λεπτομέρειες, ουσιαστικές και μη, για το νόμο, χωρίς όμως να έχει αποφασιστεί ούτε ένα σημείο αυτού πώς πρέπει να προσαρμοστεί στην απόφαση του ΣτΕ. Μάλιστα, όπως διέρρευσε στον Τύπο, ερίζουν τα μέλη του ΔΣ ως προς τον αριθμό των αδειών, με τον αντιπρόεδρο του ΕΣΡ, κ. Μορώνη, να υποστηρίζει πως αυτές πρέπει να είναι 9-11 και το μέλος, Γιώργο Πλειό, να επιχειρηματολογεί υπέρ των 6, μάξιμουμ 7. Και η συζήτηση αυτή θα συνεχιστεί ως φαίνεται στο διηνεκές, καθώς δεν διακρίνουμε πρόθεση από την πλειοψηφία των μελών να υπάρξει κατάληξη, αφού οι εκτιμήσεις της γίνονται βάσει της υπάρχουσας τεχνολογικής ικανότητας εκπομπής σήματος –και επομένως διαθέσιμης χωρητικότητας του φάσματος- και όχι εκείνης που πράγματι θα μπορεί να υποστηρίξει το ελληνικό τεχνολογικό φάσμα το επόμενο δίμηνο.
Όπως ανέφερε σχετικά με αυτό το θέμα, ο Γ. Πλειός σε συνέντευξή του στο koutipandoras.gr: «Η ενημέρωση που έχουμε από τον κ. Καψάλη είναι ότι οι πολυπλέκτες τους οποίους θα έχουμε, είναι 6 με 5. Δηλαδή, θα χάσει η χώρα 2 πολυπλέκτες. Άρα εγώ υπολογίζω τον αριθμό των σταθμών με βάση τον αριθμό των πολυπλεκτών που θα έχουμε μετά το τέλος της διαπραγμάτευσης, ενώ η άλλη πλευρά που μιλά για 9-11 υπολογίζει τον αριθμό με βάση τους πολυπλέκτες που τυπικά υπάρχουν τώρα και που είναι τυπικά περισσότεροι. Στην πράξη όμως, δεν θα υπάρχουν αυτοί στο άμεσο μέλλον». Άλλα ζητήματα που απασχόλησαν τελευταία το ΔΣ, είναι ο αριθμός των εργαζομένων, καθώς για να οριστεί αυτός πρέπει να υπάρξει συνεννόηση μεταξύ ΕΣΡ και αρμόδιου υπουργείου, όπως και αν τα κανάλια θα είναι υψηλής ή όχι ευκρίνειας.

Ροκάνισμα χρόνου

Και κάπως έτσι οι συζητήσεις συνεχίζονται σαν να έχουν να απαντήσουν σε φιλοσοφικά ερωτήματα και όχι να παρέμβουν σε ένα χρόνιο πρόβλημα ανομίας. Δίνεται, με αυτό τον τρόπο, η εντύπωση πως, από τη μια, ροκανίζεται ο χρόνος υπέρ των καναλιών που συνεχίζουν να λειτουργούν σε καθεστώς παρανομίας, χωρίς να πληρώνουν για τη χρήση των δημόσιων συχνοτήτων, και πως, από την άλλη, αποψιλώνεται ο νόμος σε κάθε του σημείο, ώστε να απορριφθεί στο σύνολό του, για να ακολουθήσει ενδεχομένως ένας νέος νόμος, κάποτε, πιθανόν όταν θα έλθει νέα κυβέρνηση. Παρότι το ΣτΕ δεν έκρινε αντισυνταγματικό όλο το νόμο, παρά μόνο ένα άρθρο του, μέλη του ΔΣ του ΕΣΡ κάνουν ό,τι δυνατόν για να τον αλλάξουν σε μια κατεύθυνση που θυμίζει έντονα τις θέσεις της αντιπολίτευσης, πράγμα που δεν υπονόησε επ’ ουδενί το ΣτΕ με την απόφασή του.
Εδώ, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι, παρότι στην απόφασή του το ΣτΕ δεν όρισε ένα χρονοδιάγραμμα για να ολοκληρωθεί η διαδικασία αδειοδότησης των ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών, εντούτοις αναφέρει ότι θα πρέπει να γίνει σε εύλογο χρόνο, το οποίο κατά την άποψή μας μεταφράζεται σε σύντομα. Το ερώτημα του χρονοδιαγράμματος, όπως και του άμεσου ορισμού του αριθμού των αδειών, τέθηκε και στο τραπέζι συνεδριάσεων του ΕΣΡ από μέλη του και απορρίφθηκε με οριακή πλειοψηφία. Ακολούθως, το έθεσε και ο αρμόδιος υπουργός, Ν. Παππάς, με επιστολή του, χωρίς όμως να λάβει ακόμα απάντηση.
Με αυτό το ρυθμό, το αισιόδοξο σενάριο είναι η συγγραφή της προκήρυξης για την αδειοδότηση να ολοκληρωθεί στο τέλος του χρόνου και αυτή να πραγματοποιηθεί το 2018. Έτσι, μπαίνει και ένα εκβιαστικό δίλημμα στην κυβέρνηση. Να δώσει προσωρινές άδειες –όπως έκαναν όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις και έθρεψαν το σημερινό καθεστώς- ή να συνεχίσει το δημόσιο να ζημιώνεται και τα ιδιωτικά κανάλια να καρπώνονται τα έσοδα από την παράνομη λειτουργία τους; Αν συμβεί αυτό θα είναι καταστροφικό, διότι θα ανακουφίσουν το ΕΣΡ από την όποια πίεση μπορεί να νιώθουν, ώστε να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός. Αν, όμως, συνεχίσει ο νόμος να είναι μετέωρος, τότε τα κανάλια θα νιώσουν και πάλι παντοδύναμα.

Έλεγχος ναι, αλλά κάποτε

Για να περιοριστεί η αίσθηση παντοδυναμίας των καναλιών και να υποχρεωθούν να λειτουργήσουν νόμιμα, κυρίαρχη προτεραιότητα είναι η αδειοδότησή τους. Όμως, έως τότε το ΕΣΡ θα πρέπει να επιτελέσει και το ρόλο του, που δεν είναι φυσικά μόνο η προκήρυξη του διαγωνισμού, αλλά και ο έλεγχος της λειτουργίας των καναλιών. Πριν λίγες βδομάδες επιβλήθηκαν πρόστιμα για παραβίαση της νομοθεσίας κατά την περίοδο του δημοψηφίσματος. Αυτό συνέβη πριν δύο χρόνια, έκτοτε έχουν γίνει πλείστες καταγγελίες για παραβιάσεις. Τελευταίο παράδειγμα παραβίασης του κανονισμού είναι η παράνομη δικτύωση ΣΚΑΪ και Action 24. Συγκεκριμένα, ο ΣΚΑΪ επέλεξε να δείξει Survivor τη μέρα των γαλλικών εκλογών, ενημερώνοντας με ψιλά γράμματα τους τηλεθεατές που ήθελαν να παρακολουθήσουν το αποτέλεσμα των εκλογών, να δουν την εκπομπή επικαιρότητας σε άλλο κανάλι (Action24). Όμως, η άποψη του προέδρου του ΔΣ είναι πως αυτές οι καταγγελίες πρέπει να συγκεντρώνονται και να συζητιούνται σε μία συνεδρίαση, οπότε «ζήσε Μάη μου να φας τριφύλλι».


Δανάη Ψωμοπούλου
Πρόσφατα άρθρα ( Κοινωνία )
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet