«BIRDMAN Ή Η ΑΠΡΟΣΜΕΝΗ ΑΡΕΤΗ ΤΗΣ ΑΦΕΛΕΙΑΣ»
Η ψευδαίσθηση της επιτυχίας
Επιμέλεια: Στράτος Κερσανίδης«Με ενδιέφερε πάντα η εξερεύνηση της διαμάχης με το Εγώ μας, η ιδέα ό,τι όσο επιτυχημένος κι αν είσαι, σε δόξα ή χρήμα, αυτό είναι πάντα μια ψευδαίσθηση. Είναι κάτι προσωρινό. Όταν όμως κυνηγήσει κανείς τα πράγματα που αληθινά πιστεύει ότι χρειάζεται και αναζητήσει την αναγνώριση από τους ανθρώπους γύρω του -αφού φυσικά τα έχει κατακτήσει- τότε η ευχαρίστηση που λαμβάνει από αυτά αρχίζει να παίρνει έναν πιο μόνιμο χαρακτήρα». Με τα λόγια αυτά ο Αλεχάντρο Γκονζάλεθ Ιναρίτου μιλά για την ταινία του «Birdman ή η απρόσμενη αρετή της αφέλειας» (The unexpected virtue of ignorance), η οποία κέρδισε δύο Χρυσές Σφαίρες (Α΄ Ανδρικού ρόλου και Σεναρίου) και είναι υποψήφια για 9 Όσκαρ, ανάμεσα στα οποία εκείνα για Καλύτερη Ταινία, Σκηνοθεσία, Α΄ Ανδρικό ρόλο και Πρωτότυπο σενάριο.
Πρόκειται για την ιστορία ενός άνδρα, ενός ηθοποιού, η καριέρα του οποίου έχει πάρει την κατιούσα και προσπαθεί να την επαναφέρει. Είναι ο Ρίγκαν Τόμσον και το νέο του σχέδιο είναι μια φιλόδοξη υπερπαραγωγή στο Μπρόντγουεϊ, με την οποία ελπίζει να επαναφέρει την καριέρα του στο δρόμο της επιτυχίας.
Πιστεύει στο εγχείρημά του, πιστεύει στις καλλιτεχνικές του δυνατότητες και αναμένει με αγωνία τη μέρα της πρεμιέρας. Φαίνεται, όμως, πως η τύχη δεν είναι με το μέρος του, καθώς ενώ πλησιάζει η μεγάλη μέρα, τραυματίζεται ο πρωταγωνιστής του και ο Ρίγκαν μένει εκτεθειμένος. Ενώ μοιάζει πελαγωμένος, η πρωταγωνίστριά του, η Λέσλι, και ο παραγωγός και φίλος του, Τζακ, τον συμβουλεύουν να βρει αντικαταστάτη. Έτσι ο Ρίγκαν προσλαμβάνει τον Μάικ Σίνερ, που η συμμετοχή του υπόσχεται εισπρακτική επιτυχία και αποθεωτικές κριτικές. Μόνο που ο Μάικ είναι ένα τύπος εντελώς ανεξέλεγκτος και απρόβλεπτος. Παράλληλα, ο Ρίγκαν έχει να αντιμετωπίσει και μια σειρά προσωπικών προβλημάτων που έχουν να κάνουν με τη Λόρα, συμπρωταγωνίστρια και κοπέλα του, τη Σαμ, πρόσφατα απεξαρτημένη από τα ναρκωτικά κόρη και βοηθό του, και τη Σίλβια, πρώην σύζυγό του η οποία κάνει προσπάθειες επανασύνδεσης μαζί του.
Ποιος είναι εν τέλει αυτός ο άνδρας ο οποίος βρίσκεται αντιμέτωπος με τόσα προβλήματα μαζεμένα, να τον ταλανίζουν; Ο Ιναρίτου δίνει την απάντηση: «Ο Ρίγκαν είναι ένας κοινός θνητός, δεν χωράει καμία αμφιβολία ως προς αυτό». Και συνεχίζει: «Εγώ τον είδα ως έναν Δον Κιχώτη, ο οποίος πασχίζει να τα καταφέρει σε μια ποταπή πραγματικότητα αλλά μπερδεύεται συνεχώς και χάνει τον προσανατολισμό του κατακρημνίζοντας τις αγνές του προσδοκίες. Είναι, βασικά, η ιστορία όλων μας, πιστεύω».
Ο δημιουργός των επιτυχιών «Χαμένες αγάπες», «21 γραμμάρια», «Beautiful» και «Βαβέλ» σκηνοθετεί ακόμη μια ταινία στο επίκεντρο της οποίας βρίσκεται η ανθρώπινη ύπαρξη. Ο Μάικλ Κίτον, ο οποίος ερμηνεύει με θαυμάσιο τρόπο το Ρίγκαν Τόμσον, μοιάζει με τον ήρωα που υποδύεται. Έχοντας ταυτιστεί με το ρόλο του Μπάτμαν, η καριέρα του Κίτον έμοιαζε τελματωμένη. Μέχρι που ο Ιναρίτου τον επέλεξε για τον πρωταγωνιστικό ρόλο της νέας του ταινίας, με αποτέλεσμα, κάτω από τις σκηνοθετικές του οδηγίες, να ξεδιπλώσει το ταλέντο του και, αφού κέρδισε Χρυσή Σφαίρα για την ερμηνεία του, διεκδικεί τώρα και το Όσκαρ Α΄ Ανδρικού ρόλου. Για το ρόλο του, λέει: «Αγαπώ τους ελαττωματικούς χαρακτήρες, τους πλημμυρισμένους από αμφιβολίες και γεμάτους αντιφάσεις, ανασφαλείς και διστακτικούς ανθρώπους, πράγμα που σημαίνει πως αγαπώ, λίγο ή πολύ, όλους τους ανθρώπους που ξέρω! Ο Ρίγκαν καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του είχε μπερδέψει την αγάπη με το θαυμασμό. Και μέχρι να καταλάβει πόσο άσχετο ήταν το δεύτερο σε σχέση με το πρώτο, έμαθε με τον πιο οδυνηρό τρόπο πόσο σημαντικό είναι το να αγαπάει κανείς τους άλλους αλλά και τον εαυτό του».
strakersan@gmail.com,
kersanidis.wordpress.com
«MAPS TO THE STARS»
Αρρωστημένες καταστάσειςΟ Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ με τη νέα του ταινία «Maps to the stars» επιχειρεί να διεισδύσει στο μυστηριώδη σκοτεινό κόσμο που κινείται στα όρια της πνευματικής ανισορροπίας.
Οι Γουάις είναι μια πλούσια οικογένεια που ζει στο Χόλιγουντ. Ο Στάφορντ, ο πατέρας, είναι θεραπευτής και μία από τις πελάτισσές του είναι η Αβάνα Σίγκραντ, μια διάσημη ηθοποιός. Η γυναίκα του, Κριστίνα, ασχολείται κυρίως με την καριέρα του 13χρονου γιου τους, Μπέντζι, ενός παιδιού σταρ. Η Αβάνα, στο μεταξύ, φιλοδοξεί να πρωταγωνιστήσει σε ένα ριμέικ ταινίας στην οποία είχε πρωταγωνιστήσει πριν από χρόνια η μητέρα της, Κλαρίς, διάσημη ηθοποιός της δεκαετίας του 1960. Ως εδώ τα πράγματα θα ήταν μάλλον κανονικά, αλλά υπάρχει και συνέχεια. Ο Μπέντζι έχει λίγο καιρό που βγήκε από κέντρο αποκατάστασης, επειδή στα 9 του χρόνια γλύτωσε από μια πυρκαγιά. Το γεγονός αυτό έχει επηρεάσει το χαρακτήρα του. Η αδελφή του, Αγκάθα, επιστρέφει από το ψυχιατρικό ίδρυμα στο οποίο είχε κλειστεί επειδή ήταν εκείνη που είχε βάλει τη φωτιά στο σπίτι που έμενε με την οικογένειά της. Μια παράξενη αγάπη δένει τα δύο παιδιά, ένας αιμομικτικός έρωτας, που όμως δεν είναι τυχαίος καθώς οι γονείς τους κουβαλούν ένα μεγάλο και βαρύ μυστικό. Η Αγκάθα πιάνει δουλειά ως βοηθός της Αβάνα, η οποία βλέπει συχνά στον ύπνο τη μητέρα της. Οι συγκρούσεις έρχονται. Ο Μπένζι είναι οξύθυμος και επιθετικός. Ο Στάφορντ και η Κριστίνα θέλουν να κρατήσουν την πυρομανή κόρη τους μακριά από την οικογένεια. Η Αγκάθα αντιμετωπίζει την αλλοπρόσαλλη συμπεριφορά της Αβάνα. Η βία καραδοκεί από όλες τις πλευρές. Κανείς δεν είναι αθώος, όλοι κουβαλούν μυστικά και ενοχές.
Πρόκειται για μια ταινία που δεν είναι εύπεπτη. Είναι σκοτεινή, ομιχλώδης και λαβυρινθώδης. Εισχωρεί μέσα στον ψυχισμό των ηρώων του, ανατέμνει τους χαρακτήρες και το υποσυνείδητό τους. Και τέλος, οι απαντήσεις στα ερωτήματα δίδονται, αφού κλείνει ο κύκλος αφήνοντας, όμως, την πικρή αίσθηση απουσίας χάπι εντ.
Ο καναδός σκηνοθέτης με το «Maps to the stars» απομυθοποιεί το χολιγουντιανό σταρ σίστεμ. Οι χαρακτήρες του είναι γρανάζια ενός συστήματος και ταυτόχρονα θύματά του. Στο επίκεντρο της καθημερινότητάς τους είναι ο ανταγωνισμός, ο φθόνος και η λατρεία του χρήματος. Κι όλα αυτά κατατρώγουν την ψυχική ισορροπία, δημιουργούν τερατώδεις συμπεριφορές, οδηγούν σε καταστάσεις ανεξέλεγκτες.
Όμως ο Κρόνεμπεργκ σε τούτη την ταινία φαίνεται να έχει χάσει την έμπνευσή του. Η σκηνοθεσία του δεν είναι μεστή, το σενάριο φαίνεται πρόχειρο και αφελές. Είναι ένα παιχνίδι στο οποίο η ανία εναλλάσσεται με τις στιγμές «Κρόνεμπεργκ», που χάρη σε αυτές η ταινία διασώζεται. Είναι παράδοξο αλλά ενώ εμπεριέχονται όλα εκείνα τα στοιχεία που αγαπήσαμε και αγαπούμε στο σινεμά του καναδού, την ίδια ώρα φαίνονται σαν να πετάχτηκαν ατάκτως και δεν κατάφεραν να ομογενοποιηθούν εξαιτίας κάποιου κακού συνδετικού υλικού.
Δεν υποστηρίζω πως η ταινία είναι κακή. Αλλά ούτε πως είναι καλή. Μου φάνηκε μάλλον αδιάφορη, κι αυτό νομίζω πως είναι ό,τι χειρότερο για τον Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ.
Στρα. Κερ.
ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ
«ΕΝΑ ΣΠΙΤΙ ΣΤΟ ΠΑΡΙΣΙ»
Μια ιδιοκτησία που δεν σου ανήκειΚληρονομείς νόμιμα ένα σπίτι και, όταν πηγαίνεις να εγκατασταθείς εκεί, ανακαλύπτεις πως το σπίτι μπορεί να είναι δικό σου, αλλά δεν σου ανήκει, Τουλάχιστον προς το παρόν! Κάτι τέτοιο συμβαίνει στον Ματίας, στην ταινία «Ένα σπίτι στο Παρίσι» (My old lady) του Ίσραελ Χόροβιτς.
Ο Ματίας, λοιπόν, ένας άφραγκος Νεοϋρκέζος, κληρονομεί από τον πατέρα του, με τον οποίο δεν είχε και πολλές σχέσεις, ένα σπίτι στη γαλλική πρωτεύουσα. Καθώς στη ζωή του όλα πήγαιναν στραβά, αυτήν η κληρονομιά φαίνεται πως του άλλαξε την τύχη. Όταν όμως φτάνει στο Παρίσι και πηγαίνει στο διαμέρισμά του, τον περιμένει μια, όχι και πολύ, ευχάριστη έκπληξη. Στο διαμέρισμα μένει μια ηλικιωμένη κυρία, η Ματίλντ, μαζί με την υπερπροστατευτική κόρη της, Κλόι. Τι έχει συμβεί; Το σπίτι το είχε παραχωρήσει ο πατέρας του στη Ματίλντ και, σύμφωνα με τη γαλλική νομοθεσία, ο Ματίας, αν και νόμιμος ιδιοκτήτης, δεν μπορεί να αποκτήσει την ιδιοκτησία του όσο η ηλικιωμένη γυναίκα βρίσκεται εν ζωή! Στο μεταξύ η αρχική αντιπάθεια που ένιωσε η Κλόι για το Ματίας αρχίζει να αλλάζει ενώ αποκαλύπτεται το μυστικό πως η Ματίλντ υπήρξε στο παρελθόν ερωμένη του πατέρα του.
Μια ευχάριστη κωμωδία με εξαιρετικές ερμηνείες από τη Μάγκι Σμιθ, τον Κέβιν Κλάιν, την Κριστίν Σκοτ Τόμας και τη Νοεμί Λβοβσκί.
Σινεφίλ