Η πιο σημαντική παρέμβαση της κυβέρνησης στην υγεία είναι και παραμένει αυτή της αλλαγής του θεσμικού πλαισίου, που κατοχύρωσε την ελεύθερη πρόσβαση όλων των ανασφάλιστων πολιτών στις δημόσιες δομές υγείας. Ο νόμος 4368/2016 και η σταδιακή εφαρμογή του, έδωσε τη δυνατότητα σε ανθρώπους, που έχασαν ή δεν κατάφεραν να διατηρήσουν την ασφαλιστική τους ικανότητα εξαιτίας της ανεργίας, της επισφαλούς ή ανασφάλιστης εργασίας, να έχουν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη την ώρα που την χρειάζονται χωρίς θεσμικούς αποκλεισμούς και γραφειοκρατικές καθυστερήσεις. Με το νόμο αυτό θεσμοθετήθηκε για πρώτη φορά η αντίληψη ότι η υγεία είναι βασικό αγαθό και κοινωνικό δικαίωμα που πρέπει να παρέχεται από το κράτος με ισότιμο τρόπο, ανεξάρτητα από την εργασία, την ασφάλιση ή το εισόδημα.

Παράλληλα με αυτήν την παρέμβαση, το υπουργείο Υγείας προσπαθεί να αντιστρέψει τις συνθήκες κατάρρευσης του συστήματος υγείας σχεδιάζοντας και υλοποιώντας σταδιακά παρεμβάσεις για τη στήριξη του δημόσιου συστήματος, με την πρόσληψη μόνιμου προσωπικού και τη σύναψη συμβάσεων σε δομές υγείας, με αλλαγές στον τρόπο διοίκησης, και τέλος με εξορθολογισμό της οργάνωσης των υπηρεσιών και της διοίκησης.
Σε πρόσφατη παρέμβαση του, στο συνέδριο του Economist στις 28 Ιουνίου, ο υπουργός Υγείας Ανδρέας Ξανθός αποτυπώνει το δίπτυχο της στρατηγικής στο χώρο της υγείας, που δεν είναι άλλο από την υλοποίηση παρεμβάσεων για την ανακούφιση των πολιτών από τις συνέπειες της μνημονιακής λιτότητας παράλληλα με την αναδιοργάνωση του ΕΣΥ σε μια κατεύθυνση υπεράσπισης και στήριξης του δημόσιου συστήματος υγείας. Όπως αναφέρει:
«Η συζήτηση για το ελληνικό σύστημα υγείας, εντάσσεται στο  ισχυρό κοινωνικό και πολιτικό αίτημα να υπάρξουν - σε μια περίοδο που οι πολλαπλές επιβαρύνσεις στην καθημερινότητα των πολιτών συνεχίζονται και το διαθέσιμο εισόδημα συμπιέζεται - παρεμβάσεις αντισταθμιστικού χαρακτήρα σε κρίσιμους και ζωτικής σημασίας τομείς όπως η υγεία και το κοινωνικό κράτος. (…) Η ασυμμετρία υγειονομικών αναγκών και πόρων είναι δεδομένη και η λύση  είναι ένα πολιτικό σχέδιο με προτεραιότητα στη δημόσια περίθαλψη, με  στροφή στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας (ΠΦΥ), με έμφαση στις πολιτικές πρόληψης και δημόσιας υγείας, με σύγχρονη και διαφανή διακυβέρνηση του συστήματος, με έλεγχο της ζήτησης εξετάσεων, φαρμάκων και λοιπών παροχών υγείας,  με αξιολόγηση των δομών και των παρεχόμενων υπηρεσιών, με συνέργεια των πόρων του κρατικού προϋπολογισμού και της κοινωνικής ασφάλισης.»
Το νομοσχέδιο για τη μεταρρύθμιση της ΠΦΥ πρόκειται τα κατατεθεί μέσα στον Ιούλιο προς ψήφιση στη Βουλή. Η διαμόρφωσή του αποτέλεσε πολιτική απόφαση του ΣΥΡΙΖΑ, και ξεκίνησε σε θεσμικό επίπεδο με τη συγκρότηση της ομάδας εργασίας του υπουργείου Υγείας και την κατάθεση του αντίστοιχου πορίσματος την πρώτη κιόλας περίοδο διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ. Η αξία της μεταρρύθμισης που εισηγείται το νομοσχέδιο της ΠΦΥ εδράζεται στην αναγκαιότητα για μια ολιστική φροντίδα και αντιμετώπιση των ανθρώπων σε θέματα υγείας, και αποτέλεσε κομβικό κοινωνικό αίτημα για πολλά χρόνια σε χώρους επαγγελματιών υγείας και σε κοινωνικά κινήματα (με πιο πρόσφατο αυτό του κινήματος αλληλεγγύης στην υγεία). Χωρίς να αμφισβητεί κανείς τη σημασία και το ρόλο των γιατρών ειδικοτήτων, στους οποίους ο καθένας μας πρέπει να απευθύνεται κάθε φορά που απαιτείται εξειδικευμένη αντιμετώπιση, η ανάγκη μιας τακτικής και συνεχούς υγειονομικής παρακολούθησης και συμβουλευτικής από τον οικογενειακό γιατρό και την ομάδα υγείας είναι τόσο επίκαιρη όσο ποτέ. Το ίδιο επίκαιρες και αναγκαίες είναι και οι παρεμβάσεις πρόληψης και προαγωγής υγείας που θα λαμβάνουν υπόψη τις ανάγκες της κοινότητας, του σχολείου, της εργασίας, που καθορίζονται και καθορίζουν τους κοινωνικούς προσδιοριστές υγείας.
«Η μεταρρύθμιση στην ΠΦΥ», όπως ανέφερε στην ίδια ομιλία του ο Ανδρέας Ξανθός «είναι η στρατηγική απάντηση στην κρίση του συστήματος υγείας, στην “παθητική ιδιωτικοποίησή” του και στο αίτημα της καθολικής, ισότιμης και αποτελεσματικότερης κάλυψης του πληθυσμού και της ορθολογικότερης κατανομής-αξιοποίησης των περιορισμένων ανθρώπων και υλικών πόρων».
Ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας στη συνέντευξη Τύπου που έδωσε από το υπουργείο Υγείας την Παρασκευή 30 Ιουνίου, μετά τη συνάντηση που πραγματοποίησε με την πολιτική ηγεσία του Υγείας, επιβεβαίωσε ότι «άμεσος στόχος είναι μέχρι το τέλος του 2017, να έχουν τεθεί σε λειτουργία 239 Τοπικές Μονάδες Υγείας σε 80 διαφορετικές αστικές περιοχές της χώρας» και ότι «για τη στελέχωση των δομών αυτών προκηρύσσονται άμεσα περισσότερες από 3.000 θέσεις γιατρών και λοιπού υγειονομικού προσωπικού», που είναι αναγκαίες σύμφωνα με το σχεδιασμό. Τόνισε επίσης για μια ακόμα φορά ότι «αυτή η κατάρρευση στην υγεία έγινε συνειδητά και στοχευμένα, με ιδεολογικού χαρακτήρα επιλογές», που προβάλλουν το επιχείρημα ότι ο καθολικός και δημόσιος χαρακτήρας της υγείας είναι αντίληψη ξεπερασμένη και αναξιόπιστη, προκειμένου να ανοίξει το πεδίο στα ιδιωτικά συμφέροντα του χώρου.
Στη συνέντευξη που δημοσιεύουμε ο Σταμάτης Βαρδαρός, αναπληρωτής Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Υγείας, αρμόδιος για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, μιλά για τη βασική αντίληψη της μεταρρύθμισης, την υλοποίησή της, τη δημιουργία Τοπικών Μονάδων Υγείας (ΤΟΜΥ), αλλά και για τις αντιδράσεις που κατατέθηκαν στη διαδικασία της διαβούλευσης.
Ε.Χ.
Πρόσφατα άρθρα ( Κοινωνία )
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet