«PERFETTI SCONOSCIUTI»Σεξ, ψέματα και... έξυπνα τηλέφωνα Του Στράτου ΚερσανίδηΤο 1989, όταν ο Στίβεν Σόντερμπεργκ σκηνοθετούσε τη βραβευμένη με Χρυσό Φοίνικα, δραματική κωμωδία «Σεξ, ψέματα και βιντεοταινίες» δύσκολα θα φανταζόταν πως, μετά από 27 περίπου χρόνια, οι βιντεοταινίες θα ήταν ένα είδος το οποίο θα είχε περάσει στη δικαιοδοσία των... αρχαιολόγων! Έκτοτε η τεχνολογία έχει πραγματοποιήσει τεράστια άλματα ώστε στην εποχή μας όποιος δεν χρησιμοποιεί έξυπνο τηλέφωνο (smart phone) στην καλύτερη περίπτωση θεωρείται γραφικός! Νέοι καιροί, νέα ήθη οπότε και ο κινηματογράφος -ο οποίος έχει πραγματοποιήσει κι αυτός τεχνολογικά άλματα- προσαρμόζει τα εργαλεία της θεματολογίας του.
Στην ιταλική κωμωδία «Perfetti sconosciuti» του Πάολο Τζενοβέζε, μια παρέα παλιών και αγαπημένων φίλων συναντιέται για δείπνο σε κάποιο σπίτι. Οικοδεσπότες είναι ο Ρόκο και η Εύα, πλαστικός χειρούργος ο πρώτος και ψυχολόγος η δεύτερη. Επισκέπτες είναι η κτηνίατρος Μπιάνκα και ο οδηγός ταξί Κόσιμο, νεόνυμφοι και πολύ ερωτευμένοι, ο Λέλε, ο οποίος εργάζεται στη νομική υπηρεσία μιας εταιρείας, και η γυναίκα του Καρλότα, η οποία έχει αφοσιωθεί στο μεγάλωμα των παιδιών τους, και τέλος, ο Πέπε, απολυμένος καθηγητής γυμναστικής που ήρθε μόνος του. Οι επτά φίλοι τρώνε και πίνουν, η συζήτηση ζωηρεύει και αποφασίζουν να παίξουν ένα περίεργο παιχνίδι που θα φέρει τα πάνω κάτω. Επειδή όλοι υποστηρίζουν πως δεν έχουν να κρύψουν τίποτε μεταξύ τους, ο Πέπε προτείνει να αφήσουν τα κινητά τους τηλέφωνα επάνω στο τραπέζι και όλες οι κλήσεις και τα μηνύματα που θα δεχτούν να είναι φανερά. Η αρχική αποδοχή σύντομα θα αρχίσει να αποδεικνύεται εφιάλτης. Βεβαιότητες θα αρχίσουν να καταρρέουν, η εμπιστοσύνη θα αρχίσει να κλονίζεται, μυστικά κρυμμένα για χρόνια θα αρχίσουν να αποκαλύπτονται. Μια βόμβα έχει πυροδοτηθεί και η έκρηξή της θα δημιουργήσει νέα δεδομένα αποδομώντας φιλίες, έρωτες και γάμους και δημιουργώντας ένα αληθινό χάος! Αυτό που αποδεικνύεται είναι πως κανείς δεν είναι αθώος και τίποτε δεν είναι όπως φαίνεται. Πίσω από τη φροντισμένη και αδιατάρακτη εικόνα του αστικού καθωσπρεπισμού, συντελούνται τεκτονικές αναταράξεις. Υποκρισία, ψέμα, πάθη, φόβοι αλλά και δειλία αποδοχής και παραδοχής της πραγματικότητας δημιουργούν εκρηκτικό μείγμα που υπονομεύει τη μεταξύ τους σχέση.
Ταινία δωματίου ή κινηματογραφημένο θέατρο, το θέμα παραείναι αληθινό. Τόσο πολύ που μπορεί να ενοχλήσει ή να μας κάνει να νιώσουμε πως βρισκόμαστε μέσα στο δωμάτιο με το κινητό μας επάνω στο τραπέζι! Επειδή όμως ο Πάολο Τζενοβέζε δεν είναι Μπουνιουέλ -και δεν τον κατακρίνουμε γι’ αυτό- αδυνατεί να χώσει το μαχαίρι βαθιά στην καρδιά της μπουρζουαζίας. Κι έτσι αναλώνεται σε μια σειρά από ηθικισμούς και κλισέ, αποδυναμώνοντας την αρχική του ιδέα.
Ίσως να ζητάω πολλά, οπότε θα επανέλθω στα θετικά. Η ταινία, λοιπόν, έχει ρυθμό, βλέπεται ευχάριστα και διαθέτει καλές ερμηνείες. Αν μη τι άλλο θα περάσετε καλά. Εάν έχετε δει την ταινία του Θοδωρή Αθερίδη, «Τέλειοι ξένοι», η οποία προβλήθηκε πριν από μερικές εβδομάδες, μην εκπλαγείτε από τυχόν ομοιότητες, αφού πρόκειται για την πιστή μεταφορά της ταινίας του Τζενοβέζε στα καθ’ ημάς.
strakersan@gmail.comkersanidis.wordpress.com «ΕΡΩΤΑΣ ΜΕΤ’ ΕΜΠΟΔΙΩΝ»Όταν μπαίνουν φραγμοί Ενα από τα χαρακτηριστικά της σύγχρονης εποχής είναι το θρησκευτικό μίσος και ιδίως το αντιμουσουλμανικό αίσθημα, που φτάνει τα όρια της υστερίας, ιδίως στο δυτικό κόσμο. Από την άλλη πλευρά, δύσκολα γίνεται αποδεκτός στις μουσουλμανικές κοινότητες κάποιος αλλόθρησκος, τα μέλη των οποίων θεωρούν πως πρέπει να παραμείνουν «καθαρές». Βέβαια, συχνά οι κανόνες αυτοί «σπάνε», κυρίως από μετανάστες δεύτερης και τρίτης γενιάς.
Ο Κουμαΐλ είναι ένας νεαρός ο οποίος γεννήθηκε στο Πακιστάν αλλά τώρα ζει στις ΗΠΑ. Πολλά υποσχόμενος κωμικός, εμφανίζεται σε παραστάσεις όρθιας κωμωδίας (standup comedy). Σε μια από αυτές γνωρίζεται με την Έμιλι, μια όμορφη αμερικανίδα φοιτήτρια. Αυτό όμως που ξεκίνησε σαν ερωτική περιπέτεια μιας βραδιάς έχει και συνέχεια κι έτσι ο Κουμαΐλ και η Έμιλι θα δημιουργήσουν μια σταθερή και δυνατή ερωτική σχέση. Τότε θα αρχίσουν και τα προβλήματα, αφού οι γονείς του νεαρού Πακιστανού δεν φαίνεται να συμφωνούν με την επιλογή του γιου τους. Μάλιστα πιέζουν το γιο τους να παντρευτεί μια κοπέλα από το Πακιστάν. Ενώ η διαμάχη στην οικογένεια εντείνεται η Έμιλι προσβάλλεται από μια μυστηριώδη ασθένεια. Τότε ο Κουμαΐλ θα βρεθεί στο πλευρό της αγαπημένης του και έτσι θα γνωριστεί με τον Τέρι και την Μπεθ, τους γονείς της. Ο νεαρός κωμικός βρίσκεται αντιμέτωπος από τη μια με την αρρώστια της Έμιλι κι από την άλλη με την αντίθεση των γονιών του σε αυτή τη σχέση.
Σε αυτήν την τρυφερή κωμωδία, ο σκηνοθέτης προσεγγίζει με λεπτότητα το ζήτημα του χάσματος των πολιτισμών και των θρησκειών, σε μια εποχή μάλιστα που βρίσκονται σε ιδιαίτερη έξαρση ιδίως στις ΗΠΑ, όπου υπάρχει πολύ έντονο αντιμουσουλμανικό κλίμα.
Η ταινία «Έρωτας μετ’ εμποδίων» (Big sick), είναι βασισμένη στην αληθινή ιστορία του Κουμαΐλ Ναντζανί, ο οποίος είναι και ο πρωταγωνιστής της ταινίας. Ο Κουμαΐλ έγραψε το σενάριο μαζί με τη σύζυγό του, Έμιλι Γκόρντον.
Σ.Κ. ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ «Η δικιά μας οικογένεια» (Belles familles) του Ζαν Πολ Ραπενό: Ο Ζερόμ Βαρέν -θαυμάσιος ο Ματιέ Αμαλρίκ στο ρόλο- ζει εδώ και χρόνια στην Κίνα με την Τσεν Λι, η οποία είναι και συνεργάτιδά του. Όταν ταξιδεύει για μερικές μέρες στο Παρίσι, πέφτει επάνω σε μια οικογενειακή διαμάχη με επίκεντρο το σπίτι της οικογένειάς του. Αναγκαστικά και για να βρεθεί μια λύση, εμπλέκεται σε όλο αυτό και ταξιδεύει μέχρι την πόλη που γεννήθηκε όπου βρίσκεται το σπίτι. Όμως το ταξίδι του στην επαρχία σημαδεύεται από μια σειρά συναντήσεων και γεγονότων που του αλλάζουν τη ζωή. Αρκετά καλή αισθηματική κομεντί με θαυμάσιο επιτελείο ηθοποιών.
«Πρόσεχε τι εύχεσαι» (Wish upon) του Τζον Ρ. Λεονέτι: Η Κλερ Σάνον είναι μια 17χρονη κοπέλα, η οποία 12 χρόνια μετά το θάνατο της μητέρας της ζει με τον πατέρα της, ο οποίος την κακομεταχειρίζεται. Ταυτόχρονα πέφτει θύμα μπούλινγκ στο σχολείο ενώ το αγόρι με το οποίο είναι ερωτευμένη, την αγνοεί. Μια μέρα ο πατέρας της φέρνει στο σπίτι ένα μαγικό μουσικό κουτί το οποίο, όπως γράφει, μπορεί να ικανοποιήσει επτά επιθυμίες. Η Κλερ δεν πιστεύει σε αυτά αλλά δεν μπορεί να αντισταθεί στο να δοκιμάσει τις σκοτεινές δυνάμεις του. Η ζωή της αλλάζει προς το καλύτερο αλλά την ίδια στιγμή οι σκοτεινές δυνάμεις που έχουν απελευθερωθεί σκορπούν γύρω της το θάνατο.
«Επιχείρηση Καζίνο» (The house) του Άντριου Τζέι Κοέν: Η Άλεξ Γιόχανσεν ονειρεύεται να συνεχίσει τις σπουδές της στο κολέγιο. Όμως όταν οι γονείς της, Σκοτ και Κέιτ Γιόχανσεν, χάνουν τα δίδακτρα που προόριζαν για τις σπουδές της, όλα μένουν στον αέρα! Όμως ο Φρανκ, ο γείτονας της οικογένειας έχει μια φαεινή ιδέα για το πώς θα κερδίσουν χρήματα ώστε η Άλεξ να συνεχίσει τις σπουδές της: τη δημιουργία ενός παράνομου καζίνου στο υπόγειο του σπιτιού τους! Κωμωδία.
«Το μόνο αγόρι στη Νέα Υόρκη» (The only lining boy in New York) του Μαρκ Γουέμπ: Ο Τόμας Γουέμπ αποφασίζει να ζήσει μόνος του και να γνωρίσει τη ζωή. Έτσι μόλις αποφοίτησε από το κολλέγιο, μετακόμισε από την πλούσια συνοικία όπου ζουν οι γονείς του σε μια λαϊκή γειτονιά. Στο νέο του σπίτι θα γνωριστεί με τον Γ. Φ. Τζέραλντ, έναν τύπο ο οποίος έχει φάει το δρόμο με του κουτάλι και λατρεύει το πιοτό. Σύντομα θα γίνει συμβουλάτορας του νεαρού Τόμας, αφού ανάμεσά τους θα δημιουργηθεί μια σχέση εμπιστοσύνης. Ενώ ο Γ.Φ. δίνει συμβουλές στον Τόμας πως θα καταφέρει να «ρίξει» μια κοπέλα, ο τελευταίος βλέπει τυχαία τον πατέρα του να συνοδεύει μια όμορφη και νεότερή του γυναίκα. Έτσι ανακαλύπτει πως ο πατέρας του απατά τη μητέρα του. Από τη στιγμή εκείνη αποφασίζει να παρέμβει και έτσι προσεγγίζει την ερωμένη του πατέρα του με σκοπό να την οδηγήσει στο κρεβάτι του. Μια σειρά γεγονότων πυροδοτούνται και όλα όσα γνώριζε για την οικογένειά του αλλάζουν. Όμως ταυτόχρονα αλλάζει και ο ίδιος. Πολύ καλή δραματική ταινία με εξίσου καλές ερμηνείες. Ο σκηνοθέτης πετυχαίνει να κρατήσει το δραματικό στοιχείο χωρίς να παρασυρθεί σε υπερβολές αλλά κρατάει την ισορροπία σχέσεων και χαρακτήρων.
Σινεφίλ