oasth

Το πάγωμα της εκκαθάρισης του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ) με απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) έχει προκαλέσει προβλήματα στο κυβερνητικό σχέδιο κρατικοποίησης, με αποτέλεσμα να αναζητούνται υπομονή και λύσεις ενόψει του δικαστικού Γολγοθά.

«Καταρχήν για να καθαρίσουμε την κόπρο του Αυγεία, εννοώ να καθαρίσουμε ένα πελατειακό κράτος, το οποίο στήθηκε κυρίως ως μηχανισμός και όχι ως φορέας εξυπηρέτησης των δικαιωμάτων των πολιτών και βεβαίως να μετατρέψουμε αυτόν τον φορέα σε ένα φιλικό φορέα προς τον πολίτη», ανέφερε ο νέος πρόεδρος του ΟΑΣΘ, Στέλιος Παππάς, στην εκδήλωση που διοργάνωσε στις 30 Αυγούστου στο Δημαρχείο Θεσσαλονίκης η «Πρωτοβουλία για Δημόσιες Ανθρώπινες Συγκοινωνίες».

 

Μετά την απόφαση του ΣτΕ

 

Ήδη από την ανακοίνωση του κυβερνητικού νομοσχεδίου για την κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ στις 6 Ιουλίου, η προηγούμενη διοίκηση του Οργανισμού μέσω του προέδρου της, Χρήστου Στεφανίδη, είχε εκφράσει την έντονη αντίθεσή της, υποστηρίζοντας ότι επιχειρείται μεθοδευμένα η απαξίωση του ΟΑΣΘ. Έτσι, υποβλήθηκε αίτημα προσωρινής διαταγής παύσης της διαδικασίας εκκαθάρισης, καθώς και αίτημα με στόχο την ακύρωση του νέου διοικητικού συμβουλίου. Τελικά, μονάχα το σχετικό με την εκκαθάριση αίτημα έγινε δεκτό. Η απόφαση εκδόθηκε στις 18 Αυγούστου, υποχρεώνοντας ουσιαστικά την κυβέρνηση να περιμένει μέχρι την οριστική απόφαση επί του θέματος. Μολαταύτα, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών απάντησε αμέσως στη σχετική απόφαση δηλώνοντας ότι «δεν αναστέλλεται καμία διαδικασία εκκαθάρισης στον ΟΑΣΘ». Εδώ, αξίζει να σημειωθεί ότι στα τέλη Ιουλίου υπήρχε έντονη κινητικότητα στα γραφεία του Οργανισμού, με τις πληροφορίες να λένε ότι μεταφέρθηκαν εν κρυπτώ σημαντικά έγγραφα για να μην βρεθούν από τη νέα διοίκηση. Η σχετική ανακοίνωση βέβαια της παλιάς διοίκησης διέψευσε κατηγορηματικά αυτούς τους ισχυρισμούς.

Επιπλέον, προς τα τέλη του Αυγούστου κατατέθηκε νέα προσφυγή στο ΣτΕ από τα ακόλουθα τρία παλιά μέλη της διοίκησης του Οργανισμού: Αθανάσιος και Ελένη Στεφανίδη και Αντώνης Χατζημπαλιώτης. Οι συγκεκριμένοι μέτοχοι πατώντας σε μια απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ (3818/1997) στοχεύουν στην ακύρωση της κρατικοποίησης. Σύμφωνα με όσα υποστηρίζουν,  κατά τη διάρκεια της κρατικοποίησης της εταιρείας «Συγκοινωνιακές Επιχειρήσεις» για τη σύσταση του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ) ήταν υποχρεωτικό να συμμετέχει στη διαδικασία εκκαθάρισης τουλάχιστον ένας εκπρόσωπος των παλιών μετόχων. Κάτι παρόμοιο όμως δεν έχει προβλεφθεί στον τωρινό νόμο (4482/2017) για τον ΟΑΣΘ. Παράλληλα, προβάλουν έναν ακόμα λόγο σχετικά με την εγκυρότητα της διαδικασίας καθώς αναφέρουν ότι «η μη συμπερίληψη των αξιώσεων που έχει ο Ο.Α.Σ.Θ. έναντι του Ελληνικού Δημοσίου στην αξία της αναγκαστικώς εξαγοραζόμενης επιχειρήσεως. Τούτο διότι, οι εν λόγω αξιώσεις ανέρχονται στο ποσό των 112.685.321 (102.685.321 ευρώ από τις εκκρεμείς αιτήσεις υπαγωγής σε διαιτησία και 10.000.000 ευρώ από διαφορά από αύξηση του Φ.Π.Α.), με αποτέλεσμα να επαυξάνουν την αξία της αποτιμώμενης περιουσίας του Ο.Α.Σ.Θ. και να επιδρούν συνακόλουθα ευθέως και αμέσως στο ύψος του τιμήματος εξαγοράς των μετοχών των αιτούντων. Συνακόλουθα, παρίσταται προδήλως αντίθετο προς το Σύνταγμα, αλλά και στους κανόνες της οικονομικής λογικής το να αποτιμάται η αξία μίας επιχειρήσεως μόνον επί τη βάσει του παθητικού της και όχι επί τη βάσει των αξιώσεων που έχει έναντι τρίτων».

 

Δημόσιες συγκοινωνίες στη Θεσσαλονίκη

 

Ωστόσο, παρά τα παραπάνω προβλήματα η νέα διοίκηση του Οργανισμού έχει καταφέρει να δώσει ορισμένα δείγματα γραφής με την ανακοίνωση της απόφασης για την «Ελεύθερη Κυκλοφορία των Ανέργων με τα Λεωφορεία του Οργανισμού» (17/8/2017) καθώς και με τις δηλώσεις του Στέλιου Παππά ότι δεν θα απολυθεί κανένας εργαζόμενος. Παράλληλα, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σωκράτης Φάμελλος, ανακοίνωσε ότι σε λιγότερο από έναν μήνα θα αυξηθούν κατά 70% τα λεωφορεία που θα εξυπηρετούν το επιβατικό κοινό της συμπρωτεύουσας. Επίσης, η νέα διοίκηση γνωστοποίησε ότι παραιτείται από την προσφυγή της προηγούμενης διοίκησης και τη διεκδίκηση περίπου 47 εκ. ευρώ για το 2015 από το ελληνικό Δημόσιο.

Σε αντίθετο μήκος κύματος από τους παλιούς μετόχους φαίνεται να κινούνται οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ. Μέσω του προέδρου τους, Δημήτρη Τσερμενίδη, στο πλαίσιο της εκδήλωσης της «Πρωτοβουλίας για Δημόσιες Ανθρώπινες Συγκοινωνίες» αναφέρθηκε ότι «το συνδικάτο εργαζομένων στον ΟΑΣΘ χαιρετίζει τις δημόσιες συγκοινωνίες στο νομό Θεσσαλονίκης, χαιρετίζει την πρωτοβουλία για την προσπάθεια να ξεκινήσει μια συζήτηση για το τι μέσα μαζικής μεταφοράς θέλουμε».

Εν ολίγοις, το μέλλον του ΟΑΣΘ θα κριθεί από τις δικαστικές διαμάχες μεταξύ των εμπλεκομένων, ενώ είναι γεγονός ότι τα παλιά ηγετικά στελέχη του Οργανισμού θα συνεχίσουν να προκαλούν προβλήματα δια της δικαστικής οδού.

 

Μίνως-Αθανάσιος Καρυωτάκης

 
Πρόσφατα άρθρα ( Κοινωνία )
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet