giourgos

Του Κωστή Γιούργου

Με ικανοποίηση υποδέχτηκαν, διαβάζουμε, η Γερμανία, η Γαλλία και η Ιταλία την πρόταση θέσπισης «ευρωπαϊκού πλαισίου ελέγχου των ξένων επενδύσεων την Ε.Ε. με στόχο την προστασία των στρατηγικών τομέων», την οποία προανήγγειλε ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ζαν Κλωντ Γιούνκερ, στην καθιερωμένη ετήσια ομιλία του για την Κατάσταση της Ένωσης, ενώπιον του Ευρωκοινοβουλίου την περασμένη Τετάρτη στο Στρασβούργο, και η οποία απαντά στις ανησυχίες για τις κινεζικές επενδύσεις στην Ευρώπη που εξέφρασε, εμμέσως πλην σαφώς, και ο Εμμανουέλ Μακρόν κατά την επίσκεψή του στην Αθήνα.
Χρίζει ιδιαίτερης προσοχής το ότι η γερμανίδα υπουργός Οικονομίας, Μπριγκίτε Τσίπρις, χαιρετίζοντας την εξαγγελία Γιούνκερ, υπογράμμισε ότι η Ευρώπη είναι μεν, και θα παραμείνει, ανοιχτή στις επενδύσεις από το εξωτερικό, όμως «στο μέλλον οι χώρες-μέλη θα έχουν σαφή δυνατότητα να παρεμβαίνουν στην περίπτωση άμεσων επενδύσεων, κρατικά ελεγχόμενων [σσ. δηλ. κινεζικών] σε ευρωπαϊκές εταιρείες». Στο ίδιο μήκος κύματος, ο γάλλος ομόλογός της, Μπρουνό Λε Μερ, δήλωσε ότι η Ε.Ε. πρέπει να είναι έτοιμη να υπερασπιστεί τα συμφέροντά της για να προστατευτεί, όταν ο ανταγωνισμός αφορά σε σημαντικά, εθνικής στρατηγικής συμφέροντα.

Περιορισμός των ξένων επενδύσεων

Το «ισχυρό τρίπολο» της Ε.Ε. έχει συμπήξει μέτωπο υπέρ μιας στενότερης εποπτείας στην εξαγορά ευαίσθητων τομέων της ευρωπαϊκής τεχνολογίας και οικονομίας από κινεζικές κυρίως εταιρείες Στις 28 Ιουλίου οι κυβερνήσεις της Γερμανίας και της Γαλλίας, με την υποστήριξη της Ιταλίας, απέστειλαν στην Κομισιόν έγγραφο με το οποίο απαιτούν να δρομολογηθούν διαδικασίες για τον έλεγχο και τον περιορισμό των ξένων επενδύσεων στην Ευρωζώνη.
Το θέμα δεν άνοιξε τυχαία. Αναδείχθηκε την ώρα που μια ακόμη κινεζική εταιρεία έδειξε ενδιαφέρον για έναν ευρωπαϊκό κολοσσό. Συγκεκριμένα, η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία Great Wall Motor για την ιταλοαμερικανική Fiat Chrysler Automobiles, κατασκευάστρια, μεταξύ άλλων, των αυτοκινήτων Fiat και Jeep. Αυτό, σε συνδυασμό με το ότι η Κίνα έχει θέσει ως στόχο να τεθεί επικεφαλής στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, όπου προβλέπεται πακτωλός κερδών όμοιος με εκείνον στα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης τον περασμένο αιώνα, ώθησε τις τρεις κυβερνήσεις να εισηγηθούν διεύρυνση εξουσιών της Κομισιόν, τέτοια που θα της επιτρέπει να παρεμβαίνει όταν εταιρείες από χώρες εκτός Ε.Ε. εποφθαλμιούν ευρωπαϊκές εταιρείες. Ουσιαστικά, πρόκειται για εκχώρηση στις Βρυξέλλες της εξουσίας να διερευνά και να κρίνει αν πίσω από προτάσεις εξαγοράς κρύβονται «πολιτικά κίνητρα» με στόχο να αποκτήσουν, η Κίνα και άλλες χώρες, τεχνογνωσία τέτοια που θα αυξήσει την επιρροή τους στην Ευρώπη. Με βάση το έγγραφο, οι χώρες-μέλη της ΕΕ θα μπορούν να ασκούν βέτο σε προτάσεις εξαγοράς εταιρειών που δραστηριοποιούνται σε στρατηγικούς τομείς, και την τελική απόφαση θα λαμβάνουν οι εθνικές κυβερνήσεις με τη συνδρομή [διάβαζε: πολιτική-διπλωματική κάλυψη] των Βρυξελλών.

Ένας σοβαρός κίνδυνος

Εδώ ενεδρεύει ένας σοβαρός κίνδυνος για τις χώρες-μέλη «δεύτερης ταχύτητας», όπως η Ελλάδα. Μολονότι οι Βρυξέλλες εμφανίζονται να «επανεκχωρούν» εθνική κυριαρχία στα κράτη-μέλη, στην ουσία απειλείται να συμβεί το άκρως αντίθετο: Η ευχέρεια των Βρυξελλών «να διερευνούν και να κρίνουν» το ποιόν και τα κίνητρα των ξένων επενδυτών, δηλαδή να παρεμβαίνουν, έμμεσα μεν αποφασιστικά δε, μπορεί κάλλιστα να αποδειχθεί θεσμικό εργαλείο παρεμπόδισης (αν αυτό υπαγορεύει το συμφέρον, π.χ., του Βερολίνου ή του Παρισιού και της Ρώμης) των αδυνάμων να καταφεύγουν σε ξένους επενδυτές για να αντιμετωπίσουν την ένδεια πόρων που (μπορούν αποδεδειγμένα να) τους επιβάλλουν οι ισχυροί –οι οποίοι έχουν, βεβαίως, το έλεγχο των Βρυξελλών.
Το θέμα θα προσλάβει ανησυχητικές διαστάσεις αν επαληθευτούν οι φόβοι ότι η κίνηση αυτή δεν θα περιοριστεί στις νέες κινεζικές επενδύσεις, αλλά θα θίξει και τα ήδη υπάρχοντα κινεζικά επενδυτικά ανοίγματα στην ευρωζώνη, όπως αυτά στην Ελλάδα. Και αυτό σε πείσμα του γεγονότος ότι πολλές χώρες-μέλη όχι μόνο δεν ανησυχούν για τα κινεζικά ανοίγματα, αλλά τα επιζητούν, ειδικά σε τομείς όπου τα συμφέροντα του ευρωπαϊκού Νότου συγκρούονται με εκείνα του ευρωπαϊκού Βορρά.
Η αφελής παρατήρηση ότι μια τέτοια τροπή θα συνιστούσε απεμπόληση του ευρωπαϊκού οράματος του κ. Γιούνκερ, που, κατά δήλωση του ιδίου, «στηρίζεται στις αρχές της ελευθερίας, της ισότητας και του κράτος δικαίου», δεν φαίνεται να προβληματίζει ιδιαιτέρως τις Βρυξέλλες. Και, πάντως, όχι περισσότερο από ό, τι μια άλλη, επίσης αφελής, παρατήρηση. Η παρατήρηση ότι το ευρωπαϊκό «πλαίσιο ελέγχου των ξένων επενδύσεων στην Ε.Ε.» συνιστά παραβίαση των αρχών της ελεύθερης οικονομίας και του ελεύθερου εμπορίου, παραπέμπει σε πολιτικές Τραμπ και είναι ο προθάλαμος του απομονωτισμού και της εσωστρέφειας που θα κατακερματίσουν την Ε.Ε.
Η απάντηση του κ. Γιούνκερ στην παραπάνω παρατήρηση μάλλον δεν θα ικανοποίησε τους πιο ειλικρινείς από τους φανατικά υπέρμαχους του φιλελευθερισμού, παλαιού και νέου: «Δεν είμαστε αφελείς υπέρμαχοι του φιλελευθερισμού, πρέπει να προστατεύουμε τα συμφέροντά μας». Με άλλα λόγια, όταν η νομοτέλεια της ΤΙΝΑ (There Is No Alternative) εξυπηρετεί (και) συμφέροντα άλλων, ο καπιταλισμός συναντιέται ξανά με τα αδιέξοδά του; Μένει να δούμε.
Προς το παρόν ερωτάται: Τι θα έκανε, αλήθεια, η Κομισιόν αν, έχοντας την εξουσία να διερευνά και να κρίνει αν πίσω από επενδυτικές κινήσεις κρύβονται «πολιτικά κίνητρα», καλούνταν να τοποθετηθεί στη διάσταση συμφερόντων της Ελλάδας ως μέλους της Ε.Ε. και μιας ξένης εταιρείας, της καναδικής Eldorado Gold εν προκειμένω; Αν καλούνταν να διαχειριστεί, με γνώμονα τα συμφέροντα μιας χώρας-μέλους, το πρωτάκουστο, για τα δεδομένα της Ε.Ε., γεγονός η εταιρεία αυτή, μέσω του διευθύνοντος συμβούλου της, να παρεμβαίνει στα πολιτικά πράγματα της χώρας; Αν καλούνταν να σχολιάσει την ιταμή απειλή προς την Ελλάδα του καναδού υπουργού Εμπορίου ότι «ο Καναδάς αποτελεί μέρος της Ομάδας των Επτά (G7), και όταν ο Καναδάς μιλά, ο κόσμος ακούει»;
Η Κομισιόν ακούει;
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2023 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet