Κριτική στις αλλαγές στην οργάνωση και λειτουργία νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων

vaso

Εχοντας συνηθίσει πια την αρνητική και γκρίζα κριτική, για ό,τι γίνεται σ’ αυτή τη χώρα, είναι χρήσιμο να αναγνωρίζουμε και τα όποια θετικά μικρά ή μεγαλύτερα γίνονται και καλό είναι να έχουμε το θάρρος να συγχαίρουμε, όσους έχουν δουλέψει πολλές ώρες, όπως για το συγκεκριμένο νομοθέτημα!
Το νέο προεδρικό διάταγμα, που αναφέρεται στην Οργάνωση και λειτουργία των Νηπιαγωγείων και Δημοτικών Σχολείων αποτελεί κατ’ αρχήν ένα θετικό και αναγκαίο νόμο, που έπρεπε ίσως να γίνει νωρίτερα, καθώς αντικαθιστά τα προεδρικά διατάγματα 200 και 201 του 1998. Πολλά έχουν αλλάξει από τότε και παίρνοντας υπόψη τα νέα δεδομένα, αλλά και τις σύγχρονες ανάγκες της ελληνικής πραγματικότητας (οικογένειας και σχολείου) με θετικό πρόσημο σημειώνουμε:
Πρώτον, για πρώτη φορά αποτελεί πράξη -και όχι κούφια λόγια-  το πραγματικά ενιαίο και η σύνδεση και συνέχεια ανάμεσα στην προσχολική και τη δημοτική εκπαίδευση. Με το «ενιαίο και ισότιμο» χαρακτήρα του προεδρικού διατάγματος μπαίνει οριστικό τέλος στην παραφιλολογία και τις ανησυχίες των εκπαιδευτικών της προσχολικής αγωγής, που προέκυψαν με διάφορα σενάρια τα οποία ήθελαν να μετατρέψουν την προσχολική αγωγή και εκπαίδευση σε απλή φροντίδα και απασχόληση! Δεύτερον, έρχεται να εφαρμοστεί έγκαιρα στην αρχή της νέας σχολικής χρονιάς και να υποστηρίξει τους μάχιμους εκπαιδευτικούς στο δύσκολο έργο τους. Τρίτον, η εκκίνηση του προγράμματος τόσο για το νηπιαγωγείο όσο και για το δημοτικό σχολείο είναι την ίδια ώρα, δηλαδή στις 8.15΄ το πρωί, πολύ εξυπηρετικό για τους γονείς, που έχουν παιδιά και στις δύο σχολικές μονάδες. Τέταρτον, με την πρώτη ματιά φαίνεται πολύ λεπτομερειακό και ίσως κουραστικό στην πραγματικότητα όμως «λύνει τα χέρια» των εκπαιδευτικών, ιδιαίτερα απέναντι σε γονείς, που τα τελευταία χρόνια παρεμβαίνουν στο έργο του σχολείου και τις δράσεις των εκπαιδευτικών, μερικές φορές με τρόπους ανεπίτρεπτους, δυστυχώς.

Θετικές αλλαγές

Πιο συγκεκριμένα για την Προσχολική Αγωγή και το Νηπιαγωγείο χαιρετίζουμε την ευελιξία παραμονής των νηπίων – προνηπίων στο νηπιαγωγείο για τις δύο πρώτες εβδομάδες και την εμπιστοσύνη της πολιτείας στο πρόσωπό των εκπαιδευτικών, καθώς όλοι γνωρίζουμε πολύ καλά, πως μερικά παιδιά παρουσιάζουν ιδιαίτερες δυσκολίες προσαρμογής. Όσο κι αν προσπαθούσαν οι νηπιαγωγοί να πείσουν τους γονείς να μην πιέζουν τα παιδιά για τα καλό τους, η ερμηνεία που δίνονταν ήταν «ότι δεν θέλουν να δυσκολεύονται οι νηπιαγωγοί ή ακόμα χειρότερα ότι το κάνουν για να φεύγουν νωρίτερα από το σχολείο»!
Οι εγγραφές των νηπίων και προνηπίων και κυρίως οι διαδικασίες κλήρωσης και μετακίνησης παιδιών σε όμορα νηπιαγωγεία, αφήνει να εννοηθεί ότι η εφαρμογή της υποχρεωτικότητας του νηπιαγωγείου αφορά και τις δύο ηλικίες, δηλαδή έμμεσα πλέον μιλάμε για διετή υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση.
Πολύ σημαντικό θεωρούμε την εδραίωση με τη θεσμοθέτηση του ενιαίου τύπου Ολοήμερου Νηπιαγωγείου, δίνοντας την ευκαιρία και τη δυνατότητα σε όλα τα παιδιά, ακόμα και στα πιο μικρά χωριά, να φοιτήσουν στα ολοήμερα τμήματα με μεγάλα οφέλη για τα παιδιά και τους γονείς και φυσικά τη «χρυσή ευκαιρία» να εργαστούν νέοι συνάδελφοι νηπιαγωγοί. Για αυτούς τους νέους και άνεργους εκπαιδευτικούς οι συνδικαλιστές όλων των παρατάξεων - δεξιοί και αριστεροί - χύνουν κροκοδείλια δάκρυα, με περισσή υποκρισία, γιατί παρά τα δέκα χρόνια λειτουργίας των ολοήμερων δεν έχουν «πειστεί» για την αναγκαιότητα και χρησιμότητα του θεσμού. Και δεν φτάνει αυτό χρησιμοποιούν τα ευτελή επιχειρήματα και όρους «παρκιγκ», «μπέιμπι σίτιν» και επικαλούνται την ακαταλληλότητα των χώρων και τις ελλείψεις της υλικοτεχνικής υποδομής, για να πολεμούν και να εναντιώνονται με πολλούς τρόπους τα ολοήμερα τμήματα. Δεν κατανοούν ότι οι ίδιοι τα υποβιβάζουν ως τέτοια;
Στον αντίποδα, ευτυχώς πολλοί σήμερα ανοιχτοί και καλοπροαίρετοι εκπαιδευτικοί, έξω από αγκυλώσεις και παρωχημένες παραταξιακές λογικές, αντιστέκονται και δείχνουν με το παράδειγμά τους την άλλη πραγματικότητα. Ποια; Παιδιά και γονείς να είναι τόσο ευχαριστημένοι, που θα ήθελαν να μπορούσαν να μείνουν και πέραν αυτού του ωραρίου! Παραδείγματα αποτελούν ολοήμερα νηπιαγωγεία της Πιερίας και όχι μόνο…

Ολοήμερα νηπιαγωγεία

Ένα αρνητικό που φαίνεται με την πρώτη ματιά, αλλά μπορεί τελικά στην πράξη να αποδειχθεί θετικό είναι η μόνιμη και σταθερή νηπιαγωγός για το ολοήμερο τμήμα. Ξέρουμε όλοι πως η συνεργασία και η συνέχεια του προγράμματος, τις περισσότερες φορές δεν επιτυγχάνονταν για πολλούς λόγους. Ίσως η αυτονομία να δίνει ευκαιρίες και κίνητρα για τη νηπιαγωγό του ολοήμερου τμήματος να ορίζει και να αναδεικνύει την ξεχωριστή δουλειά, που μπορεί πολύ άνετα να πραγματοποιεί κατά τον απογευματινό χρόνο, παρουσιάζοντας τη δουλειά της στους γονείς και την τοπική κοινωνία, πράγμα τελικά που κάνουν πράξη, πολλοί χαρισματικοί νηπιαγωγοί!
Όσο για την ώρα του φαγητού και της χαλάρωσης, που πολύ μελάνι έχει χυθεί, για την υποβίβαση του έργου του εκπαιδευτικού, γνωρίζουμε όλοι πόσο βάρος δίνουν οι γονείς σ’ αυτό. Το πώς θα γίνεται η σίτιση διαδικαστικά ορίζεται από τους εκπαιδευτικούς σε συνεργασία πάντα με τους γονείς. Αποβάλλοντας λοιπόν προκαταλήψεις και στερεοτυπίες είναι ανάγκη να κατανοήσουμε ως εκπαιδευτικοί τη σημασία της υγιεινής διατροφής και να την αναδείξουμε μέσα από προγράμματα Αγωγής Υγείας από το νηπιαγωγείο. (βλ. παχυσαρκία, παιδικός διαβήτης, προβλήματα υγείας των μικρών παιδιών). Το πρόγραμμα του Διαθεματικού Ενιαίου Πλαισίου Προγράμματος Σπουδών (ΔΕΠΠΣ) και των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (ΑΠΣ) μας οδηγεί προς αυτή την κατεύθυνση. Θετικό τέλος είναι πως λύνεται πια το θέμα των εκπαιδευτικών επισκέψεων και εκπαιδευτικών εκδρομών και για το νηπιαγωγείο.

Πολλά παιδιά σε κάθε τμήμα

Στα αρνητικά αξιολογούμε τον πολύ μεγάλο αριθμό των 25 νηπίων – προνηπίων για κάθε τμήμα, που από μια αριστερή κυβέρνηση, περιμέναμε το ελάχιστο, την τάση έστω προς μια μικρή μείωση, δείχνοντας συνέπεια λόγων και έργων. Τα παιδαγωγικά επιχειρήματα είναι γνωστά και έπρεπε να είχαν παρθεί υπόψη.
Μένει να βρεθεί τρόπος, ώστε και οι νηπιαγωγοί με το πέρασμα των χρόνων υπηρεσίας τους, η μείωση του διδακτικού τους ωραρίου από τις 25 ώρες, να γίνει πράξη, ώστε να υπάρξει πραγματική ισοτιμία με τους συναδέλφους δασκάλους!

Βασίλα Βάσω
π. σύβουλος Προσχολικής Αγωγής
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet