tsipras-kontonis

 
Οι ομιλίες, τόσο του πρωθυπουργού Αλ. Τσίπρα όσο και του υπουργού Δικαιοσύνης Στ. Κοντονή, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για την ταυτότητα φύλου, παρά την εικόνα που δίνουν συνήθως τα μίντια επιμένοντας στην ελαφρή και επιπόλαιη απόδοση της πραγματικότητας, ήταν καλά προετοιμασμένες και ιδεολογικά και πολιτικά προσανατολισμένες. Με στόχο κυρίως την ανάδειξη των αντιφάσεων της αξιωματικής αντιπολίτευσης, η οποία θέλει να παρουσιάζεται σαν φιλελεύθερη παράταξη, ενώ αποδεικνύεται υπερσυντηρητική και προσδεμένη στο άρμα των πιο συντηρητικών κύκλων της ιεραρχίας.

Ιδίως στην ομιλία του πρωθυπουργού μπορεί κάποιος να διακρίνει στοιχεία μιας πιο συγκροτημένης άποψης για τα ζητήματα των δικαιωμάτων μέσα από την αντιπαράθεση με την πολιτική και την ιδεολογία της ΝΔ. Η στήριξη αυτής της τοποθέτησης και σε θεωρητικές αναφορές προϊδεάζουν, ίσως, και για μια πιο ευθεία τοποθέτηση και στο ζήτημα των σχέσεων με την ιεραρχία και τις απίστευτες απαιτήσεις που συχνά αυτή προβάλλει έναντι της κυβέρνησης.

 

 

 

ΑΛ. ΤΣΙΠΡΑΣ

Έχουμε επιλέξει το δρόμο της διεύρυνσης των δικαιωμάτων

Στη βάση της ισότητας και όχι της ανοχής η συζήτηση

 tsipras-kontonis2

Καλούμαστε να διασφαλίσουμε το δικαίωμα στον αυτοπροσδιορισμό για κάθε πολίτη, για κάθε άνθρωπο που ζει σε αυτή τη χώρα. Και καλούμαστε να άρουμε τον παραλογισμό της μη αποδοχής της επιλογής ενός προσώπου να καθορίσει εκείνο την ταυτότητα φύλου του, δίχως προσβλητικές προϋποθέσεις και κριτήρια και κυρίως χωρίς την ψυχιατρικοποίηση της απόφασής του (...)

Πρόκειται για μια πράξη γενναιότητας, γιατί έχουμε γίνει όλοι κοινωνοί των πιέσεων που ασκούνται από διάφορες πλευρές και που επιδιώκουν να μείνουν τα πράγματα ως έχειν εν ονόματι της παράδοσης, της πατρίδας, της θρησκείας, της οικογένειας.

Καμία παράδοση, όμως, καμία θρησκεία, καμία αντίληψη οικογένειας δεν μπορεί να επιτάσσει να μένουν άνθρωποι στο περιθώριο ή να πετιούνται στον θεσμικό καιάδα. Καμία απολύτως (...)

 

Ισότητα στη θέση της ανισότητας

 

Κυρίες και κύριοι βουλευτές, στον ρου της ιστορίας εύκολα διαπιστώνει κάποιος, αν θέλει να είναι αντικειμενικός παρατηρητής, ότι η συνισταμένη της συλλογικής προόδου των κοινωνιών βρίσκεται στη διαρκή αντιπαράθεση από τη μία με ένα κατεστημένο σύστημα αρχών, ιδεών και πρακτικών και από την άλλη, με τη διαρκή ανάγκη των ανθρώπων για χειραφέτηση, ισότητα κι ελευθερία.

Σε αυτήν την αντιπαράθεση, διαχρονικά, οι αρνητές της κοινωνικής συλλογικής προόδου κατέφευγαν πάντα στην υπεράσπιση μιας συγκεκριμένης τάξης πραγμάτων με την πολύ απλή δικαιολογία και επιχειρηματολογία, «διότι έτσι έχουν τα πράγματα». Έτσι τα όρισε κάποιος ή κάποιοι να έχουν τα πράγματα.

Και υπάρχει ένα νήμα που ενώνει τον τρόπο σκέψης και δράσης αυτών των ανθρώπων που τους συναντάμε πάντοτε στο διάβα του χρόνου. Είναι η βαθιά πίστη τους στη φυσική νομοτέλεια των κοινωνικών ανισοτήτων, αυτή που πρόσφατα ανακάλεσε και ο Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης με τρόπο απολύτως ανατριχιαστικό αλλά κι ευθύ στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης (...)

Η συλλογική πρόοδος μιας κοινωνίας έγκειται στη διαρκή μάχη για την άρση των συνεπειών αυτού του αποκρουστικού ισχυρισμού περί φυσικής ανισότητας σε όλους τους τομείς της κοινωνικής και πολιτικής ζωής.

Άλλωστε, ξέρετε, το τι είναι φυσιολογικό να συμβαίνει και τι όχι καθορίζεται και από τους εκάστοτε πολιτικούς και ιδεολογικούς συσχετισμούς. Κάποτε, για παράδειγμα, ήταν φυσιολογικό και νομικά κατοχυρωμένο οι εργάτες να δουλεύουν δεκαέξι ώρες την ημέρα. Ήταν φυσιολογικό και νομικά κατοχυρωμένο οι γυναίκες να μη λογίζονται ως ίσες απέναντι στους άντρες ή ακόμη χειρότερα να αποτελούν ιδιοκτησία τους. Κάποτε η μοιχεία ήταν ποινικό αδίκημα και η σκλαβιά θεωρείτο απώτατη συνέπεια του δικαιώματος στην ιδιοκτησία (...)

Σήμερα, όμως, στην Ελλάδα του 2017, σε ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό κράτος η συζήτηση για τη διεύρυνση των ατομικών ελευθεριών και δικαιωμάτων δεν μπορεί να γίνεται στο έδαφος των στρεβλώσεων ενός συντηρητισμού που καλεί, προσέξτε, όχι μόνο για τον μη σεβασμό στη διαφορετικότητα, αλλά και για την εκούσια τιμωρία των συνεπειών της διαφορετικότητας.

Με άλλα λόγια, όσοι μας καλούν αυτές τις μέρες να αποσύρουμε τούτο τον νόμο, μας ζητούν όχι μονάχα να μη γίνει σεβαστός ο αυτοπροσδιορισμός ενός ατόμου ως προς το φύλο του, αλλά να αφήσουμε να διαιωνίζεται, να συνεχίζεται ενσυνείδητα, διότι το γνωρίζουμε, η περιθωριοποίηση, το μπούλινγκ και ο εξευτελισμός της προσωπικότητας μερίδας συμπολιτών μας που βρίσκονται απροστάτευτοι απέναντι στον κοινωνικό συντηρητισμό και στα στερεότυπα.

 

Σεβαστός ο αυτοπροσδιορισμός

 

Εμείς, λοιπόν, σήμερα τους απαντάμε καθαρά, με ευθύτητα ότι η ελληνική κυβέρνηση έχει επιλέξει έναν άλλο δρόμο. Σεβαστές όλες οι άλλες απόψεις, αλλά έχουμε επιλέξει έναν άλλο δρόμο, το δρόμο της υπεράσπισης και της διεύρυνσης των ατομικών ελευθεριών και δικαιωμάτων, όπως άλλωστε αρμόζει σε ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό κράτος δικαίου (...)

Και, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το ερώτημα προς την κυβέρνηση απαντάται σήμερα με παρρησία και ευθυκρισία και χωρίς κανείς να λογαριάζει, όπως όλοι θα οφείλαμε, κόστος. Γιατί όλες οι αποφάσεις έχουν κόστος πολιτικό.

Το ερώτημα προς την αντιπολίτευση, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ποιος θα το απαντήσει; Γιατί είναι ένα ερώτημα, ξέρετε, αμείλικτο και δεν χωρούν υπεκφυγές. Θα υποστηρίξετε κι εσείς αυτήν την πολιτική και νομική τομή που θεμελιώνεται στα ιδρυτικά και νομικά κείμενα του σύγχρονου κόσμου, ακόμα θα έλεγα και στο άρθρο 2 του Συντάγματος, για την προστασία της αξίας του ανθρώπου καθώς και στις αρχές ισότητας και της ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας; Θα το υποστηρίξετε ή όχι; Ή μήπως θα στρίψετε δια της τροπολογίας και της κατάθεσης άλλων νόμων; Και αν θα στρίψετε τελικά, κάτω από το βάρος του πολιτικού κόστους ή της πολύ πιο ισχυρής, από ό,τι φαίνεται, ακροδεξιάς σας πτέρυγας (...)

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θέλω να επισημάνω ότι η συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία δεν γίνεται στη βάση της ανοχής στη διαφορετικότητα. Διότι για εμάς το θέμα δεν είναι η ανοχή, αλλά είναι η ελευθερία. (...)

 

Ισότητα, όχι ανοχή

 

Και είναι ακριβώς γι’ αυτόν τον λόγο που η σημερινή νομοθέτηση για μας συνιστά υποχρέωση. Έχει σημασία αυτό. Διότι η πολιτεία δεν πρέπει να νομοθετεί στη βάση της ανοχής. Νομοθετεί στη βάση της αρχής της ισότητας και της ελευθερίας. Όταν δεν υφίσταται ισότητα όλων απέναντι στον νόμο, τότε παράγονται γκρίζες ζώνες εντός της κοινωνίας, που επιτρέπουν την περιθωριοποίηση και τον αποκλεισμό κάποιων που η ίδια τους η χώρα επιλέγει να τους κατατάσσει ως πολίτες δεύτερης κατηγορίας (...)

Γνωρίζω καλά, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, ότι τα βήματα που πρέπει να γίνουν στον τομέα των δικαιωμάτων είναι ακόμα πολλά. Σήμερα, όμως, πιστεύω ότι τόσο εμείς όσο, κι αυτό είναι το σημαντικότερο, άνθρωποι που βίωσαν τις συνέπειες ενός αναχρονιστικού παραλογισμού μπορούμε να αισθανόμαστε χαρά και ελπίδα, αλλά και δικαίωση.

Καμία προοδευτική τομή δεν γίνεται εύκολα, αλλά έρχεται κάποια στιγμή μετά από αγώνες και διεκδικήσεις το πλήρωμα του χρόνου για να ωριμάσει. Έρχεται κάποια στιγμή η ώρα της δικαίωσης. Και μια τέτοια ώρα είναι η σημερινή.

 

 

 

ΣΤ. ΚΟΝΤΟΝΗΣ

Η ΝΔ χαϊδεύει τα αφτιά των υπερσυντηρητικών

Σταθερά αντίθετη σε κάθε προοδευτική δύαμη

tsipras-kontonis3

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ποιο είναι το πολιτικό συμπέρασμα της σημερινής συζήτησης; Νομίζω ότι το πολιτικό συμπέρασμα είναι απλό: Η ακροδεξιά, η οποία ενδημεί στη Νέα Δημοκρατία, υπερίσχυσε κατά κράτος των φιλελεύθερων ιδεών και αντιλήψεων. Και αυτό το λέω, διότι είχαμε μια συνεχή διολίσθηση -για να μην πω μετατόπιση- από την πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής μέχρι σήμερα που φτάσαμε στην Ολομέλεια στο τι τελικά θέλει και επιθυμεί η Νέα Δημοκρατία επί του συγκεκριμένου νομοσχεδίου. Ήταν χαρακτηριστική η άποψη που εξέφρασε ο εισηγητής του κόμματος στην Επιτροπή ότι κινείται σε θετική κατεύθυνση και είναι επίσης κατανοητό ότι σήμερα η Νέα Δημοκρατία κατέστρωσε κάποιες διατάξεις την τελευταία ώρα για να μπορέσει να δικαιολογήσει την αρνητική της ψήφο -προσέξτε- όχι επί των άρθρων, αλλά και επί της αρχής (...)

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι επίσης προφανές ότι η ηγεσία της Νέας Δημοκρατίας την τελευταία περίοδο έχει κάνει ως σημαία της τις συντηρητικές απόψεις και αντιλήψεις. Θυμάστε τις τοποθετήσεις των στελεχών της για τα θέματα του Συνεδρίου της Εσθονίας, τον ακραίο αντικομμουνισμό, ο οποίος ταύτιζε την κομμουνιστική ιδεολογία με το ναζισμό. Ορισμένοι δε από αυτούς ανέφεραν και ταύτισαν το «Κεφάλαιο» του Μαρξ με τον «Αγώνα» του Χίτλερ.

 

Θύρα της ιεραρχίας

 

Αυτό θα πρέπει εσάς να προβληματίσει για το πού πάτε και το τι θέλετε να οικοδομήσετε.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, όμως, εδώ πρέπει να κάνουμε μια ιστορική αναδρομή. Τι έλεγε το κόμμα σας, όταν παρόμοια νομοσχέδια από τη δεκαετία του 1980 και μετά έρχονταν στη βουλή προς ψήφιση; Το ανέφεραν πολλοί βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και του Ποταμιού και της Δημοκρατικής Συμπαράταξης. Θυμηθείτε με τον πολιτικό γάμο ποια ήταν η θέση του κόμματός σας. Τη θυμάστε; Ήσασταν απολύτως αρνητικοί και είχατε δηλώσει ότι θα τον καταργήσετε, όταν έρθετε στην εξουσία.

Θυμάστε ποια ήταν η άποψη του κόμματός σας για την κατάργηση της μοιχείας; Ήταν πάλι απολύτως αρνητική και είχατε δηλώσει ξανά το ίδιο, ότι δηλαδή θα επαναφέρετε το αδίκημα της μοιχείας, όταν έρθετε στην εξουσία.

Μήπως θυμάστε τι είχατε πει για το διαζύγιο, το οποίο στηρίζεται στον ισχυρό κλονισμό λόγω τετραετούς διαστάσεως; Το θυμάστε; Είχατε πει ότι είναι βόμβα στα θεμέλια της κοινωνίας και της οικογένειας και, ξαφνικά, μετά την ψήφισή του, θα προστρέξουν οι πάντες για να βγάλουν το –αδοκίμως λεγόμενο τότε- «αυτόματο διαζύγιο» (...)

Τι απ’ όλα αυτά κάνατε; Τίποτα! Ένας λόγος κενός, ένα πουκάμισο αδειανό, ένα μηδέν, μόνο και μόνο για λόγους μικροπολιτικούς, για λόγους σκοπιμότητας, για να χαϊδέψετε τα αυτιά ορισμένων συντηρητικών ή υπερσυντηρητικών κύκλων που βρίσκονται και στην Εκκλησία της Ελλάδας (...)

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ακούσαμε σήμερα, όμως και ένα άλλο επιχείρημα. Είπατε, δηλαδή, «Εμείς σας φέραμε μία άλλη πρόταση ολοκληρωμένη και θα πρέπει να τη δείτε και αν την κρίνετε σωστά, να την ψηφίσετε».

Σας ερωτώ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το εξής: Γιατί δεν τη φέρνατε τόσα χρόνια που ήσασταν στην κυβέρνηση και το θυμηθήκατε σήμερα που έφερε ο ΣΥΡΙΖΑ αυτήν την πρόταση;

 

Ελεύθερος προσδιορισμός του φύλου

 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ποια είναι η κατάσταση; Αναφέρθηκα στον νόμο του ’76. Θέλω να πω στο σημείο αυτό ότι εκείνο τον νόμο τον είχε ψηφίσει ομόφωνα η Βουλή των Ελλήνων και η Νέα Δημοκρατία και Ένωση Κέντρου-Νέες Δυνάμεις και το ΠΑΣΟΚ και η Ενωμένη Αριστερά, η ΕΔΑ, το ΚΚΕ και το ΚΚΕ Εσωτερικού. Έτσι, για να ξέρουμε τα περί αντικειμενικής και επιστημονικής προσέγγισης. Υπάρχει και η ιστορική προσέγγιση στο τι έκαναν τα κόμματα σε αυτή εδώ την αίθουσα.

Εκείνος, λοιπόν, ο νόμος, προοδευτικός και ριζοσπαστικός για την εποχή του, έφτασε σε ένα όριο. Το όριο αυτό το περιγράφουν, κυρίες και κύριοι βουλευτές, οι αποφάσεις του ΟΗΕ που λένε ότι δεν μπορείς να υποχρεώσεις έναν άνθρωπο για να κάνει τη φυλομετάβαση να υποστεί χειρουργική επέμβαση. Το λέει το ψήφισμα της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης. Το λένε οι αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, ότι εδώ κάτι πρέπει να αλλάξουμε. Το λένε, όμως, και οι αποφάσεις των ελληνικών δικαστηρίων (...)

Τι θα έπρεπε, λοιπόν, να κάνουμε; Θα έπρεπε να νομοθετήσουμε στην κατεύθυνση την οποία ήδη έχουμε χαράξει. Ήταν μια αναγκαία νομοθετική ρύθμιση, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι. Ήταν απολύτως αναγκαία. Και θέλω να τονίσω τρία στοιχεία του νομοσχεδίου.

Κατά πρώτον, το νομοσχέδιο στο άρθρο 2 αναφέρει ως γενεσιουργό λόγο της κίνησης αυτού του μηχανισμού τη βούληση ενός συνανθρώπου μας. Βάζει και μια προϋπόθεση επιπλέον: τα στοιχεία της εξωτερικής εμφάνισης να βρίσκονται σε μια αντιστοίχιση με τη βούληση (...)

 

Ειδική ρύθμιση για 15χρονα

 

Επίσης, στο νομοσχέδιο διαλαμβάνετο από την πρώτη στιγμή ότι υπάρχει μία ειδική ρύθμιση για τους συμπολίτες μας οι οποίοι θέλουν να προχωρήσουν στην φυλομετάβαση και είναι δεκαεπτά ετών. Και προσδιορίσαμε το δέκατο έβδομο έτος της ηλικίας ως εκείνο το έτος στο οποίο ο νομοθέτης ήδη έχει δώσει το δικαίωμα του εκλέγειν στους Έλληνες και στις Ελληνίδες. Βεβαίως, επειδή κατά το αστικό δίκαιο δεν έχει ολοκληρωθεί ο κύκλος που κάποιος έχει πλήρη δικαιοπρακτική ικανότητα, απαιτείται η συναίνεση των γονέων.

Και κάναμε και μία περαιτέρω διόρθωση. Κυρίες και κύριοι βουλευτές, στην πρώτη συζήτηση στην Επιτροπή θυμίζω προς όλους σας ότι ήμουν απολύτως αρνητικός στο να κατέβει το όριο από το δέκατο έβδομο έτος της ηλικίας -το θυμόσαστε όλοι, είναι καταγεγραμμένη στα Πρακτικά η άποψή μου- αλλά μεσολάβησε η ακρόαση των φορέων.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, οι τοποθετήσεις στην ώρα της συνεδρίασης της Επιτροπής όχι μόνο των ενδιαφερομένων, αλλά των γονέων τους, ήταν μία στιγμή συγκλονιστική. Και όποιος δεν ήταν εκείνη τη στιγμή να την ακούσει απέχει της πραγματικότητας. Αυτές οι συγκλονιστικές τοποθετήσεις, οι οποίες περιέγραφαν μία κατάσταση η οποία ορισμένες φορές φτάνει στα όρια του οικογενειακού δράματος, δεν μπορούν να αφήσουν την κυβέρνηση χωρίς πρωτοβουλία, δεν μπορούν να αφήσουν τη Βουλή χωρίς να πάρει μέτρα.

Δεν νομοθετούμε, κύριοι συνάδελφοι, ούτε με βάση τις ιδεολογίες μας, ούτε τις ιδεοληψίες μας, ούτε τις αντιλήψεις μας. Νομοθετούμε για τους έλληνες πολίτες και οι συγκεκριμένοι είναι έλληνες πολίτες και χρήζουν της προσοχής μας. Γι’ αυτό η κυβέρνηση πήρε αυτήν την πρωτοβουλία και φέραμε νομοτεχνική βελτίωση και εξοπλίσαμε τη συγκεκριμένη διάταξη με τις προϋποθέσεις της ηλικίας των δεκαεπτά ετών και με μία ακόμα: ότι ειδικά για τους εφήβους, όχι για τα παιδιά -διότι οι συγκεκριμένες ηλικίες έχουν περιορισμένη δικαιοπρακτική ικανότητα κατά τον Αστικό Κώδικα- για τους συγκεκριμένους εφήβους απαιτείται και η σύμφωνη γνώμη ενός επιστημονικού συμβουλίου, το οποίο σήμερα με νομοτεχνική βελτίωση προσδιορίστηκε επακριβώς, για να μην υπάρχει κανένα απολύτως κενό.

Επομένως, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θεωρώ ότι αυτή η συζήτηση πρέπει να τύχει της ανθρωπιάς όλων μας. Και απευθυνόμενος προς το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας θέλω να πω ότι υπήρξε μία έντονη παραπληροφόρηση τις τελευταίες ημέρες από συγκεκριμένα κέντρα του «κίτρινου Τύπου», οι οποίοι διαλαλούσαν -εν γνώσει τους ότι λένε ψέματα- πως η κυβέρνηση και ο υπουργός Δικαιοσύνης επιτρέπει στα δεκαπεντάχρονα με μία δήλωση να αλλάξουν φύλο. Είναι άθλιοι ψεύτες, κατασκευαστές ψευδών ειδήσεων και δεν έχω να πω τίποτα περισσότερο γι’ αυτές τις αθλιότητες, τις οποίες ανέγραφαν επί μέρες σε ηλεκτρονικές σελίδες και στον έντυπο Τύπο τους!

 

ΠΛΑΙΣΙΟ

Λογική ψυχιατρείου

 

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχαν οι αναφορές του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης Κυρ. Μητσοτάκη στη... ψυχιατρική πλευρά του ζητήματος. Υποδηλώνουν μια συγκεκριμένη άποψη για το ζήτημα του αυτοπροσδιορισμού της ταυτότητας φύλου, καθώς απαιτούν ιατρική γνωμάτευσης ως προϋπόθεση, ακόμα και για ενήλικα άτομα. Και παραπέμπουν τους διεμφυλικούς στο... Αιγινήτειο.

«Το ζήτημα έχει και ιατρική διάσταση και εθελοτυφλείτε κι είστε ανεύθυνος αν δεν το βλέπετε»

«Δεν σας λέμε να πάτε οπουδήποτε, αλλά στο πιστοποιημένο κέντρο στο Αιγινήτειο».

«Η διαδικασία αυτή [της διόρθωσης ταυτότητας φύλου] ενέχει στοιχεία που απαιτούν την εμπλοκή ενός ψυχιάτρου»

Δικαιολογημένα ο Αλ. Τσίπρας εντόπισε την αντίφαση της θέσης της ΝΔ που δέχεται το δικαίωμα στον αυτοπροσδιορισμό, αλλά το υποβάλλει στην αίρεση του ψυχιάτρου: «Όταν λέτε ότι ενήλικες πρέπει να πηγαίνουν για γνωμάτευση πριν αποκτήσουν το δικαίωμα αυτοπροσδιορισμού, είστε υπέρ του... ετεροπροσδιορισμού του δικαιώματος του αυτοπροσδιορισμού».

 
Πρόσφατα άρθρα ( Πολιτική )
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2022 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet