Στη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΕΔ-ΚΜ), στις 13 Φεβρουαρίου, εκφράστηκαν έντονα παράπονα για τις παρεχόμενες υπηρεσίες του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιακών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ).
«Πρέπει να γίνει αντιληπτό απ’ όλους ότι ο ρόλος της διοίκησής μας είναι να κάνουμε εκκαθάριση εν λειτουργία. Η θητεία μας λήγει στις 3/12/2019. Γι’ αυτό και δεν μπορούμε να κάνουμε διαγωνισμό για την προμήθεια νέων λεωφορείων, ούτε μπορούμε να διακανονίσουμε τις βραχυπρόθεσμες απαιτήσεις που βαρύνουν τον ΟΑΣΘ. Βασικός μας στόχος είναι παραδώσουμε έναν υγιή φορέα που θα ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις του νέου συγκοινωνιακού σχεδιασμού για τη Θεσσαλονίκης», ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος του οργανισμού, Στέλιος Παππάς, ο οποίος παραβρέθηκε στη συνεδρίαση.
Ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης, πέρα από τις προτεραιότητες της νέας διοίκησης, έκανε σαφές ότι για να επιτευχθεί βελτίωση της συνολικής κατάστασης των συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, θα πρέπει να υπάρχει ένας ορθότερος και πιο ευρύς σχεδιασμός. Έτσι, ουσιαστικά κάλεσε τους δήμους να συμμετάσχουν σ’ αυτή την αναδιαμόρφωση των δρομολογίων που συντελείται.
Παράλληλα, δημοσιοποίησε διάφορα στοιχεία, τα οποία αναδεικνύουν μερικές από τις επιζήμιες για το δημόσιο ατασθαλίες του παρελθόντος. Επί παραδείγματι, αναφέρθηκε ότι μέσα σε 26 χρόνια (1990-2016) το κράτος έδωσε στον ΟΑΣΘ 2 δισ. ευρώ, ενώ το επιχειρηματικό κέρδος κυμαινόταν σε δυσθεώρητα επίπεδα. Υπήρχαν έτη όπου το κέρδος υπερέβαινε το 700% επί του επενδυμένου κεφαλαίου. Σ’ αυτή την παράτυπη κατάσταση συνέβαλλαν και οι διάφορες νομοθετικές παρεμβάσεις: «με το νόμο 4313/2014 τακτοποιήθηκαν οι οικονομικές χρήσεις από το 2009 μέχρι και το 2014, ενώ προϋπολογίστηκαν οι δαπάνες, τα έσοδα και αντισταθμιστική καταβολή μέχρι και το 2017».
Ωστόσο, παρ’ όλη την προσπάθεια για την εκκαθάριση του ΟΑΣΘ, τον τελευταίο καιρό το επιβατικό κοινό έχει έντονα παράπονα σχετικά με τη συνολική κατάσταση που επικρατεί. Υπάρχουν πολλές καθυστερήσεις με τα δρομολόγια, ενώ επισημαίνονται και ζητήματα σχετικά με τη συντήρηση των λεωφορείων. Για παράδειγμα, τα λεωφορεία της γραμμής 81, σύμφωνα με τους πολίτες, ακινητοποιούνται τακτικά λόγω των διαφόρων προβλημάτων που εμφανίζουν, με αποτέλεσμα να ταλαιπωρούνται οι επιβαίνοντες. Περίπου αυτή ήταν και η γραμμή πλεύσης του προέδρου της ΠΕΔ-ΚΜ, ο οποίος δήλωσε αναφορικά με τον ΟΑΣΘ «ότι η κατάσταση χειροτερεύει καθημερινά και δεν βελτιώνεται. Οι συνάδελφοι δήμαρχοι διαμαρτύρονται, το ίδιο και οι πολίτες. Για αυτό ζητούμε ενημέρωση σχετικά με το χρονοδιάγραμμα της εξόδου από αυτό το αδιέξοδο που έχει δημιουργηθεί».
Επί των ζητημάτων του στόλου, από τη μεριά του προέδρου του οργανισμού ειπώθηκε ότι το βασικό πρόβλημα ήταν η έλλειψη συντήρησης των λεωφορείων. Γι’ αυτόν το λόγο ξεκίνησε προσφάτως η συνεργασία με την Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ), καθώς τα συνεργεία του ΟΑΣΘ δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις αυξημένες ανάγκες. Εφόσον υπάρξουν απτά αποτελέσματα από την προαναφερθείσα συνεργασία, τότε θα υπάρξουν διαβουλεύσεις για τη διεύρυνσή της. Σύμφωνα με όσα λέχθηκαν στη συνεδρίαση, υπολογίζεται ότι μέσα στους επόμενους τρεις μήνες θα προστεθούν περίπου πενήντα λεωφορεία στον υπάρχοντα ενεργό στόλο. Σ’ αυτό το σημείο αξίζει να αναφερθεί ότι ο Στέλιος Παππάς, πριν από περίπου μία εβδομάδα, είχε προαναγγείλει την προσφυγή στη δικαιοσύνη για απαξίωση της δημόσιας περιουσίας, με αφορμή την ελλιπή συντήρηση του στόλου από την προηγούμενη διοίκηση.
Ουσιαστικά μένει να φανεί στο άμεσο μέλλον αν όλα όσα ειπώθηκαν θα μπορέσουν να συμβάλλουν στην καλυτέρευση των συγκοινωνιακών ζητημάτων της Θεσσαλονίκης. Ωστόσο, αυτές οι καινούριες πρωτοβουλίες ταυτοχρόνως δεν θα πρέπει να διαταράξουν την προσπάθεια που γίνεται για την εκκαθάριση του ΟΑΣΘ.

Μίνως-Αθανάσιος Καρυωτάκης
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet