«ΜΑΖΙ Ή ΤΙΠΟΤΑ»
Η μαύρη τρομοκρατία

Του Στράτου Κερσανίδη

Πριν κλείσουν καλά-καλά οι πληγές του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και με νωπές ακόμη τις μνήμες από τα εγκλήματα του φασισμού και του ναζισμού, η Ευρώπη βρίσκεται ξανά αντιμέτωπη με τα φαντάσματα του παρελθόντος. Η μαύρη τρομοκρατία επεκτείνεται σαν μεταδοτική νόσος, ενώ σε αρκετές χώρες οι νοσταλγοί του Χίτλερ, συμμετέχουν στα κοινοβούλια αλλά και σε κυβερνήσεις διαφόρων ευρωπαϊκών χωρών. Την ίδια ώρα, ναζιστικές συμμορίες επιδίδονται σε τρομοκρατικές επιθέσεις με θύματα πολιτικούς αντιπάλους αλλά κυρίως ξένους.
Από το 2001 ως το 1007 δολοφονήθηκαν από νεοναζιστές στη Γερμανία, 8 Τούρκοι, μία Ελληνίδα και μία αστυνομικός. Τα γεγονότα εκείνα αποτέλεσαν έμπνευση για τον Φατίχ Ακίν, ο οποίος μετά από μια δεκαετία περίπου γύρισε την ταινία «Μαζί ή τίποτα» (Aus dem nichts). Μάλιστα όπως λέει ο Ακίν, «το μεγάλο σκάνδαλο ήταν ότι η αστυνομία επικέντρωσε την έρευνά της στην κοινότητα γύρω από τα θύματα και προσπάθησε να βρει το κίνητρο στα ναρκωτικά ή τον τζόγο. Η πίεση από την αστυνομία ήταν τέτοια, που ακόμη και ο Τύπος και οι ίδιες οι κοινότητες άρχισαν να έχουν παρόμοιες υποψίες».
Ο κουρδικής καταγωγής Νούρι, παντρεύεται την Κάτια ενώ εκτίει φυλάκιση για εμπόριο ναρκωτικών. Αποφυλακίζεται και έχοντας αφήσει πίσω του τις παρανομίες, έχει ανοίξει ένα φοροτεχνικό γραφείο και ζει ευτυχισμένος με τη γυναίκα του και το γιο τους, Ρόκο. Το γραφείο βρίσκεται στην τουρκική γειτονιά του Αμβούργου και μια μέρα που η Κάτια έχει αφήσει τον Ρόκο στον πατέρα του, μια βόμβα θα εκραγεί και θα τους σκοτώσει. Συντετριμμένη η Κάτια προσπαθεί να συνέλθει από το σοκ, ενώ την ίδια ώρα προσπαθεί να βοηθήσει στον εντοπισμό των ενόχων. Ενώ εκείνη υποψιάζεται πως πρόκειται για ρατσιστική επίθεση, η αστυνομία εξερευνά το παρελθόν του Νούρι. Τελικά ένα ζευγάρι νεοναζιστών συλλαμβάνεται και οδηγείται σε δίκη. Η διαδικασία είναι αβάσταχτη για την Κάτια η οποία αναζητά την εκδίκηση.
Όπως κάνει στις περισσότερες ταινίες του, ο Φατίχ Ακίν καταπιάνεται με το ζήτημα των «ξένων». Ένα θέμα που το γνωρίζει πολύ καλά αφού και ο ίδιος, ως Γερμανός τουρκικής καταγωγής, έχει μεγαλώσει σε ένα τέτοιο περιβάλλον. Κάθε φορά βέβαια, όπως και τώρα, δεν αντιμετωπίζει το θέμα του από τη φολκλορική πλευρά της πολυπολιτισμικότητας, αλλά η ματιά του είναι διεισδυτική και αναζητά τις κοινωνικές και πολιτικές προεκτάσεις. Για τον Ακίν η συνύπαρξη των πολιτισμών, άρα των ανθρώπων, δεν αποτελεί ανθρωπιστική παραχώρηση αλλά δικαίωμα! Μέσα στη δική του θεώρηση των πραγμάτων δεν έχουν θέση ο ρατσισμός, η ξενοφοβία και ο φασισμός.
Η Κάτια είναι μια γυναίκα αντιμέτωπη, από τη μια, με τον πόνο της απώλειας και, από την άλλη, με τις νοοτροπίες της οικογένειάς της αλλά και της οικογένειας του συζύγου της αλλά και με την προσέγγιση της αστυνομίας. Τα βάζει με όλους και στο τέλος αποφασίζει να εκδικηθεί.
Μια ταινία βαθιά πολιτική η οποία σταδιακά και χωρίς να χάνει το πολιτικό της περιεχόμενο μετατρέπεται σε αγωνιώδες θρίλερ, σε ταινία εκδίκησης με πρωταγωνίστρια μια γυναίκα η οποία μοιάζει με ηρωίδα νουάρ.
Συγκλονιστική ερμηνεία της Νταιάν Κρούγκερ, στον πρώτο σημαντικό γερμανόφωνο ρόλο της, η οποία και τιμήθηκε με το βραβείο γυναικείας ερμηνείας στο 70ο Φεστιβάλ των Κανών.
Η ταινία κέρδισε τη Χρυσή Σφαίρα για την καλύτερη ξενόγλωσση ταινία, ενώ είναι υποψήφια για 9 Όσκαρ, ανάμεσα στα οποία και για εκείνο της ξενόγλωσσης ταινίας.

strakersan@gmail.com
kersanidis.wordpress.com

 

 

«ΑΝΑΧΩΡΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΡΙΣΙ 15:17»
Ακόμη τρεις αμερικανοί ήρωες

Οι ταινίες με απλούς ανθρώπους οι οποίοι έχουν επιτελέσει γενναίες πράξεις είναι ένα προσφιλές κινηματογραφικό θέμα. Εάν, επιπλέον, οι άνθρωποι αυτοί είναι Αμερικανοί, τότε μπορούμε να μιλήσουμε για ένα συνηθισμένο κινηματογραφικό θέμα, αφού στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού η έννοια του «ήρωας» είναι σχεδόν συνώνυμη με την έννοια του «Αμερικανός». Όταν όμως στη θέση του σκηνοθέτη βρίσκεται ο Κλιντ Ίστγουντ, τότε οι όποιες αναστολές καταρρίπτονται. Γιατί ο Ίστγουντ έχει καταφέρει χάρη στο έργο του να γίνει κάτι περισσότερο από ήρωας: ένας κινηματογραφικός μύθος.
Στη νέα του ταινία «Αναχώρηση για το Παρίσι 15:17΄» (The 15:17 to Paris), μεταφέρει στον κινηματογράφο το βιβλίο «Το τρένο των 15:17΄ για Παρίσι: Η αληθινή ιστορία για έναν τρομοκράτη, ένα τρένο και τρεις αμερικανούς ήρωες», των Άντονι Σάντλερ, Άλεκ Σκαρλάτος, Σπένσερ Στόουν και Τζέφρι Ι. Στερν.
Στις 21 Αυγούστου 2015, ο Άντονι Σάντλερ και ο Σπένσερ Στόουν, ερχόμενοι από το Βερολίνο, συνάντησαν το φίλο τους, Άλεκ Σκαρλάτος, στο Άμστερνταμ. Οι τρεις φίλοι, νέοι λίγο πάνω από τα 20, πήραν το τρένο που ξεκινούσε στις 3.17 μμ, από την πρωτεύουσα της Ολλανδίας για το Παρίσι. Όμως μια τρομοκρατική επίθεση στο τρένο έθεσε σε άμεσο κίνδυνο τη ζωή των πάνω από 500 επιβατών. Σώθηκαν χάρη στους τρεις νεαρούς Αμερικανούς οι οποίοι ήρθαν για τουρισμό στην Ευρώπη.
Ο Κλιντ Ίστγουντ φτάνει στα γεγονότα εκείνης της ημέρας, αφού ακολουθεί τους ήρωές του από τα παιδικά τους χρόνια, από την ενηλικίωσή τους και από τα χρόνια μέσα από τα οποία σφυρηλατήθηκε η φιλία τους. Αυτή η οποία αποδείχτηκε τελικά ως το πιο σημαντικό όπλο το οποίο τους βοήθησε να σώσουν τη ζωή των επιβατών του τρένου. Στην ταινία πρωταγωνιστούν οι τρεις πραγματικοί ήρωες οι οποίοι υποδύονται τους εαυτούς τους.
Λέει ο Ίστγουντ: «Δεν ήταν συνειδητή επιλογή να αφηγούμαι ηρωικές ιστορίες ή να κάνω ταινίες για αφανείς ήρωες. Απλώς ασχολούμαι με τις ιστορίες που εμφανίζονται και με ενδιαφέρουν. Μερικές είναι εξαιρετικές και έχουν ωφελήσει την κοινωνία, οπότε είναι καλό να τις διηγείται κανείς».

Στρά. Κερ.

 

ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

Προβάλλονται επίσης οι ταινίες:

«Δάκρυα στο Μισσισσιππή» (Mudbound) του Ντι Ρις: Λίγο μετά από το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, η οικογένεια Μακ Άλαν εγκαταλείπει το Μέμφις και εγκαθίσταται σε ένα κτήμα στο δέλτα του Μισσισσιππή έχοντας όνειρα για αγροτική ζωή. Ο Χένρι, η Λόρα και οι δυο τους κόρες, μια οικογένεια λευκών βρίσκονται ξαφνικά σε ένα εντελώς διαφορετικό περιβάλλον. Στον ίδιο τόπο ζουν εδώ και γενιές οι έγχρωμες οικογένειες του Χαρπ και της Φλόρενς Τζάκσον παλεύοντας για ένα καλύτερο μέλλον. Οι δύο αυτές οικογένειες έχουν δυο γιους, οι οποίοι επιστρέφουν από τον πόλεμο. Σύντομα ο Τζέιμι ΜακΆλαν και ο Ρόνσελ Τζάκσον θα δημιουργήσουν μια πολύ στενή φιλία. Αυτό όμως θα δημιουργήσει προβλήματα σε όλους καθώς η κοινωνία στην οποία ζουν παραμένει βαθιά συντηρητική.

«Ταξιδεύοντας με τον εχθρό μου» (Hostiles) του Σκοτ Κούπερ: Νέο Μεξικό 1892. Ο λοχαγός Τζόζεφ Τζ. Μπλόκερ, αναλαμβάνει να συνοδεύσει τον Τσερόκι πολεμιστή Κίτρινο Γεράκι, ο οποίος είναι ετοιμοθάνατος, και την οικογένειά του στους ιερούς τόπους της φυλής του. Οι δυο παλιοί αντίπαλοι πρέπει να μάθουν να συμβιώνουν μαζί και να εμπιστεύονται ο ένας τον άλλον. Έτσι οι δύο άντρες θα βρουν την ηρεμία την οποία είχαν απολέσει εξαιτίας του πολέμου.

«Tad: Το μυστικό του βασιλιά Μίδα» (Tadeo Jones 2: El secreto del rey Mida) των Ντέιβιντ Αλόνσο και Ενρίκε Γκάτο: Ο Ταντ λατρεύει την αρχαιολογία. Έτσι όταν η αρχαιολόγος φίλη του Σάρα τον προσκαλεί στο Λας Βέγκας, για να του παρουσιάσει τη νέα της ανακάλυψη, ενθουσιάζεται. Πρόκειται για ένα περιδέραιο το οποίο αποδεικνύει την ύπαρξη του βασιλιά Μίδα. Όμως κάποιοι, οι οποίοι θεωρούν πως αν αποκτήσουν το μενταγιόν θα αποκτήσουν και τις ικανότητες του μυθικού βασιλιά, απάγουν τη Σάρα. Ο Τοντ πρέπει να σώσει τη φίλη του.

«Κάθε μέρα άλλη μέρα» (Every day) του Μάικλ Σούκσι: Η 16χρονη Ρίανον ερωτεύεται ένα μυστηριώδες πνεύμα, το «Α» το οποίο κάθε μέρα κατοικεί και σε άλλο σώμα. Η έλξη που νιώθουν τους κάνει να σκαρφίζονται καθημερινά διάφορους τρόπους για να είναι μαζί κάθε μέρα. Κάτι που δεν είναι εύκολο, αφού κανείς δε γνωρίζει σε πιο σώμα θα βρεθεί ο «Α» την επόμενη μέρα. Σύντομα όμως θα βρεθούν αντιμέτωποι με αυτή την απόφασή τους.

«Μαζί τα φάγαμε» του Στράτου Μαρκίδη: Ο Σωτήρης Παπακώστας εργάζεται ως υπεύθυνος προμηθειών σε έναν γνωστό και μεγάλο δημόσιο οργανισμό. Είναι απόλυτα έντιμος και ευσυνείδητος υπάλληλος, συνεπής σε όλα του τα καθήκοντα. Η γυναίκα του Γκέλυ έχει συμβιβαστεί με τις αρχές του άντρα της, αλλά ταυτόχρονα η καθημερινότητά της είναι δύσκολη αφού τα οικονομικά τής οικογενείας της πάνε από το κακό στο χειρότερο. Μια μέρα έρχονται σε επαφή μαζί της οι προϊστάμενοι του άντρα της και την πείθουν να υποδείξει εμμέσως στον Σωτήρη έναν δικό τους προμηθευτή, με το αζημίωτο φυσικά. Η Γκέλυ τα καταφέρνει και από εκείνη την στιγμή αναλαμβάνει με διάφορα γυναικεία κόλπα να επηρεάζει τον Σωτήρη, προκειμένου αυτή να εισπράττει πλούσιες μίζες εν αγνοία του.

Σινεφίλ
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet