Επιμέλεια: Λιάνα Μαλανδρενιώτηlianam@otenet.gr“Αϊλάν - Τα πάθη των ανθρώπων”Η διεθνούς φήμης κιθαρίστρια Εύα Φάμπα θα πραγματοποιήσει ρεσιτάλ κιθάρας με έργα σύγχρονα, δεξιοτεχνικά και σε πρώτη παρουσίαση στην Ελλάδα το έργο «Αϊλάν» του Ευγένιου Κάτινα, αφιερωμένα στους πρόσφυγες και τους μετανάστες αυτού του κόσμου. Το άψυχο κορμί του μικρού Αϊλάν από τη Συρία που η εικόνα του είχε συγκλονίσει τον κόσμο, εξακολουθεί να αποτελεί την πικρή υπενθύμιση του συνεχιζόμενου προσφυγικού δράματος. Το τραγικό γεγονός, «επαναλήφθηκε» δεκάδες φορές αυτά τα χρόνια, στα ναυάγια με θύματα παιδιά.
Στον γεμάτο συγκινήσεις, δύσκολο και απαιτητικό «δρόμο» της κλασικής κιθάρας «βαδίζει» εδώ και χρόνια με συνέπεια η κιθαρίστρια Εύα Φάμπα. Καλλιτέχνης με σημαντική διεθνή παρουσία για τουλάχιστον δύο δεκαετίες, έχει δώσει κατ’ επανάληψη επιτυχημένα ρεσιτάλ σε μουσικά, κιθαριστικά φεστιβάλ και αίθουσες συναυλιών σε περισσότερες από 25 χώρες σε Ευρώπη, Ασία, Λατινική Αμερική και Αφρική. Ευαισθητοποιημένη καλλιτέχνης σε θέματα που πληγώνουν τις «χορδές» της καρδιάς των αγωνιζόμενων λαών, η Εύα Φάμπα δίνει δύναμη στις χορδές της κιθάρας της για να υμνήσει την κατάφαση στη ζωή.
Τη Μεγάλη Τρίτη 3 Απριλίου και την Τετάρτη 2 Μαΐου, στις 9μμ, στο θέατρο Radar (Πλατεία Αγίου Ιωάννη και Πυθέου 93, απέναντι από τη στάση μετρό Αγ. Ιωάννης, τηλ.: 210 9769294).
Το μηδέν και το άπειροΗ Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, στο πλαίσιο του κύκλου «Μουσικοί περίπατοι στα μουσεία», παρουσιάζει τη συναυλία με τίτλο «Το μηδέν και το άπειρο». «Η κινητήρια δύναμη που οδηγεί τον άνθρωπο από την άβυσσο του εγκλεισμού στην απελευθέρωση του πνεύματος, δεν είναι άλλη από την πίστη και την ελπίδα», είχε εξομολογηθεί ο Ολιβιέ Μεσιάν, ο οποίος φυλακισμένος σε στρατόπεδο συγκέντρωσης δημιούργησε ένα από τα εμβληματικότερα έργα μουσικής δωματίου του προηγούμενου αιώνα. Το «Κουαρτέτο για το Τέλος του Χρόνου» αποτελεί ύμνο στην ελευθερία του πνεύματος. Το αίσθημα στη συναυλία εντείνεται και από το συγκλονιστικό ντοκουμέντο εγκλεισμού του Ηλία Βενέζη, «Το Νο 31328» αλλά και εδάφια της Αποκάλυψης, πηγή έμπνευσης για το Κουαρτέτο.
Συμμετέχουν οι: Απόλλων Γραμματικόπουλος, βιολί, Ήβη Παπαθανασίου, βιολοντσέλο, Κώστας Τζέκος, κλαρινέτο, Κώστας Χάρδας, πιάνο. Αφήγηση: Θανάσης Κουρλαμπάς.
Τη Μεγάλη Δευτέρα 2 Απριλίου, στις 6.30μμ, στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο. Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη μέχρι να συμπληρωθούν οι θέσεις (έως 120 άτομα).
Τα Kατά Ιωάννην Πάθη, BWV 245Το Κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο γίνεται πηγή έμπνευσης για τον Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, που συνθέτει ένα από τα ωραιότερα ορατόρια για το Θείο Πάθος, το Passio secundum Johannem, BWV 245. To σπουδαίο θρησκευτικό του έργο αποτελεί πλέον μία από τις σημαντικότερες παρακαταθήκες του παγκόσμιου πολιτισμού, καθώς μιλά κατευθείαν στην ψυχή συνδέοντας με τρόπο μοναδικό τον άνθρωπο με την έννοια του θείου. Τα Kατά Ιωάννην Πάθη παρουσιάζονται σε όργανα εποχής από τους Μουσικούς της Καμεράτας - Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής υπό τη διεύθυνση του Μάρκελλου Χρυσικόπουλου (με ελληνικούς υπέρτιτλους). Τα φωνητικά μέρη αποδίδουν τέσσερις διακεκριμένοι σολίστ με εξειδίκευση στο ύφος της μπαρόκ μουσικής: η σοπράνο Φανή Αντωνέλου, η μεσόφωνος Χρυσάνθη Σπιτάδη, ο τενόρος Juan Sancho (στο ρόλο του Ευαγγελιστή) και ο μπάσος Πέτρος Μαγουλάς. Μαζί τους, το φωνητικό σύνολο Capella di Atene που προετοίμασε μουσικά και διευθύνει η Αθανασία Κυριακίδου.
Οι Μουσικοί της Καμεράτας θα προσφέρουν στο κοινό μια ιστορικά ενημερωμένη εκτέλεση σε όργανα εποχής του 18ου αιώνα, παρόμοια με αυτά που είχε στη διάθεσή του ο Μπαχ κατά την πρώτη παρουσίαση των Παθών, τη Μ. Παρασκευή του 1724, στον ναό του Αγίου Nικολάου της Λειψίας. Οι μαγικοί ήχοι τους υπόσχονται μια μοναδική πνευματική εμπειρία και ένα μουσικό ταξίδι στο χρόνο που μας φέρνει κοντά στα αυθεντικά ηχοχρώματα του Μπαρόκ.
Την Κυριακή των Βαΐων 1 Απριλίου, στις 8.30μμ, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης. Tιμή εισιτηρίου: από 12 έως 45 ευρώ, 9 ευρώ (φοιτητές, νέοι έως 25 ετών, άνεργοι, ΑΜΕΑ, 65+, πολύτεκνοι).
Είκοσι βλέμματα πάνω στο Θείο ΒρέφοςΤο υψηλών τεχνικών αξιώσεων έργο του σπουδαίου γάλλου συνθέτη, Ολιβιέ Μεσιάν, και ένα από τα κορυφαία έργα του πιανιστικού ρεπερτορίου του 20ού αιώνα, το «Είκοσι βλέμματα πάνω στο Θείο Βρέφος» ερμηνεύουν δύο πιανίστες ειδικευμένοι στη σύγχρονη μουσική, ο Στέφανος Νάσος και ο Χρήστος Σακελλαρίδης.
Ο Ολιβιέ Μεσιάν (1908 - 1992), ένας από τους σημαντικότερους γάλλους μουσουργούς του 20ού αιώνα, έγραψε το έργο στα 1944 για τη μεγάλη πιανίστα Ιβόν Λοριό, η οποία και το παρουσίασε σε πρώτη εκτέλεση έναν χρόνο αργότερα στην Αίθουσα Γκαβό. Πρόκειται για μια σουίτα από είκοσι κομμάτια για σόλο πιάνο, για είκοσι «σκηνές-διαλογισμούς» που αναφέρονται στην παιδική ηλικία του Ιησού και αποτελούν ένα είδος στοχαστικής ενατένισης του Θείου Βρέφους. Ο βαθιά θρησκευόμενος Μεσιάν, που ήταν οργανίστας, πιανίστας αλλά και ένας συνθέτης με πολύ ιδιαίτερο προσωπικό ιδίωμα, δημιούργησε ένα απαιτητικό και περίτεχνο πιανιστικά έργο, το οποίο εξυμνεί τον Θεό, την αγάπη και τη χαρά.
Τη Μεγάλη Τρίτη 3 Απριλίου, στις 8.30μμ, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος. Tιμή εισιτηρίου: 10 και 15 ευρώ, 7 ευρώ (φοιτητές, νέοι έως 25 ετών, άνεργοι, ΑΜΕΑ, 65+, πολύτεκνοι).
Αφιέρωμα στον Λέοναρντ ΜπερνστάινΟ Μπερνστάιν, μία από τις πιο πολύπλευρες προσωπικότητες της μουσικής του 20ού αιώνα –πιανίστας, αρχιμουσικός και συνθέτης–, εκτός από κοσμικά έργα έγραψε και συνθέσεις θρησκευτικού και μεταφυσικού περιεχομένου. Ο Μπερνστάιν συνέθεσε το έργο «Οι Ψαλμοί του Τσίτσεστερ» για χορωδία και ορχήστρα κατά την καλλιτεχνική περίοδο 1964-65 και αποτελεί έναν ύμνο στην ανθρώπινη αδελφοσύνη. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στις 15 Ιουλίου 1965 στη Νέα Υόρκη, με τον συνθέτη στο πόντιουμ. Η Συμφωνία αρ. 3 «Καντίς» (Αγιασμός) γράφτηκε για ορχήστρα, μικτή χορωδία, παιδική χορωδία, υψίφωνο και αφηγητή. Είναι εμπνευσμένη από την εβραϊκή προσευχή kaddish, που είναι ταυτόχρονα εγκώμιο του Θεού αλλά και δέηση για τους νεκρούς. Στο πρόγραμμα αυτής της μεγάλης πασχαλινής συναυλίας (με ελληνικούς υπέρτιτλους), το κοινό θα έχει την ευκαιρία να γνωρίσει επίσης το σύγχρονο ισραηλινό δημιουργό Γιοάβ Ταλμί (γενν. 1943) μέσα από τη βαθιά συγκινητική σύνθεσή του Ελεγεία για έγχορδα, τύμπανα και ακορντεόν «Σκέψεις για το Νταχάου». Ο καταξιωμένος ισραηλινός αρχιμουσικός και συνθέτης εμπνεύστηκε το έργο ύστερα από δύο επισκέψεις στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Νταχάου. Πρόθεση του ήταν να δημιουργήσει ένα μουσικό κολάζ από φευγαλέες εικόνες του παρελθόντος και του παρόντος, συνδυάζοντας τη μελωδία ενός εβραϊκού τραγουδιού από το γκέτο («Κάτω από τον έναστρο ουρανό»), ένα απόσπασμα της Sarabande από τη Σουίτα σε ντο ελάσσονα για σόλο τσέλο του Μπαχ και θέματα από τα Τραγούδια για τα νεκρά παιδιά του Γκούσταφ Μάλερ.
Στην παρουσίαση της Συμφωνίας αρ. 3 του Μπερνστάιν λαμβάνουν μέρος ως σολίστ η Σοφία Κυανίδου (σοπράνο), ο Γιώργος Γάλλος (αφηγητής) και ο Γιώργος Κοσμάς-Πετράντης (boy soprano). Στη συναυλία συμμετέχουν ακόμη η Παιδική Xορωδία Rosarte (διδασκαλία Ρόζη Μαστροσάββα) καθώς και οι Χορωδίες της ΕΡΤ (διδασκαλία Δημήτρης Κτιστάκης) και του Δήμου Αθηναίων (διδασκαλία Σταύρος Μπερής). Μαζί τους, οι μουσικοί της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών υπό τη διεύθυνση του Μίλτου Λογιάδη.
Τη Μεγάλη Tετάρτη 4 Απριλίου, στις 8.30μμ, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης. Tιμή εισιτηρίου: από 14 έως 50 ευρώ, 9 ευρώ (φοιτητές, μαθητές, νέοι έως 25 ετών, άνεργοι, ΑΜΕΑ). Θα προηγηθεί εισαγωγική ομιλία του Νίκου Λαάρη για τους κατόχους εισιτηρίων (ώρα έναρξης: 7.45μμ, αίθουσα Συνεδριακού Κέντρου 1).