saloni2

«Μετριοπαθές, διεκπεραιωτικό και περιοριστικό νομοσχέδιο. Δεν εμπεριέχει ακρότητες, αλλά δεν είναι και προωθητικό όσον αφορά τα δικαιώματα των προσφύγων», χαρακτηρίζει ο Βασίλης Παπαδόπουλος από το Ελληνικό Συμβούλιο των Προσφύγων το νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής για την εφαρμογή ευρωπαϊκής οδηγίας, που εκκρεμούσε εδώ και πέντε χρόνια.
Το νομοσχέδιο κρίνεται κατά αυτόν τον τρόπο, καθώς συντομεύει τις χρονικές προθεσμίες των προσφύγων για τις αιτήσεις ασύλου και θέτει προϋποθέσεις για την άσκηση κάποιων συγκεκριμένων δικαιωμάτων, όπως εξηγείται από τον ίδιο. Παραδείγματος χάριν, η δυνατότητα προσφυγής των αιτούντων κατά της απόφασης για τη μη παροχή ασύλου μειώνεται από τις 30 στις 15 μέρες. Ταυτόχρονα, τίθεται ζήτημα πλασματικής επίδοσης της απόφασης για το άσυλο, καθώς δεν είναι απαραίτητο πια να την παραλάβει ο ίδιος ο αιτών ή ο δικηγόρος του, αλλά μπορεί να επιδοθεί στο διοικητή του κέντρου. Ενώ προβληματικό χαρακτηρίζεται και το σημείο που απαγορεύει την προσφυγή για επανεξέταση της αίτησης, όταν κρίνεται πως γίνεται για λόγους καθυστέρησης του συστήματος, χωρίς όμως να περιγράφεται με ποιο τρόπο θα τεκμηριώνεται μια τέτοια κατηγορία.

Τα αγκάθια

«Πέραν από τις διαδικασίες απόκτησης ασύλου, όπου υποχωρούν εγγυήσεις και δικαιώματα των προσφύγων, το νομοσχέδιο είναι προβληματικό και από άποψη ρεαλισμού, καθώς κάποιες προβλέψεις κρίνουμε ότι δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα βάσει της εμπειρίας που έχουμε στο πεδίο», σημειώνει και η Δομινίκα Σπυράτου από το Solidarity Now. Συγκεκριμένα, η ταχύρρυθμη διαδικασία εξέτασης ασύλου προβλέπεται να υλοποιείται μέσα σε 25 μέρες, από τρεις μήνες που ίσχυε πριν, όρος που δύσκολα θα είναι υλοποιήσιμος. Σημειώνεται, όμως, πως το νομοσχέδιο προβλέπει την αύξηση των επιτροπών ασύλου, όπως και τη δυνατότητα υπερωριών για την εξέταση των αιτημάτων.
«Επίσης, η παροχή βασικών αναγκών που προβλέπεται στην ευρωπαϊκή οδηγία, μεταφέρεται με ελλιπή τρόπο και μας προκαλεί ανησυχία ότι το κράτος φαίνεται να μπορεί να επικαλεστεί λόγους έκτακτης ανάγκης για να μην παρέχει τις βασικές υπηρεσίες που χρειάζονται οι πρόσφυγες», συμπληρώνει η ίδια. Ταυτόχρονα, στο νομοσχέδιο αυστηροποιούνται οι όροι για την παροχή υλικών συνθηκών υποδοχής στους πρόσφυγες, προβλέποντας τη δυνατότητα διακοπής τους για λόγους εξόδου από τις εγκαταστάσεις χωρίς άδεια, βίαιης συμπεριφοράς, απόκρυψης πόρων (χωρίς να προσδιορίζεται ποσό) κ.ά. Η δυνατότητα διακοπής προϋπήρχε στη νομοθεσία, εγείρεται όμως ζήτημα για το κατά πόσο αυστηρά πρόκειται να εφαρμοστεί το μέτρο και αν θα καταλήξουμε να έχουμε άστεγους αιτούντες άσυλο στους δρόμους, ενώ ούτε σε αυτό το νομοσχέδιο ορίζεται παροχή στέγασης για αυτούς που έχουν λάβει πια το άσυλο.
Ένα ακόμα αγκάθι του νομοσχεδίου αφορά στην αναγνώριση των θυμάτων βασανιστηρίων, καθώς «ορίζεται ότι το θύμα θα πρέπει να διαπιστώνεται με γνωμάτευση γιατρού από δημόσιο νοσοκομείο, που σημαίνει ότι θα ελέγχονται μόνο σωματικοί παράγοντες και όχι τα ψυχικά τραύματα, που μένουν πολύ περισσότερο από τις σωματικές πληγές», τονίζει ο Βασίλης Παπαδόπουλος. Επίσης, σύμφωνα με τον ίδιο, δεν τίθεται τελικά ξεκάθαρο τέλος στην κράτηση ανηλίκων, αφού ορίζεται ότι μπορεί να συμβεί σε περίπτωση που δεν υπάρχει κενή θέση σε ειδική δομή φιλοξενίας (κάτι πολύ πιθανό αφού μέχρι σήμερα είναι λιγότερες από τον απαιτούμενο αριθμό), αν και θέτει ως ανώτατο όριο τις 25 μέρες κράτησης, με δυνατότητα παράτασης 20 ημερών.

Θετικά σημεία

«Θέλουμε ουσιαστικά να θέσουμε την απαγόρευση της κράτησης των ασυνόδευτων ανηλίκων και γι’ αυτό τίθενται πιο αυστηρά σημεία για την εφαρμογή του μέτρου, και ταυτόχρονα μεταφέρεται η ευθύνη τους στο αρμόδιο υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλειας και Αλληλεγγύης, όπως ισχύει για όλα τα παιδιά της χώρας», εξηγεί από την άλλη πλευρά ο εισηγητής του νομοσχεδίου από τον ΣΥΡΙΖΑ, Γιώργος Πάλλης. Ο ίδιος συμπληρώνει σχετικά με το νομοσχέδιο ότι «αφουγκραζόμαστε την ανησυχία των φορέων για τη διαδικασία ασύλου, γιατί όταν είναι τόσα πολλά τα αιτήματα, ο περιορισμός του χρόνου μπορεί να θίξει το ζητούμενο της εξατομικευμένης εξέτασης ασύλου. Αυτός είναι ο μεγάλος φόβος και αγωνία όλων μας. Η ίδια η ζωή μας δείχνει ότι δεν μπορούν να ακολουθηθούν κάποιο χρόνοι που θέτονταν και από προηγούμενες νομολογίες. Δεν θεωρώ όμως ότι αποτελεί το μείζον αυτού του νομοσχεδίου. Έχει θετικά σημεία που λύνουν προβλήματα που εκκρεμούσαν καιρό, όπως η σύνδεση επιτέλους του δικτύου αποχέτευσης του κέντρου της Μόριας με αυτό του δήμου, ορίζει αποζημιώσεις για τους νησιώτες που έχουν υποστεί τυχόν καταστροφές από το προσφυγικό κ.ά».
Κάποια θετικά σημεία ακόμα του νομοσχεδίου είναι ότι κατοχυρώνει νομοθετικά την εκπαίδευση των παιδιών προσφύγων, θέτοντας ότι θα πρέπει να ξεκινάει μέσα σε τρεις μήνες το αργότερο από τον ερχομό τους στη χώρα, δίνεται δικαίωμα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και στους ενήλικες και ξεκαθαρίζεται ότι έχουν ακριβώς τα ίδια δικαιώματα στην επαγγελματική κατάρτιση με τους υπόλοιπους κατοίκους της χώρας. Απαγορεύεται η κράτηση των εγκύων και των λεχώνων, και κανένας αιτών δεν θα κρατείται σε ίδιο χώρο με ποινικό κρατούμενο. Επίσης, δίνεται η δυνατότητα συμμετοχής των προσφύγων στη λειτουργία των κέντρων φιλοξενίας.

Η στάση των κομμάτων

Το νομοσχέδιο αναμένεται να έρθει στην Ολομέλεια της Βουλής, μετά και τις παρατηρήσεις των κοινωνικών φορέων στη συνεδρίαση της επιτροπής της Βουλής την Παρασκευή, «που θα ληφθούν ιδιαίτερα υπόψιν», σύμφωνα με τον Γιώργο Πάλλη. Η πλειοψηφία των κομμάτων της αντιπολίτευσης έχουν διατυπώσει ότι επιφυλάσσονται να τοποθετηθούν υπέρ ή κατά του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια, αν και δυστυχώς η κριτική που άσκησαν κατά τη συνεδρίαση της επιτροπής την Τρίτη, με εξαίρεση το ΚΚΕ, ήταν κυρίως από συντηρητική σκοπιά. Χαρακτηριστική ήταν η τοποθέτηση του εισηγητή της ΝΔ, Μ. Βαρβιτσιώτη, επιπλήττοντας την κυβέρνηση που δεν ενσωμάτωσε στο νομοσχέδιο τις πιο αυστηρές διατάξεις που υπάρχουν στην ευρωπαϊκή οδηγία.

ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΟΣ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΣ: Η χαρά για την άρση κράτησε πολύ λίγο

saloni1

Ατυχής τελικά ο τίτλος μας την περασμένη εβδομάδα στη συνέντευξη του Βασίλη Παπαστεργίου ότι μπαίνει «τέλος στο συλλήβδην γεωγραφικό περιορισμό» των προσφύγων στα νησιά, μετά την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για παύση του μέτρου και το νομοσχέδιο που άφηνε περιθώρια να μην εφαρμόζεται κατευθείαν σε όλους τους εισερχόμενους. Την Παρασκευή 20 Απριλίου, τρεις μέρες μόλις μετά την απόφαση του ΣτΕ και μία μέρα μετά τη δημοσίευση του νομοσχεδίου και την ανάληψη των καθηκόντων του, ο νέος διευθυντής ασύλου εξέδωσε διοικητική απόφαση που επανενεργοποιεί το γεωγραφικό περιορισμό όλων των εισερχόμενων στα νησιά Λέσβου, Σάμου, Χίου, Λέρου και Κω, αυτή τη φορά προσθέτοντας και τη Ρόδο.
«Το ΦΕΚ του νέου διευθυντή ασύλου ήταν μία κίνηση πανικού. Πριν καν καθαρογραφεί η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για την παύση του μέτρου, προσέτρεξε να βγάλει νέα διάταξη, προκειμένου να μην εφαρμοστεί ούτε μία μέρα», σχολιάζει στην «Εποχή» ο Βασίλης Παπαδόπουλους, συντονιστής της νομικής υπηρεσίας του Ελληνικού Συμβουλίου για τους Πρόσφυγες, που είχε καταθέσει τη σχετική αίτηση ακύρωσης στο ΣτΕ.

Έωλη αιτιολόγηση

Τελικά, όπως σημειώνει ο ίδιος, «το νομοσχέδιο ήταν ουσιαστικά μια εξουσιοδότηση για την έκδοση μιας άλλης διάταξης, το περιεχόμενο της οποίας είναι θέμα πολιτικής επιλογής» και ας έρχεται εν μέρει σε σύγκρουση η απόφαση του διευθυντή με το νομοσχέδιο όσον αφορά την αιτιολόγηση του μέτρου. Συγκεκριμένα, το νομοσχέδιο θέτει πως το μέτρο του γεωγραφικού περιορισμού θα εφαρμόζεται όταν είναι αναγκαίο για την ταχύτερη επεξεργασία των αιτήσεων ασύλου, ενώ η απόφαση του διευθυντή θέτει ως πρώτο λόγο την υλοποίηση της κοινής δήλωσης ΕΕ-Τουρκίας. Σημειώνεται για άλλη μια φορά πως αυτή η πρακτική δεν αποτελεί επίσημο όρο της δήλωσης, αλλά εφαρμόζεται από την Τουρκία και αντί να καταγγέλλεται από την ελληνική πλευρά, απλά νομοθετούνται μέτρα βάσει αυτής.
Ταυτόχρονα, όπως διευκρινίζεται από τον Βασίλη Παπαδόπουλο, η διάταξη δεν εξηγεί με ποιον τρόπο το μέτρο του γεωγραφικού περιορισμού συντελεί στην ταχύτερη και καλύτερη επεξεργασία των αιτημάτων ασύλου όπως οφείλει, ενώ «είναι αντίθετη επίσης προς την απόφαση του ΣτΕ και όσον αφορά στο ζήτημα του καταμερισμού των προσφύγων σε διάφορες γεωγραφικές περιοχές, που ζητά το δικαστήριο, όπως και το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο σε παρόμοιες υποθέσεις, για την καλύτερη υποδοχή και ένταξη των προσφύγων στη χώρα. Τίθενται παράλληλα ζητήματα αναλογικότητας, καθώς επιβάλλεται στους πάντες χωρίς να κρίνεται κατά πόσο είναι αναγκαίο και χωρίς κανένα μηχανισμό επανεξέτασης της απόφασης γεωγραφικού περιορισμού. Αφήνεται μόνο στην αυθαίρετη κρίση της υπηρεσίας ασύλου, που δεν θέτει κανένα κριτήριο για την απόφαση».
Ένας ακόμα λόγος που επικαλείται η διάταξη του διευθυντή της υπηρεσίας ασύλου για την εφαρμογή του μέτρου είναι αυτός του δημοσίου συμφέροντος. «Το δημόσιο συμφέρον που επικαλείται η διοικητική απόφαση θα υπηρετούταν με την ακριβώς αντίθετη απόφαση. Δημόσιο συμφέρον θα ήταν να σταματούσε η δυσανάλογη κατανομή σε βάρος των νησιών και οι καλύτερες συνθήκες διαβίωσης των προσφύγων», τονίζει η Δομίνικα Σπυράτου, υπεύθυνη συνηγορίας του Solidarity Now.

Αναγκαία η πολιτική συζήτηση του μέτρου

«Οφείλουμε να πούμε ότι ο γεωγραφικός περιορισμός είναι μια επιλογή που μας επιβλήθηκε με την κοινή δήλωση της ΕΕ-Τουρκίας. Τα αποτελέσματα της δήλωσης είναι φανερά σε σχέση με τη μείωση των ροών, αλλά κατέστη πολύ δύσκολο να λειτουργήσει ο μηχανισμός της υπηρεσίας ασύλου, λόγω του τεράστιου όγκου αιτήσεων, με αποτέλεσμα τον εγκλωβισμό των προσφύγων σε δύσκολες συνθήκες και την κούραση της τοπικής κοινωνίας. Πρέπει λοιπόν να γίνει μια νέα πολιτική συζήτηση για την κοινή δήλωση και τα αποτελέσματά της. Σε ένα βαθμό πρόκειται να γίνει στο περιφερειακό συνέδριο στη Λέσβο την επόμενη εβδομάδα, όπου θα παραβρεθούν οι υπουργοί και θα γίνει ένας δημόσιος διάλογος για το προσφυγικό. Εκεί θα είναι ένας χώρος λαμπρός για όλους για να δούμε τελικά πώς θα υπερασπιστούμε τα δικαιώματα και των προσφύγων και των ντόπιων», σημειώνει σχετικά ο Γιώργος Πάλλης, βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Λέσβου. Η στάση κάποιων κομμάτων βέβαια όσον αφορά το ζήτημα δεν αφήνει και πολλά περιθώρια ελπίδας, αφού την Τρίτη κατά τη συζήτηση της Επιτροπής Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης στη Βουλή για το νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής, η ΝΔ υπερασπίστηκε την κοινή δήλωση, ενώ από την πλευρά της Δημοκρατικής Συμπαράταξης προτάθηκε πέραν του γεωγραφικού περιορισμού στα νησιά και ο γεωγραφικός αποκλεισμός των προσφύγων από τους νομούς Πάτρας και Ηγουμενίτσας.

ΠΛΑΤΕΙΑ ΣΑΠΦΟΥΣ:Οργανωμένη επίθεση κατά προσφύγων

Οργανωμένη επίθεση κατά προσφύγων που διαμαρτύρονταν στην πλατεία Σαπφούς στη Λέσβο υλοποιήθηκε από ακροδεξιές ομάδες την περασμένη Κυριακή. Η καταδίκη από τον κόσμο, τους κοινωνικούς φορείς και τα κόμματα ήταν μεγάλη. Ταυτόχρονα, όμως, ακούστηκαν και οι ακροδεξιές παραφωνίες της ΝΔ, που επιχείρησε να δικαιολογήσει την επίθεση και να την εμφανίσει σαν δυσαρέσκεια των κατοίκων για τον άδικο καταμερισμό των προσφύγων, που όντως υφίστανται τα νησιά. «Πρέπει να τονιστεί ότι αυτή η υπόθεση δεν χαρακτηρίζει συνολικά το νησί. Κούραση της κοινωνίας υπάρχει. Και λόγω των μεγάλων πιέσεων και λόγω του εγκλωβισμού των προσφύγων στο νησί,  και της μικροπαραβατικότητας. Αυτά βέβαια δεν οδηγούν αυτόματα σε βιοπραγίες. Η επίθεση δεν ήταν κάτι αυτονόητο να συμβεί. Εδώ είχαμε ένα οργανωμένο σχέδιο που εκμεταλλεύθηκε αυτά τα στοιχεία και πρέπει να το ξεκαθαρίσουμε», τονίζει στην «Εποχή» ο Παναγιώτης Λαμπρόπουλος από τη δημοτική παράταξη του νησιού «Ο άλλος δρόμος». Κατά τη συνεδρίαση της επιτροπής για το νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής την Τρίτη, ο βουλευτής της ΝΔ Χ. Αθανασίου περιέγραψε το σκηνικό της επίθεσης ως απλή αγανάκτηση των κατοίκων απέναντι στη συγκέντρωση των προσφύγων στην πλατεία, όπου «ουρούν, αφοδεύουν και προσεύχονται δημόσια, πράξη παράνομη γιατί συνιστά προσηλυτισμό», όπως υποστήριξε (ενώ όταν κάνουν οι χριστιανοί δημόσια το σταυρό τους, δεν πειράζει), ενώ μίλησε για προκλητικότητα των προσφύγων την ώρα υποστολής της ελληνικής σημαίας, που υποτίθεται πυροδότησε τις «αντιδράσεις». Επειδή αυτά τα ψεύδη αναπαράχθηκαν αρκετά την εβδομάδα που μας πέρασε, κρίνεται αναγκαία η εκ νέου περιγραφή της επίθεσης από το τοπικό μέλος της δημοτικής παράταξης, Παναγιώτη Λαμπρόπουλο:

Το χρονικό της επίθεσης

«Κάθε Κυριακή γίνεται έπαρση και υποστολή σημαίας στην πλατεία, και το τελευταίο διάστημα “πατριωτικές” οργανώσεις καλούν σ’ αυτήν, με αφορμή το προσφυγικό. Την περασμένη Κυριακή βρίσκονταν ήδη κάποιες μέρες στην πλατεία πρόσφυγες που διαδήλωναν για τις συνθήκες που ζουν, ενώ ο δήμαρχος κι άλλοι είχαν βάλλει κατά τους και είχαν προσφύγει στην εισαγγελία για να φύγουν από εκεί. Ενώ είχε ξεκινήσει η διαπραγμάτευση της αστυνομίας με τους πρόσφυγες για την αποχώρησή τους, υπήρξαν ακροδεξιά καλέσματα για αντιδιαδήλωση σε βάρος των προσφύγων κατά την υποστολή της σημαίας και μαζεύτηκαν γύρω στα 200-300 άτομα. Να τονίσω ότι οι πρόσφυγες δεν προκάλεσαν σε καμία περίπτωση κατά την υποστολή, σε αντίθεση με ό,τι ακούγεται. Χωρίς λοιπόν καμία αφορμή, όχι ότι τους χρειαζόταν, τα συγκεντρωμένα άτομα άρχισαν να προπηλακίζουν τους πρόσφυγες, να βρίζουν τη θρησκεία τους και να τους απειλούν. Αυτό κράτησε επί ώρες. Η αστυνομία είχε δημιουργήσει κλοιό γύρω από τους πρόσφυγες για να τους προστατεύσει, καθώς οι ακροδεξιοί άρχισαν να πετούν φωτοβολίδες. Κατά τις 11 το βράδυ ξεκίνησε η δεύτερη φάση της επίθεσης, με πολύ πιο έντονη δράση των 70-80 ακροδεξιών που είχαν παραμείνει. Οι ακροδεξιές ομάδες είχαν ακροβολιστεί στα στενά γύρω από την πλατεία και επιτίθονταν στους πρόσφυγες από όλες τις πλευρές, με πέτρες, φωτοβολίδες, κτλ, κατευθείαν στο ψαχνό, επί ώρες. Φανταστείτε ότι η επίθεση κράτησε 5 ώρες, παρά τη ρίψη χημικών από την αστυνομία. Στα βίντεο έχουν καταγραφεί μεταξύ τους συζητήσεις που συνεννοούνται για τον τρόπο της επίθεσης, ποιος θα πάει πού κτλ. Έχουμε, λοιπόν, ένα σαφές σχέδιο επίθεσης, που τεκμηριώνεται από το γεγονός της οργάνωσης και της επιμονής στο να πετύχει αυτό το σχέδιο». Αρχικά, όμως, αντί να συλληφθούν οι θύτες, συνελήφθησαν τα θύματα της επίθεσης, εξαιτίας της μήνυσης του δημάρχου, γεγονός που προκάλεσε την κατακραυγή του αλληλέγγυου κόσμου. Οι συλληφθέντες πρόσφυγες αφέθηκαν ελεύθεροι λίγες ώρες μετά, με κατηγορίες όμως σε βάρος τους για διατάραξη της ειρήνης. Τελικά, την Παρασκευή το πρωί η αστυνομία ταυτοποίησε 17 άτομα από τους επιτιθέμενους. Σε βάρος πέντε εξ αυτών έχει σχηματισθεί δικογραφία για αδικήματα σε βαθμό κακουργήματος και κατά των υπόλοιπων 12 για πλημμελήματα. Σημειώνεται ότι βάσει δημοσιευμάτων, ένας από τους δράστες είναι μέλος της ΝΔ του νησιού.

 

Οι ξεριζωμένοι, του Θανάση Αθανασίου, εκδόσεις Επίκεντρο

nomosxedio-1

«Μετανάστες», «λαθρομετανάστες», «πρόσφυγες», «διακινητές», «δουλέμποροι», «hot spots», εικόνες, βίντεο, φωτογραφίες, συλλήψεις, συγκρούσεις, όλα αυτά, καθημερινή ρουτίνα για τα μάτια μας και τα αυτιά μας. Όλα συμφύρονται σε μια άχρωμη μάζα, σε ένα πλήθος, σε μια «γενική» κατηγορία που ίσως να έχει κοινωνιολογικό ενδιαφέρον αλλά δεν «μιλάει» στην ψυχή μας, στη συνείδησή μας. Μόνο αν τραβήξουμε το πέπλο και μπορέσουμε να δούμε το ΕΝΑ, το Μοναδικό Άτομο, με σάρκα και αίμα, όταν μπορέσουμε να νιώσουμε τον πόνο και να ψηλαφήσουμε τα δάκρυα του ΕΝΟΣ, μόνο τότε, ίσως, ανιχνεύσουμε λίγο την αλήθεια και, ίσως, αισθανθούμε συμπόνια για τη «μάζα» και γίνουμε κι εμείς λίγο περισσότερο ανθρώπινοι...
...Η Τζαμάλ, η Λιν, ο Ακίν, η Αλίνα, ο Μουσταφάς, η οικογένεια Μαλίκ, οι επ’ αόριστον έγκλειστοι των hot spot, βίωσαν το τρομερό μυστικό: ότι ο άνθρωπος πεθαίνει πολλές φορές, ενώ εξακολουθεί να ζει!



(Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

 

Επιμέλεια : Τζέλα Αλιπράντη
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2020 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet