Βρισκόμαστε εν όψει της περιόδου εγγραφών, για τα παιδιά από 18 μηνών έως και 6 χρόνων, στα νηπιαγωγεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και τους δημοτικούς παιδικούς σταθμούς της χώρας. Για την ακρίβεια, τα νήπια υποχρεωτικής εκπαίδευσης εγγράφονται ήδη και έως τις 18 Μαΐου, ενώ για τα βρέφη και τα νήπια που απευθύνονται σε δημοτικούς παιδικούς σταθμούς, οι εγγραφές θα διαρκέσουν από τις 10 έως τις 30 Μαΐου. Ως το τέλος, λοιπόν, αυτού του μήνα θα γνωρίζουμε με σαφήνεια και στην πράξη ποιοι από τους φόβους που ενέπνευσαν κινητοποιήσεις το προηγούμενο διάστημα από νηπιαγωγούς και εργαζόμενους σε ΟΤΑ πραγματώνονται. Γιατί θεωρητικά η επέκταση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, που υλοποίησε το υπουργείο Παιδείας, αποτελεί διαρκές αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Σύμφωνα με την εξαγγελία της επέκτασης της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, τα νήπια από τεσσάρων χρόνων υποχρεούνται να φοιτούν στα νηπιαγωγεία όλης της χώρας. Συνεπώς, τα νήπια από τεσσάρων έως πέντε χρόνων, που μέχρι πρότινος δεν εντάσσονταν στο φάσμα της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, δεν θα διεκδικούν πλέον θέση στους ανά Δήμο δημοτικούς παιδικούς σταθμούς. Αυτό καταρχήν φαίνεται να συντελεί στην αποσυμφόρηση της ιδιαίτερα βεβαρημένης λίστας των αιτούντων μια θέση σε δημοτικό παιδικό σταθμό, ως προς τη συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα βέβαια. Επειδή τα ηλικιακά δεδομένα των προς εγγραφή νηπίων κάθε εκπαιδευτικού έτους μόνο κατά προσέγγιση μπορούν να υπολογιστούν εκ των προτέρων, δεν θα είναι σαφές μέχρι και την ολοκλήρωση των αιτήσεων εγγραφής, σε τι ποσοστό του αριθμού των νηπίων που έμεναν -πάγια- εκτός δημοτικών παιδικών σταθμών αντιστοιχούν τα τετράχρονα. Συνεπώς σε τι ποσοστό αποσυμφορείται η λίστα αναμονής και πώς διαμορφώνεται ο ηλικιακός χάρτης των νηπίων που πλέον θα εξυπηρετούνται από τους δημοτικούς παιδικούς σταθμούς.

Ζητούμενο οι άρτιες υποδομές

Σε αυτή τη φάση, όμως, φαίνεται ότι εκατέρωθεν το ζητούμενο είναι να τερματίσει με επιτυχία ο αγώνας χρόνου για άρτιες υποδομές, καί για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση και τα νήπια που θα υποδεχτούν τα δημόσια νηπιαγωγεία καί για τους Δήμους και τις διαφοροποιημένες ηλικιακές ομάδες που θα εξυπηρετήσουν την ερχόμενη σχολική χρονιά. Προς αυτήν την κατεύθυνση σημαντικό βήμα αποτέλεσε το «Πρόγραμμα χρηματοδότησης σε Δήμους για την ίδρυση νέων τμημάτων βρεφικής, παιδικής και βρεφονηπιακής φροντίδας», που εξήγγειλε το υπουργείο Εργασίας και η αναπληρώτρια υπουργός Θεανώ Φωτίου. Συγκεκριμένα, «οι Δήμοι οι οποίοι ήδη λειτουργούν, είτε με τις υπηρεσίες τους είτε με νομικά τους πρόσωπα, σταθμούς με τμήματα βρεφικής, παιδικής και βρεφονηπιακής φροντίδας καλούνται να υποβάλουν πρόταση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα χρηματοδότησης, από πόρους του υπουργείου, προκειμένου να ιδρύσουν ένα ή δύο νέα τμήματα βρεφικής, παιδικής και βρεφονηπιακής φροντίδας. […] Τα νέα τμήματα δύναται να ενταχθούν σε ήδη λειτουργούντες σταθμούς, εφόσον σε αυτούς υπάρχει ελεύθερος χώρος ικανός να διαμορφωθεί ώστε να τα στεγάσει, ή να αποτελέσουν τμήματα νέου/ νέων σταθμού/ σταθμών που θα συστήσει ο Δήμος. Η συνολική επιχορήγηση για τους Δήμους ή τα νομικά τους πρόσωπα που θα ιδρύσουν ένα νέο τμήμα δυναμικότητας 12 βρεφών, ή ένα τμήμα δυναμικότητας 25 νηπίων (η επιλογή ανήκει στον Δήμο, ανάλογα με τις ανάγκες του) δεν μπορεί να ξεπερνά το ποσό των 50.000 ευρώ.»

Δεν φαίνεται να θίγονται εργαζόμενοι

Με τα μέχρι τώρα δεδομένα, η δουλειά των εκπαιδευτικών φαίνεται να επηρεάζεται θετικά, εφόσον δεν αναμένεται να μειωθεί ο εν γένει αριθμός των νηπίων που παρακολουθούν δημοτικούς παιδικούς σταθμούς. Μάλιστα, συγκεκριμένα για τους βρεφοκόμους ίσως αναμένεται αύξηση ζήτησης της ειδικότητάς τους, εφόσον αυξηθούν τα βρέφη και με το δεδομένο ότι τα τμήματα βρεφών αποτελούνται από 12 βρέφη ανά εκπαιδευτικό, αντί των 25 νηπίων ανά εκπαιδευτικό. Ωστόσο, ειδικά για τους νηπιαγωγούς που υπηρετούν με ανανεωνόμενες συμβάσεις στους Δήμους -και εφόσον αλλάξει το καθεστώς επισημοποίησης των επαγγελματικών δικαιωμάτων των βρεφοκόμων, οπότε νηπιαγωγοί δεν θα μπορούν να εργάζονται με παιδιά κάτω των τεσσάρων χρόνων- ίσως χρειαστεί μια πρόβλεψη. Διότι, ναι μεν έχουν συγκεντρώσει αρκετά μόρια προϋπηρεσίας, για να διεκδικήσουν θέση στο Δημόσιο, όμως η υποχρεωτική συμμετοχή σε ΑΣΕΠ που απαιτείται για τους αναπληρωτές, μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα σε συγκεκριμένες, αν και ολιγάριθμες, περιπτώσεις εκπαιδευτικών.
Πάντως, το μπαλάκι του προβλήματος φαίνεται να περνά στον ιδιωτικό τομέα, αφού και το μερίδιό του στην πίτα των νηπίων μειώνεται, με τις νέες προβλέψεις για υποχρεωτική εκπαίδευση, και το καθεστώς των κουπονιών του ΕΣΠΑ, που χρηματοδοτούσε τη φοίτηση νηπίων σε ιδιωτικούς παιδικούς σταθμούς, δεν έχει αποσαφηνιστεί ακόμα πώς και αν θα λειτουργήσει την επόμενη χρονιά.


Ζ.Γ.
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2020 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet