Το πρωτότυπο μουσικό έργο «Απόκοπος ή Σπιναλόγκα», σε παγκόσμια πρώτη την Τετάρτη 18 Ιουλίου Επιμέλεια: Λιάνα Μαλανδρενιώτηlianam@otenet.grΜια ευτυχής συνεργασία του Δήμου Αγ. Νικολάου, της Εφορείας Αρχαιοτήτων Λασιθίου, του υπουργείου Πολιτισμού, φορέων του νησιού και της Περιφέρειας Κρήτης με στόχο να ενταχθεί η Σπιναλόγκα στα Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO.
Η Σπιναλόγκα, η μικρή αυτή νησίδα στον κόλπο της Ελούντας στην Κρήτη, αυτός ο μικρός και άγονος βράχος, κατοικήθηκε στο πέρασμα των αιώνων από ανθρώπινα σύνολα με πολύ διαφορετικά κοινωνικά και φυλετικά στοιχεία. Από τον 16ο και έως τον 20ό αιώνα η Σπιναλόγκα υπήρξε βενετσιάνικο φρούριο, οθωμανικό φρούριο και οικισμός και, τέλος, λεπροκομείο. Τρεις φορές «άδειασε» με τραγικό τρόπο και επανακατοικήθηκε από ανθρώπους που δεν είχαν κανένα κοινό στοιχείο με τους προηγούμενους. Τέλος, μετατράπηκε σε νησί των λεπρών. Το 1904, οι πρώτοι ασθενείς μεταφέρθηκαν στο νησί, που ένα χρόνο αργότερα χαρακτηρίστηκε «διεθνές λεπροκομείο».
Η Σπιναλόγκα, ως τόπος μαρτυρίου, έκλεισε το 1957 με τις τραγικές ιστορίες των ανθρώπων που «φιλοξένησε» να υπογραμμίζουν τη δύναμη και την ελπίδα για ζωή που έχει κανείς ακόμα κι όταν κυριολεκτικά σέρνεται στις χειρότερες και πιο εξαθλιωμένες συνθήκες διαβίωσης. Τα αυτοβιογραφικά κείμενα για τις άγριες μέρες στη Σπιναλόγκα φέρνουν στην επιφάνεια επώδυνες μνήμες υπογραμμίζοντας παράλληλα και την ανάγκη για ζωή ακόμα και σ’ ένα χώρο φθοράς, αρρώστιας και θανάτου.
Κορυφαίος τουριστικός προορισμόςΣήμερα, ο εμβληματικός αυτός τόπος που αποτέλεσε σύμβολο του πόνου, της απομόνωσης και του μαρτυρίου, και συγχρόνως ένας τόπος σύμβολο του μεγαλείου της ανθρώπινης ψυχής μέσα από τον καθημερινό αγώνα για επιβίωση, αποτελεί έναν κορυφαίο τουριστικό προορισμό και, όπως τόνισε η γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού Μαρία Βλαζάκη, «είναι από τους πρώτους σε έσοδα αρχαιολογικούς χώρους στην Ελλάδα και ο δεύτερος, μετά την Κνωσσό, σε επισκεψιμότητα στην Κρήτη. Παράλληλα, το υπουργείο Πολιτισμού συνεχίζει την έρευνα, αποτύπωση και τεκμηρίωση του χώρου και τη συντήρηση των επιμέρους μνημείων, ώστε να αποδίδονται όλο και περισσότερα στο κοινό. Έχουν δοθεί για τα έργα 4 εκ. ευρώ από ΕΣΠΑ και τώρα άλλες 500 χιλ. ευρώ για την αποκατάσταση των τειχών του».
Με όχημα τη μουσικήΜε όχημα τη μουσική και συντονισμένες πολιτιστικές δράσεις ήδη ο φάκελος της υποψηφιότητας κυοφορεί το ποθητό αποτέλεσμα.
Κορυφαίο γεγονός είναι η ανάθεση από τον Δήμο Αγ. Νικολάου στον συνθέτη Νίκο Ξυδάκη και στον ποιητή Διονύση Καψάλη του έργου «Απόκοπος ή Σπιναλόγκα».
Για την απόφαση αυτή της δημιουργίας του μουσικού έργου «Απόκοπος ή Σπιναλόγκα», ο δήμαρχος Αγίου Νικολάου Αντώνης Ζερβός, σημαντικός παράγων του φιλόδοξου αυτού εγχειρήματος, στη συνέντευξη Τύπου για τη δημοσιοποίηση της διεκδίκησης της ένταξης αναφέρθηκε ως εξής: «Με στόχο τη μεγαλύτερη προώθηση του ζητήματος αναθέσαμε στον καταξιωμένο συνθέτη Νίκο Ξυδάκη να φτιάξει ένα πρωτότυπο μουσικό έργο που ο ίδιος διαμόρφωσε μ’ ένα εξαιρετικό τιμ κοντά του. Θεωρούμε πως με όλη αυτή τη σοβαρή και ενδιαφέρουσα προσπάθεια θα καταφέρουμε να πετύχουμε το στόχο μας». Στη συνέχεια διευκρίνισε: «Καθημερινά εδώ και χρόνια υπάρχει απίστευτη συρροή κόσμου στη Σπιναλόγκα, που μεταφράζεται σε 400.000 άτομα το χρόνο αυξάνοντας ετησίως τα έσοδα του υπουργείου Πολιτισμού κατά 3 εκ. ευρώ. Τον Αύγουστο δέχεται 3.500 επισκέπτες καθημερινά και κάποιοι από αυτούς είναι παιδιά λεπρών τα οποία ζούσαν στο νησί έως έξι ετών και στη συνέχεια δίνονταν για υιοθεσία στο εξωτερικό, κυρίως στη Σουηδία. Οι ξένοι έχουν αξιολογήσει τη Σπιναλόγκα ως ένα σπουδαίο μνημείο κι αυτός ο τρόπος που ο κόσμος έχει αγκαλιάσει το νησί είναι που ώθησε τις προσπάθειες, ώστε να ενταχθεί στα προστατευόμενα μνημεία της UNESCO.
Προστατευόμενο μνημεία της UNESCO»Ο φάκελος του υλικού, από ομάδα που συγκροτήθηκε από τον Δήμο με την καθοδήγηση του υπουργείου Πολιτισμού, θα κατατεθεί στις 19 Ιανουαρίου 2019. Το επόμενο βήμα μας είναι να προσπαθήσουμε ώστε να ενταχθούν στα Προστατευόμενα Μνημεία της UNESCO και τα Μινωικά Ανάκτορα. Για το Δήμο Αγ. Νικολάου, το στοίχημα είναι μεγάλο, αφού η προσπάθεια ένταξης της Σπιναλόγκας στα Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO έχει ξεκινήσει από το 2007 υπό την εποπτεία και καθοδήγηση της νομαρχίας και του Τεχνικού Επιμελητηρίου Λασιθίου. Αναθέσαμε στον Νίκο Ξυδάκη το επιστέγασμα δεκαετούς προσπάθειας!»
Πλούσιες επιρροέςΓια τη μαρτυρική Σπιναλόγκα, ο συνθέτης Νίκος Ξυδάκης και ο ποιητής Διονύσης Καψάλης δημιούργησαν ένα σπουδαίο μουσικό έργο. Για να αποτίσουν φόρο τιμής στη Σπιναλόγκα, ο ποιητής δήλωσε πως αξιοποίησε «τον ζωντανό, δημώδη λόγο του μεγάλου κρητικού ποιήματος «Απόκοπος» του Μπεγαρδή (16ος αιώνας) όπου περιγράφεται η ονειρική κάθοδος στον άλλο κόσμο, συνδυάζοντας το με στοιχεία από τον Ορφέα και Ευρυδίκη και από την αυτοβιογραφία του Επαμεινώνδα Ρεμουντάκη, μια μεγάλη φυσιογνωμία που σφράγισε με τη ζωή και τη δράση του τον αγώνα των χανσενικών, από το 1936 όταν έφτασε στη Σπιναλόγκα και προσπάθησε να οργανώσει αυτό το χώρο, όπου δοκιμάστηκε η ανθρώπινη αντοχή».
Για το έργο ο συνθέτης Νίκος Ξυδάκης τόνισε πως «είναι μία ιστορία πόνου αποτυπωμένη σε μουσικό έργο. Δύσκολο εγχείρημα, γιατί είναι δύσκολα και τα συναισθήματα που προσπαθούμε είτε με το λόγο είτε με τη μουσική να εκφράσουμε. Παρόλα αυτά, για μας είναι μια ευκαιρία αυτή που μας δόθηκε, μολονότι οι συνθήκες δεν είναι ευνοϊκές, πάμε σ’ ενα νησί να κάνουμε την κάθοδο του Αδη. Στο έργο κυριαρχεί η φθορά, ο θάνατος, η αρρώστια που κλέβει τα ωραιότερα χρόνια ενός ανθρώπου, τα νιάτα και την ομορφιά. Παράλληλα, όμως, υπάρχει κι ένα άλλο στοιχείο το οποίο δεν γίνεται να είναι θάνατος: Κι αυτό είναι η αγάπη. Ετσι αναδύεται η ανάγκη της ζωής, η ανάγκη της ομορφιάς να επικρατεί πίσω από αυτόν το ζόφο και να μεταφράζεται σε ελπίδα». Το έργο «Απόκοπος ή Σπιναλόγκα», δημιουργήθηκε για δύο φωνές και σύνολο οργάνων κλασικών και παραδοσιακών, στο οποίο αφηγηματικά μέρη εναλλάσσονται με οργανικά και λυρικά ιντερμέδια με τραγούδια.
Για τη στενή συνεργασία του με τον ποιητή, ο Νίκος Ξυδάκης είπε πως «τα κείμενα του Διονύση Καψάλη είναι σαν μουσικές υποδείξεις, ενώ η φόρμα στο έργο παραμένει ελεύθερη περιλαμβάνοντας τραγούδια, αφήγηση σε έμμετρο λόγο, ιντερμέδια, μουσική μπαρόκ, αλλά και στοιχεία από κρητική μουσική». Το έργο θα ηχογραφηθεί προκειμένου να περιληφθεί ψηφιακά στο φάκελο της υποψηφιότητας.
Σπουδαίοι συντελεστέςΓια την προετοιμασία του μουσικού έργου, ο σκηνοθέτης Πάνος Καρκανεβάτος επιστράτευσε την κάμερα του και γύρισε ντοκιμαντέρ, με κινηματογραφικά πλάνα που προκαλούν ατόφια συγκίνηση βγαλμένα από τον ερειπωμένο οικισμό της Σπιναλόγκα, με τον Βασίλη Σκουλά στο ρόλο του μελωδικού αφηγητή του Απόκοπου που φέρει όλον αυτόν τον κόσμο της παράδοσης με επάρκεια αλλά και με αυθεντικότητα, σ’ αυτή τη μουσική κάθοδο στον Αδη. Η αφήγηση εναλλάσσεται με λυρικά και οργανικά ιντερμέδια με τραγούδια από τον Θοδωρή Βουτσικάκη και τη σοπράνο Μυρσίνη Μαργαρίτη. Στα αφηγηματικά ιντερμέδια οι δύο δημιουργοί, ο Νίκος Ξυδάκης και ο Διονύσης Καψάλης.
Στην ενορχήστρωση του έργου είναι ο Δημήτρης Μπουζάνης, ενώ συμμετέχουν και οι σολίστες παραδοσιακών οργάνων, Δημήτρης Βαρελόπουλος στο λαούτο, Γιώργος Κοντογιάννης στη λύρα και Νεκτάριος Σταματέλος στο νέι. Στη συναυλία συμπράττει η Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ, υπό τη διεύθυνση του Γιώργου Παπαδόπουλου.
Η συναυλία του πρωτότυπου μουσικού έργου «Απόκοπος ή Σπιναλόγκα» θα δοθεί σε παγκόσμια πρώτη στο μαρτυρικό νησί, την Τετάρτη 18 Ιουλίου 2018.
•