Ρυθμίζονται οι επείγουσες ανάγκες, έπεται συνολικό νομοσχέδιο



Ως πρώτη φάση, σε συνθήκες επείγουσες, μιας ενιαίας προσπάθειας εξυγίανσης των δημοσίων οικονομικών και μιας μείζονας φορολογικής μεταρρύθμισης θα πρέπει να θεωρηθεί το νομοσχέδιο για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές που δόθηκε για διαβούλευση από την αρμόδια υπουργό Νάντια Βαλαβάνη. «Το νομοσχέδιο έχει μεγάλη σημασία για την επανεκκίνηση της οικονομίας, ενώ παράλληλα επιλύει σοβαρά κοινωνικά προβλήματα», δήλωσε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Γιάννης Δραγασάκης.
Η πρώτη ανάγνωση του περιεχομένου του ασφαλώς πείθει για το επείγον των δημοσιονομικών υστερήσεων. Συγχρόνως, όμως, αφήνει να διαφανεί το άγχος της κυβέρνησης να εξομαλυνθεί η σχέση πολιτών και επιχειρήσεων με τις εφορίες και τα ασφαλιστικά ταμεία. Οι προβλεπόμενες ρυθμίσεις διαφέρουν σημαντικά από τις προηγούμενες της κυβέρνησης Σαμαρά, καθώς απομακρύνουν αγκάθια και περιορισμούς, που την καθιστούσαν αναποτελεσματική, και δίνουν ισχυρά κίνητρα, ιδίως σε όσους έχουν χρέη έως 5.000 ευρώ, δηλαδή το 90% των χρεών. Αυτό αποπνέει και μια διαφορετική αντίληψη, πιο κοινωνική και φιλολαϊκή.
Ωστόσο, είναι επίσης ορατοί οι περιορισμοί μέσα στους οποίους είχε να εργαστεί η κυβέρνηση. Η επείγουσα δημοσιονομική κατάσταση δεν επέτρεπε, λόγω χρόνου και τεχνικών προβλημάτων, να υλοποιηθεί η προγραμματική θέση του ΣΥΡΙΖΑ ότι θα έπρεπε να εισαχθεί το κριτήριο της φοροδοτικής ικανότητας, δηλαδή να αθροίζονται όλες οι οφειλές -ταμεία, εφορίες, τράπεζες- και να ορίζεται ως ανώτατο όριο δόσης ένα 20-30% του συνολικού εισοδήματος. Πρόκειται για παρέμβαση που θα πραγματοποιηθεί σε δεύτερη φάση. Ιδιαίτερα προβλήματα -ανεργία, αναπηρία κ.ά.- θα αντιμετωπιστούν σε ειδικές επιτροπές που θα προσφεύγουν οι ενδιαφερόμενοι.
Η «Εποχή» δημοσιεύει στη συνέχεια αποσπάσματα από μια ενδιαφέρουσα συνέντευξη με τον συνεργάτη μας Βαγγέλη Καραγρηγορίου, μέλος της Επιτροπής Οικονομικών του ΣΥΡΙΖΑ, στο «Κόκκινο», στο συνάδελφο Κώστα Αρβανίτη, στην οποία απαντούσε σε πολύ ενδιαφέροντα ερωτήματα ακροατών.


Nα κάνουμε πρώτα μία γενική κρίση για το νομοσχέδιο, σε σχέση με όσα ίσχυαν προηγούμενα.
Είναι, νομίζω, η καλύτερη ρύθμιση από όσες έχουν δοθεί. Αφαιρεί όλα τα αγκάθια και τα εμπόδια από τις προηγούμενες και δίνει ακόμη μεγαλύτερα κίνητρα. Καταρχήν, μπορούν να υπαχθούν χρέη που έγιναν ληξιπρόθεσμα και την 28η Φεβρουαρίου. Συνεπώς, μπαίνει όλος ο ΕΝΦΙΑ, και η τελευταία δόση. Στην πραγματικότητα περιλαμβάνει όλα τα χρέη, δεν υπάρχει κάποιο που να μένει εκτός. Πλην αυτών για τα οποία έχει γίνει προσφυγή στα διοικητικά δικαστήρια, τα οποία επίσης μπορεί να υπαχθούν αν παραιτηθούν απ’ αυτή. Τώρα, οι 100 δόσεις ισχύουν για όλους, ανεξαρτήτως ορίου, και όχι υπό προϋποθέσεις όπου εξαιρούνταν πολλοί. Η ελάχιστη δόση είναι 20 ευρώ έναντι 50 που έθιγε κυρίως τα μικρά χρέη. Τα περισσότερα χρέη είναι κάτω από 5.000 (κύρια οφειλή).

Κούρεμα προσαυξήσεων

Τα κίνητρα ποια είναι;

 Έχουμε μεγάλα κουρέματα στις προσαυξήσεις. Αν κάποιος δώσει όλο το ποσό έχει κούρεμα, εφάπαξ, 100% των προσαυξήσεων. Αυτό κλιμακώνεται ανάλογα με τις δόσεις που θα επιλέξει. Αν κάποιος επιλέγει, πχ, 50 μηνιαίες δόσεις θα έχει κούρεμα 60% στις προσαυξήσεις, αν 100 θα έχει 30%. Η ρύθμιση αυτή ισχύει μέχρι 26 Μαΐου. Υπάρχει όμως ειδικά μια πρώτη φάση της ρύθμισης, μέχρι 27 Απριλίου, η οποία προβλέπει ότι αν δώσεις, ό,τι έχεις, πάνω από 200 ευρώ, πχ αν είναι 5.000 το αρχικό χρέος και δοθούν 1.000 ευρώ γι’ αυτό το ποσό σβήνουν ισόποσες προσαυξήσεις, δηλαδή 1.000. Δεν χρειάζεται να πληρώσεις και τα 5.000 ευρώ για να σβήσουν οι προσαυξήσεις τους. Το υπόλοιπο θα μπορείς να το ρυθμίσεις έως 100 δόσεις. Είναι μία μεγάλη αλλαγή σε σχέση με το παρελθόν. Η προηγούμενη ρύθμιση προέβλεπε να πληρωθεί όλο το ποσό για να σβήσουν οι προσαυξήσεις. Επίσης, έχουμε πολύ μικρότερο επιτόκιο: μηδενικό για χρέος ως 5.000 ευρώ έναντι 4,56% και 3% για πάνω από 5.000, που είναι επίσης μικρότερο. Τέλος, αυτή η ρύθμιση χάνεται πολύ πιο δύσκολα από την προηγούμενη, γιατί δεν βάζει, πλέον, την προϋπόθεση ότι πρέπει να πληρώνονται, ταυτόχρονα με τη ρύθμιση, και τα τρέχοντα. Επιπλέον προβλέπεται ότι πρέπει να χάσεις δύο συνεχόμενες δόσεις και τρεις συνεχόμενες μετά το πρώτο οκτάμηνο. Συνεπώς γίνεται πολύ πιο χαλαρή η διαδικασία του πότε χάνει κανείς τη ρύθμιση.

Με την παλιά ρύθμιση χρεών προς τον ΟΑΕΕ, όταν σε ανέβαζε κλίμακα, δυσκολευόσουν να συνεχίζεις με αποπληρωμή ρύθμισης και εισφοράς. Προβλέπεται τώρα να μπορείς να κατέβεις;
Σε ειδικό άρθρο, λόγω αυτού του προβλήματος, προβλέπεται η δυνατότητα να κατέβεις μέχρι και τρεις κατηγορίες. Είναι πολύ σημαντικό αυτό και το ζητούσαν οι επαγγελματίες πολλά χρόνια.

Για όσους χρωστούσαν στο ΤΕΒΕ, σήμερα ΟΑΕΕ, και δεν είχαν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, τώρα ζητούν, παρανόμως, τις εισφορές παρελθόντων ετών, περίπου 1.200 ευρώ το έτος. Υπάρχει πρόβλεψη γι’ αυτό;
Το παρόν ν/σ έχει να κάνει με το πώς θα πληρωθούν υπάρχοντα χρέη. Σε νέο Ν/Σ που ετοιμάζεται θα εξεταστούν συνολικά τα ζητήματα.

Δυνατότητα επιλογής χρέους

Για ποιο λόγο φόρους όπως το χαράτσι και ο ΕΝΦΙΑ που τον λέγαμε παράνομο, αντισυνταγματικό, τώρα με το νομοσχέδιο καλούμαστε να τους πληρώσουμε; Κάναμε, ομαδικά, ενδικοφανή προσφυγή στην εφορία. Τώρα τι να πούμε; Επίσης, λέγαμε ότι θα καταργήσουμε τις προσαυξήσεις, ότι είναι αντισυνταγματικές.

Ως τις 5.000 ληξιπρόθεσμη οφειλή δεν υπάρχει τόκος. Για πάνω από 5.000 είναι 3% ετησίως. Περίπου το 90% των χρεών είναι κάτω των 5.000 ευρώ. Απαλλάσσονται, δηλαδή, από τόκο, κυρίως, τα μικρά χρέη. Τώρα ως προς το πρώτο ζήτημα, θα έλθει το συνολικό νομοσχέδιο για φορολογική μεταρρύθμιση που θα κριθεί, τότε, αν θεμελιώνει ένα δίκαιο σύστημα και τι πολιτική χρηματοδοτείται με τα έσοδά του. Όντως, τα τελευταία χρόνια ζήσαμε σε ένα άδικο φορολογικό σύστημα.

Μπορεί κάποιος να ξεχωρίσει τα χρέη από διάφορες αιτίες και να ρυθμίσει, πχ, μόνο το χρέος από μια εξ αυτών;
 Ναι μπορούμε, ως την 27η Απριλίου, να επιλέξουμε ποιο χρέος θα ρυθμίσουμε.

Μετά τον Μάιο θα μπορεί κάποιος να μπει στη ρύθμιση;
 Είναι ένα ανοιχτό ζήτημα και συμφωνώ. Από τη στιγμή που υπήρξε μια συζήτηση ενός μήνα από την πρώτη αναγγελία θα πρέπει να πάμε, νομίζω, και μέχρι τον Ιούνιο.

Εάν οι λογαριασμοί μιας εταιρίας είναι σε καθεστώς κατάσχεσης μπαίνει στη ρύθμιση;
 Ως τώρα εάν ίσχυε αυτό το καθεστώς έπρεπε να πληρώσεις το 50% μπροστά. Τώρα αυτό το όριο κατεβαίνει στο 25% των οφειλών για να αρθούν οι κατασχέσεις των εταιρικών λογαριασμών.

Η λογική της πρώτης φάσης

Θέση του ΣΥΡΙΖΑ, προεκλογικά, ήταν ότι θα συνολικοποιηθούν όλα τα χρέη ενός πολίτη – ΔΕΚΟ, εφορία, ταμεία, τράπεζες – και η δόση δεν θα ξεπερνούσε το 20% - 30% του οικογενειακού εισοδήματός του. Τώρα και με τις 100 δόσεις είναι πάρα πολύ δύσκολο να ανταποκριθεί κανείς. Τι θα γίνει μ’ αυτό;

Αυτό θέτει το ζήτημα της συνολικής φοροδοτικής ικανότητας και θα εξεταστεί σε δεύτερη φάση, στις επιτροπές που θα ορισθούν. Εξετάστηκε το ζήτημα. Δεν  υπάρχει όμως ένα ενοποιημένο πληροφοριακό σύστημα να μπορεί να τσεκάρει μια Αρχή τα εισοδήματα. Δηλαδή, το ηλεκτρονικό σύστημα των ταμείων με αυτό της εφορίας είναι εντελώς διαφορετικά. Θα καθυστερούσαμε πάρα πολύ, επομένως ενώ οι ανάγκες είναι επείγουσες. Γι’ αυτό επιλέχθηκε η λογική της πρώτης φάσης, της ρύθμισης. Σε δεύτερη φάση, της ρύθμισης μ΄ επιτροπές διακανονισμού, να κρίνεται η φοροδοτική ικανότητα υπολογίζοντας και τις ανάγκες εξυπηρέτησης δανείων. Αυτό έχει προαναγγελθεί. Ακόμη κι αυτοί, που πιέζονται, λοιπόν ας αξιοποιήσουν τη ρύθμιση, τα θετικά της χαρακτηριστικά.

Στα ασφαλιστικά ταμεία έρχεται η εξαμηνιαία οφειλή σου, πχ, και δεν έχεις εισπράξει τίποτε. Θα χάσεις και τη ρύθμιση;
Και αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό ζήτημα. Νομίζω ότι πρέπει να επανεξετασθεί, να βρεθεί μια μέση λύση. Έχει προβλεφθεί να πληρώνονται τα τρέχοντα αλλά το Υπουργείο πρέπει να το δει με μεγαλύτερη ελαστικότητα. Από την άλλη μεριά, όμως, γνωρίζουμε ότι τα ασφαλιστικά ταμεία είναι στο κόκκινο και γνωρίζουμε ότι οι ανάγκες τους καλύπτονται άμεσα από την είσπραξη των εισφορών. Συνεπώς πρέπει να βρεθεί μέση λύση.



 
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet