ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΤΑΙΝΙΩΝ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ ΔΡΑΜΑΣΜια συγκροτημένη εθνική κινηματογραφίαΤου Στράτου ΚερσανίδηΞεκινάει σήμερα, και θα διαρκέσει έως το ερχόμενο Σάββατο 22 Σεπτεμβρίου, το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους που είναι το 41ο όσο αφορά στο ελληνικό τμήμα και το 24ο όσον αφορά στο διεθνές.
Σε δήλωσή του ο καλλιτεχνικός διευθυντής, Αντώνης Παπαδόπουλος, αναφέρει πως «στην ελληνική ταινία μικρού μήκους, μπορούμε να ανιχνεύσουμε τάσεις και σχολές, αλλά κυρίως μπορούμε να διαπιστώσουμε μια συγκροτημένη εθνική κινηματογραφία».
Στη φετινή διοργάνωση και σε όλα τα προγράμματα θα προβληθούν συνολικά 195 ταινίες από 52 χώρες. Στο ελληνικό τμήμα, κατατέθηκαν 227 αιτήσεις, αριθμός ρεκόρ αιτήσεων, από τις οποίες επελέγησαν 67 ταινίες για να διεκδικήσουν τα βραβεία. Από αυτές οι 4 είναι ντοκιμαντέρ και οι 2 κινούμενα σχέδια.
Υπάρχουν όμως κι άλλα καλά νέα από τη Δράμα και ένα από αυτά είναι πως ξεκινά από φέτος η συνεργασία με το Ανοιχτό Ελληνικό Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ) θεσπίζοντας πρόγραμμα Κινηματογραφικών Σπουδών, το οποίο θα αρχίσει να λειτουργεί όταν παραδοθεί ο καινούργιος χώρος στην οδό Περδίκκα. Ως επιβεβαίωση αυτής της συνεργασίας ο πρόεδρος του ΕΑΠ, Βασίλης Καρδάσης, θα είναι φέτος ο πρόεδρος της κριτικής επιτροπής. Να προσθέσουμε ακόμη πως έχει δρομολογηθεί η ανακατασκευή της μεγάλης καπναποθήκης η οποία θα στεγάσει, επιτέλους, το Φεστιβάλ Δράμας!
Τo δεύτερο καλό νέο είναι πως από φέτος παρατείνεται κατά μία ημέρα η διάρκειά του, ενώ χάρη στην επιπλέον χρηματοδότηση που δόθηκε από τον νυν υπουργό Εσωτερικών, Αλέξη Χαρίτση, το φεστιβάλ έχει τη δυνατότητα να αυξήσει τον αριθμό των προσκεκλημένων επαγγελματιών του κινηματογράφου. Συγκεκριμένα, φέτος προσκαλούνται δύο συντελεστές από κάθε ταινία, κάτι που αυξάνει στο διπλάσιο των αριθμό τους, βάζοντας στο επίκεντρο τους ίδιους τους κινηματογραφιστές, δηλαδή αυτούς στους όποιους ανήκει το φεστιβάλ. Χαρακτηριστικό είναι πως το ένα τρίτο των συμμετεχόντων είναι γυναίκες, ενώ η πλειοψηφία των ταινιών είναι ανεξάρτητες παραγωγές.
Πλούσια είναι και η θεματολογία η οποία απασχολεί τους έλληνες κινηματογραφιστές και τις ελληνίδες κινηματογραφίστριες. Με πλέον προσφιλές το θέμα της κρίσης, των εργασιακών σχέσεων, της ανεργίας κ.λπ., το ενδιαφέρον επεκτείνεται και σε ζητήματα όπως η γενιά των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ο εθισμός στο διαδίκτυο, οι διαδικτυακές ερωτικές σχέσεις, η τηλεοπτική ανθρωποφαγία και οι ψευδείς ειδήσεις (fake news). Δεν λείπουν όμως και θέματα όπως τα γηρατειά, η μοναξιά, η αποξένωση, η κακοποίηση των γυναικών, οι αυτοκτονίες τα άτομα με αναπηρίες κ.ά.
Η θεματολογία αυτή επιβεβαιώνει τα λόγια του καλλιτεχνικού διευθυντή: «Η ταινία μικρού μήκους αποδεικνύεται ο πλέον ώριμος χρονικογράφος του καιρού μας. Το μέγεθος και η διάρκεια βοηθούν στην ταχύτητα της αποτύπωσης. Η δημιουργική προσέγγιση όμως των σκηνοθετών, και το ταλέντο, προσδίδουν αυτή τη γλυκιά, ουμανιστική «γεύση» που αγκαλιάζει και τις πιο τραχιές συγκρούσεις της ζωής».
Από φέτος, στο Εθνικό Φεστιβάλ θεσπίζεται ένα ακόμα βραβείο για ταινίες που αφορούν την κλιματική αλλαγή και το φυσικό περιβάλλον. Το βραβείο θα συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 4.000 ευρώ και προσφέρεται από την εταιρεία «Κύκλωψ».
Στο διεθνές τμήμα, στο οποίο διαγωνίζονται 62 ταινίες από 49 χώρες, υπάρχουν 3 ελληνικές συμμετοχές και 1 κυπριακή. Είναι οι ταινίες «Η σιγή των ψαριών όταν πεθαίνουν», του Βασίλη Κεκάτου, «Έκτορας Μαλό: η τελευταία μέρα της χρονιάς», της Ζακλίν Λέντζου, «Penal colony», των Μάνου Τσίζεκ και Λίντσεϊ Αλιξανιάν και «Πέρα από τα αστέρια» της Στελάνα Κλήρης (Κύπρος).
Όμως μαζί με τα δύο διαγωνιστικά τμήματα υπάρχουν και άλλα παράλληλα προγράμματα καθώς και παράλληλες εκδηλώσεις.
Εν συντομία αναφέρουμε το 4ο Βαλκανικό Πανόραμα (σπουδαστικές ταινίες από βαλκανικές χώρες και focus στη Σερβία, ως τιμώμενης χώρας), Αφιέρωμα στα 40 χρόνια του Φεστιβάλ της Κλερμόντ Φεράν, Αίθρια Λογοτεχνικά Μεσημέρια, Προβολές για παιδιά, Εργαστήριο Ραδιοφώνου για παιδιά, εκθέσεις κ.λπ.
Οι προβολές θα πραγματοποιηθούν και φέτος στον κινηματογράφο Ολύμπια και το Δημοτικό Ωδείο.
strakersan@gmail.comkersanidis.wordpress.com ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ«Γλυκιά πατρίδα» «Στις τρεις κορυφές» (Drei zinnen) του Για Τσαμπάιλ: Ο Άαρον διατηρεί σχέση με τη Λέα, η οποία έχει έναν 8χρονο γιο, τον Τρίσταν. Ο Άαρον θέλοντας να δημιουργήσει δεσμούς ανάμεσά τους, εν όψει του ξεκινήματος μιας νέας ζωής σε μια νέα οικογένεια, προσκαλεί την Λέα και το γιο της για μια εκδρομή στο βουνό. Ενώ ο Τρίσταν δείχνει μια όλο και πιο επιθετική συμπεριφορά, ο Άαρον θέλοντας να κερδίσει τη συμπάθειά του, τον παίρνει μαζί του σε μια εξόρμηση. Εκεί, στις Τρεις Κορυφές, η ομίχλη θα πέσει ξαφνικά και ο Τρίσταν θα χαθεί. Η εξέλιξη αυτή δημιουργεί νέες εντάσεις και συγκρούσεις. Θαυμάσιο ψυχολογικό θρίλερ χαρακτήρων.
«Γλυκιά πατρίδα» (Sweet country) του Γουόρικ Θόρντον: Ο Σαμ είναι Αβορίγινας και, όταν ο Χάρι Μαρτς, βετεράνος του πολέμου, μετακομίζει στην περιοχή, αναλαμβάνει να τον βοηθήσει. Όμως ο σκληρός και γεμάτος ψυχολογικά τραύματα Χάρι έρχεται σε προστριβή μαζί του και η κατάσταση θα οδηγηθεί σε ένα ξέσπασμα βίας. Η ταινία είναι βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα που συγκλόνισαν την Αυστραλία τη δεκαετία του 1920. Ο Θόρντον συνθέτει με τις επιβλητικές σινεμασκόπ εικόνες του ένα μοντέρνο, απόλυτα επίκαιρο, γουέστερν, ύμνο στην ανθρωπιά και την ελευθερία και ταυτόχρονα αιχμηρή καταγγελία απέναντι στη βία κάθε μορφής εξουσίας.
«Ωραίο μου διαζύγιο» (Brillantissime) του Μισέλ Λαρόκ: Η ζωή της Άντζελα καταρρέει όταν εντελώς ξαφνικά την εγκαταλείπει ο σύζυγός της την παραμονή των Χριστουγέννων. Η «ευτυχισμένη» της ζωή ανατρέπεται και το μόνο που μπορεί να κάνει είναι να πάρει απόφαση να αλλάξει τη ζωή της. Έτσι ανανεώνει τη σχέση της με την έφηβη κόρη της και ξεχύνεται στη ζωή η οποία είναι γεμάτη υποσχέσεις και ανατροπές.
«The equalizer 2» του Αντουάν Φουκουά: Ο Ρόμπερτ ΜακΚολ είναι εκείνος ο οποίος βοηθά τους ανθρώπους απονέμοντας δικαιοσύνη. Γι’ αυτό έχει πολλούς εχθρούς, οι οποίοι έχουν βάλει σκοπό να τον εξολοθρεύσουν.
«Ο κατάσκοπος που με παράτησε» (The spy who dumped me) της Σουζάνα Φόγκελ: Η Όντρεϊ και η Μόργκαν είναι φίλες. Όταν ο πρώην φίλος της πρώτης εμφανίζεται ξαφνικά στο διαμέρισμά τους, θα αρχίσει η αναπάντεχη περιπέτειά τους. Έρχονται αντιμέτωπες με μια ομάδα από αδίστακτους δολοφόνους και οι δυο κοπέλες θα καταστρώσουν σχέδιο για τη σωτηρία του κόσμου.
«Ο κυνηγός» (The predator) του Σέιν Μπλακ: Ένα νεαρό αγόρι προκαλεί κατά λάθος την επιστροφή στη Γη των πιο επικίνδυνων κυνηγών του Σύμπαντος. Πιο δυνατοί, πιο έξυπνοι καθώς το DNA τους έχει εξελιχθεί, απειλούν τον κόσμο. Μια καθηγήτρια εξελικτικής βιολογίας και μια ομάδα αποφασισμένων στρατιωτών αναλαμβάνουν τη σωτηρία του ανθρώπινου είδους. Η κινηματογραφική σειρά επανέρχεται!
«Η Τζούλιετ, Γυμνή» (Juliet, Naked) του Τζέσε Πέρετζ: Ο Τάκερ Κρόου είναι ένας διάσημος ροκ σταρ ο οποίος έχει εξαφανιστεί από το προσκήνιο πριν από 25 χρόνια. Ο Ντάνκαν είναι φανατικός θαυμαστής του Κρόου και δημιουργός ενός φαν κλαμπ για το αγαπημένο του είδωλο. Η αγάπη του Ντάνκαν για τον Κρόου είναι τόσο μεγάλη που παραμελεί την κοπέλα του, την Άνι. Όταν ο Ντάνκαν δημοσιεύσει μια εγκωμιαστική κριτική για ένα ακουστικό ντέμο του Κρόου, με τίτλο «Η Τζούλιετ, Γυμνή», η Άνι, ως αντίδραση, θα δημοσιεύσει ένα αντίστοιχο δικό της, όχι όμως ιδιαίτερα εγκωμιαστικό. Προς μεγάλη έκπληξη τόσο της Άνι όσο και, περισσότερο, του Ντάνκαν, ο Τάκερ Κρόου θα σπάσει τη σιωπή του και θα επικοινωνήσει μαζί της!
«Ο Λούης και οι εξωγήινοι» (Luis and the aliens) των Κριστόφ Λόνσταϊν, Φόλφγκανγκ Λόνσταϊν, Σον ΜακΚόρμακ: Ο 12χρονος Λούης κάνει φίλους τρεις παράξενους μικρούς εξωγήινους που συντρίβουν το μικρό τους διαστημόπλοιο κοντά στο σπίτι του. Τα μικρά πράσινα πλασματάκια θα κάνουν τα πάντα για να αποκτήσουν το στρώμα που είδαν στις τηλεπωλήσεις.
«Τσε, ο επαναστάτης» (The guerilla) του Στίβεν Σόντερμπεργκ: Βλέπε στο προηγούμενο φύλλο της Εποχής (02.09.2018).
«Ο κόκκινος κύκλος» (Le cercle rouge), του Ζαν Πιέρ Μελβίλ: Αριστουργηματικό φιλμ νουάρ γυρισμένο το 1970.
Σινεφίλ