Τη συνέντευξη πήρε η Τζέλα ΑλιπράντηΣτο ΚΥΤ της Λέσβου, όπως και στα υπόλοιπα νησιά, ο πληθυσμός των προσφύγων είναι πολύ παραπάνω από τις δυνατότητες των κέντρων, με αποτέλεσμα να επικρατούν εξαιρετικά άσχημες συνθήκες. Πώς φθάσαμε σε αυτό το σημείο πάλι; Τι σκοπεύετε να κάνετε;Φθάσαμε σε αυτό το σημείο γιατί έχουμε αυξημένες ροές από τα παράλια της Τουρκίας και κλειστά σύνορα. Η αύξηση των ροών είναι πολυπαραγοντική. Τα νούμερα δείχνουν ότι ενώ περαιώσαμε την εξέταση ασύλου για πάνω από 20.000 ανθρώπους το πρώτο 8μηνο του 2018, και ενώ έχουν φύγει από τα νησιά πάνω από 17.500 άνθρωποι, εκ των οποίων οι περισσότεροι έχουν έρθει στην ηπειρωτική Ελλάδα, την ίδια περίοδο έχουν έρθει στα νησιά 22.000 άνθρωποι. Αυτό δημιουργεί ένα υπερπληθυσμό, που το υψηλότερό του επίπεδο εμφανίστηκε στα τέλη του Αυγούστου. Εμείς όλο αυτό το διάστημα, προβλέποντας εν μέρει τις ροές με βάση την ανάλυση που είχαμε κάνει τον Απρίλιο, δημιουργούμε θέσεις φιλοξενίας. Οι θέσεις που έχουμε δημιουργήσει, μαζί με το πρόγραμμα Εστία της Ύπατης Αρμοστείας, δηλαδή τα διαμερίσματα, κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού ξεπερνάνε τις 6.000. Αυτή τη στιγμή μες στο Σεπτέμβρη δημιουργούμε ή ενοικιάζουμε άλλες 4.000 θέσεις φιλοξενίας και στη συνάντηση με την Κομισιόν την Τετάρτη συζητήσαμε το επίπεδο της χρηματοδότησης για άλλες 3.000 θέσεις σε διαμερίσματα, αλλά και για κάποιες χιλιάδες θέσεις σε άλλου είδους καταλύματα, προσωρινής φιλοξενίας, δηλαδή τρίμηνης διάρκειας. Ο στόχος μας είναι να αποσυμπιέσουμε τα νησιά. Πολλές φορές, όμως, ο επικοινωνιακός εντυπωσιασμός καλύπτει σοβαρά ζητήματα, δηλαδή τα πάντα τώρα προσανατολίζονται στη Μόρια, αλλά πρέπει να λύσουμε και το πρόβλημα στη Σάμο. Το πρόβλημα εκεί είναι συνεννόησης, το κέντρο που υπάρχει κανονικά πρέπει να κλείσει και να δημιουργηθεί ένα άλλο ευπρεπές, σε άλλη περιοχή. Αυτό το κέντρο είναι προέκταση του κέντρου-φυλακή των 250 ανθρώπων, το οποίο είχα επισκεφθεί το 2009. Τώρα έχει τριπλασιαστεί, αλλά και πάλι δεν επαρκούν οι υποδομές, και να άδειαζε τώρα τελείως, σε δύο μήνες θα είχαμε και πάλι πρόβλημα. Το θέμα είναι ότι υπάρχουν ομάδες που φωνάζουν συνέχεια κατά τέτοιων έργων, όπως για παράδειγμα και στους Μυτιληνιούς Σάμου, που με το που είπαμε ότι υπάρχει σκέψη το στρατόπεδο να γίνει κέντρο φιλοξενίας, είχαμε συγκέντρωση για την αποτροπή του, όπου συμμετείχαν και γνωστά μέλη της ΝΔ. Τώρα, προσανατολιζόμαστε στην ενοικίαση 10 στρεμμάτων, γιατί διαφορετικά οι λύσεις είναι πολύ περιορισμένες. Αντίστοιχο πρόβλημα πρόκειται να αντιμετωπίσουμε στη Χίο.
Στην καταγγελία των 19 ΜΚΟ αναφέρεται ότι το υπουργείο είχε δεσμευτεί ότι ήδη θα είχαν δημιουργηθεί νέες θέσεις φιλοξενίας, και πως δεν υλοποιήθηκαν ακόμα. Τι απαντάτε;Αυτό είναι λάθος, γιατί τον τελευταίο καιρό έχουμε φτιάξει τον καταυλισμό των Οινοφύτων, της Ελευσίνας, του Βαγιοχωρίου και του Βόλου. Ταυτόχρονα, έχουμε νοικιάσει διαμερίσματα στη Βόλβη, όπου θα πάνε 1.000 άνθρωποι και θα νοικιάσουμε και στα Γρεβενά, έχουμε ξεκινήσει δηλαδή τη διαδικασία και είμαστε στη φάση υπογραφής των συμβάσεων. Επίσης, επεκτείναμε τις υπάρχουσες δομές κατά 1.500 θέσεις. Αν κάποιος τα αθροίσει όλα αυτά, είναι περίπου 10.000 θέσεις και συγχρόνως έχουμε αυξήσει το πρόγραμμα Εστία από τις 25.000 στις 27.000 και πάμε να το φθάσουμε στις 30.000. Το ζήτημα είναι ότι οι ροές είναι απρόβλεπτος παράγοντας. Από Δευτέρα μέχρι Πέμπτη, δηλαδή, δεν είχε έρθει κανείς στη Λέσβο και τις τελευταίες οχτώ μέρες έχουν ολοκληρώσει τη διαδικασία ασύλου και έχουν έρθει στην ηπειρωτική Ελλάδα 800 άνθρωποι, από τη Σάμο την Τετάρτη ήρθαν 225 άνθρωποι κοκ, και προφανώς τους στεγάσαμε, δεν έχουμε το φαινόμενο στην Ελλάδα οι πρόσφυγες να κοιμούνται στις πλατείες.
Απαραίτητη προγραμματική συμφωνία με τους δήμουςΜιλήσατε για τη δημιουργία νέων καταυλισμών και την αύξηση στις θέσεις στα διαμερίσματα. Μετά από δύο χρόνια που έχει κλείσει ο βαλκανικός δρόμος, δεν θα έπρεπε να μιλάμε για στέγαση σε διαμερίσματα όλων των προσφύγων;Η κατάσταση αυτή τη στιγμή είναι ότι περίπου 25.000 μένουν σε διαμερίσματα και περίπου 20.000 μένουν σε κέντρα φιλοξενίας με πολύ καλές συνθήκες. Από τα 28 κέντρα φιλοξενίας που βρίσκονται στην ηπειρωτική Ελλάδα, για τα μόνα που προβληματίζομαι και προσπαθούμε να βελτιώσουμε τις συνθήκες, είναι η Μαλακάσα και το Βαγιοχώρι. Υπάρχουν και τα 5 κέντρα υποδοχής και ταυτοποίησης και το ένα στον Έβρο, που έχει μια μόνιμη δύναμη 250 ανθρώπων. Εγώ επιμένω ότι το κύριο ζήτημα είναι αυτό της ανακατανομής. Γιατί αν είναι μόνο αυτός ο δρόμος, αυτό που θα πρέπει να κάνεις, είναι να φτιάχνεις κάθε λίγο καινούργια κέντρα ή να νοικιάζεις διαμερίσματα, ώσπου να τελειώσει το προσφυγικό φαινόμενο, που δεν πρόκειται να γίνει αύριο-μεθαύριο. Πάντα εδώ υπάρχει και το ζήτημα της χρηματοδότησης, πόσα χρήματα έχεις για να νοικιάσεις κι άλλα διαμερίσματα, και ποιο μηχανισμό έχεις για να το κάνεις αυτό. Είμαι πεισμένος ότι χρειάζεται μια γενναία προσπάθεια και μια προγραμματική συμφωνία του υπουργείου με τους δήμους και τις περιφέρειες για να μεταφέρονται κονδύλια. Αλλά χρειάζεται γι’ αυτό και ένας δήμαρχος και δημοτικό συμβούλιο που να πιστεύει σε αυτό το έργο. Αντίστοιχα παραδείγματα του δήμου Λιβαδειάς, που έχει κάνει σημαντικά βήματα, και στο επίπεδο της ένταξης, βρίσκεις πολύ λίγα. Η συνήθης αντίδραση δημάρχων και δημοτικών αρχών είναι ότι δεν θέλουμε στην περιοχή μας μετανάστες και πρόσφυγες. Πού υπακούει αυτή η αντίληψη; Σε μικρές ομάδες που φωνάζουν πολύ και περνούν στο κοινωνικό σύνολο και στις κοινωνικές αρχές την ξενοφοβία και το ρατσισμό. Εδώ θέλει αντίσταση και από τους φορείς, αλλά και από τα κινήματα, να γίνει στοιχείο του τρόπου διαβίωσης της κοινωνίας. Μιλάω, βέβαια, για οργανωμένες ρατσιστικές ομάδες. Δεν εντάσσω στους ακραίους εκείνους, που από άγνοια ή από συντηρητισμό, φοβούνται.
Ο υπερπληθυσμός στα νησιά, εκτός από τις ροές, οφείλεται και στη συμφωνία με την Τουρκία, που εμποδίζει τη μεταφορά των προσφύγων στην ενδοχώρα. Πέρυσι είχαν γίνει κάποιες διαβουλεύσεις με τον τούρκο πρόεδρο για άρση του περιορισμού. Πώς έχουν εξελιχθεί; Στη Κομισιόν τέθηκε εκ νέου το ζήτημα;Στην ενδοχώρα μπορούμε να μεταφέρουμε όσους έχει περαιωθεί η διαδικασία εξέτασης ασύλου τους και τους ευάλωτους. Δυστυχώς, τόσο από την Τουρκία όσο και από την ΕΕ, τίποτα άλλο δεν έχει γίνει δεκτό. Και δεν έχει γίνει δεκτό, γιατί θεωρούν ότι αν κάνουμε κάτι τέτοιο, θα δημιουργήσει πόλο έλξης προς τους πρόσφυγες. Είναι κυρίως ο φόβος των χωρών του Βίσεγκραντ ότι αυτό με τη σειρά του θα δημιουργούσε δευτερογενείς ροές στην Ευρώπη, γεγονός βέβαια που δεν έχει αποδειχθεί ποτέ. Φανταστείτε ότι από τις 15 Αυγούστου που έχουμε υπογράψει συμφωνία με τη Γερμανία για επιστροφή όσων φτάνουν εκεί με ελληνική αίτηση ασύλου, έχουν επιστραφεί μέχρι σήμερα μόνο 2. Ενώ την άλλη εβδομάδα θα φύγει αεροπλάνο από την Ελλάδα για οικογενειακή επανένωση προσφύγων στη Γερμανία. Το βασικό για εμάς είναι μια ολοκληρωμένη πολιτική από την Ευρώπη, ώστε να υπάρξουν κοινές λύσεις. Εμείς λέμε ότι μια ολοκληρωμένη πολιτική έχει τρία βασικά σημεία. Το ένα είναι το εξωτερικό, πώς παρεμβαίνεις δηλαδή ώστε να μην υπάρχουν πόλεμοι και άρα προσφυγικά κύματα. Αν επεκταθούν οι μάχες στο Ιντλίμπ, θα περάσουν πρόσφυγες στην Τουρκία, που έχει δηλώσει ότι δεν θα δεχθεί άλλους. Επίσης, το εξωτερικό κομμάτι αφορά και στο πώς φτιάχνεις συνθήκες για τους ανθρώπους να έχουν ζωή εκεί που βρίσκονται. Δεν αρκεί να δίνεις χρήματα σε κάποιες χώρες, πρέπει να ελέγχεις και αν πηγαίνουν, και πώς, σε αυτούς για τους οποίους τα δίνεις. Το δεύτερο σημείο σχετίζεται με τη διαχείριση των συνόρων. Σε αυτό εμείς έχουμε μια σταθερή θέση, ότι δηλαδή το βασικό ζήτημα είναι η εξέταση των αιτημάτων ασύλου. Είμαστε αντίθετοι σε αντιλήψεις που θέλουν εμπλοκή του στρατού. Να κάνει, δηλαδή, τι; Πέραν ότι υπάρχει και συνταγματικό κώλυμα στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, είναι αδύνατο να έρθει κάποιος και να μην εξεταστεί το αίτημά του. Με χαρά είδα τη δημοσκόπηση στην Ευρώπη, που δείχνει ότι η πλειοψηφία θέλει να φερόμαστε με ανθρωπισμό απέναντι στους πρόσφυγες. Αυτό κάνουμε, αλλά στις περιόδους αυξημένων ροών δημιουργεί πίεση στα κέντρα, καθώς οι υπηρεσίες δεν μπορούν να ανταποκριθούν τόσο καλά. Το τρίτο σημείο είναι η ανακατανομή και συνευθύνη των χωρών της Ευρώπης. Εκεί δίνεται μια μεγάλη πολιτική μάχη στην Ευρώπη, από τη μία πλευρά βρίσκονται οι προοδευτικές δυνάμεις και από την άλλη οι ακροδεξιές. Από την άποψη της ρητορικής, δυστυχώς πολλά στοιχεία τους παίρνει και η ΝΔ. Οι ακροδεξιές δυνάμεις ανθίστανται στην ανακατανομή και η υπόλοιπη Ευρώπη δεν παίρνει μέτρα. Δεν δέχεται τις προτάσεις τους, αλλά με εξαίρεση την ενεργοποίηση του άρθρου 7 για την έλλειψη κράτους δικαίου στην Ουγγαρία, δεν κάνει και κάτι. Εμείς έχουμε προτείνει να υπάρξουν κι άλλα μέτρα.
Να βρεθούν κοινές ευρωπαϊκές λύσειςΣτη συνάντησή σας με τον επίτροπο Αβραμόπουλου είπατε ότι η Κομισιόν υπερακόντισε, πώς πρόκειται δηλαδή να βοηθήσει την κατάσταση στην Ελλάδα;Ζήτησα κάποια πράγματα από την Κομισιόν: πρώτον, μια ισχυρή βοήθεια που στην ουσία θα κατευθυνθεί στην Ύπατη Αρμοστεία για τις μεταφορές μέχρι το τέλους του χρόνου, ώστε ο διεθνής διαγωνισμός που έχουμε βγάλει να ωριμάσει και να ολοκληρωθεί, για να το αναλάβει το ελληνικό κράτος. Τρεις χιλιάδες παραπάνω θέσεις σε διαμερίσματα, όπως είπαμε πριν, και ένα πρόγραμμα 5.000 θέσεων για αυτούς που έχουν πάρει άσυλο, αλλά διαμένουν μέχρι στιγμής σαν αιτούντες στα σπίτια, το οποίο θα ξεκινήσει το 2019. Στόχος είναι, δηλαδή, να ανοίξουμε μια στρόφιγγα και προς την ένταξη. Τέλος, ένα πρόγραμμα τριών μηνών που θα ξεκινήσει τον Οκτώβρη, ώστε να μην έχουμε πρόβλημα με τους ανθρώπους που έρχονται από τα νησιά. Η Κομισιόν απάντησε πως όλα αυτά θα τα εξετάσει μέσα στην επόμενη εβδομάδα με πολύ θετικό πνεύμα. Γι’ αυτό ανέφερα ότι υπερακόντισε σε σχέση με τα προηγούμενα, μένει βέβαια όλα αυτά να αποδειχθούν. Μας συνδέουν, όμως, με την Κομισιόν κι άλλα πράγματα, όπως η αντίληψη ότι πρέπει να βρεθούν κοινές ευρωπαϊκές λύσεις, ότι πρέπει δηλαδή να υπάρξει «Δουβλίνο 4», κάτι που ορισμένα κράτη - μέλη της ΕΕ δεν το δέχονται, ενώ το δέχεται το Ευρωκοινοβούλιο, ότι πρέπει να υπάρξει ένα κοινό ευρωπαϊκό σύστημα ασύλου και ότι πρέπει να υπάρξει ανακατανομή. Να πούμε ότι το πρόγραμμα μετεγκαταστάσεων έχει σταματήσει από τα μέσα του 2017. Πρακτικά ό,τι γίνεται, είναι σε εθελοντική βάση. Για αυτό εμείς θέτουμε το ζήτημα, και μάλιστα μέχρι τη δημιουργία ενός τέτοιου μηχανισμού ανακατανομής, θα πρέπει να υπάρξουν και ενδιάμεσα τέτοια μέτρα.
Είναι πιθανό να γίνει δεκτό κάτι τέτοιο; Οι συσχετισμοί δυνάμεων στην Ευρώπη φαίνεται να κινούνται σε άλλη κατεύθυνση, μιλούν για πλατφόρμες αποβίβασης και αποτροπή.Είναι πιθανό. Είμαι 60-70% σίγουρος ότι θα υπάρξει ένας ενδιάμεσος μηχανισμός όσον αφορά την κεντρική και δυτική Μεσόγειο. Για την Ελλάδα, οι εταίροι μας λένε ότι υπάρχει η συμφωνία ΕΕ-Τουρκίας, διαστρέφοντας κομμάτια αυτής. Εστιάζουν, δηλαδή, στις επιστροφές προς την Τουρκία, ενώ αυτό δεν αποτελεί την καρδιά της συμφωνίας, είναι ένας διορθωτικός μηχανισμός μόνο. Η καρδιά της συμφωνίας είναι ότι δίνονται χρήματα για την Τουρκία, όχι στην κυβέρνηση, για να παρέχει φιλοξενία και στήριξη στους πρόσφυγες. Αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη ρίχνονται διάφορες ιδέες. Μερικές φορές, κάποιες τεχνοκρατικές ιδέες πιθανά να είναι «καλής» θέλησης, υπάρχουν και κακής θέλησης, οι οποίες όμως δεν γίνονται μετά από καθαρή εξέταση. Στην τελευταία συνάντηση της Ευρώπης με τις χώρες της Β. Αφρικής το αποτέλεσμα στο ζήτημα των πλατφορμών ήταν, φυσιολογικά και αναμενόμενα, αρνητική, γιατί είτε θα δημιουργούνταν υπερ-κέντρα που μετά από ένα διάστημα θα ξεχειλίσουν, έχουμε εμπειρία εμείς σε αυτό, ή θα δημιουργήσουν καινούργιες ροές προς τα εκεί και θα ανέβαζαν τις τιμές των διακινητών. Ύστερα, οι ακροδεξιοί της Ευρώπης ενώ δείχνουν σε πολιτικό επίπεδο να συμφωνούν, στο πεδίο διαφωνούν. Και είναι λογικό αν σκεφτούμε την εθνικιστική αντίληψη, ο Σαλβίνι για παράδειγμα λέει κανένας μετανάστης στην Ιταλία, αλλά επειδή έχει μετανάστες, ζητά ανακατανομή, μέτρο που διαφωνεί κάθετα ο έτερος ακροδεξιός Ορμπάν της Ουγγαρίας.
Ενίσχυση των επιτροπών προσφυγώνΠηγαίνοντας στο εσωτερικό πάλι, ο υπερπληθυσμός στα νησιά σχετίζεται και με το κατά πόσο γίνεται γρήγορα η εξέταση του ασύλου, ή η καταγραφή τους ως ευάλωτοι για να φύγουν. Σκοπεύει το υπουργείο να αυξήσει το προσωπικό της Υπηρεσίας Ασύλου για να βελτιωθεί η κατάσταση;Η καθυστέρηση στην καταγραφή των ευάλωτων οφείλεται περισσότερο στις ιατρικές εξετάσεις. Αυτό το διάστημα το υπουργείο Υγείας βρίσκεται σε μια διαδικασία πρόσληψης γιατρών που θα εμπλακούν και σε αυτή την υπηρεσία, με πολύ καλύτερους μισθούς, και ήδη περίπου 12 γιατροί διατίθενται στα ΚΥΤ από το υπουργείο Άμυνας. Ξαναλέω, όμως, ότι όλα έχουν να κάνουν με τις ροές. Δεν θέλω να ανησυχήσω κανέναν, αλλά η αυξομείωση των ροών έχει πολλή μεγάλη σημασία και οι ηρωικές προσπάθειες που κάνουν οι άνθρωποι που δουλεύουν μέσα στο πεδίο, δεν μπορούν να καλύψουν πάντα το πρόβλημα. Ειδικά τώρα για το άσυλο, στέλνουμε στη Μόρια δύο παραπάνω επιτροπές ασύλου και το δεύτερο ζήτημα είναι οι επιτροπές προσφυγών, όπου μέχρι τις 15 Οκτωβρίου θα δημιουργήσουμε άλλες 8 επιτροπές προσφυγών, εκ των οποίων οι 2 θα καταπιάνονται μόνο με τις προσφυγές στη Λέσβο, μία με τη Χίο, μία με τη Σάμο και μία με την Κω και τη Λέρο μαζί. Αυτό θα επιταχύνει τη διαδικασία, αλλά πρέπει να πούμε ότι ήδη μετά τον καινούργιο νόμο η διαδικασία δίνει αποτελέσματα. Έχουμε, δηλαδή, μια αύξηση 25-30% στη λήψη αποφάσεων και 50% στις επιδόσεις των αποφάσεων. Σίγουρα, όμως, το υπουργείο έχει πάρα πολλές κενές οργανικές θέσεις. Βρισκόμαστε σε επαφή με τον πρωθυπουργό και με το υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης, ώστε το υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής να είναι από τα υπουργεία προτεραιότητας για τους επιτυχόντες του ΑΣΕΠ, αλλά και για νέες προσλήψεις που θα στελεχώσουν τις υπηρεσίες του στο πεδίο.
Μέχρι τώρα τα διαμερίσματα είναι μόνο για αιτούντες άσυλο, ενώ σιγά – σιγά αυξάνονται οι κατέχοντες άσυλο. Είπατε πριν για δημιουργία 5.000 θέσεων για αυτούς, υπάρχει πρόβλεψη για αύξηση αυτών των θέσεων, που θα χρειαστεί στο μέλλον, και εν γένει σχέδιο για την ένταξή τους;Ένα από τα μεγάλα προβλήματα που είχαμε την προηγούμενη τριετία, και οι τρεις υπουργοί που περάσαμε από αυτό το πόστο, ήταν το ζήτημα της ένταξης. Εμείς έχουμε κλείσει και υλοποιούμε το πιλοτικό πρόγραμμα Ήλιος, που προβλέπει τρεις βασικές ενότητες: ελληνομάθεια, καταγραφή δεξιοτήτων και ικανοτήτων, και δυνατότητα πρόσβασης στην αγορά εργασίας. Το ζήτημα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε, είναι ότι κάποιες χιλιάδες άνθρωποι που έχουν πάρει άσυλο διαμένουν στα διαμερίσματα σαν αιτούντες ακόμα, οι 5.000 θέσεις λοιπόν έρχονται να λύσουν αυτό το πρόβλημα. Για έξι μήνες δηλαδή θα μένουν σε διαμερίσματα και συγχρόνως θα μπουν στο πρόγραμμα ένταξης, μετά θα είναι όπως οι υπόλοιποι κάτοικοι της χώρας και θα μπορούν να απευθυνθούν στις υπηρεσίες του κοινωνικού κράτους, να πάρουν το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης κτλ.
Δεν υπάρχει τίποτα αδιαφανέςΌλα τα μέτρα που συζητάμε, άπτονται και του ζητήματος της χρηματοδότησης. Η ΝΔ κατηγόρησε την κυβέρνηση για διασπάθιση χρήματος στο προσφυγικό.Η απάντηση που δώσαμε είναι πολύ συγκεκριμένη. Η τακτική χρηματοδότηση ήταν 420-430 εκατ. μέχρι το 2020, μετά από διαπραγματεύσεις με την Κομισιόν καταφέραμε μια αύξηση στα 566 εκατ. Από αυτά έχουμε απορροφήσει, δαπανήσει -και ελεγχθεί από την Κομισιόν- το 35%. Άρα, ο έλεγχος έχει γίνει από την Κομισιόν και θα έπρεπε να ρωτήσουν αυτήν, που θα τους απαντούσε ότι ήμασταν άριστοι σε αυτό. Η έκτακτη χρηματοδότηση ήταν 570 εκατ., από αυτά τα 388 έχουν δοθεί στην Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ και στο Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης, που δεν ελέγχονται από το ελληνικό κράτος. Η ΝΔ, δηλαδή, κατηγορεί αυτούς για διασπάθιση χρήματος; Τα υπόλοιπα 182 εκατ. έχουν πάει κατά κύριο λόγο στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, που έστησε όλους τους καταυλισμούς στην Ελλάδα, σίτισε και δημιούργησε και τις υποστηρικτές υπηρεσίες των δομών αυτών, και για τα οποία χρήματα πάλι έχει ελεγχθεί από την Κομισιόν και είχε πάρει άριστα. Συγχρόνως, έχουν πάει χρήματα στο υπουργείο Υγείας, Παιδείας, στην ελληνική αστυνομία και όλα αυτά ελέγχονται διπλά και από τη διαχειριστική επιτροπή και από την Κομισιόν. Δεν υπάρχει τίποτα το αδιαφανές, μάλλον υπάρχει τεμπελιά από τη μεριά της ΝΔ και άλλων να κοιτάξουν τη Διαύγεια. Έδωσα στη δημοσιότητα πού έχουν κατευθυνθεί οι πόροι από τα Ευρωπαϊκά Ταμεία, σε ποια υπουργεία, σε ποιους διεθνείς οργανισμούς, σε ποιες διεθνείς ΜΚΟ. Αντί να ψεύδονται φωνάζοντας, ας τα ελέγξουν συγκεκριμένα.