Επιμέλεια: Λιάνα Μαλανδρενιώτηlianam@otenet.grΠόλεμος και Ειρήνη ΙΟ φετινός θεματικός κύκλος συναυλιών της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών με τίτλο «Πόλεμος και Ειρήνη» πραγματοποιείται με αφορμή τη συμπλήρωση ενός αιώνα από το τέλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου και εγκαινιάζεται με ένα πρόγραμμα συμφωνικής και κινηματογραφικής μουσικής που σχετίζεται με τον αιματηρό αυτό πόλεμο, που σφράγισε την ευρωπαϊκή ιστορία.
Αυτός ο θεματικός κύκλος θα ολοκληρωθεί σε τρεις συναυλίες, περιλαμβάνοντας έργα εμπνευσμένα από συγκρούσεις πολεμικές και κοινωνικές. Με το -βαθύ γνώστη της 7ης τέχνης- και αγαπημένο στο ελληνικό κοινό, αρχιμουσικό, Φρανκ Στρόμπελ, να διευθύνει την πρώτη συναυλία με έξοχα δείγματα κινηματογραφικής και συμφωνικής μουσικής. Ανάμεσά τους η σουίτα από τον «Λόρενς της Αραβίας» και «Το Βαλς» του Μορίς Ραβέλ. Μια συγκινησιακά φορτισμένη βραδιά που κορυφώνεται με την ερμηνεία και προβολή του εμβληματικού «Shoulder arms» του Τσάρλι Τσάπλιν (1889-1977).
Το 1918 ο μεγάλος Τσάρλι Τσάπλιν παρουσιάζει την κωμική ταινία του «Shoulder arms», στην οποία πρωταγωνιστεί. Ο γνωστός μας Σαρλό βρίσκεται στο γαλλικό μέτωπο ως στρατιώτης. Μεταμφιεσμένος σε δέντρο περνά τις γραμμές του γερμανικού στρατού και κατορθώνει να απαγάγει τον Κάιζερ και τον στρατάρχη Χίντενμπουργκ, αλλά τελικά συνειδητοποιεί πως όλα αυτά ήταν απλώς και μόνο ένα όνειρο. Η μουσική που ο ίδιος ο Τσάπλιν συνέθεσε για την ταινία φανερώνει το ταλέντο του δημιουργού της στη σύνθεση εμβατηρίων, ενώ τα κωμικά της στοιχεία διακωμωδούν την «άκαμπτη» στρατιωτική ζωή. Ο Τσάπλιν συνέθεσε μουσική και για τις δύο αντίπαλες πλευρές, μεριμνώντας για την εμφανή στιλιστική τους διαφοροποίηση.
Την Κυριακή 14 Οκτωβρίου, στις 7.30μμ, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, αίθουσα Χ. Λαμπράκης. Τιμές εισιτηρίων: από 15 έως 30 ευρώ και 5 ευρώ (εκπτωτικό).
Ο Σαρλ Αζναβούρ ταξίδεψε για τη χώρα του ΠοτέΜας έκανε όλους να ονειροπολήσουμε και να τραγουδήσουμε μαζί του παθιασμένα, για μια ανέμελη ζωή. Περπατήσαμε στα στενά της Μονμάρτης και ποζάραμε όλο σκέρτσο σε κάποιον πλανόδιο ζωγράφο, ενώ οι ανθισμένες πασχαλιές έραιναν το τοπίο. Οι πασχαλιές μαράζωσαν. Ο μποέμ τύπος το έσκασε για ακόμη μια φορά, σε ένα ταξίδι δίχως επιστροφή. Σίγουρα όμως εκεί που πήγε είναι όλα έτσι όπως τα φαντάζεται, γεμάτα έρωτα.
Ο δικός μας Σαρλ μας άφησε την περασμένη Κυριακή, το βράδυ της 1ης Οκτωβρίου σε ηλικία 94 χρονών. Για κάποιο λόγο αυτός ο άνθρωπος μας έδινε την εντύπωση ότι θα ζούσε για πάντα. Ο αιώνιος νέος, πλάσμα γεμάτο ενέργεια, χιούμορ, έρωτα, αυτοπεποίθηση και μια καρδιά τόσο μεγάλη που ήταν παράδειγμα προς μίμηση. Μια φιγούρα που έχει μείνει στην ανθρωπότητα όχι μόνο για το καλλιτεχνικό της στίγμα, αλλά και για το φιλανθρωπικό. Αυτός ήταν ο Σαρλ Αζναβούρ που όλοι ξέραμε και αγαπήσαμε.
Οι γονείς του ήταν Αρμένιοι -η καταγωγή της μητέρας του μάλιστα ήταν από την Σμύρνη. Ο πατέρας του Μιχαήλ ήταν τραγουδιστής για πολλά χρόνια σε παρισινά ρεστοράν, κάτι που αποδείχτηκε καθοριστικό για τον μικρό Σαρλ.
Σε ηλικία μόλις εννέα ετών, παράτησε το σχολείο και άρχισε να τραγουδάει σε ρεστοράν και κλαμπ μαζί με τον μπαμπά του και η δίνη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου τον βρήκε έφηβο πια. Στο σπίτι τους κρύβονταν κατά καιρούς Αρμένιοι, Εβραίοι, Ρώσοι και κουμουνιστές, ενώ ο πατέρας του ήταν ενεργό μέλος της γαλλικής Αντίστασης. Η γνωριμία του με την Εντίθ Πιαφ, όταν άνοιγε το πρόγραμμά της στο Moulin Rouge, θα αποδειχτεί καταλυτική αφού θα γίνει κολλητός της φίλος. Μένουν μαζί, πλατωνικά μόνο, σχεδόν εννιά χρόνια. Αυτή θα του δείξει πώς να τελειοποιήσει τη φωνή του, πώς να δουλεύει τη χροιά της, πώς να κινείται πάνω στη σκηνή και πώς να βγάζει το καλύτερο από τις φωνητικές του χορδές.
Ο Αζναβούρ είναι έτοιμος στις αρχές της δεκαετίας του ‘50, όχι όμως και οι κριτικοί που τον «θάβουν» σε εφημερίδες και ραδιόφωνα, μη μπορώντας να προβλέψουν ότι αυτός ο Αρμένης με τη φωνή τενόρου θα σαρώσει τα πάντα στο πέρασμά του.
Από τότε η καλλιτεχνική του εξέλιξη υπήρξε αλματώδης. Ξεκίνησε να γράφει τραγούδια, που χαρακτηρίστηκαν, λόγω του ύφους τους, «θλιμμένα τραγούδια» (tristesse chansons). Παγκόσμιες επιτυχίες που σημάδεψαν τη δεκαετία του 1960 ήταν το «La Mama» (1963) και το «For me, Formidable» (1964). Ήταν ίσως ο πρώτος άνδρας ερμηνευτής που τραγούδησε για την ομοφυλοφυλία («Comme ils disent»), το σεξ, το βιασμό και την κοινωνική προκατάληψη με τραγούδια που δύσκολα θα επέλεγαν να πουν άλλοι διάσημοι Γάλλοι τραγουδιστές. «Μάλλον είναι κάτι σαν αρρώστια, να γράφω και να μιλάω για πράγματα που δεν πρέπει, αλλά ήθελα να σπάσω κάθε ταμπού» είπε σε μια από τις τελευταίες συνεντεύξεις της μυθικής ζωής του.
Είχε αφιερώσει τη ζωή του στο να βοηθήσει την Αρμενία, οργανώνοντας φιλανθρωπικές εκδηλώσεις για να συγκεντρώσει χρήματα για τα θύματα του σεισμού το 1988. Όσο ζούσε ποτέ δεν ξέχασε τον τόπο που έζησαν οι πρόγονοί του. Το 1995 έγινε πρέσβης καλής θέλησης της Αρμενίας στην Ουνέσκο, καθώς επίσης και μόνιμος αντιπρόσωπος της Αρμενίας στον ΟΗΕ.
Έφυγε και φτωχύναμε. Τα τραγούδια του όμως θα συνεχίζουν να ταξιδεύουν σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του πλανήτη μας. Πάει να συναντήσει σε ένα άλλο Παρίσι, την Πιαφ και τον Μουστακί. Δραπετεύοντας, με το χαρακτηριστικά γλυκόπικρο ύφος του, μας υπόσχεται: Και μένω τώρα χαμένος χωρίς να ξέρω πού να πάω, να γυρεύω με τα μάτια ουρανό, μα η καρδιά μου να μένει στη γη. «Hier encore» (1964).
Δέσποινα Αρκουλάκη «Άξιον εστί» και «Αποκάλυψη» σε πρώτη εκτέλεση Τέσσερις αναγνωρισμένοι έλληνες καλλιτέχνες με διεθνή πορεία, ο ηθοποιός Νίκος Καραθάνος, ο τραγουδιστής Βασίλης Παπακωνσταντίνου, ο βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς και ο μαέστρος Γιώργος Πέτρου δημιούργησαν μια κορυφαία dream team που θα αναμετρηθεί, με ένα από τα έργα-ορόσημα της μεταπολεμικής μας ιστορίας, Το «Άξιον εστί» (1964) του Μίκη Θεοδωράκη σε ποίηση Οδυσσέα Ελύτη. Σε αυτή την συναυλία που αποτελεί το μουσικό γεγονός του φετινού φθινοπώρου, συμμετέχουν ακόμη οι πολυβραβευμένοι Μουσικοί της Καμεράτας - Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής και η καταξιωμένη Χορωδία των Μουσικών Συνόλων του Δήμου Αθηναίων υπό τον Σταύρο Μπερή.
Το ίδιο βράδυ θα ακουστεί επίσης σε ιστορική α΄ παγκόσμια εκτέλεση το μοναδικό έργο του μεγάλου συνθέτη που δεν έχει παρουσιαστεί ποτέ: το μνημειώδες συμφωνικό ορατόριο «Αποκάλυψη - Ωδή στον Μπετόβεν» για ορχήστρα εγχόρδων, αφηγητή και χορωδία (1945).
Την Παρασκευή 12 Οκτωβρίου, στις 8.30μμ, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, αίθουσα Χ. Λαμπράκης. Tιμές εισιτηρίων: από 12 έως 35 ευρώ, 9 ευρώ (φοιτητές, νέοι έως 25 ετών, άνεργοι, ΑΜΕΑ, 65+, πολύτεκνοι).
Έλλη ΠαπακωνσταντίνουODC EnsembleΤραγουδιστές, εικαστικοί, περφόρμερ –ανάμεσά τους και ο Blaine L. Reininger, ιστορικό στέλεχος των Tuxedomoon– συμπράττουν σε μια σύγχρονη ανατρεπτική όπερα-περφόρμανς με κυβερνο-πανκ αισθητική, η οποία εμπνέεται από «Το σπήλαιο», το αλληγορικό κείμενο του Πλάτωνα. Η πολυβραβευμένη, καινοτόμος Ομάδα ODC (ODC Ensemble), που ιδρύθηκε από την Έλλη Παπακωνσταντίνου (Fulbright Artist’s Award 2018-2019), φέρνει στο σήμερα την αιώνια σύγκρουση Γνώσης και Αλήθειας με την παραμόρφωσή τους στο χαοτικό κόσμο των fake news και της fake life του διαδικτύου.
Πρόκειται για μια νέα όπερα για 4 φωνές, σαντούρι, πιάνο και live electronics σε σύλληψη, λιμπρέτο, σκηνοθεσία Έλλης Παπακωνσταντίνου και μουσική σύνθεση-ενορχήστρωση Τηλέμαχου Μούσα. Τα σκηνικά, τα κοστούμια και τα βίντεο (design & real-time) είναι του Παντελή Μάκκα. Στην παράσταση συμμετέχουν οι περφόρμερ-μουσικοί: Blaine L. Reininger (pedals & effects), Αναστασία Κατσιναβάκη (πιάνο, μουσική διδασκαλία), Βιβή Πέτση, Μαριλένα Χρυσοχοΐδη (σαντούρι). Τις φιγούρες θεάτρου σκιών σχεδίασε και κατασκεύασε ο Τάσος Κώνστας. Τους φωτισμούς υπογράφει η Ολυμπία Μυτιληναίου.
Τρίτη 9 και Τετάρτη 10 Οκτωβρίου, στις 9μμ, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, αίθουσα Ν. Σκαλκώτας. Τιμές εισιτηρίων: 10 και 15 ευρώ, 7 ευρώ (φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ).