Της Ερμίνας Κυπριανίδου*Γενιές και γενιές Ελλήνων έμαθαν πως η έναρξη ενός πολέμου, αυτή που συνέβη στις 28 Οκτωβρίου 1940, με το «Όχι» απέναντι στους ιταλούς φασίστες και τους γερμανούς ναζιστές, είναι σημαντικότερη από τη νικηφόρα έκβαση του πολέμου ενάντια στον ολοκληρωτισμό, που επισφραγίστηκε με την απελευθέρωση της Αθήνας στις 12 Οκτωβρίου 1944.
Ωστόσο, «ο αγώνας του ανθρώπου ενάντια στην εξουσία είναι ο αγώνας της μνήμης ενάντια στη λήθη», έχει πει ο νομπελίστας Μίλαν Κούντερα -και σε αυτήν ακριβώς την αποκατάσταση της ιστορικής μνήμης στοχεύουν οι εκδηλώσεις «12 Οκτωβρίου - Η Αθήνα ελεύθερη», που φέτος διεξάγονται για τέταρτη χρονιά, με τη συμβολή φορέων, όπως το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία, η Περιφέρεια Αττικής, ο Δήμος Αθηναίων, τα Γενικά Αρχεία του Κράτους και η ΕΡΤ.
Διάσωση της ιστορικής μνήμηςΜε εκθέσεις φωτογραφικού και αρχειακού υλικού, συναυλίες, ιστορικούς περιπάτους, δημόσιες συζητήσεις με ειδικούς επιστήμονες, προβολή ντοκιμαντέρ και ταινιών και άλλες δράσεις, στο Μέγαρο Μουσικής, στο Πάρκο Ελευθερίας, στο Ζάππειο, στο Σκοπευτήριο Καισαριανή, στο Πεδίον του Άρεως, οι κάτοικοι της Αθήνας έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν τα σημαντικότερα γεγονότα της Κατοχής, της Αντίστασης και της Απελευθέρωσης. Τους δίνεται η δυνατότητα -που για δεκαετίες είχαν αποστερηθεί- στην πόλη τους, την Αθήνα, να συνειδητοποιήσουν τι σημαίνουν φασιστική και ναζιστική θηριωδία και πόσες θυσίες χρειάστηκαν για ν’ ανασάνουν ξανά ελεύθεροι οι λαοί. Να ανακαλύψουν την ανάπτυξη στην Ελλάδα ενός από τα μεγαλύτερα αντιστασιακά κινήματα της κατεχόμενης Ευρώπης, κατά την περίοδο του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου.
Ειδικά για τους νέους ανθρώπους, η άρτια ανασύσταση της ιστορικής μνήμης της πόλης με τις εκδηλώσεις «12 Οκτωβρίου - Η Αθήνα ελεύθερη», με τα μουσικά σχολεία της Αθήνας, με επισκέψεις σχολείων, με τη συμμετοχή πολλών φορέων, είναι μια σημαντική συμβολή και για το σήμερα και το αύριο, σε μια περίοδο που οι νοσταλγοί του ολοκληρωτισμού, οι κήρυκες του ρατσιστικού λόγου, οι πολέμιοι της Δημοκρατίας, επιχειρούν να επιβάλλουν το ολοκληρωτικής κοπής αφήγημά τους.
Κεντρικό σημείο αναφοράς των εκδηλώσεων είναι ένα κτίριο με ιδιαίτερο συμβολισμό για την ιστορία της Αθήνας, το Κτίριο 6, πρώην ΕΑΤ-ΕΣΑ, στο πάρκο Ελευθερίας. Ο χώρος στον οποίο βασανίστηκαν άγρια εκατοντάδες αγωνιστές κατά της Χούντας. Ακριβώς για να τονιστεί ότι ο αγώνας ενάντια στο ναζισμό και το φασισμό δεν είναι μόνο «θέμα εισβολής και κατοχής ξένων δυνάμεων», αλλά ότι είναι συνεχής και αδιάλειπτος, σε κάθε μικρή και μεγάλη έκφανση της ζωής της πόλης. Στόχος της έκθεσης με τίτλο «14 ιστορίες αντίστασης» είναι, μέσα από την επιλογή 14 προσωπικών ιστοριών από τις χιλιάδες ιστορίες αντίστασης, η σκιαγράφηση του κεντρικού ρόλου που διαδραμάτισαν άτομα διαφορετικών κοινωνικών και ιδεολογικών καταβολών, διαφορετικής ηλικίας και φύλου. Η πλειοψηφία των ιστοριών αφορούν άγνωστους αγωνιστές και αγωνίστριες της ελληνικής αντίστασης. Στην έκθεση συναντούμε ιστορίες μικρασιατών προσφύγων, εργατών/τριών και φοιτητών/τριών, που διεκδίκησαν, πέρα από τον πρωταρχικό στόχο της απελευθέρωσης, την ικανοποίηση του οράματος για μια δημοκρατική μεταπολεμική Ελλάδα. Μια Ελλάδα, που θα άφηνε οριστικά πίσω της το πρόσφατο τραυματικό παρελθόν της Μικρασιατικής Καταστροφής, των κοινωνικών ανισοτήτων που προκάλεσε η πτώχευση του ελληνικού κράτους το 1932, των αλλεπάλληλων στρατιωτικών κινημάτων και της δικτατορίας του Ιωάννη Μεταξά.
Οι ιστορίες της έκθεσης σκιαγραφούν, επίσης, τη συμμετοχή της νεολαίας και των γυναικών στην Αντίσταση. Συμμετοχή που βιώνεται ως ενηλικίωση και χειραφέτηση, το δράμα των Εβραίων της πόλης, το δυναμικό αντιστασιακό κίνημα των αναπήρων του αλβανικού μετώπου και την τύχη των φυλακισμένων και εκτοπισμένων κομμουνιστών της δικτατορίας του Ιωάννη Μεταξά. Γίνεται, αναφορά σε γεγονότα σταθμούς της Αντίστασης σε Αθήνα και Πειραιά, όπως η ανατίναξη των γραφείων της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ από μέλη της ΠΕΑΝ, το μπλόκο της Κοκκινιάς, η εκτέλεση των 200 κομμουνιστών στο Σκοπευτήριο της Καισαριανής την Πρωτομαγιά του 1944, η μάχη του ΕΛΑΣ στην Καλλιθέα, η διαδήλωση της 22ας Ιουλίου του 1943. Παράλληλα, προσεγγίζονται και σκοτεινές πτυχές της περιόδου 1941 – 1944, όπως ο δωσιλογισμός, ο ρόλος των κατοχικών κυβερνήσεων, των ταγμάτων και σωμάτων Ασφαλείας και η συνεργασία τους με τους Ναζί.
Ανάπτυξη της ιστορικής κουλτούραςΜέσα από έντυπα και προκηρύξεις αντιστασιακών οργανώσεων, έγγραφα των ελληνικών κατοχικών αρχών, φωτογραφίες από αρχειακούς φορείς και ιδιώτες, χάρτες και έργα τέχνης, οι 14 αυτές «ψηφίδες» συνθέτουν το πολύμορφο πλαίσιο του αντιστασιακού φαινόμενου στην πόλη.
Στόχος του όλου εγχειρήματος, πέρα από την κάλυψη ενός μεγάλου κενού στην ιστορική μνήμη, είναι να προσφέρουμε στους πολίτες της Αθήνας ότι πιο νέο έχει αναδείξει η ιστορική έρευνα συμβάλλοντας στην ανάπτυξη της ιστορικής κουλτούρας. Είναι το ελάχιστο που μπορούμε να κάνουμε για να τιμήσουμε τη μνήμη των ανθρώπων που έδωσαν τη ζωή τους για την απελευθέρωση της πατρίδας τους.
Στο πλαίσιο αυτό καλούμε όλους τους πολίτες της Αθήνας να πάρουν μέρος στις δράσεις που οργανώνονται, ώστε η επέτειος αυτή να καθιερωθεί ως μια γιορτή των Αθηναίων, η οποία μπορεί να λειτουργήσει και ως πιλότος για την καθιέρωση αντίστοιχων εκδηλώσεων σε άλλες πόλεις της Ελλάδας.
*Αντιπεριφερειάρχη Κεντρικού Τομέα Αθηνών