Ξεκινά από αύριο η εκπαίδευση των παιδιών προσφύγων και στα νησιά πρώτης υποδοχής, παρά τις ρατσιστικές αντιδράσεις και δηλώσεις από μερίδα γονέων στη Χίο και την ΕΛΜΕ Λέσβου



 

Εν μέσω των μεγάλων προβλημάτων που συνεχίζουν να χαρακτηρίζουν τις συνθήκες διαβίωσης των προσφύγων σε αρκετές δομές φιλοξενίας στην ενδοχώρα και σε όλα τα Κέντρα Υποδοχής και Ταυτοποίησης (ΚΥΤ) των νησιών, πρόκειται να ξεκινήσει από αύριο, Δευτέρα, η λειτουργία των Δομών Υποδοχής για την Εκπαίδευση των Προσφύγων (ΔΥΕΠ), δηλαδή oι απογευματινές προενταξιακές τάξεις για τους νεοεισερχόμενους πρόσφυγες. Φέτος, μάλιστα, για πρώτη φορά η λειτουργία των ΔΥΕΠ θα πραγματοποιηθεί και στα πέντε νησιά πρώτης υποδοχής, που μέχρι τώρα τα παιδιά στην καλύτερη περίπτωση έρχονταν σε επαφή με την εκπαίδευση μόνο μέσω άτυπων προγραμμάτων στα ΚΥΤ.

Έγκαιρη έναρξη, άκαιρες αντιδράσεις

«Τα προηγούμενα χρόνια η λειτουργία των ΔΥΕΠ έγινε με μεγάλη καθυστέρηση. Υπήρχαν τάξεις που ξεκίνησαν τα μαθήματα τον Δεκέμβριο, και άλλες τον Μάρτιο, με αποτέλεσμα πολλά παιδιά να βρίσκονται εκτός σχολείου για μεγάλο χρονικό διάστημα. Ενώ για τα παιδιά των ΚΥΤ δεν υπήρχε καθόλου τέτοια πρόβλεψη. Φέτος το υπουργείο Παιδείας μπορούμε να πούμε ότι έκανε έγκαιρα τις απαραίτητες προσλήψεις σε εκπαιδευτικούς και οι ΔΥΕΠ θα ξεκινήσουν νωρίς», σχολιάζει στην «Εποχή», η εκπαιδευτικός Ελένη Ζωγραφάκη, μέλος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ).
Σημαντικός παράγοντας που συνέβαλλε στον καλύτερο προγραμματισμό φέτος, σύμφωνα με την Αγγελική Αρώνη, προϊσταμένη του Τμήματος Συντονισμού της Εκπαίδευσης Προσφύγων του υπουργείου Παιδείας, ήταν η ψήφιση του νόμου 4547 το καλοκαίρι, που «θεσμοθετεί πια και επίσημα την υποχρεωτική εκπαίδευση των προσφύγων».
Σε αυτό το θετικό βήμα δυστυχώς 1.130 γονείς από τη Χίο αντέδρασαν αρνητικά, στέλνοντας εξώδικο που ζητά η λειτουργία των ΔΥΕΠ να γίνει μέσα στο ΚΥΤ της ΒΙΑΛ, ωθώντας ουσιαστικά στη γκετοποίηση των παιδιών και μάλιστα στις άθλιες συνθήκες που επικρατούν στο κέντρο λόγω του υπερπληθυσμού. Η απάντηση στο ρατσιστικό εξώδικο ήταν άμεση τόσο από πολιτικούς φορείς του νησιού, όσο και από την υπόλοιπη τοπική κοινωνία και τους εκπαιδευτικούς των σχολείων που πρόκειται να λειτουργήσουν οι ΔΙΕΠ, με τον Σύλλογο Δασκάλων και Νηπιαγωγών Χίου συγκεκριμένα να δηλώνει σε ανοιχτή επιστολή του πως: «Μέσα σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες, η αποκαλούμενη “Παγχιακή Επιτροπή Αγώνα”, προσφέρει κάκιστες υπηρεσίες στο νησί (…) βάζοντας στον προκρούστη της δημοκρατικοφάνειας και της κοσμοπολίτικης υποκρισίας, το βασικό ανθρώπινο δικαίωμα,  αυτό της εκπαίδευσης των παιδιών».
«Οι αντιδράσεις που βλέπουμε στη Χίο νομίζω δεν είναι διαφορετικό φαινόμενο από αυτές που είδαμε στα σχολεία της ενδοχώρας το 2016, όταν πρωτοξεκίνησαν να λειτουργούν οι ΔΥΕΠ. Όπως, λοιπόν, οι υπόλοιποι γονείς μετά την επαφή με τους πρόσφυγες και την υλοποίηση των τάξεων σε εκείνες τις περιπτώσεις κατάλαβαν ότι δεν υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας και φόβου και πλέον δεν έχουμε καμία αντίδραση, έτσι θα γίνει και με την περίπτωση της Χίου», επισημαίνει η Αγγελική Αρώνη για το πώς στην πράξη απομονώνονται οι ρατσιστικές στάσεις.

Ζήτημα είναι η ένταξη των παιδιών

Συνολικά για τη φετινή χρονιά αναμένεται να λειτουργήσουν ΔΥΕΠ σε 137 σχολικές μονάδες της χώρας. Σε κάποιες περιπτώσεις, η έναρξη μπορεί να μην γίνει τη Δευτέρα, π.χ. στη Σάμο λόγω εκκρεμότητας στο θέμα της μεταφοράς των παιδιών, αλλά σύντομα το επόμενο διάστημα, καθώς υπάρχει μια διαφοροποίηση στην ετοιμότητα τόσο των κέντρων φιλοξενίας, όσον αφορά την ολοκλήρωση στους εμβολιασμούς των παιδιών, όσο και στην επάρκεια των ειδικοτήτων στις σχολικές μονάδες, σύμφωνα με την προϊσταμένη του αρμόδιου τμήματος του υπουργείου.
Σημειώνεται, όμως, πως η δημιουργία των ΔΥΕΠ έχει δεχθεί κριτική και από φιλοπροσφυγική σκοπιά, καθώς υπάρχει φόβος για περιθωριοποίηση των παιδιών με αυτό τον τρόπο, αφού δεν θα είναι μαζί με τους υπόλοιπους συνομήλικούς τους στις πρωινές τάξεις. Η Πανελλήνια Επιστημονική Ένωση Διευθυντών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης με ανακοίνωσή της «ζητά την άμεση κατάργηση των ΔΥΕΠ και την εγγραφή και φοίτηση όλων των προσφυγόπουλων στο κανονικό πρωινό πρόγραμμα των σχολικών μονάδων, μέσω της λειτουργίας του δοκιμασμένου και επιτυχημένου υποστηρικτικού θεσμού των τάξεων υποδοχής».
Παρόλα αυτά, όπως επισημαίνει η Ελένη Ζωγραφάκη, «αποτελεί θετική εξέλιξη καταρχήν ότι από το νόμο ορίζεται οι ΔΥΕΠ να αφορούν μόνο τον πρώτο χρόνο των παιδιών στη χώρα και έπειτα τα παιδιά μπαίνουν κανονικά σε τάξεις υποδοχής στα πρωινά τμήματα των σχολείων. Με αυτόν τον τρόπο οι ΔΥΕΠ είναι μια καλή πρακτική, γιατί το ζήτημα είναι να εντάξεις τα παιδιά, χωρίς όμως να τα κάνεις να νιώσουν απομονωμένα και περιθωριοποιημένα μέσα στο σχολείο, επειδή δεν τους είχες δώσει πριν τα κατάλληλα εφόδια. Το ζητούμενο είναι να έχεις κάνει μια καλή δουλειά, με κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό, ώστε η ένταξή τους να είναι αποτελεσματική».

Συμμετοχή και της τοπικής αυτοδιοίκησης

Φέτος, οι τάξεις υποδοχής προσφύγων έχουν ξεκινήσει κανονικά τα μαθήματα από τις 11 Σεπτεμβρίου, που άνοιξαν τα σχολεία, και αφορούν περίπου 1.000 σχολικές μονάδες. Πρόκειται, δηλαδή, για τα πρωινά κανονικά τμήματα των σχολείων, όπου πηγαίνουν και τα παιδιά πρόσφυγες που έχουν παρακολουθήσει ήδη τις ΔΥΕΠ, με μόνη διαφορά ότι στο δίωρο της γλώσσας είναι σε ξεχωριστή τάξη αλλόγλωσσων, καθώς κρίνεται απαραίτητη για την πρόοδό τους διαφορετική προσέγγιση και βιβλίο στη διδασκαλία των ελληνικών.
Το νέο θετικό στοιχείο για τις τάξεις υποδοχής φέτος είναι η συμμετοχή μέρους της τοπικής αυτοδιοίκησης, όπως οι περιφέρειες Θεσσαλίας, Κεντρικής Μακεδονίας, Μαγνησίας και Β. Αιγαίου, στη μεταφορά των παιδιών από τα κέντρα φιλοξενίας στα σχολεία. Κατά κύριο λόγο, η παροχή σχολικών σακιδίων και η μεταφορά των παιδιών είναι στην αρμοδιότητα του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης και της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ. «Η ένταξη είναι δύσκολος όρος, θέλει και άλλα πράγματα εκτός αυτών που έχουν γίνει, αλλά μπορούμε να πούμε ότι έχουμε μια συμπερίληψη των παιδιών προσφύγων κανονικά στα σχολεία και από τους δασκάλους», σχολιάζει η Αγγελική Αρώνη, επικροτώντας την κινητοποίηση της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Παρά, βέβαια, την αναγνώριση της καλής πρακτικής και από το μέλος της ΟΛΜΕ, Ελένη Ζωγραφάκη, επισημαίνεται πως «πρέπει να γίνει περαιτέρω προσπάθεια και για την εκπαίδευση των ενηλίκων, ώστε να μπορεί να γίνει ένταξή τους. Δεύτερον, οι κακές συνθήκες διαβίωσης επηρεάζουν την επίδοση των παιδιών στο σχολείο, ειδικά όταν έχουν επιπρόσθετα προβλήματα γλώσσας, αλλά και τραυματικών βιωμάτων. Στόχος πρέπει να είναι η σταδιακή διάλυση των καταυλισμών φιλοξενίας και η διαμονή των προσφύγων κανονικά στον αστικό ιστό».

Τζέλα Αλιπράντη

 

 

Ντροπιαστική και επικίνδυνη η απόφαση της ΕΛΜΕ Λέσβου

«Η απόφαση της ΕΛΜΕ Λέσβου, και συγκεκριμένα ανθρώπων που ανήκουν στην παράταξη της ΔΑΚΕ, για χρήση του όρου λαθρομετανάστης είναι ντροπιαστική και επικίνδυνη. Δεν είναι δυνατόν να είσαι εκπαιδευτικός και να μιλάς για ανθρώπους σαν να πρόκειται για λαθραία αντικείμενα. Τι σκοπεύουν δηλαδή να διδάξουν στους μαθητές τους, περί αρίας φυλής όπως ακούστηκε πρόσφατα;», καταγγέλλει η Ελένη Ζωγραφάκη, μέλος της ΟΛΜΕ για τη ρατσιστική πρόταση τεσσάρων δεξιών εκπαιδευτικών του Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Λέσβου να χρησιμοποιείται ο όρος λαθρομετανάστης για όσους μετανάστες και πρόσφυγες δεν έχουν χαρτιά.
«Πιστεύουμε ότι αυτή η άποψη δεν αντιπροσωπεύει τους εκπαιδευτικούς στη Μυτιλήνη, που είχαν σταθεί από την πρώτη στιγμή δίπλα στους πρόσφυγες», τονίζει το μέλος της ΟΛΜΕ, προσθέτοντας πως «πρόκειται για μεμονωμένες απόψεις, που επειδή όμως βρίσκονται στο χώρο της εκπαίδευσης, μπορούν να πάρουν επικίνδυνες διαστάσεις, εμείς θα θέσουμε το ζήτημα στο διοικητικό συμβούλιο της ΟΛΜΕ».
Έντονη ήταν και η αντίδραση μεγάλης μερίδας εκπαιδευτικών, κοινωνικών και πολιτικών φορέων στην προσπάθεια της τοπικής ΕΛΜΕ να ανασύρει ένα παράδειγμα κακοποιητικού λόγου, που εκφραζόταν επί πολλά χρόνια, αλλά το τελευταίο διάστημα είχε παραμεριστεί. «Η απόφαση της ΕΛΜΕ Λέσβου προκαλεί αλγεινή εντύπωση. Το υπουργείο εκφράζει τη βεβαιότητα ότι η συντριπτική πλειοψηφία των εκπαιδευτικών δεν θα ακολουθήσει την απαράδεκτη αυτή απόφαση», σημείωσε σε ανακοίνωσή του μεταξύ άλλων και το υπουργείο Παιδείας.
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet