«ΨΥΧΡΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ»
Έρωτας στα χρόνια τα δύσκολα



Του Στράτου Κερσανίδη

Οι ζωές των ανθρώπων, χωρίς αμφιβολία, επηρεάζονται από το γεωγραφικό χώρο και από την ιστορική συγκυρία. Αρκεί να σκεφθούμε τις δικές μας ζωές και να αναλογιστούμε πώς θα ήταν εάν είχαμε γεννηθεί σε άλλον τόπο που βιώνει τη δική του ιστορική πραγματικότητα η οποία διαφέρει από τη δική μας.
Αυτό συμβαίνει στην ταινία του Πάβελ Παβλικόφσκι, «Ψυχρός πόλεμος» (Zimna wojna). Η Ζούλα και ο Βίκτορ, η ηρωίδα κι ο ήρωάς του, έχουν γεννηθεί στην Πολωνία, τους συναντάμε εκεί λίγο μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, το 1949, και τους ακολουθούμε σε μια δεκαπενταετία, δηλαδή ως το 1966 περίπου. Εκείνη είναι μια λαϊκή κοπέλα η οποία διαθέτει ωραία φωνή και επιλέγεται ως μέλος σε μια χορωδία που προωθεί τη λαϊκή παράδοση. Εκεί θα συναντήσει τον Βίκτορ, τον πιανίστα και μαέστρο της χορωδίας. Θα τον ερωτευτεί παράφορα, το ίδιο κι εκείνος. Οι καιροί είναι δύσκολοι, η χορωδία προσθέτει στο ρεπερτόριό της και προπαγανδιστικά άσματα ενώ ο υπεύθυνος, ο Κάσμαρεκ, άνθρωπος του καθεστώτος, ελέγχει τους πάντες και φλερτάρει τη Ζούλα. Όταν σε ένα ταξίδι στο Ανατολικό Βερολίνο, ο Βίκτορ το σκάει για το Παρίσι, θέλοντας να ζήσει και να δημιουργήσει ελεύ��ερος, η κοπέλα διστάζει να τον ακολουθήσει. Συναντιούνται μια φορά για μερικές ώρες στο Παρίσι, ενώ ακόμη μία ο Βίκτορ θα ταξιδέψει στη Γιουγκοσλαβία για να την ακούσει. Μετά από χρόνια η Ζούλα καταφέρνει να έρθει στο Παρίσι και να ζήσει με τον αγαπημένο της. Όμως ο ψυχρός πόλεμος αναφύεται και μέσα στη σχέση τους κι έτσι η Ζούλα θα φύγει για την Πολωνία. Ο Βίκτορ βαθιά ερωτευμένος μαζί της θα την ακολουθήσει στην Πολωνία. Όμως όλα πλέον έχουν αλλάξει και τίποτα δεν θα είναι όπως πριν. Η Ιστορία θα τους τυλίξει, θα γίνουν έρμαιά της και δεν θα έχουν πλέον πολλές επιλογές.
Μια ταινία η οποία ακολουθεί την πορεία ενός παθιασμένου έρωτα. Μια ταινία για το αποτύπωμα που άφησε ο σταλινισμός στις ζωές εκατομμυρίων ανθρώπων, ανάμεσά τους και στους ήρωες της ταινίας του Πάβελ Παβλικόφσκι. Αν και το σενάριο είναι προϊόν μυθοπλασίας, η ιστορία δεν είναι καθόλου ψεύτικη καθώς πολλοί άνθρωποι είδαν τις ζωές τους να αλλάζουν και να καταστρέφονται εξαιτίας μιας εμμονικά εγκληματικής εκδοχής του κομμουνισμού. Μια ταινία συγκλονιστική με δύο πρωταγωνιστές οι οποίοι σαγηνεύουν με την ερμηνεία τους. Εξαιρετικής αισθητικής ασπρόμαυρα πλάνα, όπου οι ζωές των ανθρώπων διαχέονται στο πολιτικό κλίμα της εποχής σε μια σχέση αμφιταλάντευσης και εν τέλει στην ίδια την ιστορία της Πολωνίας.
Γοητευτική σκηνοθεσία, μελαγχολική ατμόσφαιρα, μια σπουδή επάνω στην απεγνωσμένη προσπάθεια των χωρών οι οποίες βιώνουν τις αντιφάσεις της Ιστορίας, την κρίση ταυτότητας και την αγωνία αυτοπροσδιορισμού σε έναν ετεροκαθορισμένο, ούτως ή άλλως κόσμο.
Συγκλονιστικό φινάλε με το οποίο ο Παβλικόφσκι ουσιαστικά μας λέει πως όλα είναι θέμα οπτικής γωνίας, κάνοντας έτσι μια έμμεση κριτική στη σημερινή πολιτική κατάσταση στην Πολωνία.

strakersan@gmail.com
kersanidis.wordpress.com

 

 

 

ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

 



«Ο τελευταίος παρτιζάνος»

«Hunter killer» του Ντόνοβαν Μαρς: Στρατιωτικό πραξικόπημα έχει ξεσπάσει στη Ρωσία και ο κυβερνήτης ενός αμερικανικού υποβρυχίου αναλαμβάνει να σώσει τη ζωή του νόμιμα εκλεγμένου ρώσου προέδρου. Για το σκοπό αυτό πλέει στα χωρικά ύδατα της Ρωσίας. Δυναμικό θρίλερ δράσης το οποίο είναι βασισμένο στο βιβλίο του Τζορτζ Γουάλας, «Πυρκαγιά» (Firing point). Ο συγγραφέας είναι μάλιστα πρώην κυβερνήτης σε μονάδα υποβρυχίων. Ο σκηνοθέτης, Ντόνοβαν Μαρς, λέει: «Είναι η καλύτερη στρατιωτική περιπέτεια που έχω διαβάσει. Δεν μπορείς να προβλέψεις τι θα γίνει και όσο διάβαζα το σενάριο είχα φοβερή αγωνία. Επίσης έχει σκληρούς χαρακτήρες που αντιμετωπίζουν φοβερά διλήμματα».

«Η νύχτα με τις μάσκες» (Halloween) του Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν: Ο Μάικλ Μάγιερς, ο δολοφόνος χωρίς πρόσωπο, τον οποίο μας σύστησε ο Τζον Κάρπεντερ το 1978, επιστρέφει! Αυτή τη φορά δια χειρός Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν, ο οποίος αποφάσισε να δώσει συνέχεια στον τρόμο, με την Τζέιμι Λι Κέρτις, στον ίδιο ρόλο που την έκανε γνωστή. Έτσι η Λόρι Στροντ, είναι έτοιμη για την τελική αναμέτρηση με το μασκοφόρο, ο οποίος έχει στοιχειώσει τη ζωή της για 40 ολόκληρα χρόνια.

«Ο γκρινιάρης» (Ahi Viene cascarrabias) του Αντρέ Κουτιρέ: Bασίλεια μπαλονιών, ηλίθιοι αστυνομικοί δράκοι και χαρούμενοι μάγοι είναι ακριβώς όπως θυμόταν ο Τέρι τα παραμύθια της γιαγιάς του. Μόνο που αυτά είναι πραγματικά και σίγουρα όχι τόσο… «χαρούμενα».

«Mandy» του Πάνος Κοσμάτος: Ο Ρεντ και η Μάντι ζουν μοναχικά σε ένα απομονωμένοι σπίτι στο δάσος. Τα μέλη μιας θρησκευτικής σέχτας φτάνουν στην περιοχή με αρχηγό τον παρανοϊκό Τζερεμάια. Επιτίθενται στο σπίτι του ζευγαριού, αλλά ο Ρεντ, ο οποίος καταφέρνει να επιζήσει, θα εξαπολύσει ένα ανελέητο κυνηγητό γα να πάρει εκδίκηση. Η ταινία έχει αποσπάσει καλές κριτικές και την έχουν λατρέψει οι φίλοι του καλτ κινηματογράφου. Προσωπικά δεν μου είπε τίποτα!

«Τυφλό σημείο» (Blindspotting) του Κάρλος Λόπεζ Εστράδα: Ο Κόλιν βρίσκεται υπό αστυνομική επιτήρηση η οποία θα τελειώσει σε μερικές μέρες. Προσπαθεί να μην μπλέξει για να έχει την ευκαιρία να κάνει ένα νέο ξεκίνημα. Μαζί με τον παιδικό του φίλο, Μάιλς, επιστρέφουν στη γεμάτη αναμνήσεις παλιά τους γειτονιά. Εκεί όμως κάτι θα πάει στραβά και θα βρεθούν μπλεγμένοι σε μια σοβαρή περιπέτεια. Ο ρατσισμός και η αστυνομική βία είναι στο επίκεντρο αυτής της ταινίας, η δράση της οποίας εκτυλίσσεται στο Όουκλαντ της Καλιφόρνιας. Η ταινία, που έκανε την πρώτη της εμφάνιση στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σάντανς, έχει δράση και σασπένς αλλά έχει και χιούμορ.

«Η διαπαιδαγώγηση της Κάμερον Σποτ» (The miseducation of Cameron Spot) της Ντεζιρέ Ακαβάν: Βρισκόμαστε στο 1993. Η Κάμερον Σποτ πηγαίνει στον ετήσιο σχολικό χορό, αλλά η βραδιά θα τελειώσει πολύ άσχημα καθώς το αγόρι της θα την πιάσει σε ερωτικές περιπτύξεις με ένα άλλο κορίτσι μέσα σε ένα αυτοκίνητο. Την επόμενη μέρα η κοπέλα θα οδηγηθεί σε ένα «κέντρο θεραπείας» ώστε να αποβάλει τις κακές ερωτικές συνήθειες και να γίνει «κανονικό»(;) κορίτσι! Μέσα σε ένα αυταρχικό περιβάλλον, η Κάμερον θα γνωριστεί για πρώτη φορά με ομοφυλόφιλους νέους και νέες της ηλικίας της δημιουργώντας έτσι μια νέα οικογένεια. Βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο της Έμιλι Μ. Ντάνφορθ.

«Εντιμότατοι κλέφτες» (King of the thieves) του Τζέιμς Μαρς: Αν και έχει φτάσει τα 77, ο Μπράιαν Ρίντερ, επαγγελματίας κλέφτης, δεν λέει να αποσυρθεί. Αποφασισμένος να βάλει σε ενέργεια το νέο του σχέδιο συγκροτεί μια συμμορία από 7 άτομα οι ηλικίες των οποίων κυμαίνονται από 60 ετών και πάνω! Μεταμφιεσμένοι σε εργάτες καταφέρνουν να μπουν τη μέρα του Πάσχα στο θησαυροφυλάκιο και να πάρουν μαζί τους 14 εκατομμύρια λίρες. Ενώ η αστυνομία προσπαθεί να φτάσει στα ίχνη τους, οι ληστές αρχίζουν να διαφωνούν στη μοιρασιά.

«Ταξιδεύοντας με το Μίκη» του Αστέρη Κούτουλα: Ένα ακατέργαστο υλικό 600 ωρών το οποίο γυρίστηκε σε διάρκεια 30 χρόνων, συμπυκνώνει σε 90 λεπτά περίπου ο σκηνοθέτης, παρουσιάζοντας ένα πορτρέτο του Μίκη Θεοδωράκη. Η ταινία έχει απ’ όλα, σε μια προσπάθεια να ανιχνεύσει όσο γίνεται καλύτερα μια από τις πιο πληθωρικές προσωπικότητες που σημάδεψαν την καλλιτεχνική και πολιτική ιστορία της χώρας μας. Ιστορικό υλικό, προσωπικές στιγμές, μουσική, μυθοπλασία και τεκμηρίωση, σε ένα ιδιόμορφο μοντάζ, που δεν έχει χρονική σειρά αλλά συναρπάζει το θεατή.

«Ο τελευταίος παρτιζάνος» του Ανδρέα Χατζηπέτρου: Πορτρέτο του εμβληματικού αγωνιστή Μανώλη Γλέζου, μέσα από το οποίο αναδεικνύεται η ζωή του, οι ιδέες του και το ακατάβλητο αγωνιστικό του πνεύμα. Μέσα από τη ζωή του, βλέπουμε την ιστορία της χώρας αλλά και ένα μωσαϊκό της σύγχρονης Ελλάδας. Ο γεννημένος και μεγαλωμένος στο Λονδίνο σκηνοθέτης, έμαθε για τον Γλέζο το 2015 όταν σπούδαζε κινηματογράφο στη Νέα Υόρκη, από μια καθηγήτρια του. Γοητευμένος από την προσωπικότητα του Γλέζου, αποφάσισε να ξεκινήσει έρευνα με σκοπό να κάνει μια ταινία με θέμα τον αειθαλή αγωνιστή της Αριστεράς. Ακολουθώντας τον Γλέζο από το σπίτι στο γραφείο του, στο ασταμάτητο, πυρετώδες καθημερινό του πρόγραμμα, αλλά και στο ταξίδι του στην Ευρωβουλή, αποκαλύπτει έναν άνθρωπο που τυγχάνει συγκινητικής αποδοχής όπου και αν βρεθεί και που η ιστορία του είναι η σύγχρονη ιστορία της χώρας του.

Σινεφίλ
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet