Μια συζήτηση με την Εύη Στάμου και τη Δήμητρα Μητσάκη από το Balkan Can Kino με αφορμή το 1ο Συμπόσιο ΚινηματογράφουΤη συνέντευξη πήρε ο Πέτρος ΚοντέςΠείτε μας λίγα λόγια για την ομάδα σας, το Balkan Can Kino;Το Balkan Can Kino είναι ένα ανοιχτό, συνεργατικό κινηματογραφικό εγχείρημα που ξεκίνησε το 2017 στην Αθήνα και φιλοξενείται στο ισόγειο του Communitism. Διοργανώνει προβολές ταινιών μικρού και μεγάλου μήκους μετά από πρόσκληση, παρουσιάζει ένα φεστιβάλ διαρκείας μικρού μήκους ταινιών που κατατίθενται μέσα από ανοιχτό κάλεσμα, διοργανώνει κινηματογραφικά εργαστήρια και ομιλίες, καθώς και συνεργάζεται με άλλους κινηματογραφικούς οργανισμούς, φορείς, και εξωτερικά φεστιβάλ. Μέσα από αυτές τις δραστηριότητες προωθεί ανεξάρτητες και diy ταινίες, φιλοξενώντας έργα που παρουσιάζουν διαφορετικές κουλτούρες και κοινότητες, πρωτοεμφανιζόμενους σκηνοθέτες, γυναίκες σκηνοθέτιδες και queer κινηματογράφο.
Είστε μια αυτοοργανωμένη ομάδα, όπως μας είπατε. Πώς λειτουργείτε και ποιος ο στόχος σας;Η ομάδα λειτουργεί με οριζόντιες δομές, με πλήρη και ισότιμη συμμετοχή των μελών. Μοιραζόμαστε τις ευθύνες και τις αρμοδιότητες, από την καθαριότητα του χώρου μέχρι την επιμέλεια προγραμμάτων προβολών. Παράλληλα, η ομάδα μεγαλώνει διαρκώς και αυτό προκαλεί μια συνεχή ζύμωση. Τον Δεκέμβρη του 2017 ξεκίνησε από τρεις κινηματογραφιστές και σήμερα αποτελείται από επτά μέλη, με κοινό στοιχείο την ενασχόληση —καλλιτεχνική, πρακτική ή θεωρητική— με τον κινηματογράφο και την οπτικοακουστική κουλτούρα. Η καθεμία και ο καθένας βρίσκει το κομμάτι που του ταιριάζει περισσότερο μέσα στην ομάδα, ενώ τα νέα μέλη φέρνουν καινούριες προτάσεις για τον τρόπο λειτουργίας, οι οποίες ενσωματώνονται στην ήδη υπάρχουσα δομή.
Από την Παρασκευή 2 Νοεμβρίου έχει ξεκινήσει το 1ο Συμπόσιο Κινηματογράφου, το οποίο διοργανώνετε. Πώς σας ήρθε η ιδέα αυτή; Πείτε μας λίγα λόγια για το περιεχόμενο και τους συμμετέχοντες. Πώς πήγαν οι πρώτες μέρες;Η ανταπόκριση του κόσμου ως τώρα είναι ενθαρρυντική. Με την ανακοίνωση και μόνο, πολλοί κινηματογραφιστές επικοινώνησαν μαζί μας για μελλοντικές συνεργασίες, κάτι το οποίο είναι από τους βασικούς μας στόχους. Η ιδέα του συμποσίου ήρθε οργανικά. Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε ένα δίκτυο συνεργασίας και αλληλοϋποστήριξης ανάμεσα στους ανεξάρτητους δημιουργούς που δραστηριοποιούνται σε τοπικό και διεθνές επίπεδο. Κατα τη διάρκεια του πρώτου χρόνου λειτουργίας, ήρθαμε σε επαφή με σκηνοθέτες, διευθυντές φωτογραφίας, θεωρητικούς, video artists και επιμελητές εργαστηρίων, και θεωρήσαμε πως το συμπόσιο θα είναι ο καταλληλότερος τρόπος να συναντηθούν όλοι αυτοί μαζί, να ανταλλάξουν ιδέες και γνώσεις, να εδραιώσουν συνεργασίες, να προβάλουν την δουλειά τους και να διαμορφώσουν ένα κοινό κινηματογραφικό μέλλον για το ελληνικό ανεξάρτητο σινεμά και όχι μόνο.
Πέρα από τους ντόπιους συμμετέχοντες (Video Art Μηδέν, Ινστιτούτο Πειραματικών Τεχνών, Pugnant Film Series, ομάδα φοιτητών και καθηγητών του Τμήματος Φωτογραφίας & Οπτικοακουστικών Τεχνών, σχολείο Φαρζάντ-Καμανγκάρ, Ερμίνα Αποστολάκη, Παύλο Μαυρικίδη, Δημήτρη Παναγόπουλο, Αντώνη Τολάκη, Γιώργο Τσεμπερόπουλο, Γιάννη Μισουρίδη, κ.ά.) φιλοξενούμε δημιουργους και ομάδες από το εξωτερικό (την αυτοοργανωμένη σχολή κινηματογράφου filmArche, το εργαστήρι Bornova Belediyesi Dijital Film Atölyesi, την κριτικό κινηματογράφου Flavia Dima, την καλλιτέχνη Rosh Zeeba, κ.α.).
Η συζήτηση για το περιεχόμενο διήρκησε αρκετο καιρό. Αρχικά τέθηκαν από μέρους μας κάποιες θεμάτικες πάνω σε θεωρητικά και τεχνικά ζητήματα, όπως η μεταγραφή της ιστορίας του κινηματογράφου, η ανεξάρτητη παραγωγή ταινιών, κλπ. και ο κάθε συμμετέχοντας ανάλογα τον τομέα και τα ενδιαφέροντα του αποφάσισε τι θα παρουσιάσει.
Πόσο δύσκολη είναι η κινηματογραφική αυτομόρφωση στην Ελλάδα;Η κινηματογραφική αυτομόρφωση είναι πλέον εφικτή σε ένα βαθμό, καθώς υπάρχουν διαθέσιμα εργαλεία και πηγές π.χ. μέσω διαδικτύου, βιβλιογραφίας, εργαστηρίων, κλπ. Το πρόβλημα είναι ότι στη Ελλάδα μέχρι στιγμής αυτό γίνεται είτε σε ατομικό επίπεδο είτε μέσα στα πλαίσια σύντομων εργαστηρίων ή ομιλιών, τη στιγμή που για μία ολοκληρωμένη κινηματογραφική εκπαίδευση πρέπει να υπάρχει μία συνεχής τριβή με το αντικείμενο.
Ο κινηματογράφος από την φύση του είναι ομαδική δουλειά και κάτι που απαιτεί δια βίου επιμόρφωση. Η ελευθεριακή εκπαίδευση έχει ξεκινήσει να εφαρμόζεται και να λειτουργεί επιτυχημένα στην Ελλάδα σε διάφορους τομείς, οπότε γιατί όχι και στην κινηματογραφική εκπαίδευση; Στο Συμπόσιο έχουμε τη χαρά να φιλοξενούμε φοιτητές από την πρώτη και μεγαλύτερη αυτοοργανωμένη σχολή κινηματογράφου στην Ευρώπη, το filmArche του Βερολίνου. Η σχολή λειτουργεί επιτυχημένα 17 χρόνια, φιλοξενώντας ως τώρα πάνω από 3000 φοιτητές, με κάποιους από τους οποίους συνεργάζεται ως και σήμερα. Οι φοιτητές θα παρουσιάσουν τον τρόπο λειτουργίας της σχολής, μεταφέροντας την εμπειρία της αυτοοργανωμένης εκπαίδευσης στον κινηματογράφο για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό. Μέσα από αυτό στοχεύουμε στη δημιουργία ανάλογης δομής στην Αθήνα, η οποία θα παρέχει μια ολοκληρωμένη κινηματογραφική εκπαίδευση που θα απευθύνεται και σε ανθρώπους που αποκλείονται από τις κλασικές κινηματογραφικές σχολές και ακαδημαϊκές σπουδές.
Μετά το συμπόσιο τι άλλο να περιμένουμε από εσάς;Μετά το Συμπόσιο, θα συνεχίσουμε τις εβδομαδιαίες προβολές κάθε Παρασκευή και Σάββατο μέχρι τέλη Μαΐου. Παράλληλα στις 23, 24 & 25 Νοεμβρίου είμαστε καλεσμένοι να παρουσιάσουμε στη Θεσσαλονίκη τρία προγράμματα μας. Πολύ σύντομα θα δημοσιευθεί το κάλεσμα για κατάθεση ταινιών για το φεστιβαλ μικρού μήκους ταινιών μας (EDITION 2019) και με τη νέα χρονιά θα προστεθούν καινούργια προγράμματα προβολών, εργαστήρια, αφιερώματα σε έλληνες και ξένους δημιουργούς.