Επιμέλεια: Λιάνα Μαλανδρενιώτη
lianam@otenet.gr

«Λίμνη των κύκνων» δια χειρός Κ. Ρήγου



Στην πρώτη του χορογραφία ως διευθυντής του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο Κωνσταντίνος Ρήγος επιχειρεί μια νέα ανάγνωση πάνω στη Λίμνη, η οποία σε μεγάλο βαθμό συνομιλεί με την πρωτότυπη χορογραφία των Πετιπά / Ιβάνοφ. «Η Λίμνη των κύκνων» του Τσαϊκόφσκι διαχρονικά συναρπάζει και συγκινεί το κοινό, ενώ την ίδια στιγμή αποτελεί πρόκληση στην καριέρα των χορευτών, αφού οι δεξιοτεχνικές ικανότητες και ο λυρισμός που απαιτούνται για την ολοκληρωμένη ερμηνεία του έργου υπερβαίνουν σχεδόν τα ανθρώπινα όρια. Παράλληλα, πρόκειται και για ένα μουσικό έργο μεγάλων ερμηνευτικών απαιτήσεων.
Ο Κωνσταντίνος Ρήγος ανασύρει ορισμένους από τους φόβους και τις έμμονες εικόνες της εποχής μας για να καταδυθεί στη δική του λίμνη. Ένα τοπίο σε μια εποχή μετά την καταστροφή. Ένα ερημωμένο βενζινάδικο για να θυμίζει έναν κόσμο που ξέμεινε από καύσιμα. Μια λίμνη όπου το φυσικό και το υπερφυσικό συνυπάρχουν κι εναλλάσσονται. Και κυρίως ο Πρίγκιπας Ζίγκφριντ -ένας ρομαντικός ήρωας που αναμετράται διαρκώς με το απόλυτο- το μεταμορφωτικό βλέμμα του οποίου καθορίζει τη μορφή των γύρω του. Το βλέμμα του Ζίγκφριντ είναι άλλωστε ο κύριος φορέας της αφήγησης. Δικές του φαντασιακές προβολές είναι ο λευκός και ο μαύρος κύκνος, τους οποίους καλείται να κυνηγήσει και να σκοτώσει: καθώς δεν είναι παρά κομμάτια του εαυτού του, το βέλος του τόξου του θα βρει τελικά και τον ίδιο.
Ο Ρήγος επιχειρεί μια μεταμοντέρνα ανάγνωση και μετατρέπει το κλασικό μπαλέτο σε κάτι που θα μπορούσαμε να αποκαλέσουμε μετα-κλασικό, αφού συνδιαλέγεται και επαναπλαισιώνει το πρωτότυπο, δημιουργώντας ένα νέο έργο.
Στις 10, 11, 16, 17, 18 Νοεμβρίου & 22, 28, 29 Δεκεμβρίου, στις 8μμ (Κυριακές στις 6.30μμ), στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Τιμές εισιτηρίων: από 15 έως 70 ευρώ, φοιτητικό, παιδικό: 12 ευρώ, περιορισμένης ορατότητας: 10 ευρώ.

 

Δήμητρα Παπίου, «Οι γυναίκες μέσα μου»



Μια φωνή ξεχωριστή, μια ερμηνεύτρια ιδιαίτερη, η Δήμητρα Παπίου στη μουσική παράσταση «Οι γυναίκες μέσα μου» που αποτελεί ένα μελωδικό ταξίδι στο σύμπαν των γυναικείων συναισθημάτων. Η ερμηνεύτρια πρωταγωνιστεί σ’ ένα πολύπτυχο μουσικό έργο ρόλων και διαθέσεων, ενσωματώνοντας όλες τις γυναικείες προσωπικότητες σε μία και αιχμαλωτίζοντας το κοινό, σε μια παράσταση ιδιοσυγκρασιακή και βαθιά προσωπική.
Μια παράσταση - ψηφιδωτό, φτιαγμένο από επιλεγμένα τραγούδια σημαντικών αλλά διαφορετικών μεταξύ τους συνθετών, όπως οι Μάνος Χατζιδάκις, Σταμάτης Κραουνάκης, Δημήτρης Παπαδημητρίου, Βασίλης Τσιτσάνης, Σταύρος Ξαρχάκος, Paolo Conte, Γιάννης Σπάθας, Λαυρέντης Μαχαιρίτσας, Μίνως Μάτσας, Νίκος Αντύπας, Γιώργος Μουζάκης, ενώ ξεχωριστή θέση στο πρόγραμμα κατέχουν τα τραγούδια, όλα καινούριες συνθέσεις, του νέου της δίσκου με τίτλο «Παραβολές», την παραγωγή του οποίου έχει κάνει ο Λαυρέντης Μαχαιρίτσας (κυκλοφορεί τον Νοέμβριο). Παίζουν οι μουσικοί: Χρίστος Θεοδώρου (πιάνο, επιμέλεια προγράμματος, ενορχήστρωση), Αντώνης Αρβανίτης (κόντρα μπάσο), Σταύρος Παργινός (τσέλο, μαντολίνο), Αλέξανδρος Ζουγανέλης (φλάουτο - σαξόφωνο).
Τις Δευτέρες 5, 12 , 19 και 26 Νοεμβρίου, στις 9μμ, στη Σφίγγα Music Theatre [Ακαδημίας & Ζωοδ. Πηγής (Πεζόδρομος Κιάφας 13)]. Τιμές εισιτηρίων: 12 ευρώ (στο μπαρ, με μπίρα ή κρασί).

 

«Λευκό ρόδο», όπερα σύγχρονου ρεπερτορίου



Ενας λυρικός ύμνος ενάντια στο ναζισμό, η αριστουργηματική όπερα σύγχρονου ρεπερτορίου «Λευκό ρόδο» (1986) του καταξιωμένου Γερμανού συνθέτη Ούντο Τσίμερμαν, ένα από τα πιο συγκλονιστικά έργα των τελών του 20ού αιώνα, παρουσιάζεται σε πανελλήνια πρώτη. Το εμβληματικό έργο, που καθιερώθηκε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου καθηλώνοντας κοινό και κριτικούς, ανεβαίνει σε μουσική διεύθυνση του αρχιμουσικού της ΕΛΣ Νίκου Βασιλείου και σε σκηνοθεσία Θέμελη Γλυνάτση.
Αντλώντας την έμπνευσή του από την αντιστασιακή δράση του 24χρονου Χανς και της 21χρονης Ζοφί Σολ, δύο αδελφών από το Μόναχο, που υπήρξαν ιδρυτικά μέλη της αντιναζιστικής φοιτητικής ομάδας «Το Λευκό Ρόδο», ο Τσίμερμαν συνέθεσε ένα μουσικό έργο γεμάτο συναισθηματική δύναμη, που εξελίσσεται την ώρα πριν από την εκτέλεση των αδελφών Σολ για εσχάτη προδοσία. Η ιστορική αναπαράσταση δίνει τη θέση της σε μια σπαρακτική, προσωπική εξερεύνηση της ηθικής ακεραιότητας, του θανάτου και της πολιτικής ευθύνης. Βαθιά συγκινητικό και απολύτως επίκαιρο, το Λευκό ρόδο είναι μια ωδή στη δύναμη της ανθρώπινης θέλησης ενάντια στο φασισμό, καθώς και στην «εσωτερική αντίσταση, μια αντίσταση που υμνεί την αγάπη, τη ζωή και τη δικαιοσύνη», όπως χαρακτηριστικά υπογραμμίζει ο συνθέτης.
«Δεν θα σιωπήσουμε, είμαστε η κακή σας συνείδηση, το Λευκό Ρόδο δεν θα σας αφήσει σε ησυχία…» Με αυτές τις φράσεις κλείνει η τέταρτη προκήρυξη της αντιχιτλερικής φοιτητικής ομάδας, που σχηματίστηκε στο Πανεπιστήμιο του Μονάχου. Η συγκεκριμένη προκήρυξη ήταν και η αφορμή για τη σύλληψη των πρωτεργατών της ομάδας, του Χανς Σολ και της αδελφής του Ζοφί. Μετά από πολύωρη ανάκριση από την Γκεστάπο, τα αδέλφια καταδικάστηκαν σε θάνατο και εκτελέστηκαν στην γκιλοτίνα στις 22 Φεβρουαρίου 1943. Η όπερα πρωτοπαρουσιάστηκε στην Κρατική Όπερα του Αμβούργου στις 27 Φεβρουαρίου 1986.
Μέσω μιας σύνθεσης που ισορροπεί ανάμεσα στη σχεδόν απόλυτη σιωπή και την πυκνογραμμένη μουσική έκρηξη, ο Τσίμερμαν πλάθει ένα ιδιαίτερο μουσικό έργο που συνομιλεί ταυτόχρονα με τα ορατόρια του Μπαχ και με την παράδοση του μοντερνισμού, και εξερευνά την αγωνία αλλά και τον έμφυτο ρομαντισμό του Χανς και της Ζοφί, στηλιτεύοντας ταυτόχρονα την πολιτική παθητικότητα, τη συνενοχή και τη συνειδητή σιωπή ενός λαού μπροστά στον όλεθρο.
Τον Χανς Σολ ερμηνεύει ο διακεκριμένος τενόρος Χρήστος Κεχρής. Στον ρόλο της Ζοφί Σολ η ταλαντούχα υψίφωνος Αφροδίτη Πατουλίδου, ηθοποιός Αντώνης Γκρίτσης, ενώ συμμετέχει και η Ειρήνη-Αναστασία Βουγιούκα.
Μουσικοί: Μαριλένα Δωρή (φλάουτο), Κώστας Γιοβάνης (όμποε), Γραμμένος Χαλκιάς (κλαρινέτο), Μάνος Βεντούρας (κόρνο), Σπύρος Αρκούδης (τρομπέτα), Σπύρος Βέργης, Ηλίας Βορτελίνας (τρομπόνι), Μπάμπης Ταλιαδούρος (κρουστά), Στέφανος Νάσος (πιάνο), Θοδωρής Μάτουλας (άρπα), Διονύσης Βερβιτσιώτης, Φραντς Σεστάνι (βιολί), Ελευθερία Τόγια (βιόλα), Αλέξανδρος Μποτίνης (τσέλο), Γιώργος Αρνής (κοντραμπάσο)
Στις 4, 8, 10, 11, 15, 17, 18 Νοεμβρίου, στις 8.30μμ, στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Τιμές εισιτηρίων: 15 και 20 ευρώ, 10 ευρώ φοιτητικό, παιδικό.

Ιαπωνική μουσική για σαμισέν και πιάνο



Μια ιδιαίτερη συναυλία, μια γνωριμία με τον ιαπωνικό μουσικό ήχο, τον οποίο όμως οι μουσικοί Keisho Ohno και Mamoru Motooka προσεγγίζουν με έναν ενδιαφέροντα και ανατρεπτικό τρόπο.
Ο τίτλος της συναυλίας, «Shamipia», προέρχεται από το συμφυρμό των λέξεων shamisen και piano. Το shamisen (προφέρεται σαμισέν) είναι ένα ιαπωνικό παραδοσιακό έγχορδο μουσικό όργανο, το οποίο εδώ συνδυάζεται με το κατ’ εξοχήν δυτικό όργανο, το πιάνο. Ανατολή και Δύση, παράδοση και νεωτερισμός, είναι στοιχεία που δεν χαρακτηρίζουν μόνο τη φιλοσοφία των δύο μουσικών, αλλά προσιδιάζουν, θα έλεγε κανείς, και στην ίδια την Ιαπωνία.
«Διατήρησε την παραδοσιακή μουσική έστω κι αν πρέπει συγχρόνως να την “καταστρέψεις”», είναι η αρχή του Keisho Ohno, ο οποίος παίζει shamisen, ενώ ο πιανίστας Mamoru Motooka διακρίνεται για τη δυναμική παρουσία του στο χώρο της τζαζ, της ροκ, της ποπ αλλά και της κλασικής μουσικής.
Το shamisen ένα τρίχορδο παραδοσιακό μουσικό όργανο της Ιαπωνίας που παίζεται με πένα και έφτασε πριν από περίπου 400 χρόνια στην Ιαπωνία από την Κίνα μέσω των νησιών Okinawa (N. Ιαπωνία). Από εκεί έγινε γνωστό στην Osaka (Δ. Ιαπωνία) και σε όλη την υπόλοιπη χώρα. Χαρακτηριστικό της μουσικής shamisen είναι το γρήγορο tempo και ο πλούτος των ηχητικών φθόγγων.
Την Πέμπτη 8 Νοεμβρίου, στις 9μμ, στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης Χώρος: Μ2 – Φουαγιέ. Τιμές εισιτηρίων: 10 ευρώ και 5 ευρώ (μειωμένο).
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet