Στις 25 Νοέμβρη η Ρωσία απέκλεισε τα στενά του Κερτς που ενώνουν την Αζοφική θάλασσα με τη Μαύρη θάλασσα. Η εξήγηση που έδωσε, ήταν ότι το πρωί της ίδιας μέρας τρία μικρά πλοία του πολεμικού ναυτικού της Ουκρανίας εισήλθαν στα ρωσικά χωρικά ύδατα. Τότε τα πλοία του ρωσικού πολεμικού στόλου που βρίσκονταν στην περιοχή άνοιξαν πυρ, κατέβαλαν τα τρία ουκρανικά πλοία και συνέλαβαν τα πληρώματά τους. Η Ουκρανία διαμαρτυρήθηκε έντονα και δήλωσε ότι τα τρία πλοία έκαναν τη διαδρομή από το λιμάνι της Οδησσού στο λιμάνι της Μαριούπολης. Το βράδυ της ίδιας μέρας η Επιτροπή Εθνικής Ασφάλειας και Άμυνας της Ουκρανίας πρότεινε να επιβληθεί στρατιωτικός νόμος για 60 μέρες. Ο πρόεδρος της Ουκρανίας Πέτρο Ποροσένκο έφερε το θέμα στο Κοινοβούλιο, το οποίο ενέκρινε την επιβολή στρατιωτικού νόμου για 30 μέρες σε 8 περιοχές της Ουκρανίας.
Το status των στενών του Κερτς προσδιορίζεται από τη συμφωνία που υπέγραψαν οι δύο χώρες το 2003. Το δεύτερο άρθρο της συμφωνίας εγγυάται την ελεύθερη διέλευση από τα στενά των εμπορικών και πολεμικών πλοίων Ρωσίας και Ουκρανίας, καθώς και των πλοίων με ρωσική και ουκρανική σημαία. Το 2007 υπέγραψαν νέα συμφωνία για τους κανόνες ναυσιπλοΐας. Σύμφωνα με αυτή, κάθε πλοίο για τη διέλευση από τα στενά θα πρέπει να ενημερώνει την άλλη πλευρά. Τα πράγματα άλλαξαν το 2014, όταν η Ρωσία προσάρτησε την Κριμαϊκή Χερσόνησο και οι δύο πλευρές των στενών ανήκουν πλέον σ’ αυτή. Η κατάσταση έγινε ακόμα πιο περίπλοκη, όταν η Ρωσία ένωσε τις δύο πλευρές των στενών με μια τεράστια γέφυρα 19 χιλιομέτρων, που δόθηκε στην κυκλοφορία από τον Ιούνη του 2018.
Τα προηγούμενα χρόνια υπήρχαν ανακοινώσεις που κατήγγειλαν παραβιάσεις των χωρικών υδάτων από τη μια ή την άλλη πλευρά. Η κατάσταση, όμως, επιδεινώθηκε μετά την άνοιξη του 2018. Τον Μάρτη η ουκρανική ακτοφυλακή κατέλαβε το ρωσικό εμπορικό πλοίο «Nord» και το οδήγησε στο ουκρανικό λιμάνι Μπερντιάνσκ. Τον Μάη η ρωσική ακτοφυλακή, για αντίποινα, κατέλαβε ένα ουκρανικό αλιευτικό. Στη συνέχεια έγινε ανταλλαγή ομήρων εφτά προς εφτά. Στις αρχές Νοέμβρη οι Ρώσοι παρέδωσαν στην Ουκρανία και τον καπετάνιο του αλιευτικού. Ο ρώσος καπετάνιος κρατείται ακόμη.

Τα εμπόδια διευθέτησης

Ποιες είναι οι δυσκολίες για τη διευθέτηση της κρίσης μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας; Ο ουκρανός πρόεδρος ενόψει των προεδρικών εκλογών που έχουν οριστεί για την 31 Μάρτη 2019 ανεβάζει τους τόνους και τα εθνικιστικά κηρύγματα, γιατί έτσι πιστεύει ότι θα ενισχύσει πεσμένο κύρος του. Σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσκοπήσεις, πρώτη στις προτιμήσεις έρχεται η Γιούλια Τιμοσένκο με 20,7%, ενώ ο Πέτρο Ποροσένκο έρχεται τρίτος με 10,3%. Πολιτικοί εμπειρογνώμονες θεωρούν ότι επιδίωξη του ουκρανού προέδρου ήταν με την επιβολή στρατιωτικού νόμου για 2 μήνες να μεταθέσει τις προεδρικές εκλογές. Όμως μετά τις διαβουλεύσεις που είχε, και τον κίνδυνο να μην ψηφιστεί από το Κοινοβούλιο, υποχώρησε στον 1 μήνα, με στόχο να χρησιμοποιήσει τις αυξημένες αρμοδιότητές του για να ενισχύσει την επιρροή του.
Η Μόσχα θεωρεί ότι στόχος της Ουκρανίας ήταν να προκαλέσει τη Ρωσία και αυτή να αντιδράσει δυναμικά. Μια τέτοια εξέλιξη θα οδηγούσε σε νέα επιβολή κυρώσεων από τη Δύση εναντίον της Ρωσίας. Η Ουκρανία, εκτός των άλλων, ζητάει κυρίως από τις ΗΠΑ την επιβολή των κυρώσεων για να μην κατασκευαστούν οι αγωγοί φυσικού αερίου «Nord stream-2» και η δεύτερη γραμμή του «Turkish stream», για να μην χάσει τα έσοδα από το τράνζιτ του ρώσικου φυσικού αερίου προς τις ευρωπαϊκές χώρες.
Η Ρωσία θέλησε να δείξει ότι σε παρόμοιες περιπτώσεις θα είναι αμείλικτη, αλλά δεν επιθυμεί λόγω της Ουκρανίας να επιδεινωθούν περαιτέρω οι σχέσεις της με τις ΗΠΑ και την Ευρωπαϊκή Ένωση. Σε κάθε περίπτωση προσπαθεί να αποφύγει την επιβολή νέων κυρώσεων από τη Δύση. Η μη άρση των κυρώσεων που έχουν επιβληθεί από το 2014 δημιουργεί πολλά και μεγάλα προβλήματα στη ρωσική οικονομία.

Μιχάλης Πέρας
Πρόσφατα άρθρα ( Διεθνή )
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet