«ΤΟ ΞΕΡΟΥΝ ΟΛΟΙ»
Εφιαλτική επιστροφή



Του Στράτου Κερσανίδη

Ο Ασγκάρ Φαραντί, γεννημένος το 1972 στο Ισφαχάν, είναι ο πιο μοντέρνος και εξωστρεφής ιρανός σκηνοθέτης. Βαθιά επηρεασμένος, τόσο θεματικά όσο και αισθητικά, από το αμερικάνικο και το ευρωπαϊκό σινεμά, συμπυκνώνει μέσα από τη δική του ιδιαίτερη ματιά μια σειρά από είδη όπως το δράμα, το αστυνομικό φιλμ, το θρίλερ, το κοινωνικό σινεμά.
Η πρώτη ταινία του που είδαμε στην Ελλάδα, «Πυροτεχνήματα την Τετάρτη» (2006), είναι ένα κοινωνικό δράμα με πολλές κοινωνικοπολιτικές αναφορές στο Ιράν. Όμως, το 2009 ήρθε με το «Τι απέγινε η Έλι» να μας κάνει να αναθεωρήσουμε τα όσα ξέραμε για το σινεμά της πατρίδας του, καθώς πρόκειται για ένα πολύ δυνατό θρίλερ με θέμα τη μυστηριώδη εξαφάνιση μια κοπέλας, που γίνεται η αφορμή να αναδειχτούν μια σειρά από κρυμμένα μυστικά ανάμεσα στους ήρωες (Αργυρή Άρκτος Φεστιβάλ Βερολίνου). Το 2011, με το «Ένας χωρισμός», ο Φαραντί κάνει πλέον ιδιαίτερα δυναμική και αισθητή την παρουσία του στο διεθνή χώρο, καθώς το συγκλονιστικό αυτό δράμα, που συνδέει το Ιράν με την Ευρώπη, κερδίζει πολλά βραβεία ανάμεσα στα οποία το Όσκαρ Ξενόγλωσσης ταινίας και τη Χρυσή Άρκτο στο Βερολίνο. Ακολουθεί «Το παρελθόν» (2013), ένα οικογενειακό θρίλερ με θέμα κι αυτό το διαζύγιο. Ο «Εμποράκος» (2016) είναι ο επόμενος θρίαμβός του. Με φόντο το γνωστό θεατρικό του Άρθουρ Μίλερ, «Ο θάνατος του εμποράκου», ο Φαραντί χτίζει ένα δραματικό φιλμ σχέσεων, γεμάτο ανατροπές και έντονες κοινωνικές αναφορές. Κέρδισε για δεύτερη φορά το Ξενόγλωσσο Όσκαρ καθώς και το βραβείο Σεναρίου στις Κάνες. Η τελευταία του ταινία, «Όλοι το ξέρουν» (Todos lo saben), είναι η πρώτη στην οποία δεν υπάρχει καμία αναφορά στην πατρίδα του, το Ιράν.
Ο Φαραντί γυρίζει μια επί της ουσίας ισπανική ταινία, η υπόθεση της οποίας εκτυλίσσεται στην Ισπανία. Η Λάουρα, μια Ισπανίδα που έχει παντρευτεί Αργεντίνο και ζει με την οικογένειά της στο Μπουένος Άιρες, επιστρέφει στο χωριό της για το γάμο της μικρότερης αδελφής της. Εκεί θα συναντήσει την πολυπληθή οικογένειά της αλλά και τον Πάκο, τον παλιό εραστή της. Την ώρα που το γλέντι του γάμου έχει ανάψει, πέφτει το ρεύμα και μέσα στην αναμπουμπούλα διαπιστώνουν πως λείπει η έφηβη κόρη της Λάουρα, η Ιρένε. Σε λίγο, ένα μήνυμα φτάνει στο κινητό της τηλέφωνο και την πληροφορεί πως η Ιρένε έχει πέσει θύμα απαγωγής. Οι πάντες αναστατώνονται, ο σύζυγος της Λάουρα και πατέρας της Ιρένε, ο Αλεχάντρο φτάνει από την Αργεντινή και όλη η οικογένεια προσπαθεί να συγκεντρώσει τα λύτρα για την απελευθέρωση της κοπέλας. Μέσα από μια σειρά ανατροπών θα αρχίσει να αναδύεται η αλήθεια η οποία είναι άμεσα συνδεδεμένη με το παρελθόν.
Η αιχμηρή, διεισδυτική και μοντέρνα κινηματογραφική ματιά του Ασγκάρ Φαραντί αναδεικνύει ένα σινεμά πολυσύνθετο, αλλά καθόλου δυσνόητο. Είναι ένα σινεμά με αφηγηματικές αρετές, απολαυστικό καθώς λειτουργεί ως ωρολογιακή βόμβα η «έκρηξη» της οποίας οδηγεί στις απαντήσεις των ερωτημάτων που έχουν συσσωρευτεί. Ο Φαραντί χρησιμοποιεί τους κώδικες του αμερικάνικου νουάρ, του κοινωνικού μικρόκοσμου της οικογένειας και της επαρχίας, του οικογενειακού θρίλερ με τις απαντήσεις να βρίσκονται βαθιά κρυμμένες στις σχέσεις των μελών του συγγενικού και πολύ κοντινού περιβάλλοντος. Πέρα όμως από τη μικροκοινωνία, ο σκηνοθέτης ανοίγει το βλέμμα του και στα γενικότερα κοινωνικά και οικονομικά ζητήματα της εποχής. Ψηλαφίζοντας αναδεικνύει την οικονομική κρίση στις δύο χώρες αναφοράς της ταινίας: την Ισπανία και την Αργεντινή, η οποία εξηγεί μέχρι ένα βαθμό και τις πράξεις των ηρώων του. Σχέσεις, εξαρτήσεις, αδιέξοδα, μυστικά, πάθη, φιλοδοξίες, όνειρα, ανταγωνισμοί όλα μαζί και άλλα τόσα συνδέονται μεταξύ τους σε μια ταινία χαμηλών τόνων και υποδόριων εντάσεων με ένα φινάλε που πολλά υπονοούνται αλλά δεν επιλύονται. Πενέλοπε Κρουζ, Χαβιέ Μπαρδέμ, Ρικάρντο Νταρίν σε εξαιρετικές ερμηνείες στους ρόλους των Λάουρα, Πάκο και Αλεχάντρο.

strakersan@gmail.com
kersanidis.wordpress.com

 



«Ο ΕΝΟΧΟΣ»

Τηλεφωνικό θρίλερ δωματίου!

 

Ο Άσγκερ είναι αστυνομικός στο τηλεφωνικό κέντρο της Άμεσης Δράσης. Βρίσκεται εκεί, και όχι στην ενεργό δράση, εξαιτίας ενός παραπτώματος στο οποίο έχει υποπέσει και περιμένει την εκδίκαση της υπόθεσής του. Μια μέρα, λίγο πριν από τη λήξη της βάρδιας του, δέχεται ένα τηλεφώνημα από μια γυναίκα η οποία έχει απαχθεί. Με μοναδικό του μέσο το τηλέφωνο προσπαθεί να βρει μια άκρη και να σώσει τη γυναίκα. Όμως, όσο προχωρά ανακαλύπτει όλο και περισσότερα στοιχεία που ανατρέπουν συνεχώς τα δεδομένα. Ταυτόχρονα έχει να παλέψει και με το χρόνο που λειτουργεί εναντίον του.
Ένα συγκλονιστικό, καθηλωτικό θρίλερ που σπάει κόκαλα. Έχει αγωνία, σασπένς, ανατροπές και ένα απρόβλεπτο φινάλε. Το πλέον σημαντικό, όμως, είναι πως από όλα όσα συμβαίνουν εμείς δεν βλέπουμε τίποτε. Τα «βλέπουμε» μέσα από τις συνομιλίες του Άσγκερ. Το πώς ο Γκούσταβ Μέλερ κατορθώνει να μας κρατήσει με τεντωμένα νεύρα χωρίς επί της ουσίας να δείξει κανένα από τα γεγονότα που αφηγείται, είναι πραγματικό επίτευγμα. Οφείλεται φυσικά στη μαεστρία, το ταλέντο του, αφού κατορθώνει με ένα σχεδόν στατικό, θεατρικού τύπου σενάριο να δημιουργήσει πλήθος εικόνων και συνεχείς εναλλαγές συναισθημάτων.
Ευρηματικός ο Μέλερ, όχι μόνο στη σκηνοθετική αντιμετώπισή του θέματός του αλλά και στον τρόπο με τον οποίο διεισδύει στα άδυτα των χαρακτήρων του. Εάν αυτό μπορεί να θεωρηθεί προφανές όσον αφορά το χαρακτήρα του Άσγκερ, δεν είναι καθόλου προφανές για του υπόλοιπους χαρακτήρες τους οποίους δεν βλέπουμε καν! Ταινία που δεν πρέπει να χάσετε επειδή θα σας γοητεύσει με την ευρηματικότητά της αλλά και με έναν συγκλονιστικό πρωταγωνιστή σε ένα μοναδικό ρεσιτάλ. Απίστευτης ομορφιάς και έντασης... τηλεφωνικό θρίλερ δωματίου! Ένα μικρό διαμάντι από τη Δανία που λάτρεψα όταν το είδα στο διαγωνιστικό τμήμα του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Στρά. Κερ.

 

 

ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

«Vice: Ο δεύτερος στην ιεραρχία» (Vice) του Άνταμ ΜακΚέι: Ο Ντικ Τσένεϊ, επιτελάρχης στο Λευκό Οίκο επί προεδρίας Τζέραρντ Φορντ, έγινε υπουργός Άμυνας επί προεδρίας Τζορτζ Μπους του πρεσβύτερου και αντιπρόεδρος των ΗΠΑ στις δύο θητείες του Τζορτζ Μπους του νεότερου (2001-2009). Ο Άνταμ ΜακΚέι βιογραφεί τον αμφιλεγόμενο Τσέινι παρακολουθώντας πώς από προεδρικός γραφειοκράτης έγινε ένας από τους πιο ισχυρούς άνδρες στον κόσμο, σε μια εποχή με αποκορύφωμα την επίθεση της 11ης Σεπτεμβρίου 2001 και τις στρατιωτικές επεμβάσεις στο Ιράκ και το Αφγανιστάν. Η πολιτική των ΗΠΑ άλλαξε με δικές του πρωτοβουλίες κάτι που επηρεάζει τις πολιτικές εξελίξεις μέχρι σήμερα. Γλαφυρός και συχνά με χιούμορ, ο σκηνοθέτης δημιουργεί μια πολύ δυνατή και ενδιαφέρουσα ταινία.

«The happytime murders» του Μπράιαν Χένσον: Ο ιδιωτικός ντεντέκτιβ Φιλ προσπαθεί να βρει τα ίχνη ενός κατά συρροή δολοφόνου ο οποίος σκότωσε τον αδελφό του. Στο στόχαστρό του είναι οι πρωταγωνιστές μιας διάσημης παιδικής τηλεοπτικής σειράς. Όλα αυτά συμβαίνουν σε έναν κόσμο όπου οι άνθρωποι συνυπάρχουν με τις κούκλες (μάπετς). Ταινία προκλητική, αθυρόστομη και με πολύ μαύρο χιούμορ.

«The bachelor 3» του Γιάννη Παπαδάκου: Η εμπορική επιτυχία των δύο προηγουμένων Bachelor, έφερε και την τρίτη συνέχεια. Στην πρώτη, οι τέσσερις φίλοι ξεκίνησαν για ένα γάμο αλλά δεν έφτασαν ποτέ. Ούτε στη δεύτερη κατάφεραν να φτάσουν. Παρόλα αυτά έφτασαν τις 100.000 εισιτήρια την πρώτη και τις 236.000 τη δεύτερη! Τώρα, λαμβάνουν μια νέα πρόσκληση σε γάμο και αυτό που μένει είναι να διαπιστώσουμε αν θα καταφέρουν να φτάσουν ή και πάλι ο γάμος θα γίνει χωρίς αυτούς! Ευχάριστη κωμωδία καταστάσεων.

«Το απίθανο ταξίδι ενός φακίρη» (The extraordinary journey of a fakir) του Κεν Σκοτ: Σε μια γειτονιά της Βομβάης ζει ο Άζα, ο οποίος από μικρός έχει φακιρικές ικανότητες! Με ένα αεροπορικό εισιτήριο από τη μητέρα του, ο Άζα ταξιδεύει για το Παρίσι όπου έχει να κάνει μια σημαντική δουλειά. Καθώς δεν έχει εγκαταλείψει ποτέ τη γειτονιά του, το ταξίδι είναι γι’ αυτόν μια τεράστια εμπειρία. Μια σειρά από παράξενα γεγονότα θα του συμβούν και ο Άζα θα γεμίσει νέες εμπειρίες. Κωμική περιπέτεια για όλη την οικογένεια.

Σινεφίλ
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet