«Η ΕΥΝΟΟΥΜΕΝΗ»
Ένας όμορφος περίκλειστος κόσμος



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Του Στράτου Κερσανίδη

Ο κάθε άνθρωπος βλέπει τον κόσμο από τη δική του οπτική γωνία, πίσω από τους δικούς του παραμορφωτικούς φακούς. Πρόκειται για αμυντική κίνηση ή μάλλον για κίνηση αποφυγής της πραγματικότητας, επειδή ο κόσμος αυτός είναι ο δικός μας κόσμος, οι πρωταγωνιστές του είμαστε και εμείς.
Η τελευταία ταινία του Γιώργου Λάνθιμου, «Η ευνοούμενη» (The favourite), αν και εκ πρώτη όψεως μοιάζει να διαφέρει από τις προηγούμενες, στην ουσία δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο. Απλώς τώρα το περίκλειστο σύμπαν του γίνεται πιο ανάλαφρο, πιο βιρτουόζικο, αλλά μόνο στην επιφάνεια επειδή πίσω από το περιτύλιγμα κρύβεται η ίδια τρομακτική αίσθηση ενός αποσυντιθέμενου πολιτισμού, η ίδια κλειστοφοβική, αποπνικτική ατμόσφαιρα του εγκλεισμού. Στις προηγούμενες ταινίες του ο βάσανος βρισκόταν στο Σπίτι, στην Ομάδα, στο Ξενοδοχείο, στους Μοναχικούς. Τώρα βρίσκεται στο Παλάτι.
Στις αρχές του 18ου αιώνα, στον αγγλικό θρόνο βρισκόταν η Άννα, η τελευταία της δυναστείας των Στιούαρτ. Την εποχή που η Αγγλία βρίσκεται σε πόλεμο με τη Γαλλία κυριαρχούν δύο πολιτικά κόμματα, οι Γουίγκς και οι Τόρις, με αποτέλεσμα τη γέννηση του δικομματισμού. Η Άννα, φιλάσθενη αλλά και εκρηκτική, έχει αφεθεί στα χέρια της στενής της φίλης λαίδης Σάρα, η οποία ως σύμβουλος της βασίλισσας είναι εκείνη που κυβερνά. Όταν φθάνει στο παλάτι η Αμπιγκέιλ, προερχόμενη από εκπεσούσα ευγενή οικογένεια, η Σάρα θα την συμπαθήσει και θα την πάρει υπό την προστασία της. Η Αμπιγκέιλ θα βρεθεί στο πλευρό της βασίλισσας και αισθανόμενη όλο και πιο δυνατή προσπαθεί να επιστρέψει στις αριστοκρατικές της ρίζες. Χωρίς να διστάσει, θα προσπαθήσει να πάρει τη θέση της Σάρας εκτοπίζοντάς την ακόμη κι από το κρεβάτι της βασίλισσας. Μια ανελέητη μάχη θα ξεκινήσει ανάμεσα στις δύο γυναίκες, ενώ ο πόλεμος με τη Γαλλία μαίνεται και η Άννα πρέπει να πάρει αποφάσεις.
Μια ιστορία γεμάτη μηχανορραφίες, ψεύτικους έρωτες, υποκρισία. Η πάλη για την εξουσία η οποία εν τέλει εγκλωβίζει και παγιδεύει. Γιατί δεν είναι μόνον η ίδια η εξουσία και οι μηχανισμοί της, οι οποίοι λειτουργούν κατασταλτικά για να διατηρηθούν στη θέση τους, είναι και οι ίδια η γοητεία της η οποία παγιδεύει όσους την κατέχουν ή την διεκδικούν.
Έτσι και οι ήρωες, εν προκειμένω οι ηρωίδες, του Γιώργου Λάνθιμου μπορεί να μην το γνωρίζουν αλλά βρίσκονται υπό περιορισμό, έγκλειστες κάποιων αόρατων μηχανισμών οι οποίοι καθορίζουν τις πράξεις τους. Σε αυτόν τον ανελέητο, απάνθρωπο κόσμο δεν υπάρχει χώρος για συναισθήματα, οι άνθρωποι δεν γελούν, ο λόγος τους είναι κοφτός, η ατμόσφαιρα παγερή, αποπνικτική. Ακόμη και ο έρωτας είναι ψεύτικος, υπολογιστικός. Στις σχέσεις κυριαρχεί ο κυνισμός και οι κάποιες ελάχιστες χαραμάδες τρυφερότητας εξαφανίζονται πριν καλά-καλά εμφανιστούν. Το παλάτι της βασίλισσας Άννας είναι ένα κλειστό σύστημα, δεν υπάρχει έξοδος από αυτό. Όλα συμβαίνουν εντός του, ανακυκλούνται, κακοφορμίζουν.
«Με ενδιέφεραν κυρίως οι τρεις κεντρικοί χαρακτήρες, η εξουσία τους, οι εύθραυστες σχέσεις τους και το πώς οι συμπεριφορές τόσο λίγων ανθρώπων μπορούν να αλλάξουν το ρου ενός πολέμου και τη μοίρα μιας χώρας. Για εμένα είναι επίσης μια ερωτική ιστορία με κωμικά, δραματικά και σκοτεινά σημεία», λέει ο Γιώργος Λάνθιμος.
Ιδιαίτερες γωνίες λήψης και χρήση ευρυγώνιων φακών δίνουν ιδιαίτερη διάσταση στο οπτικό αποτέλεσμα το οποίο υποστηρίζεται εξαιρετικά και από τους όχι ιδιαίτερα έντονους φωτισμούς. Πολύ προσεγμένα σκηνικά και κοστούμια, ταιριαστή μουσική επένδυση και τρεις θαυμάσιες ερμηνείες από την Ολίβια Κόλμαν (Άννα), Ρέιτσελ Βάις (Σάρα) και Έμα Στόουν (Αμπιγκέιλ).
Η ταινία κέρδισε τον Αργυρό Λέοντα στο Φεστιβάλ της Βενετίας, ενώ η Ολίβια Κόλμαν κέρδισε για την ερμηνεία της τη Χρυσή Σφαίρα.
Επίσης, «Η ευνοούμενη» είναι υποψήφια για 10 Όσκαρ, ανάμεσα στα οποία εκείνα της καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, σεναρίου, Α΄ γυναικείου ρόλου και Β΄ γυναικείων ρόλων.
Να πούμε πως το επίσημο άνοιγμα της ταινίας στους κινηματογράφους θα γίνει στις 7 Φεβρουαρίου. Αλλά ξεκίνησε να προβάλλεται από τις 31 Ιανουαρίου σε επιλεγμένες αίθουσες (Odeon Οπερα και Αβάνα).

strakersan@gmail.com
kersanidis.wordpress.com

 

 

 

«ΑΠΟΔΗΜΗΤΙΚΑ ΠΟΥΛΙΑ»

Οι ηθικοί κώδικες των Γιάγιου



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Οι Γιάγιου είναι μια φυλή αυτοχθόνων που κατοικούν στη χερσόνησο Λα Γκουαχίρα στην Κολομβία. Επί αιώνες η παράδοση και οι ηθικές αρχές αποτελούσαν τη βάση της επιβίωσής και των μεταξύ τους σχέσεων. Όλα όμως διαταράχτηκαν όταν η περιοχή τους έγινε επίκεντρο του εμπορίου ναρκωτικών και κάποιοι από αυτούς αναμείχθηκαν σε αυτό.
Η ταινία «Αποδημητικά πουλιά» (Pajaros de verano), των Σίρο Γκέρα και Κριστίνα Γκαγιέγο, παρακολουθεί δύο φατρίες ιθαγενών στην Κολομβία κατά τις δεκαετίες 1960 ως 1980. Χωρίζεται σε πέντε τραγούδια-κεφάλαια μέσα στα οποία εμπλέκονται τα μέλη μιας πολυμελούς οικογένειας. Οι νεώτεροι εμπλέκονται στην παράνομη διακίνηση ναρκωτικών, με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν πολλές συγκρούσεις ανάμεσά τους. Κι αυτό γιατί οι άγραφοι νόμοι της τιμής που διέπουν τις ζωές τους έρχονται σε αντίθεση με την απληστία του κέρδους.
Η ταινία μοιάζει με αρχαία ελληνική τραγωδία και κινηματογραφικά συνδυάζει το εθνογραφικό σινεμά με το γουέστερν. Τον Σίρο Γκέρα τον γνωρίσαμε με το υποβλητικό ασπρόμαυρο φιλμ «Στην αγκαλιά του φιδιού» (2006), ταινία που ήταν υποψήφια για το Ξενόγλωσσο Όσκαρ. Εδώ συν-σκηνοθετεί με την Κριστίνα Γκαγιέγο μια εντελώς διαφορετική ταινία, η οποία κι αυτή αποτελεί την επίσημη υποψηφιότητα της Κολομβίας για το Ξενόγλωσσο Όσκαρ.

Σ.Κ.

 

 

ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

«Η θετική πλευρά της ζωής» (The upside) του Νιλ Μπέργκερ: Ριμέικ της μεγάλης γαλλικής επιτυχίας «Άθικτοι» (2011), των Ερίκ Τολεντανό και Ολιβιέ Νακάς, που είχε συγκινήσει χιλιάδες θεατές σε όλον τον κόσμο. Ένας τετραπληγικός δισεκατομμυριούχος προσλαμβάνει έναν πρώην κατάδικο, ο οποίος έχει αποφυλακιστεί με όρους, για να τον βοηθά. Σιγά-σιγά οι δύο άνδρες γνωρίζονται και αναπτύσσουν μια ιδιαίτερη σχέση. Τρυφερή συγκινητική ταινία, η οποία όμως δεν μπορεί να φτάσει στο επίπεδο της πρωτότυπης. Οι παραγωγοί εξηγούν γιατί επέλεξαν να κάνουν το συγκεκριμένο ριμέικ: «Η απόφασή μας προέκυψε από την επιθυμία να γνωρίσουμε από πιο κοντά τους πραγματικούς ανθρώπους στους οποίους βασίστηκε η πρώτη ταινία. Θέλαμε να μάθουμε τις ιστορίες τους δίνοντας στο κοινό μια νέα εκδοχή της ταινίας με απόλυτο σεβασμό στη γαλλική εκδοχή». Όσο για το σκηνοθέτη, Νιλ Μπέργκερ, λέει: «Η ταινία μιλά για το πώς πρέπει να γεφυρώνουμε τις διαφορές μας. Αυτό είναι το σημαντικότερο για εμένα. Ήθελα η ταινία να μοιάζει όσο πιο αληθινή και ειλικρινής γίνεται».

«Σέρλοκ Χολμς και δρ Γουότσον» (Holmes and Watson) του Ίταν Κοέν: Ο πιο δημοφιλής ντεντέκτιβ του κόσμου, τον οποίο γέννησε η φαντασία του σερ Κόναν Ντόιλ, έχει γνωρίσει δεκάδες μεταφορές στη μικρή και τη μεγάλη οθόνη. Αυτή τη φορά όλα θα ξεκινήσουν με ένα πτώμα στην τούρτα γενεθλίων του Χολμς. Ενώ όλες οι ενδείξεις οδηγούν στον Τζέιμς Μοριάρτι, ο Σέρλοκ Χολμς έχει αμφιβολίες. Μαζί με το βοηθό του, τον Γουότσον, θα ξεκινήσουν την έρευνα η οποία ανατρέπει όλα τα δεδομένα αλλά θέτει σε κίνδυνο τη σχέση των δύο ανδρών. Όμως ο Χομς και ο Γουότσον πρέπει να μείνουν ενωμένοι για να ανακαλύψουν το δολοφόνο και να σώσουν τη βασίλισσα!

«Τοσοδούλικα 2: Η περιπέτεια στην άκρη του κόσμου» (Minuscule: Les mandibules du bout monde) των Ελέν Ζιρόντ και Τόμας Σάμπο: Μια μικρή πασχαλίτσα, ενώ πλησιάζει ο χειμώνας και όλοι ετοιμάζουν τα αναγκαία εφόδια, παγιδεύεται σε ένα δέμα το οποίο έχει για προορισμό ένα νησί της Καραϊβικής. Για να επιστρέψει πίσω στο σπίτι θα ενώσει τις δυνάμεις της με το μυρμήγκι και την αράχνη. Μια περιπέτεια στην άλλη άκρη του κόσμου, γεμάτη νέες γνωριμίες και εκπλήξεις.

«Backtrace» του Μπράιαν Α. Μίλερ: Ο επιζών ληστής μιας ληστείας με πολλά θύματα δεν θυμάται που έχει κρύψει τις 500.000 δολάρια που έκλεψε, επειδή έπαθε αμνησία. Όμως κάποιοι τον βγάζουν από το νοσοκομείο και του χορηγούν ένα πειραματικό φάρμακο για να θυμηθεί. Εκείνος θα μεταφερθεί σε άλλες εποχές και θα ανακαλύψει πολλά κρυμμένα μυστικά. Όμως ένας αστυνομικός βρίσκεται στα ίχνη του ενώ εκείνος προσπαθεί να θυμηθεί.

Σινεφίλ
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet