Οι τίτλοι στις οικονομικές σελίδες πολλών εφημερίδων και εξειδικευμένων ιστοσελίδων τις δύο περασμένες εβδομάδες προϊδέαζαν για τον επικείμενο Αρμαγεδώνα: η κυβέρνηση βάζει χέρι στα κονδύλια του ΕΣΠΑ για να καλύψει την τρύπα των εσόδων κατήγγειλε ο πρόεδρος της Ένωσης Περιφερειών κ. Κ. Αγοραστός, για «ταφόπλακα» στα έργα και χιλιάδες απολύσεις προειδοποιούσε το Συντονιστικό των εργοληπτών. Αφορμή μια εγκύκλιος του υπουργείου Οικονομίας που ζητούσε να επιστραφούν τα κονδύλια, για τα οποία είχαν δεσμευθεί πόροι, αλλά έως την 31/12/2014 δεν έχουν αξιοποιηθεί. Η ανακοίνωση της ΕΝΠΕ άφηνε να εννοηθεί πως έτσι δεν θα γίνουν προγραμματισμένες πληρωμές σε έργα που έχουν πραγματοποιηθεί. Όμως, η πραγματικότητα είναι άλλη: αφού τα κονδύλια δεν έχουν εκταμιευθεί σημαίνει πως τα έργα για τα οποία είχαν διατεθεί έχουν παγώσει και άρα δεν υπάρχει λόγος πληρωμής. Την ίδια στιγμή, άλλα έργα των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων (και όχι συνολικά του ΕΣΠΑ) τα οποία «τρέχουν» μένουν χωρίς πόρους. Τα χρήματα αυτά δεν φεύγουν από τις Περιφέρειες αλλά θα πάνε σε άλλα έργα που «τρέχουν» σ’ αυτές. «Αν τα έργα ξεπαγώσουν, τα κονδύλια είναι εκεί και μπορείτε να τα πάρετε» είναι η ρητή διαβεβαίωση από το υπουργείο Οικονομίας.

Το κουβάρι των κοινοτικών χρηματοδοτήσεων

«Δεν είναι τυχαίο που οι καταγγελίες προήλθαν από συγκεκριμένους Περιφερειάρχες αν και η εγκύκλιος δεν αφορούσε μόνο τα Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα» επισημαίνουν με νόημα αρμόδιες πηγές του υπουργείου Οικονομίας. «Σήμερα εκπνέει η προθεσμία που έθετε η εγκύκλιος», προσθέτουν, «και κανένα σημαντικό πρόβλημα δεν έχει παρουσιαστεί και αν υπάρξει κάποια εμπλοκή έχουμε τρόπους να την αντιμετωπίσουμε».
Το περιστατικό αυτό δείχνει πόσο μπλεγμένο είναι το κουβάρι των κοινοτικών χρηματοδοτήσεων. «Πρέπει να ξεφύγουμε από τη λογική των σημειακών παρεμβάσεων, που πολύ συχνά συνδέονται με πελατειακά συμφέροντα» τονίζει ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Επενδύσεων Αλέξης Χαρίτσης. «Χρειάζονται και αλλαγές στη διαχείριση, την παρακολούθηση και τον έλεγχο των προγραμμάτων. Η στήριξη και ενίσχυση των υπηρεσιών που διαχειρίζονται τα προγράμματα και όχι η υποκατάστασή τους από ιδιωτικές εταιρείες συμβούλων είναι μια από αυτές» παρατηρεί αναγνωρίζοντας πως υπάρχουν πολύμηνες καθυστερήσεις σε πληρωμές για τις οποίες όμως δεν ευθύνεται η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Καθώς στο τέλος του 2015 λήγει το υπάρχον πρόγραμμα, και το πλαίσιο του επόμενου ΕΣΠΑ, έχει ήδη ψηφιστεί από την προηγούμενη κυβέρνηση, η ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας θέλει να το προσαρμόσει στις δικές της προτεραιότητες κάτι που όπως είναι φυσικό προκαλεί αντιδράσεις από όσους είχαν βολευτεί στο προηγούμενο καθεστώς αδιαφάνειας. «Ζητούμενο δεν είναι πια μόνο το πόσο μεγάλο θα είναι το ποσοστό απορρόφησης αλλά τα αποτελέσματα που θα έχουν στην απασχόληση, στην κοινωνική συνοχή και στο οικοσύστημα» τονίζει ο κ. Χαρίτσης.
Προτεραιότητες είναι η «έξυπνη» εξειδίκευση σε νέες μορφές επιχειρηματικότητας με έμφαση στη δημιουργία θέσεων εργασίας για μακροχρόνια ανέργους και νέους επιστήμονες -ώστε να ανακοπεί η φυγή τους στο εξωτερικό-, μέτρα για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης και μεταρρυθμίσεις στη δημόσια διοίκηση με την εισαγωγή ψηφιακών υποδομών και εργαλείων που θα συντελέσουν στην απλούστευση των διαδικασιών και τη μείωση της γραφειοκρατίας.

Αγκάθι οι αυτοκινητόδρομοι

Στο πλαίσιο αυτό το μεγάλο αγκάθι βέβαια είναι οι τέσσερις αυτοκινητόδρομοι (Μαλιακός - Κλειδί, Ιονία Οδός, Άξονας Κεντρικής Ελλάδας και Ολυμπία Οδός),οι οποίοι έχουν ανατεθεί με συμβάσεις παραχώρησης σε μεγάλες τεχνικές εταιρείες. Οι εκπρόσωποι των τεχνικών εταιρειών απειλούν με πάγωμα των εργασιών. Το υπουργείο εξετάζει τρόπους εναλλακτικής χρηματοδότησης εκτός ΕΣΠΑ, σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Σύμφωνα με πληροφορίες, στην πορεία θα τεθεί θέμα επανακαθορισμού των διοδίων στην κατεύθυνση της μείωσης του τέλους διέλευσης. Και φυσικά μια τέτοια προοπτική δεν αρέσει στους εργολάβους και ίσως εξηγεί το μπαράζ των πρόσφατων «τρομοκρατικών» δημοσιευμάτων περί στάσης πληρωμών.

Ορέστης. Φ. Αθανασίου
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet