Επιμέλεια: Λιάνα Μαλανδρενιώτη
lianam@otenet.gr

 

Το συνθετικό πορτρέτο του Κώστα Γρηγορέα




Όπως γνωρίζει καλά ο κάθε παθιασμένος ακροατής της μουσικής, τα πιο ενδιαφέροντα ακούσματα είναι αυτά που ακούει κανείς άμα την εκτελέσει, τη στιγμή δηλαδή που οι νότες ερμηνεύονται και η σύλληψη της μουσικής δημιουργίας αναδύεται από την παρτιτούρα. Αυτή η μαγική στιγμή , τόσο φευγαλέα και τόσο μοναδική, καταγράφεται στη μνήμη και στην καρδιά μας, ενώ το μουσικό έργο γίνεται πάλι μία παρτιτούρα που περιμένει κάποιον ερμηνευτή να της δώσει πνοή.

Οι παρτιτούρες του Κώστα Γρηγορέα με τα χρώματα της κιθάρας, που αποτελεί συνήθως τον καμβά των συνθέσεών του, των ξύλινων πνευστών, του πιάνου και του τσέμπαλου, θα πάρουν πνοή από φημισμένους και εκλεκτούς φίλους του συνθέτη.
Πρόκειται για τους: Έφη Αγραφιώτη (πιάνο), Βασίλη Κανελλόπουλο (κιθάρα), Μιχάλη Κονταξάκη (κιθάρα), Κατερίνα Κτώνα (τσέμπαλο), Χάρη Λαμπράκη (νέι), Γιώργο Μπεχλιβάνογλου (κιθάρα), Γιάννη Πετρίδη (κιθάρα), Βασίλη Τζαβάρα (ακουστική κιθάρα), Γιώργος Τοσικιάν (κιθάρα), Αλεξάνδρα Χριστοδήμου (κιθάρα). Επίσης, το κιθαριστικό σύνολο: «Κίθαρις» υπό τη διεύθυνση: Ιάκωβος Κολανιάν (κιθάρα) και μέλη τους: Γιώργο Γεωργάτο (κιθάρα), Νίκο Μανιταρά (κιθάρα), Τριαντάφυλλο Μπαταργιά (κιθάρα), Κωνσταντίνα Ντοκούζη (κιθάρα), Δημήτρη Παππά (κιθάρα), Γιώργο Τοσικιάν (κιθάρα), καθώς και το κουαρτέτο πνευστών & κιθάρα «έμΠΝΕΥΣΗ» υπό τη διεύθυνση του Δημήτρη Φωτόπουλου (φλάουτο) και με μέλη τους: Κώστα Γρηγορέα (κιθάρα), Σταύρο Θεοδωρόπουλο (όμποε),
Στέλιο Ιωάννου (κλαρινέτο), Τάσο Φωτόπουλο (φαγκότο).
Θα ακουστούν επιλεγμένα μουσικά έργα από τη δισκογραφία του Γρηγορέα (Soundtracks, Κιθάρα σε ελληνικό τρόπο, Recording Guitarist κ.ά.), συνθέσεις του για κιθάρα, πνευστά, τσέμπαλο και πιάνο, που έχουν καταξιωθεί σε ρεσιτάλ γνωστών σολίστ στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένονται σε πρώτη εκτέλεση το «The innocent suite» (συλλογή έργων για τσέμπαλο) που θα ερμηνεύσει η Κατερίνα Κτώνα, το έργο «Θαλασσoγραφίες» (Seascapes) με τον κιθαρίστα Βασίλη Κανελλόπουλο, καθώς και το έργο «Ανοιξιάτικη τριλογία», για κουαρτέτο ξύλινων πνευστών και κιθάρα.
Συνθέτης «με πλούσιο όραμα» (κατά τον μουσικοκριτικό Γιώργο Λεωτσάκο), έχει καταθέσει σημαντικό έργο για το ρεπερτόριο της ελληνικής οργανικής μουσικής. Ένας δημιουργός ευρηματικός με φαντασία που πλάθει, μέσα από τις νότες, εικόνες γεμάτες χρώμα και φως.
Ο Κώστας Γρηγορέας είναι ένα από τα επιφανέστερα μέλη της ελληνικής κιθαριστικής οικογένειας και μια ξεχωριστή παρουσία στο χώρο της ελληνικής μουσικής, ως σολίστ κλασικής κιθάρας με πλούσια καριέρα για περισσότερο από τριάντα χρόνια και συνεργάτης σημαντικών ελλήνων σολίστ, συνθετών και τραγουδιστών τόσο σε συναυλίες όσο και σε ηχογραφήσεις.
Δάσκαλος με μαθητές διακεκριμένους μουσικούς, έχει δημιουργήσει δική του σχολή ακολουθώντας την μεγάλη παράδοση της ελληνικής κιθαριστικής τέχνης.
Διδάσκει και είναι έφορος της κιθάρας στα ωδεία «Πυθαγόρειο» και «Πειραματικό Ψυχικού» στην Αθήνα και «Πολυρυθμία» στην Πρέβεζα. Μαζί με τον Νότη Mαυρουδή εκδίδουν το διαδικτυακό μουσικό περιοδικό Τar.
Η συναυλία αυτή εντάσσεται στον κύκλο Μουσικά Πορτρέτα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και αναμφίβολα αποτελεί ένα από τα πλέον σημαντικά μουσικά γεγονότα που οι φίλοι της κιθάρας και της καλής μουσικής δεν πρέπει να χάσουν.
Τη Δευτέρα 25 Φεβρουαρίου, στις 8.30μμ, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος. Tιμές εισιτηρίων: 10 και 15 ευρώ, (φοιτητές, νέοι έως 25 ετών, άνεργοι, ΑμεΑ) 7 ευρώ.

Αρχείο Λιάνας Μαλανδρενιώτη

«Το ταξίδι μου στη μουσική ξεκίνησε ως μοναχικό. Οι συνθήκες, αλλά κυρίως η ιδιοσυγκρασία μου, το καθόρισαν αυτό. Η κιθάρα έτυχε να είναι το εργαλείο, και μάλλον αποδείχτηκε κατάλληλο: αρκετά κοινωνικό ώστε να φτιάξω καλλιτεχνικές προσωπικές σχέσεις, να συμμετάσχω σε σύνολα, να συνοδεύσω, ν’ αυτοσχεδιάσω· και αρκετά μοναχικό, ώστε ν’ αντέξει τους μονολόγους και τις εμμονές μου.
Μέσω όλων αυτών, λοιπόν, ευτύχησα να ταξιδεύω. Πραγματικά ταξίδια, σε ωραίες χώρες, αλλά και μουσικά ταξίδια, σε είδη που βιωματικά δεν μου ανήκουν. Ως όχημα, οι σολιστικές μου δραστηριότητες, αλλά και οι συνεργασίες με θαυμάσιους συνθέτες, τραγουδοποιούς, μουσικούς, τραγουδιστές. Με κάποιους από αυτούς μάλιστα απέκτησα προσωπική μουσική σχέση και μακρόχρονη συνεργασία. Ήταν δάσκαλοί μου, ακόμη και μέντορές μου, και κάποιοι εξακολουθούν να είναι.
Η ιδιοσυγκρασία μου, όμως, οριοθετεί αυτές τις σχέσεις. Η μανία μου για απόλυτο έλεγχο στο τελικό αποτέλεσμα με απομακρύνει από τα μεγάλα μουσικά σύνολα, τα μεγαλόπνοα εγχειρήματα. Για μένα όμως αυτό είναι κάτι το φυσικό.
Όταν, λοιπόν, έφτασε το πλήρωμα του χρόνου, και θεώρησα απαραίτητο να οργανώσω τις μουσικές μου σκέψεις ως έργα με αρχή, μέση και τέλος, όλα τα παραπάνω καθόρισαν την πορεία. Η, πάλι εξ ιδιοσυγκρασίας, ταύτισή μου με ποιητές και τραγουδοποιούς με οδήγησε στις μικρότερες φόρμες. Η επιμονή μου στις λεπτομέρειες, ακόμη και στις επουσιώδεις, με οδήγησε αναγκαστικά σε αφαιρετικές φόρμες. Η μοναχικότητα μου, που έχει την ανάγκη να επικοινωνήσει, με οδήγησε σε συνθέσεις για να ερμηνεύσω εγώ ο ίδιος τον εαυτό μου, ή συνθέσεις για ανθρώπους που γνωρίζω και θαυμάζω και θέλω να
υπάρξω και μέσω αυτών.
Ως δημιουργός, λοιπόν, θα έλεγα πως μάλλον είμαι συνθέτης «της αφορμής», και πολύ ανυπόμονος για ν’ αντέξει στα χέρια μου μια μεγάλη φόρμα, σαν αυτές που θαυμάζω σε άλλους. Το «ποίημα», ή έστω το «διήγημα», είναι επαρκή για μένα. Ή, καλύτερα, θα έλεγα ότι «ελπίζω να είμαι εγώ επαρκής γι’ αυτά.»
Κώστας Γρηγορέας (Φεβρουάριος 2019)

 

 

Δημήτρης Μαραμής, «Οι στοιχειωμένοι»




Στο νέο μιούζικαλ του Δημήτρη Μαραμή, με τίτλο «Οι στοιχειωμένοι», συναντιούνται τρεις παραλογές: «Το γεφύρι της Άρτας», «Το τραγούδι του νεκρού αδελφού» και «Το στοιχειό της Χάρμαινας». Κοινό στοιχείο και συνδετικός κρίκος των ιστοριών είναι η υπερφυσική τους διάσταση, με τους καταραμένους χαρακτήρες να στοιχειώνουν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο την πλοκή. Οι δύο πρώτες ιστορίες, αριστουργήματα ποιητικής της ελληνικής δημοτικής παράδοσης και άμεσα αναγνωρίσιμες ήδη από τους αρχικούς στίχους τους, έχουν μελοποιηθεί από τον συνθέτη διατηρώντας απαράλλαχτα τα λόγια και τους χαρακτηριστικούς τους ιδιωματισμούς. Η τρίτη ιστορία, λαϊκός θρύλος της Άμφισσας, ιδιαίτερα αγαπητός στην περιοχή, έχει διασωθεί μέσω του προφορικού λόγου. Για την ιστορία αυτή, το πρωτότυπο λιμπρέτο έχει γράψει ο ποιητής Σωτήρης Τριβιζάς. Το έργο θα παρουσιαστεί στην ολοκληρωμένη του σκηνοθετημένη μορφή.
Σκηνοθεσία: Θάνος Παπακωνσταντίνου. Σκηνικά - κοστούμια: Νίκη Ψυχογιού. Συμμετέχουν: Αργυρώ Καπαρού / Μάνα, Χορός, Θοδωρής Βουτσικάκης / Κωσταντής, Χορός, Βασιλική Καρακώστα / Γυναίκα Πρωτομάστορα, Χορός, Ελένη Δημοπούλου / Λενιώ, Αρετή, Χορός, Βασίλης Δημακόπουλος / Πρωτομάστορας, Χορός Λητώ Μεσσήνη / Χορός, Πουλί, Άνεμοι, Σταμάτης Πακάκης / Χορός, Στοιχειά, Μάστοροι, Άνεμοι, Νίκος Ζιάζιαρης / Χορός, Στοιχειά, Μάστοροι, Άνεμοι. Συμμετέχουν τελειόφοιτοι της Δραματικής Σχολής του Ωδείου Αθηνών.
Πέμπτη 28 Φεβρουαρίου και Παρασκευή 1 Μαρτίου, στις 8μμ, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη. Τιμές εισιτηρίων: από 12 έως 45 ευρώ, φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑμεΑ, 65+, πολύτεκνοι: 9 ευρώ.
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet