«ΠΑΥΣΗ»
Μια γυναίκα εγκλωβισμένη



Του Στράτου Κερσανίδη

Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις γυναικών οι οποίες βιώνουν τον εγκλεισμό εντός γάμου. Μπορεί να μην υπάρχουν κλειδαριές, φύλακες και ψηλοί τοίχοι γύρω-γύρω, αλλά επί της ουσίας οι γυναίκες αυτές είναι παγιδευμένες. Μια τέτοια γυναίκα είναι η Ελπίδα, η ηρωίδα στην ταινία «Παύση» της Τώνιας Μισιαλή.
Η Ελπίδα έχει φτάσει στην κλιμακτήριο και ζει μια ανιαρή πραγματικότητα. Νιώθει το χρόνο επάνω της να περνά, ενώ ο άνδρας της αδιαφορεί για εκείνη και συχνά της φέρεται άσχημα. Η ζωή της έχει στεγνώσει κι έτσι αναζητά όσα της λείπουν στη φαντασία της χωρίς όμως να μπορεί να κάνει το μεγάλο βήμα προς την κατάκτηση της προσωπικής της ελευθερίας.
Χαμηλών τόνων ταινία η οποία λειτουργεί στην πορεία ως ωρολογιακή βόμβα. Τα βάσανα συσσωρεύονται, ο θεατής συμπάσχει και η μεγάλη έκρηξη αναμένεται από στιγμή σε στιγμή. Σε τούτη τη βραδυφλεγή εξέλιξη κυριαρχεί η συγκρατημένα αγχωτική ερμηνεία της Στέλας Φ��ρογένη, η οποία μοιάζει έτοιμη να εκραγεί. Κανείς, φυσικά, δεν γνωρίζει τι πρόκειται να συμβεί. Το μόνο που μπορεί να πει κανείς είναι πως η Τώνια Μισιαλή σκηνοθετεί απλά και μετρημένα, με σύνεση και διακριτικότητα καταφέρνοντας να διεισδύσει στην ψυχή της πρωταγωνίστριάς της. Για μια ακόμη φορά αποδεικνύεται πως το καλό σινεμά δεν χρειάζεται ούτε χρήματα ούτε πολλά τεχνικά μέσα. Ειλικρίνεια χρειάζεται και ήρωες βγαλμένους από την καθημερινότητα. Και η «Παύση» τα διαθέτει.
Η ταινία προβλήθηκε στο 51ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, στην ενότητα Ξεπερνώντας τα Σύνορα του Ελληνικού Τμήματος. Το ενδιαφέρον είναι πως η ταινία έχει προγραμματιστεί και θα προβληθεί τον ερχόμενο Ιούνιο στις αίθουσες στο Λος Άντζελες.
Η σκηνοθέτιδα σε σημείωμά της λέει: «Ζούμε σε μια εποχή όπου οι γυναίκες δεν εκπροσωπούνται επαρκώς στον κινηματογράφο ή εκπροσωπούνται εσφαλμένα, γι’ αυτό ήθελα αυτή η ταινία να απεικονίσει ένα γυναικείο χαρακτήρα που είναι πραγματικός. Μια γυναικεία ιστορία, ιδωμένη μέσα από τον γυναικείο φακό, πίσω και μπροστά από την κάμερα. Πρόθεσή μου ήταν να δημιουργήσω ένα μωσαϊκό του μικρόκοσμου της πατριαρχικής κοινωνίας και να απεικονίσω την αέναη μάχη μεταξύ των δύο φύλων, συνειδητά και μόνο από την ευαίσθητη και ευάλωτη γυναικεία ματιά. Η ηρωίδα της Παύσης μεγάλωσε σε μια πατριαρχική κοινωνία όπου οι γυναίκες ζούσαν στο περιθώριο έχοντας ως κύριο σκοπό της ζωής τους να υπηρετούν τον σύζυγο και τα παιδιά τους. Ακόμα και σήμερα, η ηρωίδα αυτή, όπως χιλιάδες γυναίκες στον κόσμο, εξακολουθεί να περνά τη ζωή της ανήμπορη να βρει την προσωπική της φωνή και να παλέψει για τον εαυτό της και τα δικαιώματά της. Είναι τόσο αδύναμη που δεν μπορεί παρά να ξεφύγει με όχημα τη φαντασία της. Στο φανταστικό αυτό κόσμο, βρίσκει αγάπη, έρωτα, πάθος, θάρρος και δύναμη, όλα αυτά που δεν βρίσκει στην πραγματικότητα. Τα στοιχεία αυτά τα ζει τόσο έντονα που, στο τέλος, δεν μπορεί ούτε η ίδια να καταλάβει ποια είναι η αλήθεια και ποια η φαντασία. Έχει χάσει την κρίση της και τα συναισθήματά της βρίσκονται σε λίμπο.»

strakersan@gmail.com
kersanidis.wordpress.com

 

ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

«Captain Marvel» των Άνα Μποντέν και Ράιαν Φλεγκ: Η Κάρολ Ντάνβερς είναι η πρώτη γυναίκα υπερηρωίδα σε πρωταγωνιστικό ρόλο! Επίσης για πρώτη φορά μια τέτοια ταινία έχει γυναίκα συν-σκηνοθέτιδα. Η Κάρολ Ντάνβερς αναλαμβάνει να βοηθήσει την ανθρωπότητα όταν ένας διαγαλαξιακός πόλεμος ανάμεσα σε δύο φυλές εξωγήινων φτάνει στη Γη και την απειλεί.

«Ένα όμορφο αγόρι» (Beautiful boy) του Φέλιξ Φον Γκρόνιγκεν: Ο Νικ Σεφ, ένας 18χρονος νέος, έχει όλα όσα ονειρεύονται οι γονείς για το παιδί τους. Καλός μαθητής, παίκτης στην ομάδα υδατοσφαίρισης του σχολείου, ηθοποιός στις σχολικές παραστάσεις και αρχισυντάκτης της σχολικής εφημερίδας. Ένα ταλαντούχο παιδί που λατρεύει το διάβασμα και ετοιμάζεται για το Κολέγιο. Όμως ο Νικ από τα 12 του είχε αρχίσει να πειραματίζεται με διάφορες ναρκωτικές ουσίες. Η κατάσταση βρισκόταν σε έλεγχο μέχρις ότου, στα τέλη της εφηβείας του, δοκίμασε μεθαμφεταμίνη. Από τότε άρχισε η εξάρτηση καθώς, όπως είπε και ο ίδιος, «ο κόσμος έγινε ξαφνικά από ασπρόμαυρος, τεχνικολόρ». Έτσι ο Νικ έγινε κάποιος άλλος, έγινε έρμαιο της εξάρτησής του και η ζωή του βρέθηκε σε κίνδυνο. Ο πατέρας του βλέποντας το γιο του στο χείλος της καταστροφής αγωνίζεται να τον σώσει αλλά και να κρατήσει ενωμένη την οικογένειά του. Οι αλλεπάλληλες προσπάθειες απεξάρτησης αποτυγχάνουν και το «πιο όμορφο αγόρι του κόσμου» κινδυνεύει να χάσει ακόμη και τη ζωή του.

«Ο τυχοδιώκτης του Παρισιού» (L’ empereur de Paris) του Ζαν Φρανσουά Ρισέ: Βρισκόμαστε στα χρόνια της βασιλείας του Ναπολέοντα και ο Βιντόκ υπήρξε θρύλος, αφού ήταν ο μοναδικός άνθρωπος ο οποίος είχε καταφέρει να δραπετεύσει με επιτυχία από δύο φυλακές υψίστης ασφαλείας. Τώρα όμως θέλει την ησυχία του και ασχολείται πλέον με το εμπόριο ρούχων. Αλλά φαίνεται πως το παρελθόν τον κυνηγά, εμφανίζονται κάποιοι πρώην συγκρατούμενοί του οι οποίοι τον κατηγορούν άδικα για ένα φόνο. Ο Βιντόκ, για να αποδείξει την αθωότητά του, αποφασίζει να συνεργαστεί με την αστυνομία ξεκαθαρίζοντας το Παρίσι από τους κακοποιούς. Ένας συναρπαστικός αληθινός χαρακτήρας - στρατιώτης, κατάδικος, αστυνομικός, συγγραφέας και ιδιωτικός ντετέκτιβ -πηγή έμπνευσης για τον Βοτρέν του Μπαλζάκ, τον Γιάννη Αγιάννη του Ουγκώ και τον Ντιπέν του Έντγκαρ Άλαν Πόε.

«Το μυστικό της ασημένιας λίμνης» (Under the silver lake) του Ντέιβιντ Ρόμπερτ Μίτσελ: Ο Σαμ, ένας άνδρας λίγο πάνω από τα 30, μια μέρα αποφασίζει να πάει στην κοινόχρηστη πισίνα του συγκροτήματος στο οποίο κατοικεί, όπου συναντά μια μυστηριώδη γυναίκα, την Σάρα. Όμως η Σάρα εξαφανίζεται και ο Σαμ ξεκινά μια μεγάλη αναζήτηση για να ανακαλύψει το μυστικό που κρύβεται πίσω από την εξαφάνισή της. Πρόκειται για μια σουρεαλιστική και μυστηριώδη πορεία στον υπόκοσμο του Λος Άντζελες.



«Ο Κορσικανός» (Une vie violente) του Τιερί ντε Περετί: Τη δεκαετία του 1990, στην Κορσική είχε αναπτυχθεί ένα ισχυρό εθνικιστικό αυτονομιστικό κίνημα. Αποτέλεσμα ήταν αρκετές δεκάδες νεκροί. Ένας νεαρός, μέλος του εθνικιστικού κινήματος, θέλοντας να ξεφύγει από το παρελθόν του αποφασίζει να μεταναστεύσει στη Γαλλία. Όμως ο θάνατος ενός παλιού του φίλου και συντρόφου, ξυπνά μνήμες μέσα του. Το δίλημμα που αντιμετωπίζει είναι μεγάλο: Να παραστεί ή όχι στην κηδεία του συντρόφου, η οποία θα γίνει στο νησί που είναι επικηρυγμένος; Η τελική του απόφαση θα καθορίσει το υπόλοιπο της ζωής του. Ο σκηνοθέτης, Τιερί ντε Περέτι, στη δεύτερη ταινία του, που προβλήθηκε στις Κάνες, θέλησε να καταδείξει τις ολέθριες επιπτώσεις που είχαν τα εθνικιστικά κινήματα στη γενέτειρά του.

«Κάθε χίλια χρόνια» (Vision) της Ναόμι Καβάσε: Στην Ιαπωνία, σύμφωνα με το μύθο, κάθε 997 χρόνια εμφανίζεται ένα σπάνιο ιαματικό φυτό. Η Ζαν ταξιδεύει από τη Γαλλία στη Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου για να το αναζητήσει. Στο ταξίδι θα συναντηθεί με έναν δασοφύλακα, τον Τόμο, ο οποίος την συνοδεύει στην αναζήτησή της. Η συνάντηση αυτή θα της ξαναθυμίσει το παρελθόν της, όταν 20 χρόνια πριν, στο ίδιο δάσος είχε ερωτευτεί για πρώτη φορά.

«Αδέλφια εξ αίματος» (La terra dell’ abbastanza) των Φάμπιο Ντ’ Ινισέντζο και Νταμιάνο Ντ’ Ινοσέντζο: Ο Μίρκο και ο Μανόλο, παιδιά μονογονεϊκών οικογενειών, μεγαλώνουν μαζί σε μια φτωχική συνοικία της Ρώμης. Κάνουν βόλτες με το αμάξι και κάνουν όνειρα για όμορφες γυναίκες, δουλειά, χρήματα. Ένα βράδυ όμως χτυπούν κάποιον με το αυτοκίνητο και τον αφήνουν αβοήθητο στο δρόμο. Αυτό που δεν ξέρουν είναι πως αυτός που έχουν χτυπήσει και σκοτώσει ήταν πληροφοριοδότης της αστυνομίας. Αυτό θα τους δώσει μια θέση στην τοπική συμμορία. Η ζωή τους αλλάζει, αρχίζουν να ζουν άνετα και πλούσια και όλο αυτό τους ενθουσιάζει. Όμως δεν θα αργήσουν να συνειδητοποιήσουν πως ο κόσμος αυτός δεν είναι ο κόσμος που ονειρεύονταν.

«Ίαν ΜακΚέλεν: Ρόλος ζωής» (McKellen: Playing the part) του Τζο Στίβενσον: Βασισμένη σε μια συνέντευξη 14 ωρών, η ταινία «Ίαν ΜακΚέλεν: Ρόλος Ζωής» είναι ένα μοναδικό ταξίδι στις σημαντικές στιγμές της ζωής του ΜακΚέλεν, από την πρώιμη παιδική ηλικία σε μια απαιτητική καριέρα, που τον έθεσε υπό το φως της δημοσιότητας για το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του. Μέσω πληθώρας φωτογραφιών από το προσωπικό αρχείο του ΜακΚέλεν και κινηματογραφικά ανακατασκευασμένων σκηνών, γινόμαστε μάρτυρες της λάμψης αυτού του ακατέργαστου ταλέντου μέσα από την ένταση, τη διαφορετικότητα και την αφοσίωση.

Σινεφίλ
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet