Επιμέλεια: Λιάνα Μαλανδρενιώτη
lianam@otenet.gr


Πρωτομαγιά με τη Φιλαρμονική του Βερολίνου

Ενα γεγονός μείζονος πολιτιστικής σημασίας και διεθνούς ακτινοβολίας υποδέχεται το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το μεσημέρι της Πρωτομαγιάς. Πρόκειται για το ετήσιο «Κοντσέρτο της Ευρώπης» της Φιλαρμονικής του Βερολίνου, που διοργανώνεται κάθε φορά σε διαφορετικές πόλεις της Ευρώπης και ειδικότερα σε χώρους μεγάλης ιστορικής σπουδαιότητας ή σε συναυλιακά κέντρα που έχουν συνδεθεί με εξαιρετικά πολιτιστικά επιτεύγματα.
Η συναυλία θα προβληθεί σε ζωντανή τηλεοπτική μετάδοση σε αρκετές χώρες, ενώ θα μεταδοθεί μέσω διαδικτύου απευθείας σε όλο τον κόσμο. Το διάσημο μουσικό σύνολο θα διευθύνει ο βρετανός αρχιμουσικός Σερ Σάιμον Ρατλ. Σολίστ θα είναι ο Λεωνίδας Καβάκος. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει την Εισαγωγή από την όπερα Σεμίραμις του Τζοακίνο Ροσίνι, το δεξιοτεχνικό Κοντσέρτο για βιολί σε ρε ελάσσονα, έργο 47 του φινλανδού συνθέτη Γιαν Σιμπέλιους, από τη γέννηση του οποίου συμπληρώνονται φέτος 150 χρόνια. Η Φιλαρμονική του Βερολίνου θα ερμηνεύσει, επίσης, τη Συμφωνία αρ. 3 σε μι ύφεση μείζονα («του Ρήνου»), έργο 97 του Ρόμπερτ Σούμαν.
Η εμφάνιση της Ορχήστρας πραγματοποιείται χάρη στη γενναιόδωρη χορηγία έλληνα του εξωτερικού, ο οποίος επιθυμεί η δωρεά του να παραμείνει ανώνυμη.
Φέτος, το 20λεπτο ντοκιμαντέρ που θα συνοδεύει τη συναυλία, θα είναι αφιερωμένο στην Αθήνα. Θα το σκηνοθετήσει η Γκρέτε Λίφερς για λογαριασμό του καναλιού Euroarts, το οποίο έχει αναλάβει την παραγωγή και διεθνή διανομή του «Κοντσέρτου της Ευρώπης». Η 34χρονη γερμανίδα σκηνοθέτις έχει ήδη επισκεφθεί την πόλη μας και έχει κάνει γυρίσματα σε αρκετά σημεία της Αθήνας. Όπως δήλωσε: «αυτό που μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση, από την πρώτη μου κιόλας επίσκεψη […], ήταν η αίσθηση ότι βρίσκομαι σε ένα τεράστιο υπαίθριο μουσείο. Τα αρχαία μνημεία, τα νεοκλασικά, μια πόλη όπου το παλιό και το καινούργιο συνυπάρχουν και δημιουργούν έναν γοητευτικό συνδυασμό. […] Επιλέξαμε να δείξουμε το όμορφο πρόσωπο της Αθήνας: μια πόλη που η αρχαία κληρονομιά της επηρεάζει ακόμη τη ζωή όλων μας».
Την Παρασκευή 1η Μαΐου, στις 12μ., στην αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης. Τιμές εισιτηρίων 80, 60, 40, 22, 15 και 10 ευρώ.

ELAIώNAS Festival 2015

Ο ελαιώνας είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ελληνικής ιστορίας. Η καρδιά της αρχαίας Αθήνας. Ο θρύλος λέει ότι ο ελαιώνας, «το ιερόν άλσος της θεάς Αθηνάς», δημιουργήθηκε από την ιερή ελιά του Ερεχθείου που δώρησε η θεά στην πόλη της. Σήμερα ο ελαιώνας δεν υπάρχει πια. Υπάρχει μόνο η ταμπέλα τού μετρό «Ελαιώνας». Το ιερό δάσος που απλωνόταν από την Ιερά οδό μέχρι το όρος Αιγάλεω έχει πλέον εξαφανιστεί ολοσχερώς. Το μεγαλύτερο κομμάτι του έχει μετατραπεί σε τόπο «απόρριψης», όπως τον χαρακτηρίζει ο Χρήστος Καρακέπελης στο συγκλονιστικό ντοκιμντέρ του «Η πρώτη ύλη». Εκεί όπου άλλοτε υπήρχε το ιερόν άλσος της θεάς Αθηνάς. Κάθε ελιά αυτού του άλσους ήταν δέντρο ιερό, όλη δε η περιοχή του Ελαιώνα, πολύ πιο ευρεία από τη σημερινή, ένας τόπος λατρείας και πνευματικής άνθισης, φορέας των «θρύλων και των παραδόσεων των αιώνων», όπως τόσο συγκινητικά γράφει ο Δ. Γρ. Καμπούρογλου στον «Αναδρομάρη της Αττικής.» Αυτό το βιβλίο ήταν η αφορμή για να δημιουργηθεί το ELAIώNAS Festival 2015. Το ELAIώNAS Festival 2015 φιλοδοξεί να αποτελέσει ένα δίκτυο αφύπνισης, προσκαλώντας σκηνοθέτες, μουσικούς, εικαστικούς, φωτογράφους, πανεπιστημιακούς, ερευνητές, ακτιβιστές και δημοσιογράφους σ’ ένα μαραθώνιο εκδηλώσεων: 7 θεατρικών και χορευτικών παραστάσεων, 30 συναυλιών, 8 προβολών ταινιών, έκθεσης βιβλίου, εικαστικών και φωτογραφίας αλλά και ομιλιών σχετικά με την περιοχή του Ελαιώνα, τη μεγάλη ιστορία του και τη σύγχρονη πραγματικότητα. Καλλιτεχνική διεύθυνση: Φένια Παπαδόδημα, Γιώργος Παλαμιώτης. Δημιουργική ομάδα: Ρούλα Νικολάου, Παυλίνα Ζάχρα, Μενέλαος Κυπαρίσσης, Άρης Ασπρούλης. Καλλιτεχνικοί – επιστημονικοί συνεργάτες: Σίσσυ Παπαθανασίου, Λαοκρατία Λάκκα, Πανδώρα Μουρίκη, Αναστασία Γεωργάκη. Καθ’ όλη τη διάρκεια του Φεστιβάλ θα υπάρχει μόνιμη έκθεση φωτογραφίας με έργα των Σεμίρα Μανωλάκη, Γιάννη Λάσκαρη και Alex Kat.  Το φεστιβάλ θα διαρκέσει ένα μήνα με κύρια έδρα το θέατρο Ακαδημία Πλάτωνος, Μαραθωνομάχων 8, Ακαδημία Πλάτωνος. Από τις 24 Απριλίου έως τις 17 Μαϊου. Ελεύθερη είσοδος στις ομιλίες, τα δρώμενα, τα θεατρικά αναλόγια και τις προβολές.

Ο «Μάρκος Μπότσαρης» του Π.Καρρέρ

Ενα πραγματικό «δώρο» για τους φιλόμουσους και για τους λάτρεις και μελετητές της Επτανησιακής Σχολής περιλαμβάνει το πρόγραμμα του φετινού 11ου κύκλου των Ελληνικών Μουσικών Γιορτών ο οποίος θα διεξαχθεί από τις 24 Απριλίου έως τις 12 Ιουνίου, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη: Την παρουσίαση μετά από 80 χρόνια σιγής ολόκληρης της όπερας του Παύλου Καρρέρ «Μάρκος Μπότσαρης», για πρώτη φορά με την καινούρια ενορχήστρωση του Βύρωνος Φιδετζή. Η όπερα, θα παρουσιαστεί υπό τη μουσική διεύθυνση του Βύρωνος Φιδετζή, με σολίστ τους Σοφία Κυανίδου, Τζούλια Σουγλάκου, Γιάννη Χριστόπουλο, Διονύση Σούρμπη, Πέτρο Μαγουλά, Αθηνά Καστρινάκη, Γιάννη Παπαγεωργίου. Συμμετέχουν, η Χορωδία του Μουσικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών, η Ανδρική Χορωδία Εμπορικής Τραπέζης και η Γυναικεία Χορωδία Opus Femina Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Κορίνθου. Τη μουσική διδασκαλία έχει κάνει ο Δημήτρης Γιάκας.
Το περίφημο μελόδραμα του Καρρέρ με το λιμπρέττο του Ιταλού ποιητή Τζοβάνι Κατσαλούπι βασίζεται σε μία μυθιστορηματική αφήγηση της δράσης του στρατηγού Μάρκου Μπότσαρη κατά τη διάρκεια της πολιορκίας του Μεσολογγίου (τα πρώτα χρόνια της Επανάστασης, 1821-1823) και μέχρι και τον ηρωικό του θάνατο στη Μάχη του Κεφαλόβρυσου. Ο Καρρέρ τη συνέθεσε σταδιακά την περίοδο 1857-1858, συνέχισε να την επεξεργάζεται όμως όσο συστηματικότερα ασχολούνταν με την αναζήτηση της ελληνικότητας στη μουσική του, ενσωματώνοντας ως άριες στο κύριο μουσικό σώμα της όπερας και δικά του μεμονωμένα τραγούδια εμπνευσμένα από την δημοτική μουσική. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα η δημοφιλέστατη άρια του «Γερο-Δήμου» που, φέροντας ακριβώς τέτοιες επιρροές στη μελωδία της, βασίζεται στο ποίημα του Αριστοτέλη Βαλαωρίτη «Εγέρασα μωρές παιδιά...». Ο «Μάρκος Μπότσαρης» θεωρείται η μεγαλύτερη ελληνική μελοδραματική επιτυχία του 19ου αιώνα, με ιδιαίτερη απήχηση και στον ελληνικό κόσμο των παροικιών. Πρωτοπαίχτηκε το 1861 στην Πάτρα, ενώ μέχρι το 1939 ολόκληρη η όπερα είχε ανέβει σε πολλά θέατρα και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Αλεξάνδρεια, Κάιρο, Μασσαλία, Τεργέστη, Σικάγο, Σιένα, Οδησσό, Βουκουρέστι, Βράιλα).
Ο Βύρων Φιδετζής, στη μακρόχρονη σταδιοδρομία του ως σολίστ του βιολοντσέλου και ως διευθυντής ορχήστρας έχει ερμηνεύσει πάνω από 300 ελληνικά έργα, πλείστα εκ των οποίων σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση ή σε πρώτη εκτέλεση και έχει επιμεληθεί, αποκαταστήσει και εκδώσει, είτε μόνος είτε μαζί με εκλεκτούς συνεργάτες, πλείστα όσα νεοελληνικά έργα. Έκφανση της αφοσίωσής του στην ελληνική μουσική ήταν και η σύλληψη της ιδέας για την πραγματοποίηση από το 2005 ενός ετήσιου κύκλου εκδηλώσεων που, υπό τον γενικό τίτλο «Ελληνικές Μουσικές Γιορτές».
Την Τετάρτη 29 Απριλίου, στις 8.30μ.μ., στο Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» (Πειραιώς 254, Ταύρος).


Βαλς στη φρουταγορά της Βαρβακείου
 
Οι δράσεις του Μεγάρου και των Atenistas συνεχίζονται, αυτή την άνοιξη, με μια καλλιτεχνική πρωτοβουλία σε συνεργασία με την πολυβραβευμένη Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής. Μετά την ανταπόκριση του κοινού στην πρώτη χριστουγεννιάτικη δράση των δύο φορέων με στόχο τη συγκέντρωση δώρων για παιδιά που φιλοξενούνται σε ιδρύματα, η Καμεράτα, ανταποκρινόμενη στην προσπάθεια των Αtenistas, εξορμά σε ένα ιστορικό σημείο του κέντρου της, στην πλατεία της Φρουταγοράς της Βαρβακείου. Αυτό το ξεχωριστό ανοιξιάτικο βράδυ, η Καμεράτα θα παίξει γνωστά βαλς του Γιόχαν Στράους ΙΙ (1825-1899). Το διακεκριμένο αθηναϊκό σχήμα θα ερμηνεύσει, υπό τη διεύθυνση του Γιώργου Πέτρου, τη σύνθεση «Κρασί, γυναίκα και τραγούδι, έργο 333» και αποσπάσματα από τρεις αγαπημένες οπερέτες του Στράους: το «Βαλς των λιμνών», έργο 411 από τη Νύχτα στη Βενετία, το «Βαλς του θησαυρού» από τον Βαρόνο-τσιγγάνο και τα «Ρόδα από τον Νότο» από  «Το δαντελένιο μαντίλι της βασίλισσας».
Την Κυριακή 26 Απριλίου, στις 8μ.μ.
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet