Στόχος του υπουργείου Παιδείας η δωρικότητα του συστήματος



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Το σχεδιασμό της νέας Γ’ Λυκείου και της εισόδου στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, μετά από πολύμηνες συζητήσεις, έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Παιδείας πριν λίγες ημέρες, ο οποίος αναμένεται να κατατεθεί στη δημόσια διαβούλευση εντός των επόμενων ημερών, μετά και τη συνάντηση του υπουργείου με την ΟΛΜΕ και την ΟΙΕΛΕ την Πέμπτη και την Παρασκευή αντίστοιχα.
Οι αλλαγές του αρχικού σχεδιασμού είναι μικρές και αφορούν, πρώτον, στη μη προσμέτρηση του βαθμού του απολυτηρίου για όσους δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις για την είσοδό τους στην τριτοβάθμια. Αυτό θα ισχύσει μόνο για την πρώτη χρονιά εφαρμογής του νέου συστήματος, καθώς είχαν διατυπωθεί κάποιοι προβληματισμοί για το κατά πόσο θα έχει υπάρξει μέχρι τότε καλή οργάνωση του συστήματος.
Επίσης οι μαθητές της σημερινής Β’ Λυκείου δεν θα κληθούν να καταθέσουν την πρώτη δήλωση επιλογής τμημάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης τον Ιούνιο, όπως είχε σχεδιαστεί αρχικά, αλλά τον Οκτώβριο, όταν θα πηγαίνουν πια Γ’ Λυκείου. Το κατά πόσο θα ισχύσει αυτό το χρονοδιάγραμμα και για τις επόμενες χρονιές δεν είναι ακόμα σαφές, αλλά θα αποφασιστεί στην πράξη βάσει του τι θα είναι πιο ωφέλιμο για τους μαθητές, σύμφωνα με το υπουργείο. Τέλος, το μάθημα των Λατινικών που στον αρχικό σχεδιασμό καταργούταν εν γένει (με αντικατάστασή του από την Κοινωνιολογία), θα προσφέρεται τώρα ως μάθημα επιλογής.

Το ζητούμενο της γενικής παιδείας

Το ΔΣ της ΟΛΜΕ, σύμφωνα με ανακοίνωσή του, συνεχίζει να διαφωνεί στο σχεδιασμό, καθώς κρίνει πως «υποβαθμίζεται η γενική παιδεία στο Λύκειο, καθώς μειώνεται η διδασκαλία βασικών γνωστικών αντικειμένων σε όλα τα πεδία των επιστημών, με αποτέλεσμα να είναι ελλειμματική η μάθηση και η απόκτηση των απαραίτητων γενικών γνώσεων των μαθητών».
Από την άλλη πλευρά, ο υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου, απαντά στην «Εποχή» πως «το σημερινό καθεστώς δεν εξασφαλίζει τη γενική παιδεία. Ο τρόπος που γίνονται τα μαθήματα της γενικής στη Γ’ Λυκείου, δυστυχώς, δεν τιμάει κανέναν μας. Κανείς δεν λέει μία πρόταση για το πώς θα έπρεπε να αλλάξει αυτό, παρά μόνο να παραμείνει το ίδιο σύστημα, χωρίς να είναι κανείς, όμως, ευχαριστημένος με αυτό. Η γενική παιδεία δεν είναι θέμα μόνο της Γ’ Λυκείου, ούτε εξασφαλίζεται αν πεις ότι θα έχεις 15 μαθήματα από μία ώρα το καθένα στην τελευταία τάξη. Η γενική παιδεία αφορά εν γένει το σχολείο».

Οι ομάδες προσανατολισμού

Αναλυτικά, βάσει του νέου σχεδίου, το σύστημα διαμορφώνεται ως εξής:
Η Β’ Λυκείου δεν θα έχει κατευθύνσεις πια, αλλά τα μαθήματα θα είναι κοινά για όλους τους μαθητές, ακριβώς, σύμφωνα με το υπουργείο, για να ενισχυθεί και να διασφαλιστεί η γενική παιδεία, που μέχρι τώρα βαλλόταν ήδη από αυτή την τάξη, με τους μαθητές να ξεκινούν τα φροντιστήρια προκειμένου να ενισχυθούν στα μαθήματα των κατευθύνσεων και να προετοιμαστούν για τις πανελλαδικές.
Στη Γ’ Λυκείου τα παιδιά θα μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε τέσσερις ομάδες προσανατολισμού, αντί τρεις όπως ήταν μέχρι τώρα, όπου κάθε μία θα οδηγεί και σε ένα από τα τέσσερα επιστημονικά πεδία που υπάρχουν. Η πρώτη ομάδα προσανατολισμού είναι αυτή των Ανθρωπιστικών Σπουδών, με διδακτέα μαθήματα τα Αρχαία Ελληνικά, Ιστορία και Κοινωνιολογία. Η δεύτερη είναι των Θετικών Σπουδών, με μαθήματα Φυσική, Χημεία, Μαθηματικά, η τρίτη αφορά τις Σπουδές Υγείας, με μαθήματα Φυσική, Χημεία, Βιολογία και η τέταρτη είναι για τις Οικονομικές Σπουδές και Πληροφορικής, με διδακτέα μαθήματα τα Μαθηματικά, Οικονομία και Ανάπτυξη Εφαρμογών σε ��ρογραμματιστικό Περιβάλλον.
Για κάθε μάθημα προσανατολισμού θα δίνονται 6 ώρες, συν 1 ώρα για κάθε ένα όπου θα γίνεται συνεργασία μαθητή-εκπαιδευτικού. Μαζί με τα μαθήματα γενικής, όπου μειώνονται σε τρία, δηλαδή Νεοελληνικά (γλώσσα και γραμματεία 6 ώρες), Θρησκευτικά (1 ώρα), Φυσική Αγωγή (2 ώρες) και ένα μάθημα επιλογής (2 ώρες), επιλέγοντας ανάμεσα σε ξένες γλώσσες, σχέδιο και Λατινικά, το πρόγραμμα των μαθητών θα είναι πάλι 32 ώρες την εβδομάδα, εστιάζοντας όμως στα μαθήματα προετοιμασίας τους για την τριτοβάθμια.
Αντίστοιχα διαμορφώνεται και το πρόγραμμα της Δ’ τάξης τετραετούς και Γ’ τάξης τριετούς Εσπερινού Λυκείου, δηλαδή ίδιες ομάδες προσανατολισμού με το Γενικό Λύκειο, χωρίς μαθήματα επιλογής όμως και γενικής παιδείας μόνο Νεοελληνικά και Θρησκευτικά.
Η κριτική που ασκείται σε αυτό το σημείο από το ΔΣ της ΟΛΜΕ είναι ότι με αυτόν τον τρόπο «μετατρέπεται η Γ’ τάξη του Λυκείου σε προπαρασκευαστικό έτος για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, φροντιστηριοποιείται πλήρως η όλη λειτουργία της Γ’ τάξης και υπονομεύεται ο παιδαγωγικός χαρακτήρας του Λυκείου και δεν θα υπάρξει ουσιαστική μείωση της παραπαιδείας».
«Η Γ’ Λυκείου έχει ακυρωθεί εδώ και χρόνια, οδηγώντας και σε ακύρωση της Β’ Λυκείου. Ο λόγος οφείλεται στην αντίληψη που έχει κυριαρχήσει ότι η είσοδος στο πανεπιστήμιο επιτυγχάνεται μέσω ενός θεσμού εκτός δημόσιου σχολείου. Αυτό δεν μπορούμε να το δεχθούμε. Το δημόσιο σχολείο έτσι όπως είναι δομημένο, όντως δεν μπορεί να σε βάλει στο πανεπιστήμιο σήμερα, γιατί η Γ’ Λυκείου έχει ένα σωρό γενικά μαθήματα, για τα οποία δεν ενδιαφέρεται κανένας, έχει κάποια μαθήματα κατεύθυνσης, που μπλέκονται όμως και με τα γενικά, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει η εμβάθυνση που χρειάζεται. Οπότε δεν υπάρχει μια δωρικότητα στο σύστημα της Γ’ Λυκείου, όπως υπάρχει σε άπειρα μέρη του κόσμου, γιατί η Γ’ Λυκείου είναι μια μεταβατική κατάσταση ανάμεσα στην εγκύκλια παιδεία και το πανεπιστήμιο», εξηγεί ο υπουργός Παιδείας.
Στη δωρικότητα του συστήματος, όμως, δεν συνάδει η διατήρηση του μαθήματος των Θρησκευτικών, που διατηρείται μόνο και μόνο της αρχικής συμφωνίας της κυβέρνησης με την εκκλησία.

Το ζήτημα της παραπαιδείας



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Όσον αφορά τη φροντιστηριοποίηση του σχολείου, ο υπουργός σημειώνει στην «Εποχή» πως «τα μαθήματα δεν θα γίνονται όπως στα φροντιστήρια. Η παραπαιδεία δεν σου λέει ότι θα μορφώσει τους μαθητές, αλλά ότι θα τους μάθει τις τεχνικές για να περάσουν στο πανεπιστήμιο. Στόχος του σχολείου είναι η μόρφωση, ακόμα και με τη μείωση των μαθημάτων και την αύξηση των ωρών διδασκαλίας τους το ζήτημα δεν θα είναι μόνο οι τεχνικές επιτυχίας, αλλά θα οδηγούν σε περαιτέρω μόρφωση, σε εμβάθυνση. Επίσης δίνεται και μία άνεση στο σχολείο να μπορεί να κάνει επαναλήψεις και να συζητά πράγματα με τους μαθητές, δυνατότητα που σήμερα είναι αδύνατη έτσι όπως είναι το πρόγραμμα».
Ταυτόχρονα, ασκείται και η κριτική πως το νέο σύστημα δεν θα μπορέσει να σταματήσει την παραπαιδεία, με το ΚΚΕ να σημειώνει σε ανακοίνωσή του πως «το Λύκειο που θέλει να φτιάξει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ θα κοιτάει ακόμα περισσότερο τους μαθητές στην τσέπη, χωρίζοντας και κατηγοριοποιώντας τους μαθητές. Όσο δε για την πάταξη της παραπαιδείας και τα χρήματα που δαπανά- η ρημαγμένη από τα απανωτά μνημόνια- λαϊκή οικογένεια για φροντιστήρια, το ενδιαφέρον είναι εντελώς υποκριτικό». Ενώ αντιδράσεις σημειώθηκαν την περασμένη εβδομάδα και από τους μαθητές, που πραγματοποίησαν συλλαλητήριο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Συμμετέχοντες δήλωσαν, σύμφωνα με την Καθημερινή, πως «θα μπορούσε να αποφευχθεί το ιδιωτικό φροντιστήριο αν η ύλη παρέμενε η ίδια, αλλά τώρα μαθαίνουμε ότι αυξάνεται η ύλη και δεν θα φτάνουν (για να τη μάθουμε) ούτε οι έξι ώρες, που θα έχουμε στο σχολείο, με αποτέλεσμα να ανθούν και πάλι τα φροντιστήρια».
«Η αύξηση της ύλης σε καμία περίπτωση δεν είναι αναλογική της αύξησης των ωρών, άρα είναι υπέρ των μαθητών. Όσον αφορά το ΚΚΕ, να αρχίζουμε τις κριτικές χωρίς επιχείρημα είναι εύκολο. Εγώ θα ήθελα να ακούσω ποιο είναι το επιχείρημα για την αύξηση της παραπαιδείας. Πώς θα γίνει όταν θα έχουμε μείωση των μαθημάτων και αύξηση των ωρών διδασκαλίας τους;», απαντά ο Κ. Γαβρόγλου.

Επιλογή τμημάτων τριτοβάθμιας

Όσον αφορά την είσοδο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, οι μαθητές της Γ’ Λυκείου θα καταθέτουν την πρώτη δήλωσή τους τον Οκτώβριο, επιλέγοντας 10 τμήματα ΑΕΙ, με τον αριθμό να έχει επιλεγεί, σύμφωνα με το υπουργείο, επειδή κρίνεται ο προτιμότερος ώστε να εξασφαλίζεται η ύπαρξη τμημάτων ελεύθερης πρόσβασης, τμήματα δηλαδή που θα εισάγονται χωρίς πανελλαδικές εξετάσεις. Με βάση τις προτιμήσεις των μαθητών και τον αριθμό εισακτέων που θα έχει αποφασιστεί ανά πανεπιστημιακό τμήμα, θα προκύπτει ένας αριθμός τμημάτων για τα οποία ο αριθμός των προτιμήσεων θα είναι μικρότερος από τον αριθμό εισακτέων. Αυτά τα τμήματα θα είναι ελεύθερης πρόσβασης. Για τα υπόλοιπα τμήματα που ο αριθμός των αιτήσεων θα υπερβαίνει τις διαθέσιμες θέσεις, η πρόσβαση θα γίνεται μόνο με πανελλαδικές εξετάσεις.
Σημειώνεται πως για τα τμήματα που χρειάζονται και ειδικό μάθημα για την εισαγωγή σε αυτά, όπως ξένες φιλολογίες, αρχιτεκτονική κτλ, το μάθημα επιλογής θα δίνεται πανελλαδικά, ακόμα κι αν προκύψει ότι τα εν λόγω τμήματα συγκαταλέγονται σε αυτά που είναι ελεύθερης πρόσβασης.
Επίσης, δεν θα υπάρχει πια η δυνατότητα για τους μαθητές να επιλέξουν σχολές και δεύτερου επιστημονικού πεδίου πέραν αυτών της ομάδας προσανατολισμού τους. Παρόλα αυτά, θα υπάρχουν σχολές που θα ανήκουν σε πάνω από ένα επιστημονικά πεδία, όπως, για παράδειγμα, τα Παιδαγωγικά τμήματα που θα μπορούν να εισαχθούν από τις τρεις ομάδες προσανατολισμού, η Χημεία, που θα προσφέρεται τόσο από την ομάδα Θετικών Σπουδών, όσο και από την ομάδα Υγείας κτλ. Αυτό συμβαίνει, σύμφωνα με τον Κ. Γαβρόγλου, γιατί ένα μάθημα επιλογής δεν προετοιμάζει όντως τους μαθητές για την είσοδό τους σε ένα άλλο επιστημονικό πεδίο από αυτό της ομάδας προσανατολισμού τους, ενώ με αυτό τον τρόπο ενισχύεται και η σοβαρότητα με την οποία θα πρέπει να αντιμετωπίζεται η επιλογή τμημάτων και να μην είναι απλά τυχαίες επιλογές για να εισαχθούν κάπου.
Η κριτική που ασκείται στο διαχωρισμό των τμημάτων, κυρίως από τη ΝΔ, είναι ότι με αυτόν τον τρόπο πλήττεται το κύρος όσων σχολών δεν θα απαιτούν εξετάσεις για την είσοδο σε αυτές. «Η εγκυρότητα των τμημάτων δεν καθορίζεται από τη βάση τους, αλλά από πόσα άτομα θέλουν αυτοτελώς να πάμε σε αυτά. Το Σεπτέμβριο του 2020 το νέο σύστημα της Γ’ Λυκείου θα συναντηθεί με τις μεταρρυθμίσεις στα πανεπιστήμια, την κατάργηση δηλαδή κάποιων, την ίδρυση νέων και την αναβάθμιση των υπαρχόντων, όπου όλα τα τμήματα θα έχουν στελεχωθεί πλήρως, θα έχουν λάβει την οικονομική ενίσχυση και δεν θα μιλάμε πια για προβληματικά τμήματα. Όλα τα τμήματα θα έχουν διασφαλισμένο κύρος. Επίσης το ποια θα είναι τμήματα ελεύθερης πρόσβασης δεν είναι μόνιμο, αλλά θα αλλάζει κάθε χρονιά ανάλογα των προτιμήσεων και των θέσεων, άρα δεν θα μπουν κάποια σε άτυπο καθεστώς δεύτερης ταχύτητας», σύμφωνα με τον υπουργό Παιδείας.

Απολυτήριες εξετάσεις

Η πρώτη δήλωση δεν έχει δεσμευτικό χαρακτήρα, που σημαίνει ότι οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα μέχρι και τη λήξη του πρώτου τετραμήνου να αποφασίσουν αν θα κατοχυρώσουν τη θέση τους σε κάποιο τμήμα ελεύθερης πρόσβασης από αυτά που είχαν δηλώσει την πρώτη φορά (κι αν υπάρχει μες στις επιλογές τους κάποιο τέτοιο) ή αν θα δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις για τα υπόλοιπα τμήματα (έχοντας τη δυνατότητα μετά το πέρας των εξετάσεων να δηλώσουν όποιο τμήμα θέλουν, ανεξάρτητα από τι είχαν δηλώσει την πρώτη φορά).
Αυτή η δεύτερη δήλωση έχει δεσμευτικό χαρακτήρα και σε περίπτωση που αποφασίσουν να δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις, χάνουν το δικαίωμα πρόσβασης στα ελεύθερα τμήματα. Σημειώνεται ότι αν προκύψουν κενές θέσεις στα τμήματα ελεύθερης πρόσβασης μετά την κατοχύρωση θέσεων από τους μαθητές, αυτές θα είναι ανοικτές και για τους επιτυχόντες των πανελλαδικών.
Για όσους δώσουν πανελλαδικές, η πορεία των πραγμάτων από εκεί και πέρα μένει όπως τη ξέρουμε μέχρι σήμερα. Στην περίπτωση των ενδιαφερόμενων για τα ελεύθερα τμήματα, οι μαθητές αφού θα έχουν κατοχυρώσει τη θέση τους, για να μπούνε όντως στο τμήμα, θα πρέπει να πετύχουν βαθμό απολυτηρίου άνω του 9,5. Ο μέσος όρος των μαθημάτων που εξετάζονται γραπτά για το απολυτήριο (δηλαδή τα τρία του προσανατολισμού και τα νεοελληνικά), θα διαμορφώνεται κατά 60% από το βαθμό των τετραμήνων και κατά 40% από τις απολυτήριες εξετάσεις.
Εννοείται πως στις απολυτήριες εξετάσεις θα συμμετέχουν και όσοι αποφασίσουν να δώσουν πανελλαδικές, όπως συμβαίνει και σήμερα. Η διαφορά είναι πως στο νέο σύστημα δεν θα εξετάζονται σε διαφορετικά μαθήματα, αλλά στα ίδια τέσσερα μαθήματα. Το σημείο αυτό έχει προκαλέσει την κριτική ότι έτσι τα παιδιά θα δίνουν δύο φορές πανελλήνιες, όμως το υπουργείο υπογραμμίζει πως σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται για κάτι τέτοιο. Πρώτον, γιατί δεν θα πρόκειται για της ίδιας δυσκολίας εξετάσεις, και δεύτερον γιατί οι απολυτήριες εξετάσεις ήταν κάτι που ούτως ή άλλως ίσχυε, απλά αυτή τη φορά τα παιδιά ίσα-ίσα δεν θα έχουν επιπλέον μαθήματα να διαβάσουν και θα μπορούν μάλιστα να εξακριβώσουν το επίπεδο των γνώσεών τους και πριν τις πανελλαδικές εξετάσεις.
Σημειώνεται πως προκειμένου να ενισχυθεί η αδιαβλητότητα των εξετάσεων του απολυτηρίου, σύμφωνα με το υπουργείο, ο σχεδιασμός προβλέπει τα θέματα να επιλέγονται από ομάδες σχολείων, η διόρθωση να γίνεται με κλειστό το όνομα των μαθητών και από καθηγητές διπλανών σχολείων, ώστε να μην υπάρχει πίεση για καλύτερη βαθμολόγηση.
Η αδιαβλητότητα των απολυτήριων εξετάσεων αποτέλεσε το κεντρικό ζήτημα της κριτικής του Ποταμιού (που σημείωσε πως η δημιουργία δύο ειδών τμημάτων, ελεύθερης πρόσβασης και μη «δεν είναι τόσο πρόβλημα»), αναφέροντας πως «το πιο κρίσιμο ερώτημα που παραμένει είναι πώς θα διασφαλίζεται το ίδιο επίπεδο των θεμάτων για τις ενδοσχολικές απολυτήριες εξετάσεις από τον Έβρο ως την Κρήτη, ώστε να μιλάμε για ένα ενιαίο εθνικό απολυτήριο; Χωρίς τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας από την οποία θα γίνεται η επιλογή των θεμάτων, δεν μπορεί να υπάρχει ομοιομορφία και αξιοπιστία στο σύστημα».
«Όταν ένας θεσμός έχει χάσει την εγκυρότητά του, δεν μπορείς να το ξαναφέρεις στο προσκήνιο. Η τράπεζα θεμάτων με ευθύνη της τότε ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας δημιουργήθηκε για να υπονομευτεί. Όταν όλοι γνωρίζουν τις ερωτήσεις, τότε εκεί είναι οι χρυσές δουλειές για τα φροντιστήρια», απαντά σχετικά ο Κώστας Γαβρόγλου.
Ενώ όσον αφορά τη γενική κριτική της ΝΔ ότι το νέο σύστημα δεν έχει καμία σχέση με ό,τι γίνεται στον υπόλοιπο κόσμο, ο υπουργός Παιδείας σημειώνει πως «σε όλο τον κόσμο υπάρχει η ίδια λογική, ο χαρακτήρας της τελευταίας τάξης του λυκείου είναι αυτός ο υβριδικός των εγκύκλιων σπουδών και της προετοιμασίας για το πανεπιστήμιο. Αυτό που δεν λέει η ΝΔ, είναι ότι ενδιαφέρεται μόνο να υπάρξουν ιδιωτικά πανεπιστήμια, οι διευθυντές των σχολείων να είναι μάνατζερ, να προσλαμβάνουν και να διώχνουν ανεξέλεγκτα καθηγητές και να καθορίζουν μάλιστα και το ύψος των αποδοχών τους σύμφωνα με την απόδοσή τους. Αν μιλάει για αυτό που γίνεται σε πολλά μέρη του κόσμου, ναι εμείς δεν πρόκειται να το αντιγράψουμε».

Τζέλα Αλιπράντη
Πρόσφατα άρθρα ( Κοινωνία )
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2022 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet