Με αφορμή την έκθεση γελοιογραφίας Democrisis - Δημοκρατία σε κρίση, στο πλαίσιο τoυ Cartoonfair 2019



Για όσους και όσες περάσανε από την Ιταλία και ζήσανε μέσα στις πλούσιες κοινωνικότητες και τα διαβάσματα, οι γελοιογραφίες του Αλτάν ήταν πάντα μια πρόσκληση για να δεις μια άλλη πλευρά της επικαιρότητας, αυτής που αναδείκνυε την ειρωνεία που οι ανήμποροι μπορούν να βγάζουν προς τα έξω. Οι μόνιμοι πρωταγωνιστές των ολιγόγραμμων κόμικς, από τον πάλαι ποτέ κουμουνιστή βιομηχανικό εργάτη Τσιπούτι, την μποτερική Chika, μέσα από τις σελίδες του Linus, της Repubblica, του Panorama, και άλλων πολλών εντύπων και εφημερίδων, είχαν αναλάβει να προσθέτουν ένα τόνο παραγωγικής ειρωνείας, πάντα χρήσιμης για να συνθέτεις όλες τις πλευρές της καθημερινότητας.
Ο Αλτάν (Φραντσέσκο Τούλιο) γεννήθηκε στο Τρεβίζο της Ιταλίας το 1942 και σπούδασε στην Αρχιτεκτονική Σχολή της Βενετίας και στην Μπολόνια. Το 1970 μετακόμισε στο Ρίο ντε Τζανέιρο και δούλεψε στον κινηματογράφο και τις εικονογραφήσεις παιδικών βιβλίων. Εκεί γεννέθηκε η Πάμπα, το σκυλάκι που έκανε μεγάλη καριέρα. Το 1975 γυρίζει στην Ιταλία μαζί με την Μαρία, την γυναικά που γνώρισε εκεί.
Ο Τσιπούτι ξεπετιέται το 1975 στο Μιλάνο σαν μια φιγούρα που μπορούσες τότε και να συναντήσεις στο δρόμο. Η πρώτη του παρουσία τον δείχνει δίπλα στον τόρνο που δούλευε, να παραπονιέται γιατί η μηχανή του είχε κόψει το ένα χέρι… Ο συνάδελφος του τον παρηγορεί λέγοντάς του: ηρέμησε, στη χειρότερη περίπτωση μπορεί να σου ξανασυμβεί μονάχα άλλη μια φορά…
Η πηγή των εμπνεύσεων του είναι τα πρόσωπα που εμφανίζονται στις εφημερίδες και στην τηλεόραση. Οι εικόνες και ο ήχος περνάνε μέσα από τα φίλτρα του και, στο τέλος, ό,τι απομένει γίνεται ο λόγος που κολλάει πάνω στις εικόνες των ηρώων του.
Σε μια συνέντευξη ο Αλτάν ρωτήθηκε τι απέγινε ο Τσιπούτι και η τάξη που με παρωδιακό τρόπο ήθελε να εκφράσει, τώρα που οι εργάτες είναι στο περιθώριο και η δουλειά, όταν υπάρχει, είναι ανασφαλής και απροστάτευτη. «Δεν είναι αλήθεια ότι σταμάτησαν να υπάρχουν εργάτες. Η εντύπωση μου είναι ότι δεν υπάρχει άλλο η αλληλεγγύη, αυτή που χρειάζεται για να γίνεται η τάξη, αυτή για την οποία ο Τσιπούτι είχε γίνει ένα σύμβολο», απάντησε. «Τώρα όλα γίνονται με σκοπό να απομονώνονται οι άνθρωποι, ο καθένας να σκέφτεται για τον εαυτόν του. Έτσι, όλα έγιναν πιο δύσκολα».

Η έκθεση γελοιογραφίας Democrisis - Δημοκρατία σε κρίση, στο πλαίσιο τoυ Cartoonfair 2019, ολοκληρώνεται στις 7 Απριλίου στην αίθουσα εκθέσεων του Μετρό στο Σύνταγμα. Οργανώθηκε από τη Λέσχη Ελλήνων Γελοιογράφων με συμμετοχή 32 μελών της και προσκεκλημένοι ήταν 10 Ιταλοί γελοιογράφοι που συμμετείχαν με ελεύθερο θέμα.

Ιωσήφ Συνιγάλιας
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet