Από την εκδήλωση που έγινε στην Αμαλιάδα για τον Μαρξ, με ομιλητές τον Μάκη Μπαλαούρα και την Κωνσταντίνα Κούνεβα



Με μεγάλη συμμετοχή των πολιτών από την τοπική κοινωνία και τις γύρω περιοχές πραγματοποιήθηκε το περασμένο Σάββατο 13 Απριλίου στον Πολυχώρο Αμαλιάδας, πολιτική εκδήλωση για τη ζωή και το έργο του Κάρολου Μαρξ, με τίτλο «Μαρξ, ένας επίκαιρος στοχαστής». Συνδιοργανωτές και συντονιστές της εκδήλωσης ήταν ο Διονύσης Κράγκαρης, εκ μέρους της Κίνησης Πολιτών Ηλείας και η Αναστασία Πολίτη, της Καλλιτεχνικής ομάδας Ήριννα με έδρα το Παρίσι με την υποστήριξή του ο Δήμος Ήλιδας. Ο κόσμος που συνέρρευσε στον Πολυχώρο Αμαλιάδας παρακολούθησε με ενδιαφέρον το ντοκιμαντέρ του βρετανού συγγραφέα και σκηνοθέτη Jason Barker, “Marx Reloaded”, και περιηγήθηκε στην έκθεση για τη ζωή, το έργο και την εποχή του Μαρξ, η οποία δημιουργήθηκε με πρωτοβουλία της ευρωβουλευτίνας του ΣΥΡΙΖΑ Κωνσταντίνας Κούνεβα και έχει περιοδεύσει στην Αθήνα και άλλες πόλεις. Η βραδιά έκλεισε με πολιτική συζήτηση, όπου η Κωνσταντίνα Κούνεβα και ο βουλευτής Ηλείας Μάκης Μπαλαούρας μίλησαν για τον Μαρξ και απάντησαν στις ερωτήσεις του κοινού.

Κ. Κούνεβα: γιατί ο Μαρξ παραμένει επίκαιρος

Η ευρωβουλεύτρια του ΣΥΡΙΖΑ Κ. Κούνεβα εστίασε στη ριζοσπαστικότητα και το βαθύ πνεύμα αλληλεγγύης που διακατείχε τον νεαρό Μαρξ, οδηγώντας τον, αντί της άνετης ζωής του πετυχημένου δικηγόρου που θα μπορούσε να έχει στην πατρίδα του Γερμανία, να επιλέξει μια ζωή φτώχειας και περιπλάνησης λόγω πολιτικών διώξεων σε όλη την Ευρώπη. Η ζωή αυτή όμως, σε συνδυασμό με τη φιλοσοφική του παιδεία και το ισχυρό του αναλυτικό πνε��μα, ήταν που έκαναν τον Μαρξ τον ανατρεπτικό φιλόσοφο και πολιτικό αγωνιστή ο οποίος έγινε.
«Οι φιλόσοφοι μέχρι τώρα ερμήνευαν τον κόσμο, το θέμα είναι να τον αλλάξουμε»: η εμβληματική αυτή φράση του Μαρξ, συνέχισε η Κ. Κούνεβα, δίνει το στίγμα της φιλοδοξίας του να παράγει ένα έργο που θα έδινε  στους εργαζόμενους και τις φτωχότερες τάξεις την γνώση που  θα τους επέτρεπε να βγουν από  το σκοτάδι και να  απελευθερωθούν από την εκμετάλλευση και την καταπίεση. «Κατά τη γνώμη μου, ο Μαρξ παραμένει επίκαιρος, γι’ αυτό και πήρα την πρωτοβουλία  αυτής της έκθεσης. Και  θα είναι επίκαιρος όσο υπάρχει εκμετάλλευση ανθρώπου από  άνθρωπο,  όσο υπάρχει καταπίεση των εργαζομένων, όσο υπάρχει τεράστιος πλούτος στα χέρια ελάχιστων και φτώχεια για τη μεγάλη πλειοψηφία των ανθρώπων. Θα είναι επίκαιρος όσο υπάρχει ο καπιταλισμός  και οι  κρίσεις του, όσο υπάρχουν οι τεράστιες  ανισότητες ανάμεσα στις φτωχές και πλούσιες χώρες, όσο υπάρχει καταστροφή του περιβάλλοντος και πόλεμος», τόνισε η ευρωβουλεύτρια του ΣΥΡΙΖΑ.

Μάκης Μπαλαούρας: ο καπιταλισμός δεν είναι το τέλος της Ιστορίας

«Από τη σκέψη του 19ου αιώνα, δύο πρόσωπα σφράγισαν την ιστορία της ανθρωπότητας», είπε από την πλευρά του ο Μάκης Μπαλαούρας. «Ο Μαρξ με το ‘Κεφάλαιο’ και ο Δαρβίνος με την ‘Καταγωγή των Ειδών’. Η εχθρότητα προς τον Δαρβίνο ξεπεράστηκε όμως πιο γρήγορα, αντίθετα προς τον Μαρξ, τον επαναστάτη-διανοητή, παρέμεινε γιατί προχώρησε σε επικίνδυνα συμπεράσματα για την καθεστηκυία τάξη και ενέπνευσε ένα πολιτικό κίνημα που απλώθηκε και υπάρχει ακόμα στον κόσμο».
«Τι ενοχλεί όμως στον Κάρολο;», συνέχισε ο Μάκης Μπαλαούρας. Η θέση του «ότι ο καπιταλισμός δεν είναι ο φυσικός και αιώνιος τρόπος οργάνωσης της κοινωνίας, είναι κάτι που έγινε ιστορικά, συνέβη δηλαδή, και όπως συνέβη, έτσι μπορεί να ξεσυμβεί. Όχι έτσι, με την τύχη, αλλά με αγώνες». Ο Μαρξ θεωρεί ότι ο καπιταλισμός δεν είναι το τέλος της Ιστορίας, όπως έλεγαν οι άλλοι σύγχρονοι του οικονομολόγοι και όπως είπε ξανά ο Φουκουγιάμα μετά το 1989 και την κατάρρευση του υπαρκτού σοσιαλισμού. «Η Ιστορία δεν μπορεί να σταματήσει, είτε το θέλουν ορισμένοι είτε δεν το θέλουν, γιατί υπάρχει η πρόθεση των ανθρώπων που εμπνεύστηκαν από το Μαρξισμό και πάλεψαν για τις ιδέες αυτές και κάποιοι διώχτηκαν ανελέητα – είτε ήταν η Σοσιαλδημοκρατία του 19ου αιώνα, που τότε ήταν ριζοσπαστική, είτε οι σοσιαλιστές, είτε οι κομμουνιστές – να αλλάξουν, να αλλάξουμε τον κόσμο».
Εστιάζοντας στις βασικές αρχές της ανάλυσης του Μαρξ για τον καπιταλισμό, όπως διατυπώθηκαν στο «Κεφάλαιο», ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Ηλείας στάθηκε ιδιαίτερα στο θέμα των μεγάλων καπιταλιστικών κρίσεων και στο «ποιος πληρώνει». «Το μάρμαρο το πληρώνουν πάντα οι εργαζόμενοι, με αύξηση της ανεργίας. Είναι αυτό που ο Μαρξ ονόμασε εφεδρικός στρατός – οι άνεργοι - του Κεφαλαίου. Θυμίζω ότι επί υπαρκτού σοσιαλισμού, που λειτουργούσε ως αντίπαλο δέος – φοβόταν δηλαδή ο υπαρκτός καπιταλισμός την επιρροή που ασκούσε ο υπαρκτός σοσιαλισμός στην εργατική τάξη της Δύσης – ανεχόμενος καλύτερες συνθήκες εργασίας, μεγαλύτεροι μισθοί και μεγαλύτερη προστασία στην εργασία. ‘Όταν κατέρρευσε όμως ο υπαρκτός σοσιαλισμός, τότε ο κόσμος άρχισε να μοιάζει ξανά με την εποχή του Μαρξ, με τον άγριο νεοφιλελευθερισμό δηλαδή που έζησε και ανέλυσε στον 19ο αιώνα».

Εργατική τάξη και ταξική πάλη σήμερα



Κλείνοντας την ομιλία του, ο Μάκης Μπαλαούρας έθεσε το ερώτημα σχετικά με τις σύγχρονες έννοιες της εργατικής τάξης και της ταξικής πάλης. «Η εργατική τάξη σήμερα έχει αλλάξει: δεν έχουμε βιομηχανική εργατική τάξη. Έχουμε όμως το πρεκαριάτο, όρο που συναντήσαμε για πρώτη φορά στο Πόρτο Αλέγκρε και που αφορά όσους εργάζονται είτε διανοητικά είτε χειρωνακτικά και ιδιαίτερα με ελαστικούς όρους εργασίας - ανασφάλιστοι, άνεργοι». Όσο για την σύγχρονη έννοια της ταξικής πάλης, ο Μ. Μπαλαούρας παρέπεμψε στη θέση του γνωστού μελετητή του Μαρξ, Βαλερστάιν που κι αυτή διατυπώθηκε στο Πόρτο Αλέγκρε. «Σήμερα υπάρχει μια Παγκόσμια Αριστερά, η οποία προσπαθεί να αντιπροσωπεύσει το 80% του παγκόσμιου πληθυσμού - με κριτήριο το εισόδημα - ενάντια στην Παγκόσμια Δεξιά που αντιπροσωπεύει ίσως μόνο το 1% τοις εκατό του πληθυσμού αλλά την ακολουθεί και το υπόλοιπο 19% του πληθυσμού, επειδή επηρεάζεται από τα κυρίαρχα ΜΜΕ. Η Παγκόσμια Δεξιά προσπαθεί να εγκαθιδρύσει ένα σύστημα που θα διατηρεί τα χειρότερα χαρακτηριστικά του καπιταλισμού: την κοινωνική ιεραρχία, την εκμετάλλευση και, πάνω απ’ όλα, την πόλωση του πλούτου. Η ταξική πάλη είναι ο απαραίτητος αγώνας της Παγκόσμιας Αριστεράς για ένα σύστημα πιο δημοκρατικό και πιο ισότιμο, με στόχο τον σοσιαλισμό».

ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2020 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet