* Οι αντιδράσεις της αντιπολίτευσης και οι απαντήσεις της κυβέρνησης



Με 147 «ναι» και 100 «όχι» ψηφίστηκε επί της αρχής, την περασμένη Τρίτη, το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, «Συνέργειες Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, πειραματικά σχολεία, Γενικά Αρχεία του Κράτους και λοιπές διατάξεις», εν μέσω όμως πυκνών αντιδράσεων.
Υπενθυμίζεται ότι με το νομοσχέδιο ολοκληρώνονται οι συνέργειες ΤΕΙ και Πανεπιστημίων που είχε ξεκινήσει το υπουργείο Παιδείας, διαμορφώνοντας έτσι τα τελευταία πέντε μεγάλα πανεπιστήμια, με νέα τμήματα και σχολές. Συγκεκριμένα, πρόκειται για το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδας, όπου εντάσσονται τα δύο πρώην ΤΕΙ Ανατολικής και Κεντρικής Μακεδονίας και Θράκης, όπως και το Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης. Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, όπου ενοποιείται το υπάρχον πανεπιστήμιο με το ΤΕΙ της περιοχής, το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο, που αποτελεί εξέλιξη του ΤΕΙ Κρήτης, καθώς το Πανεπιστήμιο και το Πολυτεχνείο του νησιού δεν δέχθηκαν τη συνέργεια μαζί του. Το Πανεπιστήμιο Πατρών, δηλαδή το υφιστάμενο πανεπιστήμιο με το ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας, και το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, με συνέργεια του ΤΕΙ και του πανεπιστημίου της περιοχής. Ακόμα, μεταξύ άλλων, με το νόμο διαμορφώνεται η νέα Γ’ Λυκείου και η πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (διδακτέα μαθήματα τα νεοελληνικά και τα 4 μαθήματα των τεσσάρων ομάδων προσανατολισμού, εξετάσεις για το απολυτήριο με θέματα από ομάδα σχολείων της κάθε περιοχής και δυνατότητα πρόσβασης σε κάποιες σχολές της τριτοβάθμιας χωρίς πανελλαδικές εξετάσεις).

Οι αντιδράσεις

Την αντίθεσή της στο νομοσχέδιο εξέφρασε η αντιπολίτευση στη βουλή, με το ΚΙΝΑΛ, μάλιστα, να αποχωρεί από τη συνεδρίαση και αποφεύγοντας να αναλάβει το κόστος ψήφισης ή καταψήφισης του σχεδίου. Η βουλεύτρια Εύη Χριστοφιλοπούλου δήλωσε συγκεκριμένα: «Αρνούμαστε να συμπράξουμε σε ένα θεσμικό έγκλημα που διαλύει το λύκειο, καταργεί την τεχνολογική εκπαίδευση και βυθίζει στην ανασφάλεια τα νέα παιδιά με το εξεταστικό, ενώ υποβαθμίζει τα πτυχία».
Ο Κ. Μητσοτάκης, αφού είχε περιγράψει τα δημόσια πανεπιστήμια σαν άντρα κουκουλοφόρων και διακινητών ναρκωτικών, τις προηγούμενες μέρες στη Βοιωτία, προτίμησε να καταθέσει την ομιλία του στα πρακτικά της Βουλής και να κάνει μόνο μια νύξη για το θέμα που συζητιόταν στην Ολομέλεια, στρέφοντας την προσοχή στην αντιπαράθεση Κυμπουρόπουλου-Πολάκη. Χαρακτήρισε το νομοσχέδιο έκτρωμα και κατέληξε πως η κυβέρνηση «δημιουργεί τμήματα με αμιγώς πελατειακά κριτήρια, ακόμα και με βουλευτικές τροπολογίες  της τελευταίας στιγμής». Πιο πριν η εισηγήτρια της ΝΔ, Νίκη Κεραμέως, εστίασε την κριτική του κόμματος σε έξι σημεία: ότι η κυβέρνηση δεν θέλει το διάλογο, καταργεί τον τεχνολογικό τομέα, ο νέος χάρτης της τριτοβάθμιας βασίζεται σε πολιτικούς εκβιασμούς, το νέο σύστημα εισαγωγής βασίζεται σε ιδεοληψία του ΣΥΡΙΖΑ, δίνει τη χαριστική βολή στα πρότυπα και πειραματικά σχολεία και τέλος, σχετικά με την κατάργηση του Συμβουλίου Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων (ΣΑΕΠ) για τα πτυχία των ιδιωτικών κολεγίων, ότι ο ΣΥΡΙΖΑ βάλει κατά της ιδιωτικής εκπαίδευσης.
Από την πλευρά του το ΚΚΕ έκανε λόγο για φροντιστηριοποίηση του δημόσιου σχολείου και κατάργηση της γενικής παιδείας, όπως και για υλοποίηση των νεοφιλελεύθερων οδηγιών του ΟΟΣΑ. Κατέθεσε επίσης τρεις τροπολογίες σχετικά με την κατοχύρωση βαθμολογίας σε μαθήματα στις πανελλήνιες και αξιοποίησής της από τους μαθητές τα επόμενα έτη αν ξαναδώσουν, τη δυνατότητα μετεγγραφής των φοιτητών όπου θέλουν, για όσους έχουν οικογενειακό εισόδημα από 25.000 ευρώ και κάτω, με προσαύξηση 5.000 για κάθε τέκνο, και χωρίς οικονομικά κριτήρια για ειδικές ομάδες (π.χ. μονογονεϊκές οικογένειες και ΑμεΑ) και, τέλος, για δυνατότητα ανωτατοποίησης του πτυχίου των μέχρι σήμερα απόφοιτων των ΤΕΙ, μετά από παρακολούθηση των μαθημάτων που θα προσφέρονται τώρα στα νέα τμήματα. Οι τροπολογίες δεν έγιναν δεκτές, καθώς ο υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου, τόνισε πως με αυτό τον τρόπο δεν θα υπήρχε σύστημα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Απαντήσεις στις κριτικές που ακούστηκαν στη Βουλή, δόθηκαν τόσο από τον υπουργό Κ. Γαβρόλου, όσο και από τον εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ και πρώην υπουργό Παιδείας, Νίκο Φίλη.

Οι απαντήσεις

Όσον αφορά την κατηγορία περί ψηφοθηρίας για την αποδοχή των τροπολογιών για την ίδρυση νέων τμημάτων, ο Κ. Γαβρόγλου έκανε λόγο για αντιπολιτευτική σπέκουλα, καθώς αυτά έγιναν μετά από συνεννόηση με τις σχετικές πρυτανείες και αποφάσεις των κοσμητειών.
Για τη φροντιστηριοποίηση του σχολείου και την κατάργηση της γενικής παιδείας ο υπουργός απάντησε πως «ξέρετε σήμερα πόσες εξετάσεις έχουν τα παιδιά στο Λύκειο συνολικά; 43. Ξέρετε πόσες έχουν με το σύστημα που προτείνουμε; 18. Δεν μπορεί να είναι εξεταστικό κέντρο αυτό. Αλλά, και πάλι, θέλετε ουσιαστικά να μείνει το Λύκειο ως έχει, γιατί δεν θέλετε να τοποθετηθείτε στο ότι είναι ένα προπαρασκευαστικό έτος σε όλα τα μέρη του κόσμου». Ενώ, όπως τόνισε και ο Ν. Φίλης, με αυτό τον τρόπο προστατεύεται η γενική παιδεία μέχρι και τη Β’ Λυκείου, όπου καταργούνται πια οι κατευθύνσεις.
Στην κριτική για κατάργηση του τεχνολογικού τομέα της τριτοβάθμιας και τη διαμόρφωση του νέου χάρτη, ο υπουργός επισήμανε πως «εκείνο που δεν έχω καταλάβει είναι η αγάπη και ο θρήνος για τα ΤΕΙ από ποιους; Από εκείνους που τα έθαψαν. (…) Μας κατηγορείτε για μικροκομματικές σκοπιμότητες. Αν θέλαμε να κάνουμε μικροκομματική πολιτική θα υιοθετούσαμε αυτό που εσείς ακόμη και τώρα προτείνετε. Δηλαδή τη μετατροπή όλων των ΤΕΙ σε πανεπιστήμια εφαρμοσμένων επιστημών». Η διασφάλιση, άλλωστε, της τεχνολογικής εκπαίδευσης γίνεται, σύμφωνα με το υπουργείο, με την αναβάθμιση των σπουδών των ΕΠΑΛ.
Για τα πειραματικά σχολεία ο υπουργός εξήγησε πως η αλλαγή που γίνεται, είναι να διασφαλιστούν τα εργασιακά δικαιώματα των εργαζόμενων στα σχολεία, που καταργήθηκαν με το νόμο Διαμαντοπούλου το 2011. Ενώ για την κατάργηση του ΣΑΕΠ, τόνισε πως «η έννοια επαγγελματικής ισοδυναμίας είναι ένας νεολογισμός του 2012. Ενέχει μέσα του πολύ σοβαρά στοιχεία παράκαμψης του άρθρου 16. Εμείς ορθολογικοποιούμε και είμαστε 100% σύμφωνοι με την Ευρωπαϊκή Οδηγία για τα επαγγελματικά και βεβαίως κατανοούμε ότι υπάρχουν παιδιά ήδη στα κολέγια αυτά, και δίνουμε μία παράταση μέχρι να τελειώσουν».
«Καρδιά του νομοσχεδίου είναι η αναβάθμιση του λυκείου και ο περιορισμός του άγχους που στιγματίζει τη ζωή των σημερινών εφήβων στην προσπάθειά τους να μπουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (…) για πρώτη φορά δίνεται η δυνατότητα εισαγωγής, χωρίς τη συμμετοχή σε πανελλαδικά οργανωμένες εξετάσεις, με μόνη προϋπόθεση τη λήψη του απολυτηρίου σε  ορισμένες σχολές, που είναι ένα πρώτο βήμα για τη μελλοντική επέκταση αυτής της δυνατότητας», επισήμανε ο Ν. Φίλης για το νέο σύστημα εισαγωγής.
Τέλος, όσον αφορά το ζήτημα του διαλόγου και των συναινέσεων, ο υπουργός εξήγησε πως «η συναίνεση δεν είναι ομοφωνίες. Συναίνεση είναι να αποφασίζουμε για το πρώτο βήμα. Και εδώ οι συναινέσεις είναι εντυπωσιακές», καθώς τα εμπλεκόμενα πανεπιστήμια και πρώην ΤΕΙ έχουν αποφασίσει θετικά για το όλον του νομοσχεδίου, με επιμέρους διαφωνίες για κάποια συγκεκριμένα τμήματα.

Οι φορείς

Παρόλα αυτά, στον ακαδημαϊκό χώρο έχουν διατυπωθεί διαφωνίες για το νέο νόμο, αν και η σύνοδος των πρυτανικών αρχών της χώρας όσες φορές είχε συνεδριάσει για το ζήτημα, δεν είχε καταφέρει να βγάλει απόφαση υπέρ ή κατά.
Οι αντιρρήσεις προέρχονται κυρίως από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και το Πολυτεχνείο Κρήτης, λόγω της εξέλιξης των τετραετών τμημάτων μηχανολογίας σε πενταετή ισοδύναμα τμήματα με τα υπάρχοντα. Υπερασπιζόμενη, μάλιστα, τη λογική της αριστείας, η σύγκλητος του ΑΠΘ προχώρησε την Τετάρτη σε συνέντευξη Τύπου, εκφράζοντας το φόβο της για τυχόν μετεγγραφές από περιφερειακά τμήματα, «κατώτερης ποιότητας» και υποβάθμιση έτσι του ΑΠΘ, αλλά και εν γένει των ΑΕΙ από την πανεπιστημιοποίηση των ΤΕΙ.
Αντίθετοι σε αυτή την ελιτίστικη λογική φαίνονται να είναι οι εκπρόσωποι των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ που αφορούν οι τελευταίες συνέργειες, με τις τοποθετήσεις τους στη συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής να είναι θετικές όσον αφορά το νομοσχέδιο. Ενώ η πρύτανης του Πανεπιστημίου Πατρών, Βενετσάνα Κυριαζοπούλου, τόνισε συγκεκριμένα πως θα πρέπει να υπάρξει σεβασμός στους συναδέλφους των ΤΕΙ και στη δουλειά τους από όσους καταφέρονται εναντίον τους.
Σημειώνεται, όμως, πως όλοι οι φορείς, και αυτοί που αποδέχονται το νέο νόμο, έκαναν λόγο για ανάγκη αύξησης της χρηματοδότησης, βελτίωσης των υποδομών και προσλήψεις προσωπικού, προκειμένου όντως ο νέος πανεπιστημιακός χάρτης να αποτελέσει βελτίωση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Τζ. Α.
Πρόσφατα άρθρα ( Κοινωνία )
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet