Πρώτο τεστ για την πολιτική της κυβέρνησης στις ιδιωτικοποιήσεις ο διαγωνισμός για την πώληση του ΟΛΠ



Του Ορέστη Φ. Αθανασίου

Την ίδια στιγμή που οι διαπραγματεύσεις με τους πιστωτές φθάνουν, όπως φαίνεται, στο κρισιμότερο σημείο τους ��αι αναπόφευκτα θα ορίσουν τις εξελίξεις και στο καίριο θέμα των ιδιωτικοποιήσεων, οι προθεσμίες τουλάχιστον στο θέμα του ΟΛΠ -που έτσι κι αλλιώς υπήρχε στην ατζέντα της συμφωνίας- έχουν αρχίσει να τρέχουν. Αύριο, Δευτέρα, είναι προγραμματισμένη από το ΤΑΙΠΕΔ η επανεκκίνηση του διαγωνισμού για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου του Οργανισμού.
Η ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας προσπαθεί να διατηρήσει χαμηλούς τόνους όπως φάνηκε από τις δηλώσεις του Θ. Δρίτσα πριν μερικές μέρες. Σύμφωνα με πληροφορίες, η «κόκκινη γραμμή» του υπουργείου είναι η διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα του λιμανιού και η οποιαδήποτε εμπλοκή ιδιωτών να γίνει μέσω Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, όπου όμως το Δημόσιο διατηρεί την πλειοψηφία των μετοχών και το μάνατζμεντ.

«Αναπτυξιακός δανεισμός»

Η στρατηγική των Συμπράξεων (ΣΔΙΤ) φαίνεται πως είναι το μοντέλο που προτείνει η κυβέρνηση στο θέμα των ιδιωτικοποιήσεων εν γένει. Δηλαδή, μια αλλαγή από το μοντέλο ΤΑΙΠΕΔ όπου το σύνολο της δημόσιας περιουσίας έβγαινε στο σφυρί και το αντίτιμο πήγαινε αποκλειστικά στην αποπληρωμή του χρέους. Τώρα, ο στόχος που τίθεται είναι το 51-49. Το 51% των εσόδων, δηλαδή, να πηγαίνει στην εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους και το υπόλοιπο 49% στο ασφαλιστικό. Σε συνέντευξή του πριν λίγο καιρό στο «Βήμα της Κυριακής» ο Γ. Δραγασάκης ονόμασε το μοντέλο αυτό «αναπτυξιακό δανεισμό». «Αυτό που προέχει σε τέτοιες περιπτώσεις δεν είναι τα ποσοστά ιδιοκτησίας αλλά η ύπαρξη ενός συνολικού προγράμματος, στο οποίο να υπάρξουν επενδύσεις και χρηματοδότηση, με παρουσία και του ελληνικού κράτους», είπε συγκεκριμένα.
Η πρώτη δοκιμασία για το αν το μοντέλο αυτό μπορεί να γίνει αποδεκτό από τους ενδιαφερόμενους φαίνεται ότι θα είναι το λιμάνι του Πειραιά, όπου ήδη υπάρχει ιδιώτης επενδυτής, η Cosco.
Η κινεζική εταιρεία μαζί με τo δανέζικo κολοσσό Maersk είναι οι δύο βασικοί διεκδικητές του 67,7% του ΟΛΠ, που βγάζει στο σφυρί το ΤΑΙΠΕΔ. Η Cosco θέλει να επεκτείνει τις εμπορευματικές δραστηριότητες που έχει ήδη για 35 χρόνια στις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ. Για τους Κινέζους αυτή η επένδυση είναι σημαντική, γιατί μειώνει το χρόνο ταξιδιού των εμπορευμάτων τους από την Κίνα στην Ευρώπη, σε σύγκριση με τα άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια. Το κέρδος της Cosco, όμως, είναι ζημία για τον ΟΛΠ και το Δημόσιο. Ο τζίρος της Cosco συνεχώς ανεβαίνει, του ΟΛΠ μειώνεται καθώς μειώνεται και ο αριθμός των διακινούμενων εμπορευμάτων.

Προειδοποιητικές βολές

Η διασφάλιση των συμφερόντων της είναι ίσως ο κύριος λόγος που η κινεζική εταιρεία συμμετέχει στο διαγωνισμό. Θέλει να αποκλείσει την είσοδο άλλου ανταγωνιστή και εν προκειμένω της Maersk, που κατέχει εξέχουσα θέση στη δια θαλάσσης διακίνηση εμπορευμάτων παγκοσμίως. Ήδη έπεσαν οι προειδοποιητικές βολές. Ο γενικός γραμματέας του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ναυτικού Δικαίου κάλεσε τα λιμάνια της βορείου Ευρώπης και ειδικά αυτά του Αμβούργου, της Αμβέρσας και του Ρότερνταμ, να προχωρήσουν σε νομικές προσφυγές κατά της Cosco αν επικρατήσει στον διαγωνισμό, καθώς θα κόψει τον τζίρο τους. Ταυτόχρονα, αναμένεται η επίσημη ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που επιβάλλει στην Cosco να επιστρέψει κρατικές ενισχύσεις ύψους 30 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με την Κομισιόν, διαπιστώθηκαν φοροαπαλλαγές και ειδικές ρυθμίσεις προς όφελος της εταιρείας στο νόμο, με τον οποίο κυρώθηκε η σύμβαση παραχώρησης, οι οποίες κρίθηκαν αντίθετες με την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Ουσιαστικά, ζητείται να πάψουν να εφαρμόζονται βασικές ρυθμίσεις για τη λειτουργία της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά.
Από αύριο τα ζητήματα αυτά αναμένεται να ξεκαθαριστούν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο. Αλλά και η κυβέρνηση θα πρέπει να ξεκαθαρίσει τη στάση της. Οι πληροφορίες είναι ότι το θέμα δεν έχει κριθεί ως προς τις λεπτομέρειές του, αλλά οι βασικές κατευθύνσεις υπάρχουν. Δεν πρόκειται να πωληθεί το 67% των μετοχών, αλλά μικρότερο ποσοστό που όμως δεν θα είναι χαμηλότερο από το 51%, καθώς τουλάχιστον οι Κινέζοι έχουν διαμηνύσει πως θέλουν οπωσδήποτε το μάνατζμεντ. Για το υπόλοιπο 23% του συνόλου των μετοχών -που θα διατηρήσει το Δημόσιο- εξετάζονται διάφορες εκδοχές: είτε ο πλειοδότης θα έχει δικαίωμα πρώτης άρνησης ή άλλης option αγοράς, είτε θα χωριστεί σε πακέτα του 4% που θα διατίθενται βάσει της προόδου που θα επιδεικνύει ο επενδυτής ως προς την υλοποίηση των έργων που έχουν συμφωνηθεί. Παράλληλα, ο αγοραστής θα δεσμευτεί για εργασιακά και άλλα θέματα.
Μια εναλλακτική πρόταση που έχει κατατεθεί από το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά προβλέπει την αγορά του 18,7% των μετοχών του ΟΛΠ από κοινοπρακτικό σχήμα, στο οποίο θα συμμετέχουν δήμοι της περιοχής, επιμελητήρια και ενώσεις χρηστών των υπηρεσιών του λιμανιού.
Εκείνο που δεν έχει διευκρινιστεί είναι αν η μείωση του ποσοστού σημαίνει ακύρωση του διαγωνισμού και προκήρυξη νέου και αν εκτός της Cosco συμφωνούν στην τροποποίηση αυτοί και οι άλλοι επίδοξοι αγοραστές. Επίσης συζητείται να εξαιρεθεί από το προς πώληση πακέτο η δραστηριότητα της ακτοπλοΐας ώστε να παραμείνει στο Δημόσιο.

Οι αντιδράσεις

Όπως και να το δει κανείς πρόκειται για μεγάλη αλλαγή στην πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ και έχει προκαλέσει σοβαρές αντιδράσεις. Ο πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ Αντ. Νταλακογεώργος σε άρθρο του στην «Εφημερίδα των Συντακτών» εκτιμά πως «η νέα αφήγηση περί πολυμετοχικότητας, κοινοπραξιών και συμπράξεων αποσκοπεί στο να κατευνάσει τις αντιδράσεις» και η «συζήτηση για το ποσοστό που θα κρατήσει το Δημόσιο ή εάν το τίμημα είναι πιο βελτιωμένο ή ακόμη και αν διασφαλιστούν από τον επενδυτή - αγοραστή τα όσα διεκδικούσε και το μνημονιακό μπλοκ Ν.Δ - ΠΑΣΟΚ (Ακτοπλοΐα - εργατικά μισθολογικά θέματα κ.λπ) αυτό αποτελεί μια λεπτομέρεια μπροστά στο γεγονός ότι το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας θα περάσει σε ιδιωτικά μονοπωλιακά συμφέροντα και η κυβέρνηση θα βάλει τη δική της υπογραφή σε μια τέτοια επαίσχυντη πράξη».
Το τμήμα Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ σε ανακοίνωσή του θυμίζει πως «ο ΣΥΡΙΖΑ τόσο στις προγραμματικές θέσεις του όσο και στις προγραμματικές δηλώσεις έχει εκφράσει την πλήρη αντίθεσή του στην πώληση του ΟΛΠ αλλά και όλων των λιμανιών», ενώ η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδας (ΟΜΥΛΕ) προγραμματίζει απεργιακές κινητοποιήσεις.
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet