Οντως, δεν υπάρχουν πλέον περιθώρια για πολλές συζητήσεις και παραπλανητικούς ελιγμούς. Οι ημερομηνίες αποπληρωμής των δόσεων προς το ΔΝΤ, κυρίως, είναι σαφείς. Μόνο που αυτό αφορά και τις δύο πλευρές, όσο και αν δεν το παρουσιάζουν έτσι τα κανάλια και κινδυνολογούν, χωρίς αιδώ και περίσκεψη, εις βάρος της ελληνικής πλευράς.
Από μια άποψη, μάλιστα, αυτό αφορά περισσότερο τους επιτιθέμενους, καθώς μεθυσμένοι από τη δύναμή τους δεν υπολογίζουν, όπως θα έπρεπε, ότι αυτή δεν μπορεί να καλύψει όλα τα ενδεχόμενα και παρεπόμενα μιας κρίσης και ρήξης. Εν τέλει, δεν υπολογίζουν τα μακροπρόθεσμα συμφέροντά τους.

Αλλαγή εκτιμήσεων

Δεν είχε ακόμη στεγνώσει το μελάνι των δηλώσεων την Πέμπτη του κ. Γέρουν Ντάισελμπλουμ όπου ανέφερε, με την γνώριμη ελαφρότητα, που διακρίνει τις τοποθετήσεις του, ότι «είναι έτοιμη η Ευρωζώνη για αυτά τα ενδεχόμενα», δηλαδή ότι υπάρχει σχέδιο Β, εάν η Ελλάδα αναγκαστεί να εγκαταλείψει την ευρωζώνη ή κάνει στάση πληρωμών, όταν άλλαξε εκτιμήσεις και την Παρασκευή και εξέφρασε διαφορετική, έως και αντίθετη, άποψη. Επεσήμανε, συγκεκριμένα, ότι στο Brussels Group γίνονται σοβαρές συζητήσεις και βλέπει πρόοδο στις διαπραγματεύσεις.
Όπως μεταδίδουν τα ολλανδικά ΜΜΕ που επικαλείται το Bloomberg, o Ντάισελμπλουμ σε ενημέρωση προς τους δημοσιογράφους δήλωσε ότι «ακόμα δεν έχουμε φτάσει μακριά», αλλά πρόσθεσε ότι σκοπός παραμένει η «σταθερή συμφωνία» με την Ελλάδα.
Για πρόοδο και ικανοποίηση μίλησε και ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Συγκεκριμένα, ο εκπρόσωπος της Επιτροπής, Μαργατίτης Σχοινάς, τόνισε ότι η Επιτροπή αναμένει να δει πρόοδο. Όπως εξήγησε,  στις διαβουλεύσεις εμπλέκονται ανώτεροι αξιωματούχοι και τεχνικοί εμπειρογνώμονες από όλες τις πλευρές. «Καλωσορίζουμε αυτό το βήμα για εμβάθυνση και εντατικοποίηση των επαφών και αναμένουμε να δούμε πρόοδο», σημείωσε.
Από την πλευρά της, η Ανίκα Μπράιτχαρτ, εκπρόσωπος του επιτρόπου Οικονομίας Πιερ Μοσκοβισί, υπογράμμισε και πάλι τη σημασία τα πρόσωπα που εμπλέκονται από ελληνικής πλευράς στις διαπραγματεύσεις να έχουν σαφείς εντολές. Επεσήμανε, μάλιστα, ότι συνεχίζονται οι διαβουλεύσεις ανάμεσα στην ελληνική και την κοινοτική πλευρά για την εκταμίευση ενός ποσού που θα μπορούσε να φτάσει τα 3 δισ. ευρώ εντός του 2015 και το οποίο θα προέρχεται από τα μη χρησιμοποιηθέντα ποσά του προηγούμενου ΕΣΠΑ. Έχουν ήδη δεσμευθεί πάνω από 200 εκατ. ευρώ, πρόσθεσε.

Ζητείται κόστος...

Λίγες μέρες πριν κορυφαίος ευρωπαίος αξιωματούχος όχι μόνο μιλούσε σε άλλο μήκος κύματος αλλά ήταν ιδιαίτερα οξύς και προκλητικός, θυμίζοντας την Μάργκαρετ Θάτσερ. Χρησιμοποιεί σκληρή γλώσσα κάνοντας λόγο για πολιτικό κόστος που πρέπει να πληρώσει η ελληνική κυβέρνηση: «Δεν βλέπω πιθανότητα συμφωνίας, αν η Ελλάδα δεν κάνει σημαντικές υποχωρήσεις σε ένα, δύο ή τρεις τομείς. Μπορεί να είναι οι συντάξεις, μπορεί να είναι τα εργασιακά, αλλά… πρέπει να πληρώσουν το πολιτικό κόστος. Το Γιούρογκρουπ θέλει να δει να πληρώνεται αυτ�� το πολιτικό κόστος», τόνισε ο ίδιος.
Ο ίδιος αξιωματούχος εξήγησε εν είδει τελεσίγραφου πως η Ελλάδα έχει στη διάθεσή της μόνο λίγες ημέρες για να καταλήξει σε μια συμφωνία με τους πιστωτές της επί του πακέτου μεταρρυθμίσεων που θα επιτρέψει την εκταμίευση κεφαλαίων, καθώς, όπως είπε, η χώρα πρέπει να ξεκινήσει τις διαπραγματεύσεις για ένα τρίτο πακέτο διάσωσης, που θα τη γλιτώσει από τη χρεοκοπία μετά τη λήξη του τρέχοντος προγράμματος τον Ιούνιο.
«Τα οικονομικά της ελληνικής κυβέρνησης δεν είναι βιώσιμα χωρίς ένα τρίτο πακέτο βοήθειας, χωρίς περαιτέρω χρηματοδότηση», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Βήματα σε ασταθές έδαφος

Μετατοπίζεται, λοιπόν, θετικά το κλίμα σιγά σιγά, ωστόσο κανείς δεν μπορεί να υποστηρίξει ότι τα θετικά αυτά βήματα είναι και σταθερά. Ο λόγος είναι ότι οι διαφορές που είχαν ανακύψει δεν είναι τεχνικές, αλλά πολιτικές. Γι’ αυτό και οι δανειστές δεν θέλουν να απομακρυνθούν ουσιαστικά από το μνημόνιο και μιλούν για πολιτικό κόστος, που πρέπει να καταβληθεί, για ισοδύναμα μέτρα, που όμως και αυτά να είναι μνημονιακά! Στόχος είναι πάντοτε, τουλάχιστον ενός μέρους των δανειστών, η πολιτική ήττα της νέας κυβέρνησης και ο εξαναγκασμός της να εφαρμόσει μια πολιτική που θα απογοητεύει τον κόσμο, θα την απομακρύνει από τη λαϊκή βάση στήριξής της.
Η κυβέρνηση, ασφαλώς, αντιδρά και οργανώνει την παρέμβασή της για να εξουδετερώσει το σχέδιο παγίδευσής της. Η αλλαγή τακτικής με τη μη κατάθεση και συζήτηση στο υπουργικό συμβούλιο του πολυνομοσχεδίου, διότι οι δανειστές δεν δεσμεύονταν ότι και αυτοί θα κάνουν βήματα από τη μεριά τους προς τη συμφωνία, ιδίως με άμεση χρηματοδότηση. Νωρίτερα δεν είχαν ζυγιάσει, όπως έπρεπε, αναφορές του πρωθυπουργού στη συνέντευξή του στο Star ότι αν δεν υπάρχει συμφωνία αποσύρονται και οι υποχωρήσεις και ότι στις υποχρεώσεις τού Μαΐου κατατάσσονται πρώτες αυτές που αφορούν τους έλληνες πολίτες.
Ενδεχομένως να τους «ενθάρρυνε» η λάθος αναφορά του στον ΕΝΦΙΑ και στο κατώτατο αφορολόγητο ως ενδεχόμενο να μετατεθούν για το 2016.
Η δεύτερη κίνηση εξουδετέρωσης του σχεδίου των δανειστών ήταν η σταθερή και συχνή αναφορά στα θέματα που η κυβέρνηση δεν συζητά σε κάθε περίπτωση, καθώς η άλλη πλευρά ξαναβάζει στο τραπέζι τα πάντα. Η τρίτη κίνηση είναι η «πίεση» από την ελληνική πλευρά στις τεχνικές επιτροπές και το Μπράσελ Γκρουπ, με όπλο τις πολύ επεξεργασμένες προτάσεις της. Αυτό αποδόμησε την προπαγάνδα τους, η οποία έχει κατακλύσει δυστυχώς ακόμα και μέρος του μη μνημονιακού ευρωπαϊκού τύπου, όπως π.χ. τη «Λιμπερασιόν».
Η τέταρτη κίνηση είναι ότι έβαλε στο τραπέζι επισήμως, σχεδόν, το ζήτημα της προσφυγής στο λαό, αν παραστεί ανάγκη, αν δηλαδή υπάρξει ριζική διαφωνία με τους δανειστές. Όσο και αν κάνουν τους αδιάφορους, ιδίως οι εγχώριες πολιτικές δυνάμεις, όσο και αν λένε ότι δεν έχει κανένα νόημα ή ότι είναι και επικίνδυνο κ.τ.λ., αντιλαμβάνονται ότι η παρέμβαση του λαϊκού παράγοντα έχει τη δική της βαρύτητα.
Ίσως και σήμερα Κυριακή φανεί πλήρως πώς θα πορευτούμε τις επόμενες λίγες μέρες. Ο Αλ. Τσίπρας στο υπουργικό συμβούλιο σημείωσε πως δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί το πολυνομοσχέδιο και η παρουσίασή του στην τελική μορφή, αν η πλευρά των δανειστών δεν έχει δείξει διάθεση για χαλάρωση και χρηματοδότηση. Εξέφρασε, όμως, ταυτόχρονα την αισιοδοξία του ότι σύντομα θα υπάρχει συμφωνία στο πλαίσιο της λαϊκής εντολής, που έχει δοθεί στην κυβέρνηση.
Πρόκειται για μια σταθερή τοποθέτηση, που, ενδεχομένως, άρχισε να αποδίδει.

Πρόσφυγες - μετανάστες ξανά στο προσκήνιο


Ακτιβιστές ξεδίπλωσαν στο ευρωκοινοβούλιο  λίστα μήκους 100 μέτρων, όπου αναγράφονταν τα ονόματα 17.306 ανθρώπων που πέθαναν από το 1990 έως το 2012, στην προσπάθειά τους να εισέλθουν στην Ευρώπη.



Η ομάδα ευρωβουλευτών της GUE/NEL επανέλαβε τις συνεχείς εκκλήσεις της για μια ριζοσπαστική και επείγουσα αλλαγή πολιτικής στα ζητήματα ασύλου και μετανάστευσης στην ΕΕ. Σε συνεδρίασή της την περασμένη Τετάρτη ασκήθηκε σκληρή κριτική στις αποφάσεις με τα 10 σημεία του Συμβουλίου Κορυφής. Ήταν μια «αναίσχυντη και απάνθρωπη» απάντηση στους χιλιάδες θανάτους σημείωσε η πρόεδρος της Ομάδας Γκάμπι Τσίμερ, ενώ η Μπάρμπαρα Σπινέλι παρατήρησε ότι το να ανακοινώνεται πόλεμος κατά των διακινητών, ως της μόνης αιτίας, είναι απολύτως λάθος απάντηση διότι αυτοί υπάρχουν επειδή οι πρόσφυγες δεν έχουν νόμιμους διαύλους έλευσης.
Όμως, πολύ ενδιαφέρον έχει και η τοποθέτηση του Προέδρου της Επιτροπής, του κ. Γιούνκερ, ο οποίος μιλώντας στο Ευρωκοινοβούλιο άσκησε δριμεία κριτική στις αποφάσεις του Συμβουλίου και ανήγγειλε ότι στις 9 Μαΐου η Επιτροπή θα καταθέσει πρόταση για καθιέρωση ενιαίου συστήματος επανεγκατάστασης προσφύγων σ’ όλες τις χώρες-μέλη της ΕΕ, θέτοντας ευθέως ζήτημα γεωγραφικής κατανομής των προσφύγων στις χώρες της Ευρώπης.
Οι δέκα εναλλακτικές προτάσεις των Αριστερών Ευρωβουλευτών είναι οι εξής:
1. Δημιουργία μαζικής και ισχυρής πολυεθνικής επιχείρησης έρευνας και διάσωσης στην κεντρική Μεσόγειο, συμπεριλαμβανομένων των σκαφών που σταθμεύουν στην ανοικτή θάλασσα.
2. Άνοιγμα ασφαλούς και νόμιμης πρόσβασης των αιτούντων άσυλο και των μεταναστών, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης ανθρωπιστικής βίζας.
3. Πλήρης συμμόρφωση με τη διεθνή αρχή της μη επαναπροώθησης.
4. Άμεση παύση της διαδικασίας Χαρτούμ και Ραμπάτ και της εξωτερικής ανάθεσης της ΕΕ σε τρίτες χώρες για τη διαδικασία ασύλου.
5. Αναστολή της αναπτυξιακής βοήθειας στο παρόν καθεστώς της Ερυθραίας.
6. Αναστολή του κανονισμού του Δουβλίνου.
7. Ενεργοποίηση της προσωρινής οδηγίας για την προστασία (οδηγία 2001/55 / ​​ΕΚ), συμπεριλαμβανομένων των Σύρων και Ερυθραίων.
8. Εφαρμογή των προγραμμάτων επανεγκατάστασης που περιλαμβάνουν τις ελάχιστες δεσμευτικές υποχρεώσεις για τα κράτη μέλη για την κάλυψη των αναγκών.
9. Αυξημένος διαμοιρασμός ευθυνών μεταξύ των κρατών μελών, στον τομέα της υποδοχής των αιτούντων άσυλο και των προσφύγων, μεταξύ άλλων και μέσω προγραμμάτων μετεγκατάστασης.
10. Σημαντική αύξηση της ενίσχυσης προς τις χώρες του Νότου που επλήγησαν περισσότερο από την υποδοχή των προσφύγων και των μεταναστών, τόσο από τη Μέση Ανατολή όσο και από την Αφρική.

Π. Κλαυδιανός
ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2021 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet